Kesäkuun kullanmurut 2015 **MEIDÄN KESÄKUU**

pupumama, varataanko samantien huomiselle Tayssista vierekkäiset synnytyssalit? ;) Mulla on myös siis kontrolli aamusta.

Mä olen nyt viikonlopun pähkinyt tätä tilannetta ja päättänyt huomenna vaatia lantion kuvauksen ja käynnistyksen. Jos kohdunkaulalla ei ole viikkokausiin tapahtunut edistystä, mutta kärsin supistuskivuista ja peräpukamista ja kaikesta ja vauva lähentelee neljää ja puolta kiloa, niin miksi sitä enää pitäisi lykätä? :( Voin vannoa, että ei tämä itsekseen lähde tulemaan. Rv42+ en sitten enää suostu edes kokeilemaan alatiesynnytystä vaan vaadin sektion. Asiaan nyt toki vaikuttaa millaisen painoarvion huominen lääkäri antaa, mutta kohdunkaulan tilanne ei varmisti ole viikonlopun aikana muuttunut. Lisäksi vauva liikkuu huonosti ja liikkeet sattuu, joten vähän huolestuttaa myös se kohdun arven tilanne. Mutta näillä mennään! Esikoiselle on hoitopaikka tilattuna ja sairaalakassin otan aamulla mukaan. Mies saa mennä töihin ja hälytän sen sieltä tarpeen mukaan, mutta vaikka homma käynnistettäisiin niin tuskin työpäivän aikana vielä vauva ulos tulee..

lauwra 41+2
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Ai niin, niistä imetysliiveistä.. Minulla myös on niitä Kappahlin kaarituettomia soft-liivejä joissa oli lisätäytteet mukana. Sitten mulla on saman firman imetyspaitoja, siis niitä toppeja joissa on se erillinen sisäosa. Niitä olen käyttänyt kotioloissa ihan sellaisenaan ilman varsinaisia rintsikoita. Liivinsuojina käytän itse ommeltuja, on kyllä mukavia käytössä.

Olen tainnut unohtaa onnitella kaikkia uusia vauvautuneita. Onnea!!! Nauttikaa ensimmäisistä päivistä, meidän mötkäle täyttää ylihuomenna jo kolme viikkoa. Huh miten nopeasti aika menee..
 
lauwra, varataan vaan! :D Vaikka oisin ihan valmis saamaan tän oman vauvani ulos masusta, niin kyllä mä ihan sydämestäni soisin, että sä saisit omasi vihdoin ensin! Mutta tsemppiä meille molemmille huomiselle! (y)
 
Minnehän tämäkin vastaus/kirjoitus päätyy... Kokeillaan.

Ensiksi onnea kaikille kesäkuun vauvoille perheineen, muutama vauva oli luopunut yksiöstään ja saatu syliin asti!

Meillä vauva oli lisännyt painoaan pe 29.5 ja ma 1.6 välillä ihan kivasti 2835g -> 2895g. Luulen, että kun huomenna mennään taas puntarille, painoa on tullut lisää. Päättelen sen siitä, että vaipan tarrat ei enää mene päällekkäin, kuten meni vielä muutama päivä sitten.

Nopeasti on vauvan ensimmäiset 16vrk menneet ja voin sanoa rehellisesti, että olo on kuin kävelevällä unikeolla. Väsymys on käsin kosketeltavissa. Mutta tämä nyt on tämä vaihe, ja kohta on jo toisenlainen vaihe menossa.

Meillä saatiin eilen sovittua vauvan ristiäispäiväksi 5.7. Tuo päivä oli sellainen, joka sopi niin perhepapillemme, vieraille, meille ja meidän luottovideokuvaajalle/valokuvaajalle. Jokaisen lapsen ristiäisistä olemme saaneet kauniisti tehdyt dvd:t muistoksi, joten olisi ollut kurjaa, jos kuvaajaa ei nyt olisi saatu paikalle.

Ensi viikolla pitää sitten toden teolla alkaa järjestellä ristiäisiä, sillä meidän perheen isukki lähtee näillä näkymin juhannuksen jälkeen töihin.

Kuusama mietti, että olisi syksyllä kiva tavata. Niinpä kyllä olisi!

Kultatiuku ja "Kerttu-Ilona":love: 16vrk

Ps. Esikoispoika toi eilen ensimmäisen kerran tytön kotiin näytille! Siis olenko jo niin vanha:confused:
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Ois kyllä hauska tavata :D asutaankohan me kuinka eri puolilla suomea...

Tänään on kyllä ollut hankala päivä.. Ahdistaa niin paljon tää valasmainen ja painava olotila ja ei jaksais yhtään oottaa et pääsee eroon tästä. No arvatkaas sit ahdistaako viel enemmän se et tosiaan synnyttää pitäis tästä päästäkseni. Ja sitten eniten nostaa päätään ahdistus et no osaanko ja jaksanko mä hoitaa tätä vauvaa ja miten kaikki muuttuu ja onko vauva terve jne.
Ihan hirveää!! Sit vannon et tää on ensimmäinen ja viimeinen raskaus ja samantien itken jo sitä et meidän lapsella ei oo sisaruksia ja oon siis kamala äiti. Ei oo helppoa......
Mistä näitä kyyneliä riittääki.. Varmaan nestehukka kohta....

K 37+4
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Pupumama kyselit noista pitkistä supistuksista. Mulla oli aiemmin semmosia kestosupistuspäiviä parin viikon flunssan sun muun stressin ja rasituksen myötä. Se meni pahimmillaan niin että aamulla kun nousi, maha meni pinkeeks palloks ja tuntu että ennen nukkumaanmenoa ei hirveästi ollu " löysiä" hetkiä. Samanlaisia oli esikostakin rasituksen jäljiltä ja napakan kipeitä ne ei ollu mut lopulta kun ne kestää tarpeeksi kauan tuleeko ihan itkuinen fiilis kun on niin kurjia. Kysyin lääkäriltä onko niistä haittaa ja kuulemma supistus päinvastoin on lapselle hyväksi kun tehostaa istukan ym verenkiertoa ja vauva saa siis verta ja happea paremmin vaikka äidillä on just päinvastainen fiilis. Mulla ne kestosupparit jäi sit pikkuhiljaa pois kun tauti meni ohi ja sain lepoakin kun mies oli vapaalla j nyt ollut lomilla jo pitkään. Yksilöitähän me ollaan mut et oo ainoo siis kellä jotain samankaltaista ja aineki täällä kaikki ollu ok :)
 
No nyt on viimeinen reissu raskaana tehty. Tuli istuttua monta sataa kilometriä autossa viikonlopun aikana eikä vauva kyllä osoittanut mitään merkkejä siitä, että haluaisi pois kohdun suojasta. Melkein jo vähän toivoin, että istuminen olisi aiheuttanut supistuksia ja synnytyksen matkalla tai perillä sairaalassa, mutta ei... No, tällä viikolla on lääkärikäynti, jossa lääkäri katsoo pitääkö laittaa lähetettä käynnistykseen vauvan suuren koon vuoksi. Lauwralla oli melko iso painoarvio vauvasta, mutta voin sanoa kokemuksesta, että ensimmäinen alatiesynnytys voi mennä ihan hyvin, vaikka kyseessä olisikin iso vauva. Meidän esikoinen oli vielä isompi kuin tuo teidän painoarvio ja synnytys oli ihan ok. Ainakaan pysyviä vaurioita ei tullut kummallekaan ja ihan hyvillä mielin muistelen synnytystä. Nyt toiveissa on kuitenkin käynnistys, jos näyttää että vauva alkaa kasvaa reilusti yli 4-kiloiseksi, kun kyllähän ne riskit sitten kasvaa.

Itse olen ostanut jo vauvalle valmiiksi tutin, jota aion antaa heti, kun imetys on lähtenyt kunnolla käyntiin. Näin on tehty kahden aikaisemmankin lapsen kanssa ja imetyksessä ei ole ollut mitään ongelmaa. Esikoisella varsinkin oli kova imemistarve ja tutti auttoi kovasti. Kuopukselle tutin syönti piti opettaa, mutta helpotti sitten, kun oppi syömän sitä. Joka kitinään ei tarvinnut antaa tissiä, vaan välillä rauhoittui ihan tutistakin.

Täytyy sanoa, että vaikka kolmas lapsi on kyseessä, taas vähän jännittää, että kuinka kiinni sitä onkaan vauvassa ja kuinka yövalvomiset jaksaa. Toivottavasti vauva on hyväuninen. Saahan sitä aina toivoa :D
 
Taidan kokeilla tuttia tänään... Joudun antamaan tissiä koko ajan kun hän on hereillä ja nukahtaa aina tissille, ei koskaan muuten. Ensimmäinen kuherrusviikko on takana ja totuus vauvan hoidosta alkaa valjeta. Kaikella rakkaudella, vähän väsyttää... Tutin käyttö vie varmaan viimeisen toivon päästä rintakumista eroon :(

Vaippa mielipiteitä - Kokeiltu Libero, Lidlin T:llä alkava merkki ja Pampers. Libero kooltaan sopivin meidän 3.4kg:lle. Pampers pehmein. Lidl vaikuttaa myös ihan hyvältä kunhan vähän kasvaa.
 
Terveiset osastolta! :rolleyes: Ballonki on paikallaan ja nyt katsotaan mitä sillä saadaan aikaan! Selvästi kipeämpiä supistuksia tuli jo laiton jälkeen kontrollikäyrälle. Kohdunkanava oli kuulemma viikonlopun aikana lyhentynyt 3cm ->1,5cm o_O Ensin lääkäri meinasi, että käynnistetään vasta torstaina, mutta mun ilme varmaan kertoi aika paljon kun ehdotus vaihtui sitten tähän päivään... Lantiota ei kuvattu ja painoarvio oli sen saman 4300-4400g. Luottavaisin mielin lähdetään kokeilemaan alakautta!

lauwra 41+3

edit. mites pupumama?
 
Viimeksi muokattu:
Tsemppiä Lauwra ja onnea matkaan! Hengessä mukana ja jatkuvasti siis täällä linjoilla kurkkimassa tänään.. :)

Mulla on tullu joku unikausi
Taas.. Vetelen 10h yöunia ja lisääki riittäis :) ja nautin kyllä
nyt nukkumisesta ku kohtahan sitä sit valvotaan. Kauhea kun säikähdin aamulla (klo 11:30..) kun heräsin semmoseen polttelevaan alavatsakipuun.. Meni sit ohi. Ei tänään saa alkaa tapahtumaan kun mies on 200km päässä.

Staffylle tsemiä väsymykseen,
Ei muutaku tuttia kehiin, toivottavasti nyytti sen huolii :)

Äkkiä aamukahvin keittoon et ehtii ennen iltapäivää;)

Me
37+5
 
Tsempit Lauwralle ja muillekin jotka olojen kanssa kamppailee.

Jos sitä pitkästä aikaa muutaman sanasen kirjoittelisi. Olen kyllä melkeen päivittäin lukenut näitä teidän kirjoituksia ja hengessä elänyt mukana, mutta kirjoittaminen vaan on jäänyt :/

Täällä sitä vaan odotellaan. Päivät menee melko hitaasti, vaikka kaikki neljä isointa kotona onkin. Harmittaa vaan heidän puolestaan, kun äiti ei oikeen jaksa mitään tehdä.. Siinäkin mielessä toivoisi että tämä alkaisi pian syntymään. Mutta luulen, että yli menee niinkuin aikaisemmatkin, joten...

Kaikki muu alkaa olee aikalailla valmiina. Rintapumpun jos vielä jostain hommaisi niin sitten ei pitäisi olla mitään :)

Yöt on alkaneet mennä hiukan päin seiniä. Tuntuu, että joka toisen saa nukuttua ja joka toinen sit jokin valvottaa. Ei kylläkään supistukset. Sitten sitä on aamulla kuin krapulainen eikä ajatus kulje senkään vertaa kuin normaalisti.. :/

Liikkunaan pystyy edelleen hyvin, joten se nyt on kuitenkin positiivinen puoli :) Tosin sellaista alun etovaa oloa on taas alkanut ilmaantumaan mikä ei todellakaan ole kivaa :p

Mutta yritän nyt loppumetreillä aktivoitua jos sitä joutuu täällä pitää yksin pinoa loppukuussa pystyssä ;)

JeHil rv38+0
 
Tännehän on tullut paljon asiaa vklopun aikana :)

Minä pikaisesti vain kommentoin, että meillä esikoiselle olivat laitoksella tuikanneet (lupaa kysymättä) tutin suuhun ensimmäisen yön aikana. Siitä huolimatta imetys kuitenkin onnistui hyvin. Olen nyt ostanut muutaman tutin varuilta kaappiin, jos niille tarve tulee. Tutista vieroittaminenkin onnistui myös hyvin siinä reilun vuoden ikäisenä.

Täällä tuntuu, että kivuttomatkin supistukset on hukassa. Tai sitten en ole vain kiireiltäni ehtinyt seurata tuota masun elämää. Lauantaina vasen jalka petti muutaman kerran alta ja siihen liittyi sellainen pikainen kipu. Olisko tuo vauva painanut johonkin hermoon(?) ja sen seurauksena oli tuo vaiva. Ei ole onneksi sen jälkeen toistunut. Kohdunsuulla tuntuu myös sitä sukkapuikkokipua joka päivä, että jospa tuolla kuitenkin jotain tapahtuisi :p

Ja Lauwralle paljon tsemppiä! Jo sinun onkin aika saada pikkuinen maailmaan :)

Viivian 37+6
 
Täälläkin ollaan osastolla :D en vielä tiedä ihan tarkkaan mitä tapahtuu, mutta aamulla lääkäri oli kyllä sitä mieltä, että tänään tai huomenna lähdettäisiin käynnistämään synnytystä. Nyt tarkkaillaan vauvan sydänkäyriä, kun aamulla perustaso oli liiankin korkea. Äsken otettiin uusi käyrä, mikä näytti paremmalta, tosin vauva nukkui suurimman osan ajasta.

Painoarvioksi saatiin nyt 3800g. Huolestuttavaa oli vatsanympäryksen kasvu. Mä kyllä toivon, että tänään jo aloteltaisiin koska alkaa itseä niin kauheasti stressaamaan vauvan vointi :/ En kyllä ainakaan kotiin enää haluaisi kun siellä sitä vasta pelottaakin olla :barefoot:

Tsemppiä lauwra sullekin! Jännä että ollaan samassa paikassa (y)

Pupumama 36+6
 
Lauwralle tsempit! Toivottavasti pian alkaa tapahtumaan ja saat vauvan syliin vielä tämän vuorokauden puolella :) jännätään mukana!

Jaa, mitähän piti kirjoittaa :D mä en kärsi väsymyksestä, mutta dementiasta kyllä. Unohtelen milloin mitäkin. Ehkä se tästä. Ainakin meillä on nyt pari yötä ollut yörauha. Tyttö on nukkunut hyvin, poika jatkaa 3-5 tunnin välein ruokailuja yöaikaan, naapurin teini on ollut hiljaa. Päivisin poika edelleen syö 2-3 tunnin välein, mutta toistaiseksi olen tosi hyvin onnistunut ajoittamaan kaikki omat tarpeeni sinne syöttöjen väliin. Olen saanut saunoa rauhassa ja ulkoilla rauhassa. Poika on edelleen tyytyväinen. Ilmavaivoja sillä on, kuten oli siskollaankin. Ei niitä itke kuitenkaan. Täytyy käydä hakemassa disflatylia. Eilen illalla oli tarkoitus punnita, mutta poika tankkaili niin tiheästi, ettei sitten punnittu. Ei se olisi totuutta kertonut.

Kohta tartun imuriin ennen tytön päiväunia. Poika just söi ja nukahti. Ihanaa, kun pääsee pikkuhiljaa tekemään normaaleja asioita, kuten lenkille ja imurin varteen :D ulkonakin jo oltiin, kun iltapäivälle lupasi vesisadetta.

Tsempit kaikille kipujen ja supistusten kanssa! Ja toki myös kaikille väsymyksestä kärsiville, niin vauvautuneille kuin niille, jotka vielä odottaa omaa kääröään :) kyllä se väsymys sitten parin vuoden päästä helpottaa ;)

Varmasti jäi kommentoimatta jotain, mitä piti, mutta kun mä en vaan muista.

Pihla ja poika, joka täyttää huomenna jo 3 viikkoa!
 
Onnea Lissulle pojasta :love:

Uhhuh, neuvolassa tuli käytyä ja kyllä oli "turha" reissu.. Ens kerrasta eteenpäin onkin sitten uusi neuvolatäti vastassa, kun tää vakkari jää kesälomalle ja samalla tilat siirtyy uusiin tiloihin "keskusneuvolaan", kyllä voi ärsyttää :mad:

Paino oli kivunnut reippaan kilon ylöspäin, tosin nyt oli farkut jalassa joka varmasti vähän edesauttoi asiaan.. Strepto oli nega, luojalle kiitos, yksi tippa vähemmän! Hiukan piti etsiskellä vauvan asentoa, kun oli kuulemma niin syvällä haaroissa jo, ettei meinannut löytää päätä, mutta sielä oli. Hiukan on alkanut alapää olla kipeä jo, kun painaa niin joka paikkaan. Yritin tuossa siivota ja kyllä tuo imuroiminen vaan olisi niin isännän hommaa, saatika lelujen kerääminen ;)

Tsemppiä Lauwralle ja pupumamalle, toivotaan että tänään tulisi pari uutta vauvaa vielä maailmaan :love: :love: Ihmeellinen tuo lauwran "katsotaan torstaihin..", onneksi päättivät kuitenkin aloittaa tänään. Miksi pitkittää tuskaa enää enempää, ellei osasto sitten ole täynnä.. :confused:


ps. miksei töllöstä tule MITÄÄN kun olisi aikaa sitä hiukan katsella... Täytyy varmaan lukea sitten kirjaa.

Beibei & Ipana 37+4
 
Neuvolassa tänään aamulla kävin ja siellä kaikki kai ok.. Paino tippunut _viikossa_ melkein 2kg...?! Turvotuksistakaan en usko sen johtuvan kun ei niitä ole ollut.. Perjantainahan soittelin synnärille kun maha tuntui oudon tyhjältä ja neuvolassa siitä juteltiin. Terkkari oli samaa mieltä, että tuntuu pehmeämmältä ja vauva tuntuu paremmin. Varattiin sitten aika neuvolalääkärille nyt tunnin kuluttua niin tsekkaa vedenmääärän. Vauva kuitenkin liikkuu ihan hyvin ja sykkeet oli hyvät niin ei tässä kai mitään hätää ole. Ja onneksi kohtahan se lääkäri on. :)
Limatulppakin on tehnyt paluun.. Tälläkertaa mukana on ollut ihan reippaasti jo veriviiruja ja sitä limaa riittää! Sitä on oikeesti tullut varmaan useampi desi kohta :DD Supistuksia tässä olen kellotellut jo pari tuntia ja alle 10min välein tulevat ja ihan kipeitä ovat. Vielä ei kuitenkaan tunnu, että pitäisi sairaalaan lähteä joten ajattelin kattella mitä siellä lääkärissä sitten sanoo. Toivottavasti olis paikat sen verran kypsät että pienellä ronklalla sais kunnolla käyntiin. En mä nyt sit tiedä onko tää synnytys käynnissä vai ei.. ?

Sitä mä muuten kans olen tässä miettiny, että kun puhutaan siitä, että kun supistukset voimistuu niin tarkottaako se sitä, että supistukset voimistuu supistus supistukselta vai siitä yksittäisestä supistuksesta, että se voimistuu siinä edetessään..?

Malsa ja pojuE 40+4
 
Onnea Lissu!!!!
Tsemppiä lauwralle ja pupumamalle käynnistyksiin! Kohta ne vauvat tuhisee teilläkin kainalossa ☺

Kultatiuku, meilläkin ristiäiset 5.7. ☺ ei kylläkään ole pappia vielä varattu. Pidetään ihan meillä kotona ja pitopalvelusta pöperöt pöytään. Kummit on kysytty ja innolla ovat tehtäviin lupautuneet. Ihmettelen miten Ruulle on kommentoitu tarjoamisia tai muutakaan...varsinkaan nimeä! Vanhemmat nämä päättävät eikä kukaan muu! Me ei kylläkään olla tuota nimeä vielä osattu päättää

Täällä on nuha jyllännyt..Esikoinen viikonloppuna aloitti, valitettavasti nyt sylissä korisee tukkoinen vauva..eikä oma olekaan kovin loistelias ole. Vauva onneksi syö ihan hyvin, ei normiannoksia mutta usein näitä pienempiä kuitenkin. Nyt pitää vain tarkkailla tilannetta ja herkästi olen kyllä yhteydessä lääkäriin jos tilanne sen vaatii.

Täällä ollaan hengessä mukana kalkkiviivoilla!!

Catnip82 + Toukotyttö 16vrk
 
malsa, mä olen ymmärtänyt, että supistusten voimistuminen tarkoittaa supistuksen keston pidentymistä ja kivun lisääntymistä. Jostain olen tällaisen mielikuvan saanut.

Täällä on tullut nyt 5min välein supistuksia. Osassa kiristyy koko maha, mutta osa tuntuu vain selässä. Mieskin on vielä töissä... Epäilen silti, että tämän vuorokauden puolella olisi vauvaa sylissä.

pupumama, hassua tosiaan, että ollaan samalla käytävällä :LOL: joko sulla lähdettiin käynnistämään ja mistä tilanteesta ja millä konstein?
 
  • Tykkää
Reactions: pupumama
Onnea vauvan saaneille ja jaksamista supistelijoille! :love:

Länsirintamalta ei mitään uutta. Tuntuu, että supisteleekin vähemmän. Tuo Cheekin laulu soi siis täälläkin päässä (kiitos, lauwra, korvamadosta). :D Tänään oli neuvola, jossa kaikki ok, strepto oli onneksi negatiivinen ja verenpaineetkin oli 126/85. Sf-mitta on nyt 33 eli se oli viime kerrasta kasvanut vielä sentin, tosin tuntuu, että mittaaja on aina eri.

Mielessä oli kauheesti kommentoitavaa, mutta nyt lyö tyhjää...

Mamira ja 38+4
 

Yhteistyössä