Mä tein esikoiselle soseet pääosin itse kun tykästyin siihen hommaan ihan täysillä Höyrytin kasvikset höyrykattilassa ja soseutin ne sen jälkeen monitoimikoneessa. Varmaan saa sauvasekottimellakin hyvin sileäksi, mutta tuo kone oli musta helpompi. Tein kerralla enemmän ja pakastin niitä jääpalamuoteissa, siitä sitten laitoin rasioihin ja sulattelin erilaisia yhdistelmiä. Ei tarttenut joka päivä olla tekemässä soseita, kun kerralla teki paljon. Ihan ekat jääpalat pakastin siten, että olin lisännyt soseeseen vettä. Sitten tajusin, että mitä mä turhaan vettä alan pakastamaan, voin sitten ruokailuvaiheessa lisätä soseeseen vettä tai maitoa jos tarttee saada löysempää... Kun annokset alkoi olla isompia ja mukana oli jo lihaakin (ja pastaa, riisiä tms), keittelin sitten kerralla isomman satsin "ruokaa" ja pakastin sitä pieniin minigrip-pusseihin. Yhteen pussiin meni hyvin yksi annos ruokaa.
Mä aloitin kasvissoseilla, koska olin jostain kuullut, että jos aloittaa makeilla hedelmillä, ei vauva ehkä halua syödä kasviksia. No, meillä kävi niin päin että kasvikset kyllä upposi, mutta kun tuli hedelmien vuoro, ei ne aluksi meinannut upota, ei sitten millään. Keittelin sitten mustikkakiisselin ilman mitään makeutusaineita (eli on aika...hmm... ei hyvää mun makuun) ja sitä poika sitten veteli tyytyväisenä. Nuo kiisselit oli mulle sellanen ahaa-elämys, mitä en jotenkin ollut tajunnut että voisi tehdä Kyllä ne hedelmätkin alkoi maistua, yksi meidän suosikeista oli omena-mustaherukka (omenan höyrytin ja soseutin marjojen kanssa).
Jee, kohtahan sitä pääsee täälläkin taas sosekokiksi! Odotellaan ensi viikon allergialääkäri ja sitten aloitellaan.
Isonalle ja poika 3,5kk
Mä aloitin kasvissoseilla, koska olin jostain kuullut, että jos aloittaa makeilla hedelmillä, ei vauva ehkä halua syödä kasviksia. No, meillä kävi niin päin että kasvikset kyllä upposi, mutta kun tuli hedelmien vuoro, ei ne aluksi meinannut upota, ei sitten millään. Keittelin sitten mustikkakiisselin ilman mitään makeutusaineita (eli on aika...hmm... ei hyvää mun makuun) ja sitä poika sitten veteli tyytyväisenä. Nuo kiisselit oli mulle sellanen ahaa-elämys, mitä en jotenkin ollut tajunnut että voisi tehdä Kyllä ne hedelmätkin alkoi maistua, yksi meidän suosikeista oli omena-mustaherukka (omenan höyrytin ja soseutin marjojen kanssa).
Jee, kohtahan sitä pääsee täälläkin taas sosekokiksi! Odotellaan ensi viikon allergialääkäri ja sitten aloitellaan.
Isonalle ja poika 3,5kk