**Kesäkuun kullanmurut 2014** Tammikuussa

Laitoin sulle lyde viestiä :)

En olekaan täällä alkukuulumisten jälkeen kirjoitellut, kun on ollut niin huono olo ja lamaannuttava väsymys, ettei mitään ylimääräistä ole jaksanut... Lueskellut olen kuitenkin jonkin verran. Nyt pahin väsymys ja huonovointisuus alkaa taittua, joten ehkä pikku hiljaa muuttuu ihmiseksi jälleen:D Ultrassa aikanaan kaikki oli hyvin ja riskiluvutkin mitättömän pienet. Masu on jo ihan selvä ja äitiyshousut on ollut pakko ottaa käyttöön (omista ei enää mene napit kiinni). Onneksi olen piennimmän kanssa kotona, niin ei tarvitse kotoa juuri mihinkään lähteä. Olen edelleen lähes varma, että uusi tulokas on tyttö, koska raskaus on niin erilainen verrattuna poikiin.
Onko täällä ollut jo keskustelua sisarusrattaista? Meillä pienimpien ikäeroksi tullee 1v 10kk ja olemme hankkimassa siksi sisarusrattaita (olemassa olevien yhdistelmien lisäksi). Mihin merkkiin/malliin olette päätyneet tai mitä olette harkinneet? Meillä on tällä hetkellä mielessä britaxin b-dualit, mutta onko ne kuitenkin käytössä hankalat?
-pieni riiviö, 15 ja jotain-
 
Ehkä sitä nyt uskaltais myös liittyä keskusteluun mukaan. Teiän juttuja oonkin jo pidempään seuraillut.
Raskaus on sujunut tähän asti hyvin ilman suurempia vaivoja ja np-ultrassa oli kaikki hyvin. Nyt malttamattomana odottelen rakenne ultraa, joka on kuukauden päästä.

Eli 29 v. / 2. lapsi/ LA 23.6 / KOS

Facebook-ryhmä kiinnostais myös.
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille!
Ehkä minäki yritän nyt pysyä positiivisena vielä ja osallistua keskusteluun. Vauvalla tosian omfaloseele ja tuloksia kromosomipoikkeavuuksista odotellaan vielä ensiviikon loppuun asti...
Omfaloseelestä en nyt tänän jaksa raapustaa infopakettia tänne, mutta isolla osalla omfaloseelevauvoista löytyy kromosomipoikkeavuuksia, mutta meillä ei vielä niskaturvotus tai veriseula hälyttäneet. Nyt vielä odotellaan päästäänkö raskautta jatkamaan vai onko pikkuisella vielä esim. trisomia 18, jolloin elinmahdollisuudet ovat heikot. Voin vaikka myöhemmin kirjoitella sairaudesta lisää.

Nyt mulla kuitenki kiinnostais lisätiedot fb-ryhmästä, että näkyykö kavereille et oon ryhmässä yms. koska juuri kukaan ei vielä tiedä raskaudesta enkä tässä tilanteessa halua kertoakkaan.Haluaisin liittyä siihen vaikka ensiiikon pikatestituloksien jälkeen, jos tulokset ovat ok.

Nyt sinne minusta eli 22v, ensimmäinen lapsi, laskettuaika 26.6 ja synnytyspaikaksi oys, koska se on lähin yliopistollinen sairaala :)

//edit näppäilyvirhe lasketun ajan kanssa
 
Viimeksi muokattu:
Osanottoni Ma&Mi lle :( Voimia ja arjen enkeleitä tiellesi.

ON. Vointi on helpottanut, mutta tuntuu että väsähdän helposti ja se kostautuu päänsärkynä, mitä ei meinaa saada pois :( Buranankin otin yksi aamu mutta pönttöön oksensin sen. Masu on parissa päivässä kasvanut ja mun mielestä ei näytä enää läski/ turvotusmahalta :)
Välillä oon kuunnellut dopplerilla sydänääniä ja hyvin on kuulunut. Välillä närästää ja vihloo nivusiin, niinkuin edellisissäkin raskauksissa.

Joku kyseli Britax B-Dual sisarus rattaista ja meillä oli ne kun kuopus syntyi. Ikäeroa oli 1v9kk. Ihan ok. Nyt valitsisin Phil&Tedsit jos voisin. britaxit ei kulkenut kauhean hyvin lumessa, vaikka etupyörät sai lukittua ja oli siksi tosi raskaat työntää. Hyvin mahtu pääkaupunkiseudun busseihin ja hisseihin. Vauvan kopan kuomu oli meillä varmaan rikki kun ei suojannut riittävästi tuulessa ja tuiskussa. Piti viritellä harsoilla ja pyykkipojilla suojaa. Tais olla muutakin mistä en tykännyt, eli arvosanana antaisin 7,5.

Meillä rakenneUÄ vasta 11.2 ja en millää malttaisi :) Haluaisin niin tietää onko tyttö vai poika. Kaksi poikaa on jo, kolmaskin mahtuu kyllä, mut tyttökin olisi kiva :)

Hyviä vointeja.

MaMaFor3+ Tirppa rv 15+2
 
Ma&Mille voimia!! Teitte varmasti oikean päätöksen pikkuisen kannalta.

Liityn tuohon face ryhmään myös jos ei ole julkinen koska en facessa kauheasti omista yksityisasioistani kertoile.

Ostin eilen tuollaista weledan raskausöljyä ehkäisemään raskausarpia. Onko muut käyttäneet mitään. Vaunuja kävin katsomassa olisivatko olleet alessa mutta eipä siellä ollut kuin suolaiset hinnat. Ulkomailta saisi varmaan halvemmalla. Onko kenelläkään kokemusta tai hyviä ulkomaisia kauppoja josta voisi ostaa turvallisesti? Itse innostuin noista Bumbleride Indie rattaista jotka vaikuttaisi meille sopivilta.

Mun kaksi viikkoa kestänyt päänsärky on poistunut ainakin muutamaksi päiväksi :) Pahaa oloa on kyllä ajoittain edelleen ja törkeää väsymystä. Mitä legendaa se on että oireet häviää 12 viikon jälkeen!?! Öisin on edelleen noita kauheita repäisykipuja kun kylkeä kääntää :/

Terkuin Jepu 15+3
 
Uudesta fb-ryhmästä: on salainen eli ei näy muille. Nyt rohkeasti mukaan vaan kaikki joilla vähänkin kiinnostusta asiaa kohtaan!
Laitetaan vielä uudelleen liittymisohjeet. Eli mulle yv:llä linkki omaan fb-profiiliin niin laitan sulle kaveripyynnön. Kun hyväksyt kaveripyynnön niin lisään sinut ryhmään. Minut saa huoletta heivata tämän jälkeen kavereista kun olet ryhmään päässyt!

Voimia kaikille murheitten ja vaivojen kanssa!
 
Uskoisin että kaikki on nyt merkattu listaan oikein. Jos epäkohtia, kertokaa ihmeessä.

Kiva että on myös Facebook vol. 2 -ryhmä. Mä en facessa enää ole, enkä sinne tule, joten jään pitämään tätä päätä pystyssä. Toivottavasti ei ihan yksinhuuteluksi mene. :D

Tänään on Korneliuksella oikein kunnon puhtipäivä, nyt jo useamman tunnin potkaillut. Tässä mä töissä istun typerä hymy naamalla. Kerrassaan ihanaa. :heart:

Lettu ja Kornelius 18+4
 
Minä laitoin myös viestiä Lydelle! :)

Ensinnäkin kovasti voimia kaikille niille, jotka ovat kohdanneet surua! :heart:

ON: Meno on tasaisen rauhallista tällä hetkellä. Oireita ei enää ole nimeksikään, mutta vain iskias jaksaa vaivata läsnäolollaan joka päivä. Ja voimakkaat hajut (kuten kala, yök) aiheuttavat oksentamisen. Mutta siis hyvin pientä kuitenkin :) Onkin ollut (yllättäen) taas hieman levoton olo, kun ei ole oikein mitään todisteita pienen läsnäolosta ja hyvinvoinnista, mutta onneks tiistaina on 2. neuvola niin päästään sitten kurkkaamaan Papua ruudulta ja kuuntelemaan sydänääniä :heart:

Kahtena iltana on masussa nyt tuntunut aivan selkeänoloinen potku, mutta en kuitenkaan nyt vielä luota yhtään omiin havaintoihini! Eiköhän niitä liikkeitä ala tulla lisää, niin sitten tietää itsekin varmasti, että ovatko olleet vauvan liikkeitä vai pelkästään omaa mielikuvitusta nuo aiemmat :)

ToKa89 & Papu 17+3
 
Viimeksi muokattu:
Heipsis!

Täällä kaikki mallillaan, muutto suoritettu ja eka neuvolakäynti täällä päässä käytynä, kaikki oli hyvin, mitä nyt vähän matalat paineet ja hemppa laskenut 135-> 117, mutta neukkutäti sanoi että perus mammavitamiinit riittää. Kohtu kasvanut normisti ja sydänääniä kuunneltiin, olivat 145 :)

Oireet on loppunut lähes kokonaan ja raskaudesta kertoo enää kasvava vatsa.

Rattaita käytiin katsomassa ja joko mutsyn rattaat tai brion smilet(?) en nyt muista oliko se nyt se singistä uudempi, mutta sitä haen :) pitänee tarkkailla toria, josko sieltä löytyis vähän alemmalla hinnalla!

Taniira ja pikkuinen 18+2 <3
 
Moikkelis, mä en vielä ole tuntenut liikkeitä, tai välillä tuntuu kuplintaa mahassa.. Mutta hiukan jännittää että onkohan kaikki ok, kun tää on taas se vaihe että pitää vaan oottaa ja onneksi perjantaina on neuvola.

Närästää, ja ummetus ehkä hiukan helpottanut.. Mutta maha on aikas iso jo :) Eipäs tässä tässä muuta :)

Sanna-M ja Papu rv 16+3
 
Lydelle laitettu viestiä!

Tänään heivattiin kuusi ulos lajittelin joulukoristeet varastoon laatikkoon lopuksi vielä alakerran imurointi kuusenneulasista & hileistä ja sen jälkeen supistelikin niin et jatkan siivousta huomenna : /

Tuskasta on kun haluais tehdä kaiken laista ja intoakin riittäis mut kroppa pistää hanttiin. Tulee niin toivoton olo...

No mun hupina tietty on nettishoppailu kun en kauppaan pääse :D Tilaisin Me&I alesta vauvalle viltin, mun piti odotella vielä se parisen viikkoa rakenneultraan mun en vaan voinu jättää aletta väliin, voihan sen sit myydä jos ei ole käyttoä... Samalla tuli hankittua myös tukivyö jos siitä olis apua ja nyt lopuksi ostin vielä rikkaimurin. Enkä täs pitäs keksiä jotain muuta puuhaa :LOL:

Hyviä vointeja kaikille toivottelee S rv 18+3
 
Nyt ois vaunut tilattu. :) Babywelt air yhdistelmävaunut lastenturva.fi sivuilta. Tarjouksessa oli ja maksoi vain 299e. Väri oli kiva (ruskeat) ja vaunut näytti oikein näppäriltä. Ohessa oli esittelyvideo vaunuista ja näytti kyllä tosi käteviltä. Halusin nimenomaan heittoaisan, kovan kantokopan ja yhdistelmät (en tiedä, onko kaikissa malleissa heittoaisaa). Lisäksi äiti aikoi osallistua vaunun hintaan, joten ei tullut isoa lovea lompakkoon. :)

Liikkeitä on alkanut tuntumaan. Päivittäin jokunen potku tuntuu. Välillä vain yksi potku ja sitten ei taas mitään. Välillä vähän enemmän. Mielestäni ne kuitenkin selkeästi potkuja ovat eikä ilmavaivoja tms. Alkais vaan liikkua enemmän, kun tuo mies haluaisi myös tuntea jotain. Pitelee välillä kättä vatsalla ja toteaa sitten, että ei täällä mitään tunnu.

Rakenneultraa jo odotellaan. Pitkä aika sinnekin (30.1). Sukupuoli kiinnostaa ja kovasti odotan, että saan tietää kumpiko siellä vatsassa majailee. :)

Nemelia ja Pirpana RV 17+4
 
Huono olo on viimeinkin poistunut. Tosin autossa saa edelleen olla oksennus kurkussa... onneksi ei tule matkustettua päivittäin! :)

Vatsa kasvaa eikä tätä kyllä peitellä enää mitenkään. Selkeä vauvamasu! :heart: Äitiysfarkut ja -leggingsit käytössä päivittäin. Normi trikoopaidat (Vila, Vero Moda, Gina) menee ongelmitta edelleen.

Selkävaivoja ei ole onneksi vielä ilmaantunut, mitä esikoisesta alkoi olla jo näillä viikoilla. Töissä oonkin käyttänyt tukivyötä, mikä on varmasti vähän auttanut. :)

Paino ei ole noussut kuin kilon, mutta sekin taitaa olla vaan nestepöhöä. Eilen tuli syötyä aika suolasta ruokaa... : / Salilla oon pystynyt käymään niin kuin ennenkin, minkä lisäksi työ on fyysisesti raskasta.

Huomenna toinen neuvola ja 4.2 olisi sitten rakenneultra. :)
 
Jännä miten noi neuvolakäytännöt on erilaisia. Itellä oli eka neuvola rv 8 ja seuraavaa ei oo edes vielä varattu. Se on sitten rakenneultran jälkeen, aikaintaan rv 22.

Vielä ei liikkeitä tunnu, joten välillä saa miettiä, että onko sielä masussa ketään. Maha on pikkasen pyöristyny, mutta omat vaatteet mahtuu vielä hyvin päälle.

Tinzu84 rv 15+6
 
Jännä miten noi neuvolakäytännöt on erilaisia. Itellä oli eka neuvola rv 8 ja seuraavaa ei oo edes vielä varattu. Se on sitten rakenneultran jälkeen, aikaintaan rv 22.
Säkin oot pääkaupunkiseudulla, eikös? Ja ilmeisesti uudelleensynnyttäjä? Aika tiukoille on vedetty nää käynnit joo, mä kävin itse ekan kerran neuvolassa rv 5+4 ja nyt sitten 31.1 on seuraava, eli viikoin 22+2. Toki mä oon tässä välissä käynyt milloin mistäkin höpisemässä (influenssarokotukset, sydänäänten kuuntelu raskausdiabetesmittarin noudon yhteydessä) ja soiteltukin on kun mulla on ollut ties mitä tulehdusta ja hämminkiä. Että sinänsä saa kyllä apua jos on tarvis, vaikkei oo kovinkaan usein noita käyntejä.

Neuvolalääkäri tais olla tyyliin rv 26, ja yhteensä neuvolakäyntejä ohjelman mukaisesti vissiin viisi. Eli aika minimiin on kyllä karsittu. Tietty sit on eri kun mennään yli lasketun ajan - esikon kanssa ravasin neuvolassa JOKA ARKIPÄIVÄ puolentoista viikon ajan kunnes ottivat Kättärille sisälle käynnistykseen 42+1.

Lettu ja Kornelius 18+5
 
Lettu: Joo pääkaupunkiseudulla asustelen ja oon uudelleensynnyttäjä. Mä käsitin niin, että lääkärikäyntejä olisi vaan yksi, joskus loppuraskaudessa. Vähiin on karsittu neuvolakäynnit. No toisaalta, kun kaikki sujuu hyvin, niin turhaa sielä jatkuvasti ois ravata.
 
Lettu älä huoli, minä en ole facebookissa nyt enkä koskaan joten tänne jään, se on sitten kyseenalaista mitä iloa minusta on :)

Vaunuja olen kovasti katsellut, uskaltaisinkohan tilata nämä? (Tai jotkin toiset tuolta, liikaa vaihtoehtoja!)

Kunert Lastenrattaat ja turvaistuin - Preeco.fi

Värivaihtoehtoja piisaa eikä hinta ole todellakaan paha!
Ensin kyllä ajattelin käytettyjä, mutta kun ne on niin ankean värisiä.... Mielipiteitä kiitos mielellään kaivataan viisaammilta, en ole mikään vaunuexpertti. Onneksi on vielä aikaa!

Muoks: eli siis klikkaa "värivaihtoehdot, katso tästä" niin aukeaa ne kaikki vaihtoehdot. Huh huh, kuola valuu :)
 
Viimeksi muokattu:
Mä en ikinä mene ultraan sillä ajatuksella että menen selvittämään onko se tyttö vai poika. Tuntuu ettei edes uskalla kysyä asiasta, vasta sitten lopuksi jos vauvalla on kaikki hyvin. Pelkään aina niin paljon että vauvasta löytyy jotain vikaa rakenteissa tm, ja jos uskallan ajatella niin pinnallisia kuin sukupuolta niin se kostautuu :/ mä olen vähän tällainen.. Kieltämättä raskasta aina pelätä, varsinkin kun en voi itse asioihin vaikuttaa.
Mulla on painoa tullut yht 4kg. Maha on iso ja liikkeitäkin jo tuntuu. Mainitsin neuvolassa viime viikolla (3.käynti) niistä harkkasupistuksista (?) ja hän vain käski kuunnella omaa kehoa ja hidastaa tahtia sen mukaan. Seuraava käynti sitten helmikuun alussa jossa saan kelan paperit. Täällä nyt ollu uudelleensynnyttäjälläki käynnit 4vk välein.
Romanssi rv17+4
 
Viimeksi muokattu:
Tinzu84: tossa ois linkkiä, eli neukkalääkäri rv 26-28 ja sitten toinen rv 36.

Ja kiva etten jää ihan yksin tänne höpöttelemään. ;)

Vaunuista, meillä on Emmaljungan Smart Duo Combit ratasosalla, ja juurikin toi sama kuosi vielä. Noi hankittiin esikolle 2007 ja juuri sillä mentaliteetillla että ovat kestävät kun meillä ei ole autoa, ja että niistä olisi mahdollisille tulevillekin lapsille kelpo kuljetusväline. Ilmarenkaat oli ainakin ihan superhyvät talvella syvässäkin lumessa. Eli meille ei olla uusia ostamassa.

Pinnis ja kaikki muukin vauvakama tosin jo pistetty kiertoon -- vaatteita on kyllä viisi suurta pahvilaatikollista odottamassa, että niitä ei tarvitse -- että jotain on ostettavana. Hoitotaso ja sänky ja joku viritelmä heti alkuun olisi hyvä keksiä, haluun pitää vauvaa lähellä mutten samassa sängyssä mun ja miehen kanssa. Mietin sellaista vuokrattavaa ensisänkyä mutta tossa on kyllä aika kova hinta kun käytetynkin pinnasängyn saa parilla kympillä huutiksesta tms. Meillä niin ahdas tila sängyn ja seinän välissä, että paljoa tota ensisänkyä suurempaa siihen ei kyllä mahdu. Noh, saas nähdä mihin ratkaisuun päädytään.

Lettu ja Kornelius 18+5
 
Minäkin laitoin Lyde viestiä sulle. Ei oikeen viitsi täällä kauheesti kirjotella mitään.. Osanotto kaikille surun kohdanneille! Mutta tällä hetkellä kaikki näyttäis olevan ihan hyvin, vaikka välillä sitä tulee mieleen kaikenlaista. Ei ole potkujakaan vielä tuntunut ja edellisessä raskaudessa tuntui jo näillä viikoilla. Tosin maha kasvaa sellasta vauhtia että se hiukan rauhoittaa mieltä. Tosiaan noi neuvolakäynnit on niin harvoin että toisaalta harmittaa, olisi paljon rauhallisempi itsekkin kun välillä kuulisi sydänääniä. Meillä on tuo rakenneultra vasta helmikuussa ja tuntuu että siihen on ikuisuus. Nallepuuh ja rv 16+2
 

Yhteistyössä