**Kesäkuun kullanmurut 2014** Toukokuussa

Hei taas!

Onnea Suzalle pojasta ja kiitokset Letulle uudesta pinosta!

Vapusta alkaneet kavereiden kyläilyt on takanapäin ja nyt taas jaksaa sillä nauramisella, joka varsinkin lauantai-iltana oli opiskelukavereiden kanssa. Toki muuten väsyttää paljon eikä silmät meinanneet taas aamuun ja koululaisen liikkeelle laittoon aueta.

Mä nukun molemmilla kyljillä, jonkun hetken selällänikin, tosin tuplatyynyt helpottavat vähän siinä asennossa. Välillä mahan alle pitää saada pikkutyynyä tukemaan kyljellä ollessa, joskus taas menee ilman. Vissiin vauvan asennosta riippuu tuon tuen tarve.

Pyykkäämään en ole ruvennut, vasta sain talvivaatteet kaikki pois pestyä ja pakattua.. Aion kyllä pestä vaatteet, lakanat, makuupussit, kaukalon ja vaunujen kopan irroitettavat osat. Silittämään tosin en rupea, en vaan jaksa... Toistaiseksi ei ole myöskään paikkaa mihin nuo vauvan kamppeet laittaa, joten en pidä suotta kiirettä valmisteluiden kanssa.

Annales 32+3
 
suzalle suuret onnittelut pojasta:flower: Niin niitä vauvoja vaan rupeaa tulemaan=)

nukkumisesta mä en pysty olla yhtään selällään.pari minuuttia ja sitten onkin olo et oksettaa ja happi loppuu totaalisesti. Eli kyljeltä kyljelle pyörin.paras asento on kyllä vasemmalla kyljellä.Mahalla nukkumista mäkin kaipaan niiiin kovaa!

Tsemppiä teille jotka ootte pääsykokeisiin vielä menossa ja teille jotka vielä viettelette viimeisiä päiviä töissä!!

Huomista magneettikuvausta ilmeisesti ressaan niin ettei unista oo pariin yöhön tullu mitään,onneksi se on JO huomenna!

Mut yllätettiin eilen ihan kunnolla,kaverit oli järkänny babyshowerit:D Blobissa juttua niistä unelmien elämistä .Onko muille jäjestetty??! Oli ihanat juhlat!!!

Eipä kummempia,talon sain heti aamusta siivottua ja eka ajatus ku sohvalle istahdin oli että nyt olis hyvä hetki lähteä synnyttämään:LOL: Mä inhoan jos joudun sit lähtee kauheen kaaoksen keskeltä synnärille...

Niin ja joku kyseli limatulpasta Ekassa en ees huomannu koska on irronnu,tokassa irtos kuukautta ennen synnytystä ja kolmannessa samana päivänä.Et mä en kyllä tohdi ennustella siitä mitään!!:D

Miinu ja Hippunen 35 poks!!!
 
suzalle onnttelut täältäkin! Ihanaa että kaikki on siellä hyvin. :)

Limatulppa irtosi edellisessä raskaudessa torstai iltana ja perjantai iltana syntyi poika. Eli mun kohdalla ennakoi synnytystä. :)

Yöt on ihan kamalia.. rannekanavaoireyhtymä herättää yön aikana kymmenen kertaa kun kädet on puuduksissa ja kipeät.. huoh.. Tosin se onkin sitten ainoa vaiva että kai pitäisi olla kiitollinen kun muuten täällä voidaan hyvin. :)

Perätilasta käännyttiin viimein rt ja toivottavasti pysyykin niin nyt loppumatkan :)

Synnytystapa arviontiin saan huomenna neuvolasta lähetteen (syynä edellinen nopea synnytys.) Edellisen synnytys kesti reilut 3 tuntia, kipulääkkeistä ehdin vain haaveilla kun kätilö totesi että kyllä tämä nyt syntyy ennen mitään kivunlievitystä.. Onko täällä kokemuksia että synnytystä olisi käynnistelty juurikin tuon edellisen nopean synnytyksen takia? Hirvittää etten ehdi edes sairaalaan vaikka matka on lyhyt niin olisi kiva saada mieskin mukaan ja tuo 1 ½ v taapero hoitoon. :whistle:

bumbis & pipana 33+6 :)
 
Heippa taas!

Onnea suzalle pojasta! <3

Kiitokset pyykkikysymykseen vastanneille, päätin sitte pestä kaikki, ja olihan siinä kyllä homma :D SIlitin vauvan vaatteet ja laitoin jo lipastoon odottamaan, melkoinen läjä on pieniä vaatteita tullut, tuskinpa kaikki ehdin käyttämäänkään, tosin osa on jo käytettyjä, ja kulahtaneita, eli ei niin väliksi vaikkei päälle ehtisikään, kotivaatteiksi varalta kuitenkin pestynä.

Mulla on alkanut turvotukset jalkoihin, eilen käytiin IKEAssa, ja alko jalkoja pakottamaan kotiin päin ajellessa. Kotona huomasin, että nilkat on kadonneet.. Nostin jalat ylös ja pikkuhiljaa pakotus lieveni. Tänään ei sitte tarvittu ku kaupassa käynti ja äidin vienti helsinkiin ja sieltä espooseen ja takaisin vantaalle(autolla), ja taas oli sukat porautuneet pohkeisiin, nämäkin laskivat levolla. Eikai tästä huolestua tartte? EI ole kuitenkaan mitään muuta raskausmyrkytykseen liittyvää, tai no, proteiineja pääsen testailemaan seuraavan kerran ensi maanantaina, ja verenpaineilla sama juttu, mutta päänsärkyä tai näköhäiriöitä ei ole ollut.

Sairaalakassia olen jo pyöritellyt mielessäni, mutta toistaiseksi olen vielä jättänyt pakkaamatta, kai se pitäisi jo valmiiksi laittaa, ainakin alulle, niin ei sitte tarttis paniikissa pakata, jos lähtö tuleekin yllättäen :)

Yöt menee vaihtelevasti, joudun kyllä heräämään vessaan 3-4 kertaa, mutta saan unen päästä hyvin kiinni, myös alavatsa kivut on lieventyneet, joista kärsin kylkeä kääntäessä vielä viimeviikolla. Selällään ois niin ihanan nukkua, mutta akaa kyllä paikkoja pakottamaan niin, että siihen herää, eli jommalla kummalla kyljellä täällä maataan. Tosin mulla on onneksi sen verran pieni maha, että pystyn nukkumaan toinen jalka suorassa ja toinen koukussa(selkäranka spiraalilla :D ), niin että mahan toinen kylki hieman kyllä litistyy patjaa vasten, jos joku nyt ymmärsi :D Ihan kokonaan kyljelläni en osaa oikein nukkua, vaikka nyt sitäkin on pitänyt harjoitella.

Mulla on alkanut vihlomaan alakertaa ikävästi aina välillä, tuntuu kuin se kohdistuisi virtsaputken suulle tai sinne suunnille, oletan liittyvän vauvan pään heilahteluun, onneksi näitä ei kuitenkaan kokoaikaa ole. Muutenkin liikkuminen alkanut olla raskasta, kun nivusiin koskee ja supistaa niin että tuntuu että pian lirahtaa housuun(pissa, tai joskus tuntuu että jopa vauva :D ). Kävelen vaappuen, ja tänään kiireellä yritin muka juosta vähän, ja sen totesin olevan lähes mahdotonta. Vaikka vatsa on pikkuinen, niin vaivat on kyllä taivaissa, ei käy kateeksi niitä joilla oikeasti suuri vatsa, vaan toisaalta, onhan niitäkin oikeinkin hyvinvoivia, joilla valtavat vatsat, mulle nää nyt vaan jostain syystä tuntuu kerääntyvän kaikki vaivat :D

Maanantaita odotellessa, kun käydään polilla taas kurkkimassa vauvaa, toivottavasti ois lähtenyt kasvamaan, pelottaa ajatus siitä että joudutaan "ottamaan" vatsan ulkopuolelle kasvamaan :( SIlloin taas seurataan myös sappi- ja maksa-arvoja hepatogestoosin vuoksi, toivon ettei niissäkään olisi kovin suuria muutoksia. Sitä odotellessa pitänee vielä laittaa kotia kuntoon, hirveä pesänrakennus käynnissa! Pinnasängyt ja sitterit jo valmiina, en malttanut enää odottaa!

Onko muuten muilla kissoja? Mulla kesällä 7 vuotta täyttävä, ja on erityisen hellyydenkipeä tapaus, tottunut nukkumaan kainalossa jne. Kuinkahan ottaa vauvan vastaan? Onko kellään kokemusta mustasukkaisista kissoista? :D Täällä juuri pohditaan, että pakko ostaa kissalle omia "pesiä" joissa saa olla, jottei alkaisi vauvan sitterit ja pinnasängyt kiinnostamaan liikaa(tällähetkellä on käynyt jo muutaman kerran tutustumassa näihin, ja ainakin sitteri erityisen mieleinen...)

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! :)

Taniira ja pikkuinen 35+3 <3
 
Lääkäriaika takana.

Kuulkaas, nyt on käynyt niinkin onnellisesti että Kornelius näkyi olevan raivotarjonnassa! Ei alhaalla, korkealla edelleen eli kääntymisen riskiä on edelleen, mutta nyt asento on ideaali. Mä meinasin purskahtaa itkuun onnesta, sillä raivotarjontaista alatiesynnytystä oon toivonut kaikkein eniten. Lääkärillä ei ollut siinä huoneessa ultraa, joten houkutteli mut siivouskomeromaiseen tilaan jossa juuri ja juuri mahtui kääntymään - mutta siellä sitten oli ultra. :D

Lähetteen sain myös äitiyspolille, siihen oli summattuna radi-arvot, pulssin hurjat lukemat ja päällimmäisenä mun tuskainen olo. Yläpaine lähenteli 150:tä ja pulssikin 110. Eihän tuolle pumpulle mitään voida tehdä, paitsi käynnistää synnytys. Nyt odotellaan että milloin saapuu aika polille ja sitten keskustellaan mitä on tehtävissä.

Onpahan helpottunut olo.

Lettu ja Kornelius 35+6
 
voi lettu ihania uutisia!!! Varmasti niin hyvä olo kun sai hyviä uutisia ja sait sen ultrankin!Toivotaan että kornelius pysyy nyt loppuun asti pää alaspäin:D

bumbis mullla on ensimmäisen synnytys ajaksi merkattu 1h 45min(josta ponnistus 9min) ja kukaan ei kyllä millään lailla reagoinu kun hermoilin tokan kohdalla että miten sitä ehtii sairaalaan.Ja siis juurikin saada esikoisen hoitoon ja miehen kotia jajajaja... Sanottiin vaan,että lähteä ajoissa.Mitä ikinä sekin sitte tarkotti: /
 
Kiitos Letulle uudesta pinosta ja hyvä että tarjonta on kunnossa :)

Onnea Suza86!

Bumbis ja Miinu84, mulla edellinen synnytys käynnistyi kipeillä supistuksilla heti, ja synnytyksen kesto oli noin 2,5h. Synnytyssalissa olin täysin auki kun kalvot sitten puhkaistiin, siitä alkoikin samantien ponnistusvaihe. Ei ole puhuttu mistään synnytystapaarvioista, mutta neuvolassa oli puhetta että jos vedet menee ja supistukset alkaa kovina niin ehkäpä olisi paikallaan kutsua ambulanssi. Tää tuntuu kyl ehkä liiottelulta jos kaikki on niinkuin pitää, toisaalta mies on ilmoittanut ettei ole innokas toimimaan kätilönä :). Enpä sitten tiedä, täytyy vielä kysellä neuvolassa lisää. Meilläkin lapset pitää saada hoitoon ja mies tietty paikalle. Välimatkat ei oo pitkiä (hoito, miehen työ, ja sairaala), mutta kummasti niihin tuppaa aikaa kulumaan. Viimeksi kerettiin sairaalassa olemaan tunnin verran, josta puoli tuntia odoteltiin vastaanotossa kun hoitajilla oli vuoronvaihto, passittivat vaan käytävään odottamaan palaverinsa ajaksi :eek:. Muutenkin molemmat synnytykset alkoivat yllättäin, tuntui ettei ainakaan niinä päivinä mitään tapahdu.

Täälläkin turvotus ruvennut pahenemaan, jalkaterät, nilkat ja kädet tuntuvat turpoavan pahiten.

Tarjonta myös mietityttää. Meillä ei neuvolalääkärissä ole ultraa käytettävissä, viikon päästä olis nla lääkäri. Saas nähdä miten hän tarjonnan tulkitsee. Itsellä ei ole muuta tietoa kuin että kovasti vauva tuntuu vielä pyörivän, ja liikkeitä tuntuu jokapuolella navanseudusta alaspäin. Eilen varmaan taas käväisi poikittain.

Hankinnoista, meillä muut on vanhastaan, mutta rintapumpun heitin viimeksi pois kun kumiosat olivat huonot. Oon miettiny joko manuaalisia Philips avant tai Lansinoh pumppua. Lisäksi haluaisin kokeilla lasisia tuttipulloja. Eli näitä pitäisi vielä miettiä.

-Orange80 34+1, voiton puolella :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Miinu84
Heissan!

Suza86 paljon onnea pienestä pojasta :flower:

Täällä kesälomaa vietellään, äitiysloma alkaa 10.5. Vauvan vaatteet on pesty ja laitettu lipastoon. Silittämään en kyllä aio ruveta, ellei tule tosi tylsää... ;) Pinnasänky on koottu ja pedattu meidän sängyn viereen. Nyt se odottaa pientä tuhisijaa siihen nukkumaan. Muutenkin kaikki suurimmat tavarat (kaukalo, sitteri, vaunut) on hommattu ja pesty valmiiksi. Jotain käyttötarvikkeita vielä puuttuu.
Millaiset tutit/tuttipullon imuosat on hyviä? Siis luonnonkumi vai silikoninen? Ja riippuuhan se varmasti vauvasta mikä kelpaa... :)
Yöt minullakin katkonaisia, parin kolmen tunnin välein saa käydä pissalla. Ja hetki menee aina ennen kuin saa unta. Kylkeä vaihtelen ja tyynyt tarvitsen jalkojen väliin ja mahan alle. Selällään pystyn vielä hetken nukkumaan, kunhan sinnekkin laittaa vähän tyynyä alle.
Oletteko ajatelleet tehdä isyyspakkausta? Minä rupesin jo kasailemaan jotain pientä. Tämä on molemmille esikoinen, niin on kiva kun tuleva isä saa paketin :heart:
Viime viikolla oli lääkärikontrolli, joka kokeili että kohdun ulkosuu on puolelletoista sormelle auki. Rauhallisesti käski ottaa.. Liikkuminen tekee minullekkin tosi kipeetä, vaikka maha on pieni :/ Muuten kaikki arvot olleet hyviä.
Vauvan asennosta vielä, ollut rt:ssä aika pitkään ja pää aika alhaalla. Vaikka vielähän tässä on muutama viikko aikaa kääntyillä. Potkut tulevat ylös kylkiin ja välillä koko maha heiluu kun pikkuherra massussa liikkuu ;)
Vauvan nimi on meillä vielä päättämättä. Tai onhan molemmilla omat nimet mielessä, yhteistä ei olla vielä keksitty

Ioista kesän odotusta muille mammoille :flower:

satulu ja pieni ihme 34+1
 
Lettu täällä tuli parissa päivässä lähete ja kiire sillä olikin sillä piti saada aika seuraavalle viikolle. Ihan mahtavaa, että siellä on löydetty oikea asentoja nyt vaan nopeasti lähtöviivoille odottelemaan.

bumbis hienoa, että sielläkin ollaan pyörähdetty.

NancyC 36+0
 
Huomenta!

Eilen illalla oli pasta itku, kun totesin olevani kömpelö köntys ja muistuttavani lähinnä maalle rantautunutta valasta. Ja viikkoja on vielä edessä monta monituista! Voi morjens, mikä kyllästyminen, turhautuminen ja ärsytys iskikään. Sain sentään vähän alkuillasta kukkapenkkejä kitkettyä ja mansikoiden talviselviytymisen tarkastettua. Mutta sanoin kyllä jo miehelle, että muutaman viikon päästä otetaan kaikki s:t käyttöön, jotta tämä lapsi syntyy.

Tämän päivän Keskisuomalaisessa oli muuten juttua kotisynnytyksestä, löytyy tästä: Vauva syntyi kotivessaan maanantaina – isä on nyt palkittu kätilö - Keski-Suomi - Keskisuomalainen (hmm... toimiikohan tuo linkki...). Ei tuo pikasynnytyskään kivalta kuulosta, jos nyt ei omakaan tapa pysähtyneen synnytyksen kautta sektioon se ideaalitilanne ole.

Isyyspakkausta en tee, esikoisen kohdalla jotain juttuja keräilin miestä varten, mutta en sen jälkeen ole tehnyt. Silloin taisin hankkia rintarepun ja jotain muuta pientä sitten lisäksi. Aikaa tosin on kulunut jo niin kauan, ettei kykene muistamaan.

Ai niin, vihlaisut alakerrassa. Ne ovat tuttuja, siis sellaiset terävät, joita jotkut vissiin kuvailevat sukkapuikko-kivuiksi. Inhottavia ovat ja pakottavat kyllä pysähtymään just siihen paikkaan, kun sattuu kohdalle.
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta, eilen oli neuvola jossa kaikki kunnossa. Verenpaineen seurailu jatkuu ja hauskaa sinänsä että painoa on tullut lähtöpainoon 1,5kg :) 2 edellisessä raskaudessa painoa on tullut se n. 12 kg ainakin, mutta pääasiahan on että vauva kuitenkin kasvaa hyvin mahassa ja liikkuu ahkerasti.

Eilen ostin loput rasvat yms.. vauvalle, nyt sitten kaikki valmiina. 23.5 on lääkäri jossa saa kuulla hiukan painoarviota ja nähdä vauvan :)

Sanna-M ja Papu rv 33+5
 
Ihanaa että eilen edes sai iloita hyvistä uutisista.

Nyt eilinen lääkäri soitti ja sanoi että mun lähete äitiyspolilta oli tullut takaisin bumerangina ja että mun tarvii lähteä pikapikaan sydänfilmiin ja kilpirauhaskokeisiin ja tarvittaessa ohjata eteenpäin sisätautipolille.

Että näin.

Lettu ja Kornelius 36+0
 
Huh Lettu, toivottavasti kaikki on hyvin! Tsemppiä!

Täällä odotellaan mielenkiinnolla huomista äitipolikäyntiä. Mun mielestä tarvetta insuliinille ei ole, toivottavasti lääkäri on samaa mieltä. Ja eilen jumpattiin vatsassa oikein kunnolla ja musta tänään liikkeet on tuntuneet hieman erilaisilta, ts eri kohdissa, joten melkein uskallan jo toivoa että itsepäinen istuskelija olisi kääntynyt. No, huomennahan sen näkee...

Isonalle ja Jumppanalle 35+6
 
Lettu toivottavasti kaikki hyvin!

ja isonalle toivotaan,että teidänkin vauva on ymmärtäny kääntyä:D

Omaa napaa: tänään oli mun pelkäämä magneettikuva.kuvattiin siis istukka kinnittymishäiriön pois sulkemiseksi.Sain itteni tsempattua hyvin kun kaikki sanoi ,että ei se montaa minuuttia kestä.No kestihän se!!!Menin sinne niin hoitaja sanoi,että sellaset 20 min. kestää.Olin jo kevyes paniikis siinä vaihees.Onneksi sain kuitenkin olla vähän kallistuneena vasemmalle kyljelle,niin ei ihan happi loppunu.No kaiken kaikkiaan koko toimitus vei kokonaiset 45min.Jossain vaihees ahdisti ja aattelin et tää ei ikinä lopu.Niin onnellinen olin kun sain tulla sieltä putkesta pois.Huoh,mikä kokemus!

Hippunenki reppana potki ihan vimmastusti koko kuvauksen ajan,varmaan se järkyttävä ääni vaikuttui siihenkin?!

No ens pe saa kuulla sitten kuvauksen tulokset. Sitä ootellessa.

Eipä kummempia,voikahaan hyvin mammat!!

Miinu ja Hippunen 35+1
 
Suuret onnittelut Suza!! Miten voitte? Milloin pääsette kotiin? Hyvän kokoinen pieni mies tuli kuitenkin! :)

Ompa täällä ollut vilkasta keskustelua, mahtavaa! Letulle isot tsempit ja muillekin tietenkin!!

Mulla oli eilen 8h säännöllisiä supistuksia 5min välein. Olin ihan varma, että lähtö koittaa! Älytön paine alapäässä, meinas paniikkia iskeä, kun yksin olin lasten kans kotona ja sairaalaan pitkä matka... otin panadolia, yritin rentoutua ja ainut mikä auttoi oli kuuma pitkä suihku!! Mua oksettikin kauheesti eikä ruoka maistunut. Iltaa kohti olo hellitti, mutta kyllä ottaa koville tää loppuaika!! Ite en jostain syystä usko tän syntyvän ku vasta lasketun ajan kieppeillä, mut eihän sinnekään oo enää ku 4-4,5vkoa!

Tänään ollut helpompi pv, olen jaksanut ja pystynyt puuhaillakin. :) Supistaa tietenkin ja se jää päällekin pitkäksi aikaa, mutta eilinen oli kyllä ihan hurja päivä.

Mun oli tarkoitus kommentoida moneenkin asiaan, mutta en muista enää mihin...! :D

Voimia ja tsemppiä kaikille tasapuolisesti!!

-julianna rv 36 (37?)
 
Jänniä hetkiä näyttäs olevan jo monella. Alkaahan täällä jo täysaikaisuus lähestyä jo ensimmäisillä eli se maaginen 37+0 :D

Ja todella kiva kuulla että vauvat on alkaneet löytämään sen oikean tulosuunnan nyt yhdellä jos toisella. Itsekkin alan pikkuhiljaa uskoa että kai se neuvolatäti jotain tiesi kun paine on nyt ihan selkeästi alapäässä, liitoskivut palanneet ja suurin osa liikkeistä tuntuu jossain navan yläpuolella. Vatsa on kans omasta mielestä painunut kivasti alaspäin. Ens viikon ultraa odotellessa :D

Mihinkään muualle kuin synnärille en todellakaan halua synnyttää ja toivon että osaan jonkin fiiliksen tai aavistuksen pohjalta lähteä oikeaan aikaan liikkeelle. Molemmat aikaisemmat nopeita enkä usko et tämä kolmaskaan antaa itseään sen enempää odotuttaa ;)

Tutit&tuttipullot ostin Ainun koliikki tuttipullon ja paketin niintä ensi tutteja 0-2kk, oon käyttänyt niitä aikaisemminkin ja todennut hyviksi niin en edes miettinyt sen enempää. Samalla mukaan tarttui myös paketti 1 koon vaippoja. En usko että imetän joten oman tutin steriloin ja otan mukaan. Oon menossa synnyttämään sellaiseen sairaalaan joka on imetysmyönteinen eikä siellä ole tutteja tarjolla ;) Mulla ei ole maitoa tullut edellisilläkään kerroilla (ei ole noussut ollenkaan) vaikka yritetty on pumpuilla, asennoilla ja lääkkeilläkin niin en ota siitä mitään stressiä. Voihan sitä toki ihmeitä tapahtua :LOL:

S 35+5
 
Viimeksi muokattu:
Neuvola ja lääkärineuvola-ajat sain varattua. Edelleen ei ole tietoa pitääkö synnärillä käydä radin takia synnytystapa-arviossa.
Letulle tsemppiä!!
Yhden vaippapaketin oon ostanu ja tutteja. Esikoinen ei syöny tuttia yhtään, mutta hankala oli saada rauhoittumaan millään. Niin ajattelin tuttia uudelle tulokkaalle tarjota vaikkei sitä laitoksella suositella. Ei tarvis enää muuta hommata kuin pehmuste minkä päällä vaihtaa vaipat. Hoitopöytää ei oo kun khh:ssa on pitkä taso. Ja jos imetysliivit ostais lähempänä juhannusta. Entiset ei mee viereenkään.
Mukavaa toukokuun jatkoa kaikille mammoille :D huomenna päiväkodilla äitienpäiväkahvitus, täytynee käydä nauttimassa kupillinen kuumaa :)
Ab rv 33+3
 
Mikä karmanlaki tässä nyt toteutuukaan kun vasta eilen hehkutin että täällä ollaan vihdoin raivotarjonnassa.
Noh.. Tänään neuvolakäynti ja raivotarjonnassa sanoi olevan käsikopelon perusteella, painoa tullut liikaa (12kg), verenpaine ok. Kotiin päästyäni alkoi napakat supistukset ja kävin äitipolilla näytillä. Supistuksia tuli puolen tunnin käyrän aikana neljä ja lääkäri päätti pistää kortisonia vauvan keuhkoja kypsyttämään ja bricanylia supistukset lopettamaan. Noh, heti piikkien jälkeen supistukset loppuivatkin kuin seinään. Vasta tämän jälkeen teki sisätutkimuksen ja sanoi että ei merkkiäkään synnytyksestä, paikat kiinni ja ainakin 3cm kanavaa. Ultrassa totesi että vauva on aivan poikittain, pää oikeassa kyljessä ja peppu vasemmassa jalat ylöspäin.. Lapsivettä paljon, ja vauva suuri.. Miten väärässä tuo neuvola onkaan ollut kaikessa vauvan pienestä koosta raivotarjontaan lähtien... :(
Nyt sitten odotetaan kauhulla kontrollia jonne pääsen kahden viikon sisällä.
Lääkäri totesi myös olleensa tyhmä kun määräsi piikit ennen tutkimusta kun ei kuulemma olisikaan haittaa jos paikat jo vähän kypsyisi kun isolta vauva vaikuttaa..

bumbis & ei niin pikku pipana rv 34+0
 
No olipas sulla Bumbis päivä. Enemmän ja enemmän käyn itsekkin miettimään tuota tarjontaa omalta kohdaltani, olisi se ultra kiva..

Tsemppiä myös muille, täällä tosiaan tuntuu tapahtuvan.

Tulin tuota vaate-asiaa kommentoimaan. Itselläni kaksi aikaisempaa lasta olleet kesävauvoja, syntymät toukokuun lopulla ja juhannuksena. Juhannusvauvan kanssa oli hieman paksumpaa vaatetta aika ajoin (collarit), mutta kesä olikin aika viileä silloin. Toisen kanssa oltiin pääosin bodeissa, jossei ihan ekoja paria viikkoa lasketa. Kuuman kesän vuoksi hommasin myös ohuita hihattomia bodyja, kun perusbodyt tuntuivat olevan liian paksuja pahimpaan helleaaltoon. Meilläkin molemmat lapset olivat syntyessään siinä neljän kilon paikkeilla.

-Orange80 34+2
 
Täällähän on ollut vilkasta keskustelua, kivaa :) Monella onkin jännät paikat jo.

Nimistä, meillä oli valmiina nimet sekä tytölle että pojalle jo ennen raskautta. Tytön nimi muuttui nyt raskausaikana ja tykätään kumpikin siitä. Toinen nimi tulee mun suvusta ja kolmas miehen suvusta. Enää täytyy vauvan näyttää tältä nimeltä ;)

Miinu84, mulle järjestettiin kans yllätys babyshowerit. Ja näköjään hyvin samantyyliset kun sulla :) Oli aivan ihana yllätys! En ole itse aikaisemmin ollut babyshowereissa, joten hauskaa, että ensimmäiset olivat omat juhlat.

Bumbis, voi, täällä on kohtalotoveri. Mullakin on toi rannekanavan oireyhtymä. Ei todellakaan mikään mukava vaiva ja onneksi tuli nyt aika loppuvaiheessa. Toivon todella, että tämä menee itsestään ohi synnytyksen jälkeen tai edessä on leikkaus. Kävin hierojalla ja hän kehoitti tekemään rintalihasten venytysliikkeitä. Lisäksi rannetuet yöllä saattavat vähän helpottaa kipua. Harmittaa, kun en pysty oikein enää virkkaamaan aloittamaani vauvan peittoa, kun sormet ovat ihan tunnottomat. Saitko muuten jotain kokoarviota vauvasta kun sanottiin, että on suuri?

Taniira, meillä on kaksi kissaa. Me meinattiin laittaa kissat hoitoon sukulaiselle ainakin kesän yli. Toinen varsinkin on niin utelias ja hellyydenkipeä tapaus, etten uskalla ottaa mitään riskiä. Ja kun nämä ovat sisäkissoja, niin joka paikassa on karvaa, vaikka kuinka imuroisi. Jospa sitten syksymmällä voisi koittaa yhteiseloa vauvan ja kissojen kanssa :)

Satulu, mä tein miehelle isyyspakkauksen joululahjaksi. Siellä oli kolme vauvaan liittyvää kirjaa, miehelle semmonen supermies t-paita, missä lukee isi, vauvalle body omalla tekstillä, yksi potkupuku, minkä kuosi liittyy miehen työhön, tuttipullo, myssy ja ruokalappu miehen kannattaman lätkäjoukkueen logolla, tutti, jossa on teksti äänenvaimennin, muutama pikkupullo konjakkia ja sikari. Niin ja suklaita taisin laittaa myös. Mies oli ihan innoissaan tästä paketista.

Toissayönä kuului alapäästä kovaa naksumista aina kun käänsin kylkeä. Tuntui todella inhottavalta. Onkohan ne luut tuolla alakerrassa jotenkin löystyneet? Nyt viime yönä käänsin tosi varovaisesti aina kylkeä, eikä naksumista kuulunut. Tuolta toisesta pinosta luin, että jollain oli mennyt häpyluu sijoiltaan ja nyt pelkään sitten tätä :(

Tänään olisi viimeinen perhevalmennus ennen vauvaa ja se on synnytysvalmennus kätilön pitämänä. Mua vähän jännittää, että osaanko lähteä oikeaan aikaan sairaalaan. Mulla kun ei ole vielä yhtäkään supistusta ollut, niin mistä tiedän, onko ne sitten niitä oikeita supistuksia vai harkkasupistuksia. Kun ihmisilläkin on niin erilaiset kipukynnykset. Sisko kun odotti ensimmäistään, niin hän oli pitkään kotona supistusten kanssa ja ei meinannut lähteä sairaalaan, kun ajatteli, että niiden supistusten kuuluisi olla vieläkin kivuliaampia. Hän oli sitten 7 cm auki, kun oli lopulta lähtenyt sairaalaan ja kiirehän siinä sitten tuli.

Karoliina & Kepa 36+1
 
Onpas ollut toimintaa taas kesäkuisilla! Letulle tsempit ja Bumbis, jaksamista seuraavaan kontrolliin asti!

Miinu84: magneettikuva ei tosiaan ole niitä elämän miellyttävimpiä kokemuksia, kahdesti olen putkeen joutunut. Onneksi se on jo sinulla takana päin ja enää on tulosten kuulemisen odottelua.

Oma kilotavoite oli 12 kg koko aikana, kotipuntarin mukaan se on on nyt täynnä... Olen kyllä hieman epäillyt, että kroppani nostaa painon tiettyyn lukemaan lähtötasosta riippumatta, kahdesti on jo niin käynyt. Onpahan vararavintoa, josta sitten maitoon rasvaa sulatella, eh....

Kuopuksen kaksivee-uhma alkaa nostamaan päätään oikein kunnolla. Kiukku iskee heti, kun jokin asia ei ole mielenmukainen, esim. aamulla päälle puettava paita tai housut. Kiukku tulee myös iltapäivällä milloin mistäkin syystä, jotka tuppaavat jäämään minulle hämärän peittoon. Ja kun väsyttää koko ajan, niin omakin kärsivällisyys on vähän tiukilla.
 
Hei,

Jospa nyt ehtis rauhassa kirjotella, kun tuntuu, että vaikka lukemassa käyn joka päivä niin aina on muka niin kiire, että ei ehdi kirjautua ja alka kirjottamaan.

Onnea vauvasta. Hyvän kokoinen oli kuitenkin jo. Niin se voi vaan yllättää. Itellä on kaikki aiemmat syntynyt lasketun ajan jälkeen ja nytkin en osaa kuvitellakaan et aiemmin tulis. Ja jotenkin nyt on se olo että ei joutaskaan synnyttää ennen ku lasketun ajan jälkeen. :) Juhannuksena olis omat 30-v juhlat toivottavasti ja kuun vaihteessa vielä viikonlopun hotellireissu. :) Hieman on sellainen jännitys päällä että saa nähdä :)

Oma napa: olo on tosi hyvä raskauden puolesta. Maha ei ole mikään ihan valtava ja yöllä raskauden puolesta saa nukuttua. Vessassa pitää käydä ainaski kerran, mutta meillä kaksi nuorimmaista herättelee yöllä niin samalla tulee sit vessassa käytyä välillä vaikkei tarviskaan. Iltaisin supistelee mutta ei kipeästi. Vauvan pitäs olla nyt rt:ssä ainakin viime neuvolan mukaan, mutta oli sijainen niin en osaa luottaa siihen kuitenkaan. Oma tuntemus on että kävi ainakin viime viikolla rt:ssä, mutta nyt en enää ole varma, kun liikkeen ja möyrintä tuntuu joka puolella mahaa. Vauva liikkuu paljon ja reagoi heti jos lepään tai ärsytän mahan päältä. Ja ruokailun jälkeen alkaa kauhee punnertaminen.

Sokerit pysyy hyvin kun hieman dieettailee, ei tarvi edes aivan kauheen tiukasti olla. Ruokaa pystyy syömään ihan mahan täyteen. Vauvan kokoa olis kiva tietää, kun mullakin neljä on ollut ylu 4kg ja isompaa ei mahdu synnyttämään. Ylityksiä arvoissa on ollut, mutta niihin on onneks aina selkee syy löytynyt, ja ne on ne herkut.

Painoa on viime neuvolaan tullut 8kg ja 10-12kg on mun tavoite, että sinne varmaan mennäänki. Tosin enää ei ole pakko tulla yhtään. Mutta huomaa kun ei tarvi niin tiukalla dieetillä olla kuin kahdessa edellissä raskaudessa niin kiloja myös tulee normaalisti n. 500g/ viikko.

Nimiä meillä ei ole kummallekaan. Mutta pitää alkaa enemmän miettimään jos/kun pääsee ultraan ja sukupuoli vahvistus. Tyttöähän veikattiin ru:ssa mutta ite olen vähän poika fiiliksissä ollut alun alkaen.

Pinnasängyn ostin just ja se saadaan kunhan vauva syntyy. Valkoisen halusin, puun värinen meillä olikin, mutta se menee mummulaan varasängyksi. Kaukalo ja rattaat on, että vaatteita tarvii ja kaikki oheis tavarat eli vaipat yms. Sairaalakassin ja vauvan kotiutusvaatteet pakkaan sitten muutama viikko ennen la:ta.

Kesälomalla olen ja kolmepäivää käyn töissä ennen äippälomaa vielä loman jälkeen. 23.5 sitten virallisesti äippälomalle. :)

On kyllä paljon tapahtunut kesäkuisille ja moni on joutunut jo synnärilläkin käymään. Tsemppiä kaikille ja toivotaan, että kaikilla meillä menis kaikki hyvin. Tsemppiä letulle ja bumbikselle. Ja juliannallakin jo supisteli..AIka käy todella vähiin vaikka ei sitä tahdo tajuta. Itellä on vielä kuitenkin matkaa, mutta..apua..jännitys alkaa välillä tuntumaan.

Hyviä vointeja kaikille. Minä lähden syömään.

Aapaliini ja vauva 32+2
 
Oih, Onnea Suzalle :)!!

Mahtavan vilkasta keskustelua täällä :). Itsellä niin härdelliä ollut tässä, ettei ole ehtinyt kirjoittelemaan.
Omaa napaa hiukan..hyvin on mennyt, muksu on valtavan vilkas tapaus tuolla masussa :) yöt sentään oon saanut nukkua, ehkä kerran pitää vessassa käydä.
Nyt tänään on tullut aivan kauhee jomotus tuonne alapäähän..liitoskipua? Vai mitä lie..onneksi huomenna neuvola niin pääsee kyselemään.

Mukavia odotuspäiviä kaikille :)
 
Minähän se täällä taas! :/ Mutta hei te jo aiemmin synnyttäneet, kertokaas mulle yks juttu... kun mulla on yön ja tän päivän aikana supistukset muuttuneet erilaisiksi...tai siis että 5-15min välein supistaa normaalisti (maha ihan kivikova, puristaa, kiristää, sattuu, painaa alapäähän, tekee oksettavan olon, posket hehkuu...), mutta noiden välissä tulee semmoisia vatsakouristuksia kuin vatsataudissa olisi!!!! Onko kellään kokemusta ja enteilikö synnytystä piankin?? Juttelin äsken kätilön kanssa sokeriarvoista puhelimessa (en tarvitse insuliinia enää, jipii!), ja lopuksi kerroin kurjasta olostani ja näistä erilaisista supistuksista. Täti sanoi, että molemmat on normaaleja ja useilla ne "oikeat" tuntuvat just kouristuksina. Mulla ei oo ikinä tämmösiä ollut kenestäkään!! Ollut vaan niitä kiristäviä&puristavia...
Niin siis kätilö sit sanoi, että vaikka todella usein tuntuu tulevan, mutta jos kipu ei pahene vaan pysyy samana, niin ei välttämättä tarvii tulla näytille, mutta saa tulla jos huolettaa... miks mun on niin vaikea myöntää, etten enää jaksa tätä olotilaa ja mennä synnärille....en tajua itseäni... :( Sitä vaan kärvistelee ja sitkuttelee, mutta paljoa tän huonompaa oloa en enää kestä. :( Kait mä ootan että mies tulee töistä ja lähdetään sit, jos ei oo helpottanut...

Anteeksi omanapainen valitus, mut kyllä te ymmärrätte! :D

Ja vielä, kahvi yököttää ihan hulluna, niinku monta kk alussakin...tääkin on ihan uus juttu....välissä join 1-2kuppia päivässä.

-julianna40 rv 36/37

P.s. Letun ja Isonallen päivityksiä ootellessa...
 
Onnea Suzalle pikkumiehestä! :flower:

Täällä on niin ihana käydä lueskelemassa joka päivä vilkasta keskustelua vaan tämä oma kirjoittelu aina jää vähälle :) Olin ajatellut, että loppuun asti mennään töissä, mutta aina ei käy niin kuin haluaisi. Nyt parina yönä supistellut oikein kunnolla ja toissa yönä tuli kirkasta limaa hulahtaen niin, että peti kastui. Tänään kävin sitten näytillä lekurilla ja saikkua äippikseen asti eli vajaat pari viikkoa. No, ihan hyvä niin...kohdun kaula oli lyhentynyt reippaasti ja pehmeä, joten kyllä nuo supparit jotain työtä siellä tekee. Ja, jos totta puhutaan niin olenhan mä väsynyt eli kotiin jäänti kyllä tekee terää :) Liitoskivut vaivaa ja kävely ajoittain ankkamaista. Vaavilla kaikki suht valmista eli nyt vaan luetaan ja tupsutellaan pikkuhiljaa täällä nurkissa.

Julianna, mulla kans ollu aina supistukset enemmän tuollasia kivuliaita ja puristavia ei niinkään tehneet huonoa oloa. Tosin oksennut on tainnut joka kerta synnärillä tulla ennen ponnistusvaihetta. Mene ihmeessä näytille, jos vähänkään mietityttää. Ja tietysti suoraan synnärille! Siellä ne osaa parhaiten tutkia ja sanoa missä mennään!

Nyt vain isot tsemit kaikille ja jännityksellä odotellaan kuka ilmoittaa seuraavasta pikkuisesta! Ihanaa ja jännittävää aikaa tämä loppuaika :heart:
 

Yhteistyössä