**Kesäkuun kullanmurut 2014** Toukokuussa

Pakko tulla hehkuttaa, tänään oli viimeinen TYÖPÄIVÄ ja näin se äitiysloma vain koitti :D Ihana fiilis kerrassaan! Olo on edelleen hyvä ja toivottavasti kestääkin näin.

Huomenna neuvola ja sype, tulen kertomaan sitten kuulumiset!

Tzempit Letulle, toivottavasti siellä on kaikki hyvin!

Amy & masuasukki 34+5 :heart:
 
Heijsan kaikille! ja ihanaa toukokuuta :)

Viime viikola oli neuvola, jossa ultrasi että kaveri on rt. Epäilen että neuvolakäyntien välissä se oli tehnyt vielä asennon muutoksia, mutta onneksi oli palannut. Kaikki muut oli hyvin, painoa meinaa vaan kertyä aikalailla. Toivon että osansa viime kerran tulokseen teki vatsan toimimattomuus. Mainitsin neuvolatädille, että synnytys on alkanut vähän jännittämään. Ja että lisänsä tuo kun äidilläni todettiin minua odottaessa niin kapeat paikat että oli suunniteltu sektioa. Neuvolatäti sanoi että kokoarvioon ja tutkimuksiin pääsee jos on alle 158cm, ja itse olen niin lähellä 159,5cm ja koska äidilläni on ollut noin niin laittaa ensi viikon neuvolakäynnillä lähetteen koko arvioon ja tutkimukseen. Helpottaa ainakin sen osalta jos toteavat että mahtuu tulemaan.

Karoliina81 & Bumbis täällä myös rannekanavan oireyhtymä paukahti raskausaikana. Neuvolatäti suositteli hakemaan välinelainaamosta rannetuet yöksi (niissä on sellaiset raudat..) ja viime yönä kokeilin, ja yllätykseksi kädet eivät yön aikana puutuneet kertaakaan! Joten suosittelen :)

Tänään viimeinen päivä kahdeksan päivän kesälomasta, ja huomenna alkaa virallinen mammaloma. Onhan tässä kotona jo hengailtukin aikalailla kun on noita saikkuja monta takana.

Vauvakutsut oli täälläkin viikonloppuna, mutta ihan itse järjestämät. Oli kerrankin hyvä tekosyy kutsua kaikki ystävät paikalle yhtäaikaa :) Oli oikein mukavaa. Viikonloppuna pyydettiin myös yksi pariskunta minun puolelta vauvan kummiksi, nyt olisi miehen tehtävä miettiä kenet haluaisi omalta puoleltaan kummin tehtävään. Nimet meillä on molemmille mietty, vaikka poikaa tiettävästi odottelemme. Katsotaan kumminkin näyttääkö tapaus nimeltään, ennenkuin lyödään päätöstä lukkoon :)

Muutamia hankintoja täällä vielä puuttuu mm. amme, itkuhälytin.. mutta jos niitä sais hommattua tässä vielä. Gigantissa ainakin oli yksi aika hyvässä tarjouksessa oleva itkuhälytin, joka taitaa lähtee tilaukseen. Vauvan vaatteita on tullut pestyä sitä mukaan kun mahtuuvat vain kuivumaan. Tutuilta saatu aika paljon, niin koko jakaumakin alkaa olla aika laaja. Jos pippelillinen muuttuukin tytöksi, niin taitaa saadut vaatteet lähtee etiäpäin ja kaupat kutsua :D Ite ostettut on suurimmaksi osaksi molemmille sukupuolille käyviä :)

Kaikille tsemppiä ja jaksamista!!

Katann & PAM 34+5
 
Ihan ekana onnea suzalle!

Alan jo itsekkin jännittää synnytystä. Nyt tuntuu että tää kaikki on paljon todellisempaa. Pitäisi alkaa pikku hiljaa pakkaileen sairaalakassia että olisi kaikki valmiina.

Olen huomannut että yöt tulee nukuttua tosi huonosti tai vaihtelevasti joskus nukkuu paremmin. Ei enään pysty selällään nukkumaan lähes ollenkaan. Jommalla kummalla kyljellä yritän nukkua. Joskus herää vaan siihen kun sattuu lonkkiin.

Vauva liikkuu aktiivisesti. Yksi päivä oli tässä kyllä sellainen että aloin huolestua mutta kyllä se sitten alkoi liikkumaan taas. Turvotusta on koko ajan vähäsen. Joskus vähän enemmän. Sitte mulla on alkanut selkäkin vaivaamaan. Kun tuntuu että vatsa on niin iso jo. Häntäluu tuntuu välillä tosi kipeeltä ja ei voi välillä kauvaa istua.

Hirveesti pyörii ajatuksia ja kun niitä pitäisi koota silleen että voisin lääkäriltä kysyä niin tuntuu että oon ihan sekasin jännityksestä. No enköhän mä maanataihin mennessä jotain saa ylös että voin kysyä.

Kaippa toivotan kaikille hyvää loppu odotusta ja odotan itsekkin innolla tulevaa!

Norappi 34+2
 
Ooooo, oon ihan innoissani lukenu ketjua taas monta kertaa päivässä, kun te muut mamat niin innokkaasti kirjotatte tänne! :) Mutta kun luen päivityksiä puhelimella, niin ei sitten itse tule tänne oikeastaan lainkaan kirjoiteltua (muutaman kerran kirjoitin puhelimella pitkät sepustukset ja onnistuin molemmilla kerroilla tuhoamaan ne niin luovutin sitten)!

Suzalle onnea pojasta! :heart: :heart:

Joku kyseli joku päivä kissoista... En kuollaksenikaan muista kuka, mutta meillä tosiaan kaksi kissaa perheessä. Eli 3- ja 4-vuotiaat neidit, ja vähän pelottaa, miten tuo vanhempi reagoi. On nimittäin niin arka, että saattaa hyvinkin olla piilossa ensimmäiset viikot ellei jopa kauemminkin :( eli vauvalla ei sen osalta hätää, mutta kissan olo vähän huolettaa etukäteen.. Toisella neidillä ei taida olla ongelmaa - on vähän liian innokaskin sitten taas eli pinnasänkyyn on jo "kansi" tehtynä, ettei vaan pääse makaamaan vauvan päälle!

ON: Meillä vauvan kanssa kaikki hyvin - kovin tuntuu olevan vilkas kaveri :) Rt:ssä ollut jo kauan, välillä kääntyillyt kyllä poikittainkin ja saanut liikkumisellaan (eli riehumisellaan) aikaiseksi pitkiäkin (kivuttomia) supistuksia. Ensi viikon maanantaina päästään painoarvioon, kun kasvoi jonkun aikaa yläkäyrällä - nyt tuolle painoarviolle ei kuitenkaan ilmeisesti olisi tarvetta, kun on siirtynyt keskikäyräilemään edellisissä mittailuissa :) Mutta en valita, päästään miehen kanssa kurkkaamaan vauvaa vielä viimeisen kerran monitorista ennen kuin sitten tavataan (toivottavasti) kesäkuussa :heart:
 
Onnea suzalle vauvasta!
Tänään piti iteki paniikissa alkaa laittaa sairaalakassi valmiiksi ku alko olla niin tukala olo. Onneksi supparit rauhottu, selkää kyllä on juilinu koko päivän ja "menkkakipuja" ollu jonkun verran.. huomenna on neuvola ja vauva liikkunu ihan normaalisti niin en lähteny ees synnärillä käymään, varmaan jos tuota neuvola-aikaa ei ois huomenna niin oisin menny. Toivosin kuitenki että huomenna joku vilkasis tuonne alapäähän että onko siellä tapahtunu muutosta. Viikkoja sais kyllä lisää tulla ennen ku tämä vaavi päättää syntyä. Ja nyt ku kirjotin että supparit rauhottu niin alko taas supistamaan :p
Kaikki on onneksi jo laitettu valmiiksi kotona että ei tarvi sitten alkaa laittamaan jos täältä tullaanki ennen aikoja. Mulla esikoinenki synty päivää ennen laskettua ;) niin ja mulla tänään on laskeutunj mahaki selvästi alemmas, mulla on ollu tosi ylhäällä maha koko ajan ja nyt se "roikkuu" tuolla alhaalla. Viime viikolla rutisi alapäässä, liekkö kaivautunu alemmas sillon o_O toissa päivänä tuli ehkä limatulppa ulos, varmaksi en osaa sanoa kosks oltiin ukon kanssa touhuiltu muutama päivä ennen sitä :D pitää vissiin nyt ottaa vähän iisimmin että pysys ees tuonne 36 tai 37 viikolle asti kyydissä.

En nyt muista mitä kaikkia olitte kirjotellu täällä, vaatteista oli vissiin puhe, ite olen pessy kaikki mitä oon ostanu ja saanu. Esikoiselle ne silittelinki mutta tälle en nyt sitä tee ku totesin sen olevan ihan turhaa.
Kissoista sen verran että meillä oli kaks kissaa sillon esikoisen aikaan, tulivat todella mustasukkasiksi, mitään ei koskaan vauvalle tehny mutta tekivät tarpeitaan joka paikkaan ja juoksentelivat koko ajan. Jouduin sitten luopumaan minun karvavauvoista, molemmille kyllä löysin hyvät kodit :)
Täytyy vissiin alkaa kirjottamaan semmonen muistilappu että mistä täällä on keskusteltu ja mihin haluan kommentoida... taas pää tyhjeni ku aloin kirjottamaan... no toinen päivä taas lisää :)

Hedeliink ja kullervo 34+4
 
Kiitos naiset tsempeistä! :)

Karoliina81 painoarvio oli eilen jo 2630g (34+0) ja on kuulemma isohko. Täytyykin yrittää tehdä noita rintalihasten venytysliikkeitä jos olisi yhtään apua. Mulla ensimmäisessä raskaudessa oli myöskin tämä sama vaiva ja silloin kesti n.4kk synnytyksen jälkeen kun hävisi kokonaan.. Lääkäri sanoi että puolisen vuotta odotellaan ennen leikkauspäätöstä. En millään malta odottaa sitä tunnetta kun nämä kädet ovat jälleen entisellään :)
Katann kiitos vinkistä! Täytyykin soitella neuvolaan josko sitä kautta saisi itsellekin tuommoiset kunnon tuet käsiin! :)

Olo on tukala kun tuo vauva tuossa keskellä mahaa olla köllöttää aivan poikittain, lapsi vettä on myöskin niin runsaasti että ei tee olosta yhtään mukavaa.. :whistle:

Parempia vointeja muille :)
 
Heips ja kiitos taas lisääntyneistä onnitteluista :)
Joo ja oli ne tiedot oikein :) mitta oli vielä 50cm pojulla :) eli 2860g ja 50cm.
Tänään ollut hieman tunteikas päivä koska poju joutui sinivalohoitoon ja vaikka on yleistä niin kyllä siinä tuli useampikib kyynel vuodatettua miehen kanssa kun näkipienen siellä valon alla. Muuten hän on kyllä paljon piristynyt ja ruvennut syömään todella hyvin :) tänään vasta itselläkin ruvennut edes vähän tulemaan maitoa niin on päässyt sitten vähän tissillekin. Huomenna itse kotiudun ja tod.näköisesti vauva on täällä pari viikkoa. Tuntuuhan se kamalalta jättää pieni tänne mutta toisaalta tiedän hänen olevan hyvissä käsissä ja kyllä jo kaipaan kotiinkin. Pääsee sinne sitten laittamaan kaiken valmiiksi. Nyt jään odottelemaan soittoa keskolasta että koskapoju heräilee niin lähden syöttelemään :)
Suza86+pikkuherra
 
Huomenta, eilen ostin aventin rintapumpun, mulla on edellisissäkin imetyksissä ollut apuna rintapumppu. Auttaa tyhjentämään täytttä rintaa ja saa mieskin välillä osallistua syöttämiseen. :)

Tänään poksuu rv 34 :heart:

Sanna-M ja Papu rv 34
 
Onnea Suza! Tsemppiä Lettu, bumbis, Julianna ja kaikki muutkin!!
Mulla lääkärineuvola takana ja siellä kaikki hyvin. Ei ole mitään merkkejä että tulis ennenaikojaan, eli vaikka supistelee herkästi niin ne ei ole vaarallisia, mitä en ole kyllä epäillytkään, kyllä sen on tuntenut että nää ei ole niitä oikeita ja kun rauhoittuu levossa.
Aiemmin aina loppuajan on supistellut säännöllisesti yleensä öisin, n10-15min välein mutta aamuun mennessä loppuneet. Niitä ei ole vielä tullut. Enkä nyt muista kuinka ajoissa ne on alkaneet kun voi olla et vaan itsestä se aika on tuntunut ikuisuudelta kun oikeasti on kestänyt esim viikon vaan.
Mutta vielä lääkärikäynnistä, vauva kuulemma vielä aika ylhääällä vaikka itsestä tuntuu et maha ihan roikkuu. Painoa tullut 300g/vko joka oli paljon vähemmän ku pelkäsin. Jes!:)
Sanoin et vauva on pää alaspäin mut lääkäri halusi varmistaa asian ja vei minut ultraan jossa sai varmistuksen asiaan. Mä en edes tienny tuota ultralaitetta olevankaan, sitä kääytetään kuulemma vain tarjonnan tarkistamisessa tai keskenmenoepäilyissä.
Kotona vauvavalmistelut vielä hieman kesken, enkä tiedä tuleeko edes sellaista tunnetta että okei nyt kaikki on valmiina jotta vauva voi tulla :D
Ollaan viemässä lapset huomenna yökylään mummilaan jotta saadaan vielä kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa.
Romanssi rv35+0
 
Huomenta! Mulla olis virallisesti viim. pvä töissä huomenna mutta nakero sairastui joten olenkin nämä viim päivät kotona, ihan jees koska itsellekki iski joku räkis. Ihana fiilis jäädä kyllä, mut jotenkin surrealistinen -- miten niin jään kotiin, nyt jo vai? ;)

Aventin man. rintapumppu mullaki oli v. 2008 ja oli ihanan simppeli ja toimiva mutta kyllä siinä käsi oli hellänä! :D Ajattelinkin että hommaan sähkökäyttöisen tällä kertaa :)

Mä en erikseen oo aatellu rasvoja vauvalle hommailla, valmiiksi löytyvä Ceridal öljy sopii varmasti yhtä lailla :) Sveitsistä aikanaan hommattu sinkkivoiteen tyyppinen salva on tallella, ja talkkiakin löytynee.Tuttipulloista ajattelin niitä lasisia kokeilla minäkin :)
Vielä tarvisin sitterin, vaihtoalustat ja tripp trappiin sen vauvakopan :) Sairaalakassin pakkaan sit joskus, synnytykseen on kuiteskin vielä miljardi vuotta :p

En muuten tiennyt että pituus on kriteeri synnytystapa-arvioon, olen nimittäin 154cm eikä viime kerralla ollut mitään puhetta moisesta. Nytkin menen vain koska ed. tuli sektiolla. No siihenkin on vielä ainakin miljardi vuotta vielä ;)

Vaatteet sitävastoin olen pessyt - ja silittänyt ;) Silitän tenavan vaatteet aina ( ja aikuisten jos jaksan - yleensä en) kun ovat paljon pehmosampia. Mutta kieltämättä karsee duuni! ;)

Mutta juu, kahvia!! :)

-Sabsu 32+5
 
Taniiralle kissa-asiaa, meillä oli kaksi kissaa kun esikoinen syntyi. Toisella oli huonoja kokemuksia lapsista (mm. viikset saksittu lapsen toimesta edellisessä asuinpaikassa yli kymmenen vuotta takaperin) ja toinen muuten vain jäärä vanha herra joka ei paljoa piitannut ihmisistä ympärillä. En muista että olisi ollut minkäänlaisia ongelmia kissojen ja vauvan kanssa. Toki en koskaan jättänyt vauvaa/lasta yksin kissojen kanssa samaan tilaan koska eläimet on eläimiä, niistä ei voi koskaan tietää. Nyttemmin kummatkin ovat poistuneet rajan tuolle puolen ja lemmikkien virkaa toimittavat kaksi gerbiiliä.

Joo-o. Kävin sydänfilmissä ja testeissä ja eilen aamusta lääkärillä ja lääkäri soitti perään iltapäivällä ja on niin samperin sekavaa toimintaa että. Filmissä näkyi takykardia, kuten arvata saattoi sillä pulssi huitelee omiaan - taisi olla 111 - ja kilpirauhaskokeet normaalit. Lääkäri ei tiennyt mitä oikeastaan voi asialle tehdä ja päätti laittaa konsultaatiopyynnön sisätautilääkärille joka saa sanoa mielipiteensä sydämen toiminnasta. Konsultaatiovastaus saapuu ehkä kahden, kolmen viikon päästä. Herää kysymys mitähän hemmetin järkeä koko hommassa edes on?

Tässä vaiheessa raskautta olettaisi melkeinpä kaikkien vaivojen kuuluvan enemmän tai vähemmän äitiyspolin piiriin. Kyllähän sen nyt jokainen tajuaa että sydän on kovilla koska raskaus. Sokeriarvot koholla koska raskaus. Olo voimaton ja huono koska raskaus. Liikkuminen joinain päivinä melkein mahdotonta koska raskaus. Mitä sisätautilääkäri voi asialle tehdä?

Äitiyspolin asia tää on mun mielestä, sen neuvolalääkärin mielestä ja eilisen terveyskeskuslääkärin mielestä, sillä äpoli on ainoa joka voi oloa helpottaa käynnistämällä synnytyksen - mulla alkaa olla aika paljon raskauttavia, käynnistystä puoltavia ruumiillisia ongelmia, mutta äpoli on nähtävästi sitä mieltä että en kuulu heidän hoidon piiriin laisinkaan. Tuntuupa kivalta mennä sitten synnyttämään tai soitella sairaalaan jos jotain akuuttia tulee. Käsittämätöntä toimintaa.

Kiitos kun sain avautua. :ashamed:

Sairaalakassi pakattu, puuttuu enää omat vaatteet. Olisin valmis synnyttämään vaikka tänään.

Oli paljon muutakin kommentoitavaa, mutta nyt ajatukset jossain ihan muualla. Kihisyttää koko oma tilanne sen verran. :kieh: Tsemppiä kaikille jotka kamppailevat terveyden ja muiden haasteiden kanssa!

Lettu ja Kornelius 36+2
 
Päivää!

Täällähän alkaa aika moni olla äitiyslomalla jo. Mitä te ootte touhunneet, joilla ei oo muita lapsia vielä ja jotka ootte yksinään kotona? Mä oon ottanut tosi iisisti - nukkunut, ommellut ja tehnyt verkkaiseen tahtiin kotihommia.

Mä olin nyt alkuviikosta kaksi yötä reissussa tapaamassa ystäviä. Oli kyllä aika rankkaa olla kotoa pois, mutta tietenkin mukava reissu noin muuten. Kyllä mä totesin, että tässä vaiheessa raskautta, mun paikka on koti! Täällä on turvallisempaa jotenkin. Tässä tilassa on kurjaa olla toisten ihmisten nurkissa.. ei voi ottaa ihan sellasta asentoa sohvalla kun haluis ja inhottavaa kylässä ravata yöllä 4 kertaa vessassa.

Monilla teistä alkaa olla aika synnytysfiilikset käynnissä jo ja tuntemuksia, että vauva vois tulla. Mulla ei jostain syystä oo yhtään sellainen olo, että tyyppi syntyisi kovin pian. Oon ihan varma, että menee yliaikaiseksi eli joskus kesäkuun puolivälissä syntyy vasta. Toivoisin, että ei menis yli, vaan tulis jo toukokuun lopussa/heti kesäkuun alussa.

Yösupistukset: Mulla kanssa supistelee öisin kivuliaasti. Päivisin ei niinkään supistele kipeesti, mutta öisin kyllä! Niihin herää ja aina just asentoa vaihtaessa tulee.

Raskausdiabetes: Mulla sokeriarvot alkaneet heitellä nyt helpommin. Vaikka syö terveellisesti, arvot on korkeampia. Varmaan loppua kohti insuliinin tuotanto heikkenee entisestään. Onneksi vauva ei ole jättisuureksi kasvanut vielä.

Tsemppiä teille kaikille, jotka terveysongelmien kanssa kamppailette! Toivotaan, että kohta helpottas jo ja vauvat syntyis pian, niillä kellä vois vauva jo syntyä kohta.

-Nuppu- ja Vauva 36+3
 
Hei taas!

Kissoista: meillä on yksi, joka on ihan hyvin ottanut edellisen tulokkaan vastaan. Kissa on tosi ihmisrakas ja eniten pelkäsin sen kömpivän vaunuihin tai pinnikseen vauvan naamalle. Vaunuissa tietysti auttoi hyttysverkko eikä katti pinnikseenkään asti koskaan mennyt, onneksi *koputtaa puuta*. Muuten ei ole vauvaan reagoinut, jonkun kerran kävi haistelemassa. Koira oli paljon uteliaampi, mutta laiskan pulskea jättimme ei pahemmin välitä, vaikka omat ja vieraat muksut kiipeävät päällä tms.

Rintapumpuista pitikin kommentoida, esikoisen aikaan mulla oli joku halpis käytössä enkä kyllä sen kanssa oikein juttuun tullut. Loppuviimein siitä se kahvakin hajosi. Kaksi vuotta sitten ostin aventin käsikäyttöisen ja se oli kyllä hyvä hankinta, ei voi valittaa. Sen kaivelen aikanaan esiin kaapista.

Oma napa: parisen viikkoa sain olla ilman päänsärkyjä ja eilen se iski taas. Yöllä heräilin moneen kertaan, kun oikean silmän yläpuolella oli kipua. Kuopus päätti paukaista aamuyön tunteina ylös ja tunkea meidän väliin, siinä sitten pyöri ja sääti ennenkuin nukahti uudelleen -> päänsärky ei ainakaan helpottanut. Aamusta lääkettä naamaan ja päivää kohti pahoinvoivana. Mutta ehkä se nyt alkaa jo helpottamaan, tai sitten ei, kun välillä tuntuu vähän huimaavan.

Illalla oli tyypilliseen tapaan muutama kivuton suppari. Niiden välissä sitten taas oli ikäviä vihlaisuja alavatsalla, sellaisia poikittaisia. Ja niitä on tänäänkin ollut muiden tuikkailevien pystysuuntaisten vihlausten lisäksi.

Ajankulumisesta kotosalla, hmm... esikoisen aikaan asuttiin kerrostalokämpässä. Silloin taisin ommella aika paljon ja hoitaa parvekkeen kukkia, olla ja pollotella. Tosin aikaa on 9 vuotta, joten ei ihan tarkkaan enää ole mielessä miten aikani kulutin. Ai niin, graduakin kirjoitin silloin. Nyt ei kyllä tekemisen puute enää pääse lasten, eläinten ja talon kanssa iskemään.

Onko teillä muilla nilkat löystyneet? Minulla tuntuu nilkat muljuvan monta kertaa päivässä, ei tee tästä kömpelön elämästä yhtään helpompaa, kun nilkka meinaa nyrjähtää vähän väliä kävellessä.
 
Heipä hei jälleen te kaikki ihanat mamat! :)

Arvatkaa missä olin viime yön? Oikein - sairaalassa. Mua supisteli siis eilen aivan järkyttävästi, pari tuntia jopa 2min välein. Pakkohan se oli lähteä. Tutkimusten jälkeen mut passitettiin osastolle, oli kuumettakin taas. Tänään oli uudet ultrat ja lääkärintarkastukset...

Supistelut rauhottui levossa hyvin, yön tuli vielä 5-10min välein, mutta aamulla väli oli jopa 1/2h :) Kohdunkaulaa on enää n.1cm ja kohdunsuu pehmennyt, mutta synnytys ei ollut käynnissä eilenkään, vaikka olin hurjan kipeä.

Nyt sitten kotona supistelut on taas rajuja, kipeitä, voimakkaita, pitkiä. :( Sain käskyn tulla herkästi näytille/osastolle, jos en pärjää kotona. Nyt olis lepo kaikista tärkeintä!! Muistakaa te muutkin :)

Sain käynnistyspäivän loppukuuhun, koska vauvan pää oli pienempi kuin vartalonympärys, ja se merkki siitä, että sokerit on pulskistuttanut pikkuista. Onneksi muita ongelmia ei löytynyt joita sokerit voi aiheuttaa... (sydämen turvotus, liikaa lapsivettä...) Painoarvio oli eilen&tänään 2800gr. Eli ei jättiläinen, vaan ihan normaalin kokoinen viikkoihin nähden. :)

Nyt sit jännätään millon on lähtö, vai meneeko vielä se vajaa 3vkoa. Päivä kerrallaan.

Mulla ei ole nilkat löystyneet, mutta uusi oire on käsien puutuminen öisin. Tai kahtena yönä vasta ollut. Joillakin teistä ollut enemmänkin ongelmia käsien kanssa. :(

Taas tuli omaa napaaaaa....

Ihana olla kotona! :)

-julianna40 rv 36/37
 
Hei!
Juliannalla ollu tapahtumia taas kerrakseen, taidat olla seuraava synnyttäjä.
Edellisessä raskaudessa ei ollut tämmöistä vaivaa, kun eilen illalla alkoi särkeä/repiä navan ympärystä toden teolla :O en pystyny olemaan ku makuulla vähän aikaa kerrallaan. Tuntui siltä, että vauva on päättänyt tulla navasta läpi ja piti peilistä käydä kattomassa onko vatsassa lisää arpia mutta ei. Sitten alkoi vihloa alamahaakin mukavasti mutta ei supistellu. Yö oli vaikea kun en pystyny kääntämään kylkeä etteikö olis sattunu :( Tänään on menny paremmin mutta vatsan seutu on edelleen arka. Olisko vauva vaihdellu asentoa tai painanu johonkin hermoon.

Meillä oli kissa, mutta jouduttiin siitä luopumaan muutama kuukausi sitten kun mun allergia ei pysyny enää kuosissa allergialääkkeillä. Eilen tuli jo mieleen, että pitäiskö kuitenkin pakkailla sairaalakassia valmiiksi kun oli niin hankala olla, mutta jätin sen vielä. Aattelin tarkistaa ensi viikolla neuvolassa, että onhan vauva vielä raivotarjonnassa, kun ultrattu kuukausi sitte ja muuten on mahan päältä kopeloimalla tilannetta seurattu.
Ai niin, oon pessy kaikki uudet vaatteet ja silittäny, mutta jää varmaan siihen yhteen kertaan.

Jaksetaan taas eteenpäin, päivä ja viikko kerrallaan :)

Anniinaballeriina rv 33+5
 
Anteeksi kun tuun kuokkimaan teidän pinoon toukokuisista mutta pakko kysyä että olitko Julianna40 tänään osasto 5:lla? Itse olin rautaa hakemassa suoneen ja siellä oli nainen jolla oli sopivasti sama painoarvio ja käynnistysaikaa vailla..(Ei saisi kuunnella toisten puheluita :ashamed: )

Avantasia ja viikari rv 38+3 toukokuisista :)
 
Julianna, tsemppiä viimeisiin viikkoihin! Eikä Letullakaan kuulosta helppoa olevan! Onneksi ei ole enää montaa viikkoa, vaikka täytyy sanoa, että kun itsellä olo oli tosi kurja, tuntui välillä tuntikin pitkältä ajalta :D

Täällä odotetaan ja toivotaan, jos tämä äiti saisi pojan kotiin äitienpäiväksi. Poika on kasvanut hyvin, syö ja on oikein reipas pieni miehenalku. Bilirubiinit on vaan aaltoilleet, mutta huomenna raja taas nousee kun tulee 35 raskausviikkoa täyteen :)

Leppoisia loppumetrejä kesäkuisille!

Odottava73 ja poikanen, tänään 3 viikkoa "uusi"
 
Rintapumpuista: te, jotka olette Aventin rintapumpun hankkineet, kannattaako hankkia käsikäyttöinen vai sähköinen? Olen päättänyt hankkia tuon Aventin, pullot tuntuu laadukkailta ja pumpussa hinta-laatusuhden kohdillaan, mut en tiedä vielä kannattaako se hankkia ennen synnytystä vai sitten kotiutuessa. Toivon, uskon ja luotan siihen, että imetys sujuu jossain vaiheessa tai ainakin pumppaus, haluan ruokkia vauvaa rintamaidolla keinolla millä hyvänsä (tilaan vaikka neuvolan tätin/imetystukihenkilön kotiin) ja Aventin pumppua ovat monet suositelleet. Siis, sähköinen vai käsikäyttöinen?

Mulla supistelee iltaisin napakasti, välillä on päiviä, että supistelee 10 min välein parin tunnin ajan. Sit yleensä olen jo nukkumassa tai touhuan jotakin ja supparit kai loppuu siihen. Supistus tuntuu takapuolessa ja palleassa, tuntuu napakalta, mut ei sillain kipeältä. Vauva punkeaa pyllyä oikeaan kylkeen ja jalkoja vasempaan, kylkiluut tai kohtu napsuu ikävästi sen myötä. Kuinkahan tukalaksi tämä olotila käy loppua kohtu, kun tuntuu, ettei vauvalla ole nytkään juuri tilaa venytellä kohdussa :O

RBB 34+1
 
Mulla on aina ollu ihan perus käsikäyttöinen rintapumppu vaikka kai sähköinen on "helpompi" jos paljon joutuu pumppaileen. Mulla nousee maito aina 3. tai 4. päivänä synnytyksestä ja yhtäkkiä ne tissit tosiaan pamahtaaki täyteen ja olo on tosi tukala. Pumppu on tullu siis heti kotona käyttöön ja maidon määrän tasaantuminen vie aina muutaman viikon. Pitääki ostaa kaalipallo kotiin koska ne lehdet oikeasti auttaa maidon pakkaantumiseen :-D
 
Hei kaikille! Heti alkuun vauvaonnittelut Suzalle! Taitaa alkaa vauvoja tähänkin ketjuun putkahtelemaan tasaiseen tahtiin.

Rintapumpuista, mä en voi suositella mitään manuaalista pumppua. Oon testannut useampia ja mitään en oikeastaan niillä ole saanut irti ( vaikka olen ihan oikeasti todellinen lypsylehmä, olen maitoa luovuttanutkin, kun sitä tulee niin paljon). Jos suunnitelmissa ei ole useampaa lasta ja ei aio pelkällä omalla maidolla pärjätä ekaa vuotta, niin suosittelen vuokraamaan sähköpumpun apteekista tai neuvolasta pariksi ekaksi kuukaudeksi. PK-seudulla se ainakin onnistuu. Manuaalista paljon tehokkaampi vaihtoehto mulle oli omin käsin pumppaaminen suoraan pulloon, sähköpumppu on tietenkin kaikista helpoin, mutta kyllä se pumppaaminen ilman pumppuakin onnistuu ihan hyvin. Avent on hyvä, nyt meillä on joku spectran pumppu ja sekin on ollut ihan ok. Pitääkin kaivella pumppu kaappien kätköistä, kätilö suositteli mulle nyt jo pientä pumppaamista, kun maito nousee mulla ihan hirveän hitaasti.

Mä olisin ihan valmis synnyttämään, tosin en nyt viikonloppuna, koska mies on sellaisessa koulutuksessa, että ei pääse sieltä pois. On yli vuoden sinne halunnut ja viime syksynä sai kuulla sinne pääsevänsä. Maksaa ihan sikana ja edes sairastodistuksella ei saa jäädä pois. Onneksi miehen duuni maksaa ton. On tosi tärkeä miehen uran kannalta, joten vauva ei ole meille tervetullut ennen sunnuntai-iltaa.

Eilen aamulla kävin vessassa ja pyyhkiessä paperi oli ihan vaaleanpunainen. Päivemmällä tuli vielä sellaista rusehtavaa vuotoa. Illalla tipahti muutama limatulpan pala, eli jotain kypsymistä on tapahtunut. Yes! Neuvolassa olen nyt juossut jo pari viikkoa kerran viikossa ja ohjeena on mennä helposti sairaalaan näytille, ihan edellisten loppuraskauksien ongelmien takia. Vauva on kuulemma siro, mun paino vaan nousee, mutta jätkä on pikkuinen. Esikoisen kohdalla istukka oli tehnyt tenän näillä viikoilla, sama oli viimeksi. Kuopus oli 38 viikon ultran mukaan 3900g ja syntyessään kolme vkoa myöhemmin painoi sitä vähemmän. Lapsivettä mulla ei ole ollut aikaisemmin riittävästi lopussa, joten nyt sitäkin varten pitää heti olla yhteydessä sairaalaan, jos on jotain mieltä askarruttavaa. SF-mitta oli viimeksi sama kuin edellisellä viikolla, jos on viikon päästä vielä sama, niin sitten äitiyspolille.

Pätkä roikkuu mun rakossa, seisoessa pissattaa koko ajan. Rakkoa myös vihloo ja kirvelee vauvan liikeet. Häpyluuta vihloo ja en voi potkaista tai esim. jalalla työntää mitään vinosti eteenpäin. Maha on tiellä ja jätkä ei ole laskeutunut eikä kiinnittynyt, pää liikkui ihan täysin neuvolassa. Mä kyllä vähän toivonkin, että laskeutuisi vasta syntyessään, supistukset on paljon siedettävämpi, kun vauva on ylhäällä. Kun se laskeutuu, niin mulla ainakin kivut selässä supistaessa on tosi järkyttäviä. Nyt jätkä on keksinyt jonkun ihme hermopisteen, jota tökkimällä saa aikaiseksi jumalattoman hermokivun ihan alimmissa selkänikamissa. Onneksi ei tee sitä koko ajan. Mulla on pakarat kipeinä ja yläreidet ihan omituiset, ilmeisesti jotain issiasvaivaavn tapaista. Mielummin istun, en kävele yhtään, ellei ole pakko. Supistuksia tulee välillä ihan kipeitäkin, mutta turha toivo, pätkä tulee meille vasta kesäkuussa, siitä olen ihan varma.

Huomenna mennään katsomaan vaunuja.... Sain miehen ylipuhuttua ihan vain katselemaan, kun pitää pari asiaa käydä hoitamassa aamulla. Netistä bongasin yhdet tosi kivat, mutta kun meillä on nuo ihan toimivat ja hyvät vaunut kotona. Mutta mä niin haluaisin uudet...

Apanapa ja jätkänpätkä tänään 37+0!
 
Vihdoinkin aikaa kirjoittaa... Mies valitteli ke huonoa oloa kun oli mun mukana lääkärissä ja niinhän sille napsahti vatsatauti. Esikoinen sai sen myös, onneksi (ainakin toistaiseksi) aika lievänä, joten nyt ei sitten ole juuri lepäilty kun olen päässyt hoitohommiin. Onneksi taisi olla aika lyhyt tauti ja mummo ottaa tänään esikoisen, jotta mä saan huokaista ja toivoa ettei tarttunut muhun. Mulla oli alussa huono omatunto kun ei otettu heti äitiysloman alusta lasta kotiin, mutta nyt viimeistään tajusin ettei musta ole hoitajaksi ennen kuin tämä seuraava syntyy ja pääsen vatsasta ja kaikesta muusta eroon! Ei pysty nostelemaan kunnolla ja ei vaan oma virta riitä :( Iltaisin makaan sohvalla menkkakipujen kanssa ja tuntuu ettei tarttis mihinkään liikkua kun tekee välillä niin ilkeää. No, kuuluu tietty jo varmaan asiaankin näillä viikoilla, mutta silti odotan ensi viikkoa kun saan vaan olla ja lukea ja rentoutua!

Lääkäri meni hyvin, ts poika oli kuin olikin kääntynyt, ilmeisesti silloin muutamaa päivää ennen kun jumppasi oikein kunnolla. Sen jälkeen on liikkeetkin tuntuneet ihan eri paikoissa. Toivottavasti nyt ymmärtää että pää alaspäin on ihan kivaa olla! Insuliiniakaan ei tarvinnut aloittaa, vaikka sitä jännitin. Painoarvio oli 3150g (36+0) eli sellanen nelikiloinen olisi näillä näkymin tulossa, jos tuo pitää paikkansa. Sellasta tänne osattiin odottaakin kun ei tuo tuleva isovelikään alle neljän kilon jäänyt.

Isonalle ja Pikkunalle 36+2
 
Se on toki hyvä huomioida että jokainen on erilainen ja joillakin maitoa tulee yli äyräiden ja joillaki ei oikein mitään. Sama pumppauksen kans. Joillaki pumppaus onnistuu käsin mut ei koneella, jollaki ei tule yhtään mitään pumppaamalla vaikka kuinka yrittäisi, vaan vauva on ainoa joka saa rinnat tyhjenemään.
 
Heippa pitkästä aikaa :)

Onnea vauvansa saaneille ja hienoa että kaikki on kuitenkin sujunut hyvin, vaikka ajoissa ovat tulleetkin :)

Pumpusta sen verran että mulla oli kaverilta saatu Meledan käsipumppu, joka riitti ihan mainiosti. Alkuvaiheessa siitä oli apua helpottamaan maidonnousussa ja sit kun lopetin imetyksen oli ihan ehdoton. Vaikka maitohan tulee sitä mukaan mitä sitä kuluu. Toissa vuonna kun lopetin kakkosen imettämisen, mentiin Porin Jazzeille miehen kanssa kahdestaan. Rinnat oli räjähtää!! Siellä sitten bajamajassa käsin yritin vähän edes tyhjentää :)

Valmisteluja en ole ihan kamalasti tehnyt. Vaunut on jo edellisten jäljiltä, korisänky on edelleen mummolassa, vaatteet pesemättä, tilpehööri ostamatta. Niin ja se kaukalo ostamatta. Pieni paniikki on alkanut kyllä tulla kun vauvoja on alkanut jo tupsahtelee. No mun LA on vasta kesäkuun lopussa, ja edelliset muksutkaan ei ole ajoissa tullut, ni enköhän mä ehdi vielä hyvin. (kuuluisia viimeisiä sanoja)

Kova flunssa iski viime viikolla ja ei meinaa millään helpottaa. Nenä ihan tukossa ja nenäsumutteitakaan en viitsisi kokoajan käyttää :( Ensi viikolla neuvola. Vauva pyörii masussa kivasti ja muutenkin vointi olosuhteisiin nähden ihan hyvä.

Tsemppiä vaivoista kärsiville.

MaMaFor3 + Kerttu 32+6
 
Avantasia: juu minä se olin! :) Eikä niitä puheluita voi olla kuulematta, jos samassa huoneessa ollaan! :)
Kovasti tsemppiä sinulle loppupäiviin, kohta on nyytti kainalossa! :)
(haikeana katselin osastolla olleita vauvoja, oi että!)

-julianna
 

Yhteistyössä