**Kesäkuun kullanmurut 2014** Toukokuussa

Aventin käsikäyttöinen pumppu oli kans mulla mut sen olen jo myynyt enkä taida tarvita uutta. Mulla ei maitoa vaan ole tullut kummankaan lapsen kanssa juuri ollenkaan. Esikoisen kanssa maidon tuloa pidettiin yllä lääkkeillä ja kakkosen kanssa kun en lääkkeitä ottanut niin ei muutamaa tippaa enempää tullut. Mulle oli ainakin ihan sama pumppasinko sairaalan sähköpumpulla, omalla käsipumpulla tai käsin ei eroa mitään ei tullut. Nyt olen jo sopeutunut ajatukseen et kolmas korvikelapsi on tulossa :D Meillä ei ole ainakaan mitään sen kummempia vaikutuksia ollut ainakaan allergioihin. Itse olen todella allerginen, mutta kummallakaan pojalla ei ole mitään allergioita.

S 36+1 viikot alkaa tuntua jo aika hurjilta enää muutama päivä niin vauva on täysi-aikainen :)
 
Jos ei käytetyt aiheuta ihokarvojen nostoa niin huuto.netissä tai torilla on myytävänä pumppua jos jonninnäköistä.

Enpäs tiennytkään että niitä sähkökäyttöisiä saisi vuokrattuakin! Kiitos vinkistä!! :) Itse aattelun kokeilla sitä sähkökäyttöistä kun imetys ei ed. kerralla oikein mennyt putkeen ja manuaalinen kävi työstä. Sai sitten hieman syöttöapua öisin kun oli pahimpia koomia yllänsä :) Mutta mikä sopii yhdelle, ei käy toiselle. Mä luulen muutenkin että se on enempi urbaani tarina, että korvikelapsukaiset olisi kovin allergisia. Toki imettää haluaisin minäkin, jo ihan kukkaronkin puolesta mutta sen näkee sitten :) No stress!

Sabsu
 
Heips kaikille, täällä taas tosi paljon jutusteltu :)

Eilen oli neuvola, kaikki oli kunnossa, painoa tullut 200g/vk. Eilen sitten otti neuvolassa sen b-strepto-näytteenkin, eli muistakaahan muutkin se!!
Iltapäivä menikin sitten sype:lla, tosi hyvä fiilis jäi ja kätilö oli mitä mahtavin!!
Sain ensi maanantaille lääkäri ajan, jossa tapaan sype:ltä vielä lääkärin ja pohditaan synnytystä. Kätilö oli kyllä vahvasti puoltamassa sektiota kanssani ja varsinkin jos vauva on maanantaina perätilassa, niin kuulema ei edes vaihtoehtoja ole. Lantioni ei kuulema todellakaan ole "perätila vauvoja" varten :D

(.) Muuten jaksellaan hyvin. Supistuksia ei ole ja olo muutenkin hyvä. Vauva potkii tonne alas, ja rakko ei kyllä kovin täydeksi kärsi tulla, eli vessassa ravataan usein. Yöt menee vessassa käyntejä lukuunottamatta ihan hyvin. Toki vasemmalla kyljellä kun vain nukkuu niin puutuu välillä kädet yms..
Ikäviä noi teidän kipeätkin supistukset... Voimia Julianne ja muut niistä tai kehnosta olosta kärsivät !!

Rintapumpusta, mulla oli esikoisen aikaan käytössä, kun imetys ei juurikaan luonnistunut ja oli kyllä pumpusta apua. Taitanee pitää lisätä ostoslistaan...

Tuossa ensi viikolla meinasin ostella loppuja tarvikkeita, tutin ja pulloja, sekä muuta pientä. Sitterikin on vielä vailla hankintaa... Hurjaa vauhtia kyllä tämä aika menee, kesäkuu koittaa piakkoin. =)

Mukavaa viikonloppua kaikille,

Amy & masuasukki 35+0 POKS!! :heart:
 
Tänään tuli lyhyt työpäivä, tai lyhyt ja lyhyt. Selkä oli juntturassa eikä ollut kovin paljon toivoa istua työpöydän ääressä, joten keräsin kimpsut ja kampsut ja siirryin kotikonttorille sohvalle viltin alle tenttejä korjaamaan. Tiedä sitten aukeaako selkä tässäkään, mutta ainakin työasento on mukavampi. Onneksi on joustavuutta työssä ja työajan käytössä.

Mahassa on melkoisen aktiviinen tapaus. Tänä aamuna mies lähti myöhempään töihin ja olisin voinut hetken nukkua pidempään, niin sepä olikin turha toivo. Sen verran reipas aamujumppa oli tulokkaalla menossa, että ei auttanut kuin herätä itsekin tähän harmaaseen päivään. Rt:ssa lienee pysynyt, ainakin potkut tulevat ylös ja alhaalla tuntuu lähinnä hipeltämistä. Ja vihlontaa :(

Äitienpäivälle esitin toiveen päiväkävelystä. Voi olla, että ei kovin pitkiä lenkkejä tule tehtyä. Harjoitussupistukset tulevat liikkumisen takia sen verran napakoina, että pakottavat hidastamaan ja niihin kun lisätään paineen tunne sekä vihlonta tuonne alas, niin on liikkumishalut aika vähissä. Alan olemaan aika kypsä tähän olotilaan ja tekisi mieli saada jo oma korvienväli sekä liikkumiskyky takaisin. Mutta vielä on viikkoja täysiaikaisuuteenkin jäljellä.

Imetyksestä yleisesti sen verran, että minullakin maito on noussut melko hitaasti, esikoisen aikaan vasta joskus 6-7 päivää synnytyksen jälkeen, toisesta meni vajaa viikko. Molemmat ovat saaneet jo laitoksella lisämaitoa, kun oma ei vielä siinä vaiheessa riittänyt. Kotiinkin on jokunen korvikepurkki aina varalle hankittu ja tarpeeseen ovat tulleet. Imetykseen pyrin, mutta jos se ei onnistu ja/tai on pitkään todella kivuliasta, niin en kiusaa itseäni tai lasta sen asian kanssa taistelemalla. Johan siinä järki lähtee itseltä, jos väkisin yrittää.
 
Katann, mä kysyin kans niitä rannetukia terveyskeskuksen välinevuokraamosta ja heillä ei ollut. Eli itse pitäisi ostaa apteekista, mutta kun kävin katsomassa, niin maksavat yli 30 euroa kappale, niin jotenkaan en raaskisi laittaa noihin tukiin yli 60 euroa. Ostin kyllä kaksi ideaalisidettä ja niihin meinasin väkertää jotkut tuet vielä viivottimesta tai puulastasta tms. Lääkärikin sanoi vaan, että ota särkylääkettä : /

Bumbis, eikä, siis 4 kuukautta vielä synnytyksen jälkeen olet joutunut kärsimään tästä rannekanavasta! Mä en kestä, jos mulla menee yhtä kauan :headwall: Luulin, että menee tyyliin viikossa parissa ohi synnytyksen jälkeen.

Nuppu kyseli kotona touhuamisesta. Täällä päivät menee hirmuista vauhtia eteenpäin. Olen nähnyt kavereita, jotka ovat myös äitiyslomalla, pessyt ja silittänyt vauvan vaatteita, siivoillut, järjestellyt komeroita, nukkunut päikkäreitä, virkannut, käynyt kaupoissa pyörimässä, yrittänyt lenkkeillä, katsonut leffoja, lukenut kirjoja ja lehtiä. Vielä olisi paljon tekemistä. Ajattelin myös leipoa ja tehdä ruokaa pakkaseen valmiiksi. Mulla ei tosiaan ole aika käynyt pitkäksi, päinvastoin :LOL:

Rintapumpusta, meinasin hommata semmoisen sähkökäyttöisen. Kaveri sanoi, että se olisi parempi kuin manuaalinen. Vähän kyllä sitten harmittaa, jos se jää käyttämättä, jos maitoa ei tulekaan. Täytyykö se ostaa ennen vauvan syntymää vai ehtiikö sen ostamaan syntymän jälkeen, et tuleeko sille tarve niin kuin asap?

Imetysliivien hankintaa olen miettinyt. Mulla ei ole rinnat kasvaneet oikeastaan yhtään nyt raskauden aikana, edelleen samat rintsikat käytössä kuin ennenkin. Joten on tosi hankala varautua imetysliivien hankintaan. Kun synnytysvalmennuksessakin sanottiin, että pitäisi ottaa sairaalaan mukaan omat imetysliivit, niin mistä tiedän, minkä kokoiset liivit pitäisi ostaa?? Ostanko yhtä vai kahta numeroa suuremmat kuin mitä olisi normaalisti? Mulla on normaalisti b-kuppi. Auttakaa ihanat ihmiset.

Neuvolalääkärikuulumisia tältä aamulta, vauva on laskeutunut ja pää on ihan alhaalla. Ei kuulemma enää voi kääntyä väärinpäin, jee! Sf-mittakin oli laskenut viime viikon 34,5 cm --> 33 cm. Alapäätä on vihlonut nyt pari päivää, eli tämä laskeutuminen on tapahtunut varmaan ihan parin päivän sisällä. Paikat on kiinni ja ehkä vähän pehmentyneet, mutta kohdunsuuta vielä 3 cm. Lääkäri tunnusteli paikat ja sanoi, että hyvin mahtuu tulemaan. Ja veikkasi, että olisi noin nelikiloinen syntyessään :whistle: Sykkeet oli 150, turvotukset ++, painoa tullut viikossa 1,3 kg, johtuu noista nesteistä. Verenpaineiden seuraamista jatkan edelleen kotona, nyt oli neuvolan mittauksessa aamulla 140/105 ja kotona aamulla noin 130/90 luokkaa. Sain myös ohjeet ja tikun sen B-strepton ottamiseen, eli meillä otetaan näyte itse ja viedään labraan. Täytyy tehdä heti maanantaina.

Onko teillä muilla juhlia tulossa touko-kesäkuun vaihteessa? Meille tuli kutsu ylioppilasjuhliin ja silloin olisi rv 39+4. Juhlat ovat vajaan kahden tunnin ajomatkan päässä ja meinasin kyllä uskaltaa lähteä, jos vauva ei ole sitä ennen syntynyt ja olot muuten niin sallii. Tuskin tämä kahdessa tunnissa täältä ulos tulee :D

Hyvää äitienpäivää ja hauskaa viikonloppua!

Karoliina & Kepa 36+3
 
Hei,

Neuvolakuulumisia: tänään käyty. Kaikki oli kunnossa. Sf-mitta 29cm, painoa +44g/viikko nyt yht. 8,4kg. Verenpaineet 130/70, hb 116, kehotti pikkusen rautaa alotteleen ettei romaha. Vauva oli rt:Ssä ja on jo hieman laskeutunutkin, että tuskin enää kääntyy, mutta muu kroppa oli jotenkin mutturalla. Laittoi lähetteen ä-polille synnytystapa arvioon ja varmaan kuulkemma 36+0 suurinpiirtein tulis aika. Mulla siis katotaan vauvan paino, aikasempien radien takia, ja nytkin on heittoja ollut vaikka ei sokerirasituksessa velä näkynytkään. Ihan mahatava päästä näkeen vauva ja tsekkaan sen paino ja painoarvioo. Streptokokki otetaan seuraavalla kerran. Mut kaikki kunnossa. :) Mikä tärkeintä.

Rintapumpuista, mulla aikasemmin ihan manuaalinen, ja sen mitä tarvitsin nin oli ihan ok. Viimesimmältä oli sähkökäyttoinen samanlainen ja sekin ihan ok. En ihan hirveesti ole käyttänyt, mut esim juhliin, olen pumpannut pulloon, että ei tarvi imettää ja sitten jos johonkin on ite lähtenyt tuntia kauemmaks aikaa niin sit olen saattanut pumpata pulloon, että saa tarvittaiessa antaa. Korviketta olen kans pitänyt kaapissa varuilta. Olen kaikkia 5 pystynyt imettää 6kk-1v asti, mulla nousee yleensä 2. päivänä laitoksella maito jo jonkin verran ja sit 4-5 päivänä onki jo sitten tukalaolo. Aluksi käy sika kipeetä kun mulla varsinkin toinen nänni kipeytyy ihan hirveesti siitä alun imemisestä. Toistaseks olen sen kivun kestänyt ja päässyt siitä parissa viikossa ja pystynyt jatkamaan imettämistä.

Meinas vaan että hyvillä viikoilla jo mennään et kun syntyy 32+ niin saa synnyttää meiän lähi sairaalassa ja 34+ niin ei enää estellä. Mut eiköhän tämä sinne 40+ jotain mene, kun ei kuitenkaan mitään kummempia oireita ole. Kivuttomasti supistelee päivittäin ja painaa kyllä alas, ja nyt välillä kirvelee tonne kohdunsuulle, mutta mulla on yleensä ollu silti aika epäkypsät paikat vielä ihan lopussakin. Se sit lähtee aina vauhdilla käyntiin kun on se aika.

Tsemppiä kaikille ja ihana kun täällä on niin vilkasta tää keskustelu. :)

Ai niin eilen pääsin vähän shoppailemaan, mutta enpä mä vaaville löytänyt kuin kahet pöksyt. Musta on tullut jotenkin kauheen kranttu :) No ens kuun alussa tiedossa shoppauspäivä isossa kaupungissa niin jospa sitten löytys kivoja juttuja kun pääsee isompiin mestoihin :)

Aapaliini ja vauva 32+4
 
Karoliina81 itsellä rinnat on kasvaneet reilusti jo raskausaikana, mutta kyllähän muutosta vielä tapahtuu imetyksen alkaessa ja se rintojen koko vaihtelee ainakin mulla paljon... Suosittelen ostamaan ainakin yhdet sellaiset ihan kaarituettomat ja venyvät imetysliivit > sopii vaikka koko vaihtelee. Ihan Lindexissä oli jotain, mutta voin lämpimästi suositella Bravadon seamless body silk liivejä. Mulla on niitä kolmet eri väriset edellisestä raskaudesta ja ajattelin ostaa vielä yhdet lisää.. Tilasin viimeksi edullisesti UK:sta nettikaupasta, mutta myös Nettiemo.fi myy nykyään ihan kohtuulliseen hintaan (ja varmaan jotkut muutkin kaupat). On huippumukavat liivit!
 
Ainun sähkökäyttöinen pumppu täällä esikoisen jäljiltä. Nyt jo pakattuna sairaalakassiin ettei tarvitse käyttää sairaalan omia, mikäli tulee tarvetta. Mulla oli ensin manuaalinen mutta sen kanssa oli kyllä yhtä helvettiä. Nyt jää toinen käsi kokonaan vapaaksi eikä tule rannevammaa pumppausliikkeen kanssa. Esikoisen kanssa imetys jäi muutamaan viikkoon, silti havaittu sähköinen versio hyväksi. Toi on sellainen mihin saa joko paristot sisälle tai sitten verkkovirralla voi käyttää myös.

Imetysliivit olleet käytössä mulla jo heti melkein plussasta lähtien. Rinnat turposivat kipeästi ja ei toivoakaan että "normaalit" liivit mahtuisi päälle. Seitsemän vuoden takaa muistan että maito alkoi sairaalassa nousemaan ja voi että niitä kipuja - rintaliivit päällä 24/7 ja kyljen kääntökin oli tuskaa. Kuppikoko kasvoi kahdella synnytyksen jälkeen - ja imetyksen lopetuksenkin jälkeen rinnat jäivät kokoa suuremmaksi verrattuna ennen raskautta. Mulla on KappAhlista ostettuja liivejä kolmet - hyvinä olivat pysyneet kaikki nää vuodet kun ei ollut tarvetta käyttää, joten en uusia hankkinut tällä kertaa ollenkaan.

Neuvolatäti soitti tänään ja laittoi uutta lähetettä äitiyspolille radin takia. Jospa sinne saisi jossain vaiheessa sitten kutsua että voisi itkeä vaikeasta olosta. Seuraava neuvola on 13.5 ja ilmeisesti siellä sitten vielä varmistetaan ultralla että Kornelius pysynyt raivotarjonnassa - mä kun en edelleenkään osaa varmuudella sanoa kun tää kaveri ei potki juuri ollenkaan toisin kuin siskonsa aikoinaan, niin en vaan voi tietää mikä on jalka tai nyrkki tai takamus tai pää. Kaikki vaan muljahtelee ja mönkii nahan alla samanlaisesti.

Ajankäytöstä - mä vaan masentelen. Tammikuusta lähtien kun on ollut aikaa tehdä sitä sun tätä, ja nyt kun ei edes jaloillaan kunnolla pysy, on sängyssä loikoilu aika pitkälle se juttu jota teen. Pyrin päivittäin ulos edes hetkeksi, mutta aina ei vain pysty. Ihanaa kuulla että monet nauttivat vielä näistä viikoista ennen laskettua ja tuntevat että saavat aikaan paljonkin asioita.

Mulla on aika vahvana mielessä nimi tytölle, eikä mieskään ole sanonut ehdotonta eitä, joten ehkäpä tässä olisi sopiva nimi. Mulla tosin on ollut jo viikkoja tunne että tää tulokas olisi poika. Jääpi nähtäväksi.

Lettu ja Kornelius 36+3
 
Pitkästä aikaa :)

Olen saikkuillut tämän viikon, lähinnä nukkumisongelmien ja kipujen takia. Ensi viikko olisi vielä töitä.

Kolmeen kuukauteen ei ole ultrailtu, joten kesäkuun alun synnytystapa-arvio on jo kovasti mielessä. Vauvaa on jo kova ikävä <3

Vaikka kaikki valmistelut on yhä tekemättä. Hankinnoista on tehty vain vaateostokset. Taitaa tulla hoppu, vaikka onhan tässä vielä aikaa ;-)

Myös jännään, että pamahtaako pian taas päälle tulehdus, hiiva + bv. Antibioottikuuri (10vrk) loppui vko sitten ja sen jälkeen aloitin maitohapot 10 päiväksi. Jospa tehoaisi.

Onnittelut vauvautuneille, pian taitaa alkaa meidänkin porukkaan tulemaan pikkuisia :)

LL & Bebe, rv 33+1
 
Täällä verenpaine heittelee, oli tossa 16.00 140/91 ja sen jälkeen 137/97, äsken mitattuna 127/81 joten seurailen kotona. Mutta kun supisteleekin ihan koko ajan, supistukset on pikkuisen kipeitä ja ei kuitenkaan kestä kauaa, eikä niitä onneksi tule koko ajan mutta toivottavasti levossa rauhoittuisi.

Meillä on kaikki valmiina, ei tarvi tehdä enää mitään, sairaalakassi on valmiina, joten jos tästä nyt lähtö pian tulee niin sen vaan nappaa mukaan. :)

Sanna-M ja Papu rv 34+1
 
Käytössä oli esikoisen aikana Aventin sähkökäyttöinen pumppu, kaverilta lainassa kun ei ollu tarvinnu sitä..maito nousi ehkä 3-5päivää synnytyksestä.. en muista enää niin tarkkaan.

Sairaalassa oli käytössä b-kuppi (imetysliiveissä)mikä normaalistikin mutta sitte ku maito nousi niin sainkin lainata d-kupin imetysliivit. Täällä kun ei vaatekauppoja oo n.100kilsan säteellä niin hyvä kun on keneltä lainata..Tässä raskaudessa b-kuppi ei oo menny viereenkään ja c-kuppi alkaa käydä pieneksi enkä tiedä yhtään minkäkokoiset imetysliivit tarvin vai tarvinko ollenkaan..pumppasin eka kerralla muutaman kuukauden silloin kun oli liian tukala olla mut sitte maidon tulo tasoittui ja ei tarvinnu enää pumpata.

Kävin toukokuisissa lukemassa synnytyskertomuksia, kylläpä alkoi hieman jännittää, että milloinhan sitä itse pääsisi!Edelleen mahaa repii esim. sohvalta ylös noustessa ja sängyssä kun vaihtaa asentoa. 6 viikkoa laskettuun aikaan tai se kaks kuukautta jos menee yli..

Aika kuluu vaihtelevasti. Välillä jaksan tehdä paljonkin "hommia" ja sit on päiviä jolloin vaan nukun ja syön. Ulkoilen kyllä päivittäin mutta kävely on todella vaappuvaa. Laitetaan terassille valokate niin pääsee vaunujen kans suojaan kesällä. Oon maalannu runkotolppia yms. pari päivää ja mieheltä loppui koulu tältä keväältä. Katoin tänään valmiiksi vauvalle kamppeet synnärille, vielä pitää joku laukku hommata ja suunnitella mitä sitä itelle tarvii=) niin ja kuultii uutinen, että miehen pikkuveljen perheeseen odotetaan kolmatta lasta, se on kuulemma salaisuus vielä joten ei tiedetä laskettua aikaa tarkemmin.

Omat höpinät sikseen ja viikonlopun viettoon, lompsis.
Ab 33+6
 
Kiitos pumppuvinkeistä! Ne allergiat tulee jos tulee, sektio, imettämättömyys, perimä, sattuma, kotieläimettömyys, kaippa allergioihin on monta eri riskitekijää, mut ihan terveitä lapsia kasvaa korvikkeillakin. Mä haluaisin siksi imettää, että korvikkeet maksaa ja tisseistä tulee ilmaista ruokaa ja se tekee hyvää äiti-lapsisuhteelle, ja onhan se luonnollista tavallaan. Mut en mäkään ihan hirveen fanaattinen ole sen asian suhteen, vaikka aion kaikkeni siihen panostaa, niin ei se katastrofi ole, jos ei onnistu. Haluaisin silti heti opettaa vauvan syömään pullostakin, että puoliso pääsee osallistumaan ruokintaan myös. Huomasin, että tuttipulloihin on erilaisia imuosiakin, anti-koliikki ym. Siinä on taas yksi osa-alue, johon pitää perehtyä :)
 
Mä olen päässyt taas hieman eteenpäin valmisteluissa, ostin harsokangasta ja olen ommellut harsoja ja värjännyt niitä, ettei kaikki ole vain tylsää valkoista. Uusi lipasto ostettiin myös meidän makkariin jonne saan pestyt ja silitetyt vauvan vaatteet.

Laukun olen pakannut: neuvolakortti, kotiutumisvaatteet itselle, imetysliivit+liivinsuojia, omat pesuaineet ym hygieniatarvikkeet, kännykän laturin, kirjan, suklaata ja pillimehun. Muistan kuinka jo esikoista odottaessa muistuteltiin että täytyy ottaa jotain evästä mukaan isälle, koska heille ei ole tarjolla välipalaa tms ja jos synnytys tapahtuu yöllä niin kanttiinit on kiinni ja isä pian pökertyy nälissään :D Tuon suklaan olin kyllä ajatellut ihan itseäni varten :D Kaikkihan tietysti riippuu siitä millainen lähtö tulee. Esikoisen syntyessä meni lapsivesi yöllä ja lähdettiin nopeasti eikä siinä kyllä oikein järkeviä osannut ajatella. Näin jälkikäteen ajatellen olis voitu ihan hyvin odotella vielä jonkin aikaa kotona ja syödä aamupala, käydä suihkussa yms.


Karoliina, mulla on jo nyt paisunu kuppikoko paljon suuremmaksi mutta kun maito on noussut niin rinnat on suunnilleen kaksinkertaistunut. Ja voi sitä tunnetta kun ne on niin raskaat ja kipeät. Siksi omat tukevat mutta pehmeät imetysliivit on olleet melkoinen helpotus jo osastolla ollessa. En missään nimessä vois ajatellakaan siinä vaiheessa mitään sieviä kaarituellisia liivejä :D Siksi tilasin jo valmiiksi tällaiset:

Carriwell Seamless Nursing Bra -Luukkuliivit [] - &euro;28,25 : Vekaravintti, Vekaravintin Nettikauppa

Nuo on aika pientä mitoitusta että saa melkein jo valita yhtä kokoa suuremmat + maidonnousun tuoma kasvunvara. Noiden kyllä luvataan mukautuvan juurikin siihen maidonnousuun kun ovat joustavat.
Rintapumppua mä olen tarvinnut heti kotona ja jo sairaalassa. Muistan omalta kohdalta esikoisen synnytyksen jälkeen että pumppasin hieman jo sairaalassa ja kotona ei ollut pumppua valmiina ja olo oli kotiutumisiltana jo vähän huono ja "kuumeinen" koska maito pakkautui rintoihin ihan tosissaan. Mies lähti sit heti seuraavana aamuna ostamaan sen pumpun.
Tuttipulloista voin suositella MAM-pulloja:

Ainu MAM Anti-Colic-tuttipullo 160ml / Tuotteet / Etusivu - Ainu


Hyvää vkl jatkoa kaikille!
Romanssi rv 35+2.
 
Viimeksi muokattu:
Romanssi - juur eilen katselin kanssa noita värejä, juurikin harsoja minäkin ajattelin värjätä. Värjäsitkö millä väreillä, käsin vai koneella? Mä joskus värjäsin pienen räsymaton koneella ja muistan et katselin sellaisen värin mihin ei tarvinnut erikseen ostaa suolaa, mutten enää muista mikä se oli.

Sabsu
 
Sabsu, käytin kahta erimerkkistä Dylon ja Nitor. Molemmat värjäykset tein pesukoneessa ja niihin kyllä piti nakata mukaan suolaa mutta minusta tosi helppo homma. Laitoin harsojen mukaan myös muutaman pinnasängyn lakanan ja yhden oman paidan.
 
Heippa,

Taidanpa teidän kokemusten perusteella käydä hakemassa sen Aventin manuaalisen :).

Täytyy sanoa että tää viikko on ollut pitkään aikaan surkein oman olon kanssa. Alkuviikosta meillä jylläsi vatsatauti, tosin suht lievänä, ja nyt olo on flunssainen. Tietty päälle normaalit raskausvaivat supisteluineen ja kolotuksineen. Tänään tuntui jo päivällä kävellessä että nyt vauva syntyy ilman supisteluja, kun tuntui kaivautuvan niin alas että piti haarat levällään kävellä :). Eilen mies toi neilikoita, niin puhkesin itkuun, että vähän herkässä taas tuntuu olevan.. Onneksi laskettu aika ei vielä ole käsillä, nyt en haluaisi lähteä synnyttämään. Sitä paitsi kaikki valmistelut vauvaa varten on vielä ihan alussa, joten saisi vielä muutama viikko mennä. Tosin en usko että tämä nyt enää ennen laskettua aikaa syntyykään.

Näitä teidän jutusteluja lukiessa huomaan kyllä yhtä sun toista asiaa mitä vielä täytyy hoitaa, kuten nyt nuo imetysliivit. Ehkäpä ensi viikko olisi energisempi. Hyvää äitienpäivää teille :)
 
Mukavaa äitienpäivän iltaa tuleville ja nykyisille äideille!

Täällä on vihdoin koko perhe toipunut vatsataudista ja taisin selvitä onneksi itse ilman sitä. Vähän oli vatsa sekaisin, mutta tuntuu että nyt raskausaikana sitä on liikkeellä syystä tai toisesta säännöllisen epäsäännöllisesti, joten lasken itseni voittajaksi, joka ei sairastunut :)

Mutta hei, piti kysyä verenpaineista. Millaisia arvoja te muut ootte saaneet? Sanna-M ainakin taitaa mittailla usein ja niitä seurataan? Huomasin nyt, että mulla vaihtelee alapaine 90-110 välillä ja enää tosi harvoin saan sen alle 90. Aamupäivisin korkeampi ja iltaisin matalampi. Mitään raskausmyrkytyksen oireita ei ole, joten en ole tosta niin kovin huolissani, mutta aloin miettimään että minkälaisia paineita sitä muilla on loppua kohden ollut, ts nouseeko verenpaine kaikilla? Ensi viikolla neuvola ja siellä tietty otan tuon esille. Ja jos jollain on ollut korkeat paineet, millaisia ohjeita ootte saaneet? Tai onko nuo edes korkeita.... Yli 100 vissiin on, mutta onkohan tuo 90 ylitys jo paha?

Isonalle ja Poikanalle 36+4
 
Verenpaineita olen silloin tällöin mitannut aamulla ennen sängystä nousua, neuvolan pyynnöstä ja ohjeistuksesta. Paineet olleet koko ajan tasaiset ja hyvät. Yläpaineet 115-140 välillä ja alapaineet alle 80. Neuvolassa paineet aina noin 140/85. Lepopulssi tulee siinä samalla katsottua ja se on noin 65. Edellisessä raskaudessa oli paineet koholla ja silloin seurattiin alapaineita etteivät menisi yli sadan mutta muuta ohjeistusta en muista kuin et piti välttää suolaa sekä lakua&salmiakkia ei saanut syödä.

Nyt on vauva alkanut selkeästi hidastaa menoa ja on rauhoittunut. Oliskohan kiinnittynyt kun vihloo niin kipeästi alapäässä?! Lisäksi liikkeet tekevät enemmän kipeää kuin ennen. Tein yks ilta tässä jo liikelaskentaa ja sain maata toista tuntia kyljellä ja syödä vielä vähän karkkia ennenkuin sain ne tarvittavat liikkeet. Siinä jo vähän alkoi hermostuttaa.

Mun äiti yllätti täysin kun tulivat juhlimaan pojan synttäreitä, en muista että olis aikaisemmin ostanut mitään vauvan vaatteita meille. Yleensä kysyy mitä tarvitaan ja tuo sen tai antaa rahaa niin voin itse ostaa/tilata. Hän oli ostanut molemille pojille paketit ja toi mulle vauvanpaketin. Oli käynyt P.O.P;in liikkeessä ostoksilla. Oli ostanut bodyn, housut, sukat, pipon ja sellaisen pehmokanin. Meillä ei yleensä ole samanlainen maku mut nyt oli kyllä onnistunut ostoksissa ihan kiitettävästi :whistle: On tainut nyt tulla viimein mummoikään kun jäi eläkkeelle alkuvuodesta ja on enemmän aikaa ajatella muutakin kun duuneja :D Olin vielä niin hölmistynyt et unohdin kiittää ja soitin sit vielä perään kun olivat lähteneet :LOL:

S 36+3 (tai ainakin jotain sinnepäin)
 
Iltaa!
Mulla verenpaineet pyörii siinä 120-145/80-95. Olen kanssa saanut ohjeiksi silloin tällöin seurailla ettei pompsahda alapaine yli sataan.
RBB: kiitos imetysliivilinkistä, taidan laittaa parit tilaukseen heti kun osaan päättää koon :)
Ostin tänään Aventin sähkökäyttöisen rintapumpun varuiksi. Ostin käytettynä, vähän käytössä olleen ja onpa vielä takuukin vuoden voimassa. Täytyy ensi viikolla tutustua paremmin, että tarviiko tilata jotain uutta osaa ihan vaan noin hygieniasyistä. Vinkkejä? En siis koskaan ole minkäänlaista pumppua käyttänyt.
Täälläkin tuntuu, että tyttö on alkanut laskeutumaan ainakin jossain määrin. Tuntuu siltä, että joku porautuu alaspäin, vihlontaa alakerrassa ja alaselässä kipuilee. Noh, varmaan pahenee vielä loppua kohden.

Lyde 34+5
 
Heips.

Täällä verenpaineiden kanssa myös ongelmia. Itseasiassa just kotiuduin vasta synnärikäynniltä. Oli tossa päivällä yhtäkkiä ihan kauheet turvotukset ja heikko olo, verenpaineet oli 165/110! Olin sitte tosiaan päivystyksessä käyrillä ja muissa tutkimuksissa. Kaikki on kuitenki toistaseks ok eikä raskausmyrkytys ole vielä ainakaan alkanu. Proteiinit tosin on yhen plussalla mutta.. Tiedä sitten.. Tyttö olikin sitte vissiin ottanu diabeteksesta vähän spurttia! 34+0 ja painoa 2778g. Lääkäri sano että vauvalla vatsanympärys on tosi iso... No, eipä tässä enään oo kun se max 4vko muutenkaan, että ihan on tervetullut jo vaikka viikon päästä jos tota vauhtia kasvaa ( kymmenessä päivässä painoa vauvalle kertynyt noin 650g) .
Tuntuu kyllä että nyt eletään jänniä aikoja! :D en oikeen osaa rentoutua, edes yöllä, unet tosi katkonaisia :(
Tsemppiä muille ja hyvää äitienpäivää :)

Mami & möntti 34+0
 
Heips,

Täällä ollaan ja toka vika työviikko olisi aluillaan. Ensi viikolla jään torstaina äitiyslomalle, mutta jo perjantaina palaan töihin. =P Mutta vain perjantaiksi. Eli yhteensä tämän aamun lisäksi 8 työaamua. Sitten onkin viikko rauhaa, ennen kuin pojat aloittavat kesälomansa. Huomasinpa vain, että täällä alkaa koulu jo 7.8 eli ihan liian aikasin. Olin jotenkin ajatellut, että kivaa, kun lapset saavat koko kesän sitten tutustua uuteen sisarukseen, mutta todellisuudessahan tutustuminen jäänee vain 3-4 vkoon. Mä nimittäin olen niin asennoitunut siihen, että vauva syntyy vasta pari viikkoa la:n jälkeen, eli reilusti heinäkuun puolella. Esikoinen syntyi 40+2 ja kuopus 41+5. Mieskin on vielä rv 38 lähdössä johonkin viikonlopun kestävään motoristijuttuun usean sadan kilometrin päähän.

Vointi on täällä ihan hyvä. Vauva tuntuu hiljalleen täyttävän kaiken tilan kohdussa ja liikkeet tuntuvat välillä aika ahtailta. Uskoisin myös, että on alkanut kaivautua lähtökuoppiin, koska vihlontaa on alakerrassa. Toisaalta joinakin päivinä on edelleen närästystä. Vessassa joudun ravaamaan alvariinsa.

Imetysliivit ostin jo tammikuussa, mutta sen jälkeen mun rinnat on kasvanut niin, että ne ei varmaan alkuun sovi. Aiemmissa raskauksissa rinnat ei näin olekaan turvonneet.

Vauvan sukupuoliasia on nyt mielessä jatkuvasti. Rakenneultrassa kätilö puhui tytöstä ja sanoi olevansa melko varma, mutta nyt itsestä tuntuu, että poika olisi tulossa. Tyttöhankintoja en ole juurikaan uskaltanut tehdä, muutamaa kestovaippaa lukuunottamatta. Vauva terveys on tietenkin se pääasia mitä toivoo ja eilen kun hoitelin veljen 6kk poikavauvaa, niin kaikkein tutuimpiahan ne poikien jutut mulle on kun kerran kaksi on entuudestaan. Eli ehkä se vain on niin, että kumpi vain tulee niin se rakkaus ja onni tulee joka tapauksessa, vaikka olisikin asennoitunut toiseen sukupuoleen. Nyt jos saisin päättää, en enää ultrassa kysyisi.


Tällaisia mietteitä tällä kertaa. Mukavaa viikkoa mammoille!

AnnaOnni rv 33+2
 

Yhteistyössä