** Kesäkuun kullanmurut 2011 ** MAALISKUUSSA

minimamma: poika on esikoinen ja en muista tunteeneni pissaamista mahassa, aika hauskalta kuulostaa.

Sä taisit puhua myös säännöistä ja kurista, meilläkin vaikka vasta 1 lapsi onkin on aika tiukat säännöt ja kurikin. Lähipiirissä on paljon "huonosti" käyttäytyviä samanikäsiä lapsia ja teen kaikkeni että poika omaa edes jonkinlaiset käytöstavat. Ja tuolla huonolla käytöksellä tarkoitan kylässä riehumista, pöydästä syömistä ilman lupaa, kaappien tarkastelua, toisen lelujen rikkomista, aikuisille vastaan väittämistä ja vieraille rumasti puhumista jne.
Me yritetään kasvattaa lapsi joka osaa käyttäytä ja pyytää anteeksi ja olla kohtelias.
Johan tuli vuodatusta.. :)

Kotonakin meillä on säännöt mitä tehdään ja missä ja mihin aikaan. Muuten saa olla ja leikkiä vapaasti mutta muutamia perussääntöjä tulee noudattaa.

Nyt syömään, uunimakkaraa ja perunamuussia.
 
Pikaista merkkausta. Hirveesti olitte kirjotelleet, joten kaikkeen en voi enkä kerkee kommentoia, luin kyllä kaikki :D.

Tervetuloa joukkoon Milja11 :flower:! Ootko minkäikäinen ja mistä päin? Monesko lapsi teille tulee?! Meille tulee 3 ja täytän kesällä jo 35 :D ja EKKS on synnäri.

lastenhoitojärjestelystä miun äiti tulee varmaan tänne jo enne la:ta. Oon sanonu, et jos ois apuna ku oon viimisilläni, ku mies on kuitenkin töissä ni saattaa olla aika tukala selvitä yksin kahen pienen kanssa ja iso maha ku on. Mies pitää sen viikon lomaa ku miul alkaa rv39, valmistaudun et tää syntys sillo ku kaks aikasempaa on syntyneet sillon, tyttö jo rv 38. Saas nähä. Hää on meiän mökillä sillon ukin kanssa ja mökki on melkein 300km:n päässä meiltä, et on sit kai koko viikon. Ja sit jos lähtö tulee sillo ku mies on lomalla ni lapset menee luultavasti sillon miehen mummolle tai anopille ja mummi käy sieltä hakemassa heidät. Jotenkin tuollee ollaan ajateltu, lähempänä selviää sit paremmin. En usko, et nytkään menis yli tai eihän sitä koskaan tiedä.

Ne ketkä oli käyneet neuvolassa/neuvolalääkärissä ni hienoa, et kaikki oli hyvin :heart:.

Nyt pitää lopettaa. Poika on kipeenä :(. Melkein 39 kuumetta.

Pyyter ja Otto 27+2
 
Voi ällö tuota aurinkoa, näkyy KAIKKI pöly, lika ja pyyhkimisen jäljet :kieh: Ulkonahan tuo onkin ihanaa, mutta just nyt siellä ei tahdo pysyö edes pystyssä, kun myrskyää!

Mä olen tuntenut sen pissaamisen tuosta viimeisimmästä, joka siis on poika! Tästä kovin odottelen samaa tuntemusta, kun pitäis samaa laatua olla.

Mulla oli aamusta 4-5 min välein supistuksia, jotka sai ihan kyykkyyn! Puolisen tuntia kesti ja sitten tuli vessahätä ja ne ONNEKS loppu siihen. Enää ei o supistellu, mut menkkakivut on sekä mahassa ja selässä.. : / Saikulla nyt olen jo valmiiksi et ei onneks tarvii mitään muuta tehdä kuin olla vaan. Sen verran kyllä jomottaa et panadolin ottamista mietin. Täytyy huomenissa soitella sit jonnekin jos jatkuu, mut ei kuitenkaan pahene. Pitikin alkuviikosta sanoo et olo on loistava..

Tänään meillä syödään makkara-pastapataa :p

mimmimami ja pikkumuru
 
minimamma mä oon tuntenu kaikista jossai vaiheessa sen pissasuihkun :D:D ja kaks ekaahan mulla tyttöjä. :>

bretagne meil on kans suht tiukka kuri, tai säännöt on meillä sitävarten et niitä noudatetaan. Ainakin ne perus, ei saa tahallaan ketään satuttaa ja vanhempia pitää totella! Tietysti voidaan joustaa joissain asioissa ja joissain tilanteissa, mut niistä sit sanotaan erikseen et no tänään ei tarvi tehä tämmöstä ja tämmöstä, koska..Ja muistutetaan, että huomena sit taas pitää jne. Ettei pääse unohtuu mikään vaikka joskus vapauksia saakin.
Meillä vanhempi tyttö siivoaa itse jälkensä ja tottelee jo suht hyvin, pienempi nyt ei vielä tajua oikein, eikä sillä olla nii tarkkaa kuria pidettykään viel.

Milja11 tervetuloo joukkoon :>

mahakuvapäivitys!


26+1 <3
 
perdyn kyselyyn niin luultavasti mun äiti tulee poikien kanssa kun lähtö tulee, niin se oli viimekski ton esikon kanssa. toinen vaihtis on sit anoppi kuka asuu matkan varrella sairaalaan.

harhis hyvä että olo ok ja sellasena jatkuski ilman pahempia suppareita.

kajo meillä oli kakkosella trikoinen kantoliina ja tykkäsin kyllä vaikka lämminhän tuo kyllä on.

kurkkunaamio mulla kans eka kesävauva ni en oikee tiiä mitä vaatetta varata. ennusteet on ennusteita ja vaihtuu koko ajan. äskenhän oli joku ennustus et kevät tulee tosi myöhään ja kesä on kolee johtuen atlantilla olevasta oskilliitista mikä estää lämpimän ilmamassan pääsyn suomeen. jotain tollasta.

tetasha hyvä et arvot ok, mä myös selvisin ihmeekseni puhtain paperein.

canwen hyvä et sait lähetteen rasitukseen. meilläki joutuu ite varaamaan ajan labrasta, sellanen käytäntö nykyää.

minimamma ihme et teil on noinki paljo lapsia ku ootte noin pitkää nukkunu perhepedissä :D vaikka eihän se sänky toki ainoo paikka oo missä voi harrastella :whistle:
pissaamista en oo kummaltakaan pojalta huomannu.

susse saat sen sokerimittarin kotiin ja mittailet niitä arvoja ja sen mukaan jatko. ilmeisesti ainaki yhtee ylimääräsee ultraa pääset. niin ainaki täällä.
 
Alapään tutkimisesta, pakko kommetoida. Sannikki, ihmettelit että onko kokemusta ronkkia alapäätään. Mä en käsitä miten se vaatii jotain supertutkintoa että saa kokeilla omaa anatomiaansa, siis eikö ihmiset ole koskaan mm masturboineet, laittaneet emätinkapseleitä tms?? Ja esim yleislääkärihän siis tutkii omalääkärin vastaanotolla juurikin raskaana olevien kohdunsuita kun ne hädissään miettivät onko auennut vai ei. Ja terkkarissa ei tasan ole naistentautien lääkäreitä, vaan ihan yleislääkäreitä, joista jotkut kokeilleet vaan muutamaa alapäätä...Ei siis se ole mikään edellytys että pitäs olla hirvee vuosien kokemus tai erikoistason koulutus että tunnistaa eroja ja saa sen tehdä. Jos minulla on oikeus tutkia muiden kohdusuita, miksi omani olisi jotenkin erikoisen kiellettyä, ihmettelen?

En mä ole sinne syväll kohdunsuuta ronkkinu ku ihan kerran-kaksi varovasti, ihan uteliaisuuttakin kun mulla oma keho on mielenkiintonen ja olen tarkkaillu sitä joskus mielenkiinnosta mm lasta yrittäessä kun kohdunnipukkahan muuttuu kierron eri vaiheissa erilaiseksi. Tuskin olen ainoa joka ei pidä emätintään jonain sopukkana jonne ei saisi koskea...? Ja tuosta että aika moni sanoi ettei ole kokeillut eikä halua kokeilla alapäätään. Luulisin että aika moni harrastaa seksiä (eli mies käy siellä jollain tavalla) ja varmaan on naisia jotka ihan itsekseenkin "tutkiskelevat" paikkojaan. Vai onko niin että monella raskaus on pyhä asia jolloin ei sinne itse kosketa eikä mies? Tuli vaan olo et oon jotenkin friikki monen mielestä kun olen sinnepäinkään kiinnittäny huomiota....Siis se pää tuntuu niin selvästi välillä että mieskin sen tuntisi jos sinne menisi! En siis kaivele minnekkään kauheella ähinällä ja puhinalla vaan ihan siinä hollilla se on. Jos seksi ei ole kiellettyä, ei puhtaiden sormien laitto emättimeen ole kiellettyä, ei se mikään steriili paikka ole!

Lumihiutale ja pt 28+2
 
pakko oli pätkästä ku kävin syömässä, kanaa ja riisiä :p

säännöistä meil kans suht tiukka kuri, pakko pitää näitten kans, muuten ei tulis mitään. ja kiitos, ole hyvä ja anteeksi on opetettu jo varhain, ikävä kyllä ne joskus unohtuu mut sit muistutellaan. mä en siedä huonosti käyttäytyviä lapsia, siis sellasia kenestä oikeesti näkee et ei oo pahemmin panostettu. toki se ei oo lasten vika vaan vanhempien mut kyllä se sieppaa jos jossain tärkeessä tilaisuudessa pennut ravaa ja kiljuu eestaas :rolleyes:

mimmimami toivotaan et ei tulis enempiä suppareita eikä ois aiheuttanu mitään. inhaa ku niin monella on tässä vaiheessa jo noita kipeitä suppareita : /

pupeltaja ihana masu :D

kannatti soittaa synnärille ja vinkua neukusta se lähete, tänään tuli postissa aika äitipolille lääkärille. ens vkon torstaina on. aina kannattaa yrittää ja musta mulla on hyvät perusteet päästä sinne.

jessi ja pikkuj 27+6
 
lumihiutale toki oon itteäni kokeillu, just esim tota kohdunnapukkaa ja esim limoja ku ovista bongailin mut raskausaikana oon jättäny väliin just sen takia ettei aiheuttais mitään supisteluja tms. ja eiks ne lääkärit kato spekulalla tms et onko kohdunsuu kiinni vai auki eikä sormin tunnustelemalla? tietoa mulla ei siis ole vaan näin luulin.
 
CanWen Hyvä että sait kinuttua itelles sen sokerirasituksen,saat itelles mielenrauhan ja toivotaan hyviä tuloksi :) Täällä joutuu kans ite varaa ajat labraan aina.

minimamma täällä odotellaan poikaa mut en oo pissaamista tuntenu,kuulosta jännältä että varmaan huomiota kiinnittäisin :)

susse83 mulla oli kans s.rasituksessa paastoarvo koholla ja sain mittarin kotio ja viikon mittailin sokruja 4kertaa päivässä.Sen jälkeen jos ei poikkeavia tuloksia yli 3 niin thats it,mut jos viä arvot korkeita niin lähete ä.polille ja mittausta jatketaan ja tarkkaillaan vauvan kokoa ja äidin oloa. Mua eivät vaan ä.polille huolineet,tuli lääkäriltä kirje että palautetaan lähete,ei kuulemma niin poikkeavia arvoja että käyntiä tarvittas. Mulla mittauksissa aina noi aamun arvot oli välillä koholla,eli liian pitkä aika syömättä illasta aamuun.. Toivottavasti ei kovin isoo vauvaa tuu,esikoinenkin oli yli 4kg.. :)

Mun särkee oikeeta jalkaa inhottavasti koko ajan,laitoin jo kylmägeeliäkin eikä auta. Niinku jotain kasvukivun tuntusta.Jotenki vauvaki painaa tonne oikealle nivuseen ja oikeessa pakarassa välillä issias pistelee niin kai ne kaikkia hermoja siä painaa sit siitä kipu johtuu..

Joku muukin totes kuinka inhottavasti tuo aurinko paljastaa kaikki pölyt :D rätti heilumaan.Uskaltaskohan ikkunat pestä.. :D

Perdy ja kolmanne kerran tänään 30+0
 
Jessi75, ne kattoo spekulalla, ja ottaa sen avulla sit näytteet kohdunsuulta jos tartttee, mut aina tunnustelu sormin tai ultralla, yleensä sormin (ultra vain harvoissa paikoissa). Pitäs tutkia hellävaraisesti mut esim mulla kun kävin synnärillä, niin sattu aika paljon koko tutkimus, kunnon runnomista se oli...hieman supisteli sen jälkee mut meni ohi.

Ei ollu tarkotus olla hyökkäävä, oon vaan puolustuskannalla jos tulee olo et väitetään et riskeeraan lapseni tms. Siksi meninki lääkärille maanantaina että se tutkis kohdunsuun enkä alkanu tutkia itse. En edes ylettyis kai.

-anni, kiitos kun kerroit että sullaki lääkäri sanonu et tuntuu pää, en siis ole ainoa :) Aika friikki ajatus et siellä se on. Koitan unohtaa sen, jos vaikka uskaltais vielä miehen kaa puuhailla ennenku vauva syntyy...Luulis et makuulla pää painuu taas ylemmäs eikä mietitytä seksin aikana..
 
lumihiutale ok, eli jäljillä olin kuitenki :) ultralla joo tiiänki et näkyy ja sillon ilmeisesti se koko pituus? ja ei kai kukaan tahallaan lastaan riskeeraa, varsinkaan jos on alan koulutusta. ootko ihan lääkäri vai th tai sh? ittee ala kiinnostais mut en taida olla kuitenkaan soveltuva. johonki päihdetyöhön ehkä.
 
Elppa, tulin vain pikaisesti lohduttamaan, että melkein 8 kg täällä! Ja en oo edes herkutellut! Joten en ymmärrä miten joillakin se EI nouse :D Mulla BMI ennen raskautta 21, ja harrastan liikuntaa ja siltikin toi paino edelleen nousee aika verkkasta viikkotahtia. Lopetin jo stressaamisen kun en halua nälässäkään olla :LOL: Enkä usko, että oon ainoa pinossa jolla olisi yli 5 kiloa tullut! Mutta hienosti niiltä kenellä painonnousu pysyy kurissa! Tietty tähän vaikuttaa lähtöpainot ym, ja me kaikkihan ollaan erilaisia ja syödään erilaisia juttuja :)

Muoks. lumihiutale kysy viikkoja, eli tänään 26+6.
 
Viimeksi muokattu:
Jessi75, melkein lääkäri, jäljellä vuosi :) Töissä oltu jo, ennen valmistumistahan saa olla eri vuosina eri hommissa, tk:ssa, vuodeosastolla, erikoissairaanhoidossa jne...Ihana ala, koen omakseni! Niin ja ultralla alakautta ne näkee just tarkan pituuden, mulla esim kohdunkaula "piteni", eli 3cm lukee kaikissa aiemmissa tutkimuksissa (tehty käsikopelolla), ja nyt ultralla oli 4,4 cm mikä ei siis ole todellisuudessa mahdollista et pitenis, se vaan on mittauksesta kiinni.

Elppa, ja pah, täällä ainakin yks jolle tullu melkee 10kg :ashamed: Normaalipainonen olen, tai siis olin :p Taitaa tälläkin kertaa tulla aikalailla painoa, esikosta tuli joku 18kg. Hieman ahdistaa kun oon herkutellu, ja on niin huono itsekuri...Ei haluis et perse ja jalat levii tästä enempää, huomaan et ei oo pelkkää vauvaa tää paino, läskiäkin on jo :ashamed: Kai sitä jonku verran saa tullakki, mut silti ahdistaa. Onko ollu jo galluppia, paljon tullu painoa ja viikot kans samassa ni helppo kattoo! Mukaan myös alkupaino tai alipaino/norm/ylipaino niin voi verrata muihin samankokosiin, onko kanssasisaria..

Paino mulla siis +10kg, rv 28+2, alku BMI joku 23.5
 
Huh, kiitos ihanat :heart: Olemma läskejä yhdessä! :D

Mulla Alku-BMI 22,5 (168/64), nyt viikkoja 29+5 ja painoa tullut 10 kg. 7 kg tuli ekan 14 viikon aikana, kun oli todella huono olo, niin tuli syötyä ihan vääriä asioita :x

Esikon kanssa tuli tasan 3 v sitten + 16 kg - taidan lyödä ne lukemat laudalta ;) Onneksi paino tippuukin sitten nopeasti, varsinkin jos on samanlainen "en nuku paikallaan olevissa vaunuissa"- tapaus ;) Esikolla olikin LA 3.6, kun tällä 4.6. Eli kuten tossa bittiavaruuden nielemään jo kirjoitin, niin on samat vaatteet valmiina odottamassa: n. 5 kpl 50 cm bodyja, college-pukuja pari (anoppi perhana ostaa söpöstelyvaatteita vaan), puolipotkareita kahdet, 56 cm sitten tuplasti toi määrä + myssyjä pari ja paljon sukkia. 3 vuotta sitten kesällä oli sen verran kuuma heinäkuussa, että pojalla oli suunnilleen vaippa + harso ulkona ollessaan..
 
Viimeksi muokattu:
Lumihiutale saathan sinä ronkkia itseäs ihan niinkuin haluat ja kun kerran ylireagoit ja annat kuvan, että kun en paikastani niin piittaa että viitsisin sitä kaivella, kuin minä olisin sitten vastavuoroisesti joku tiukkis mikä ei mitään pillunsa kanssa puuhaa/ anna miehen puuhata niin yhtälailla sitten loukkaavaa!!! pointti olikin lähinnä se että kokemuksen omaaminen vaatii ALAN (kätilö/synnytyslääkäri/naistentautienlääkäri) koulutuksen, kyllä minäkin anatomiani tunnen mutta en todella osaisi tulkita kohdunsuun muutoksia kuten sinä totesit osaavasi. kyllä se on itselle mahdotonta saada esim mitta sentteinä/kiinteys, ja kiinni oleminen.... JA KYLLÄ MEILLÄ IHAN TK:SSA ON NAISTENTAUTIEN ERIKOISLÄÄKÄRI LIISA TASKINEN....

Mul kiehahti nyt niin yli toi paska, kaivele pilluas ihan rauhassa mie luotan lääkäreihin....

Hyvää odotuksen jatkoa muille mie poistun nyt oikeesti, aina tulee jostain sanomista ja joku kakara kuvittelee olevansa maailman napa.... harhaanjohtajalla on sentään oikeita ongelmia ja lumihiutale juoksee polille kun vähän tuntuu siltä..... Luulis sillä alan kokemuksella tietävän sitten onko hätä vai ei...
 
Viimeksi muokattu:
lumihiutale tuleeko susta ihan yleislääkäri vai erikoistutko johonki? mulla on serkku tk-lääkäri ja hauska oli ku se ootti niitten kolmatta ni se ihmetteli lopussa et ku sattuu niin kovin nivusiin ja päätti sit lähtee näytille ni oli sit 7cm jo auki :D entinen naapuri on kans lääkäri; erikoistuu pediatriaan ja se teki mein pojalle kotiinlähtötarkastuksen, hauska sattuma oli :) toihan on kyllä semmonen ala et pystyy jatkaa sitä opiskelua ja erikoistumista vaikka kuinka pitkään. sillon ku olin pentu ni naapurissa asu kirurgi mikä opiskeli jatkuasti. ilmesesti sillon vasta erikoistu, en muista mut kattelin niitä sen kirjoja yms ja oli ala-asteikäselle vähän vaikeeselkosia :LOL:
mulla oli muuten kohdunkaula 2cm ja pehmee lääkärineuvolassa, saa nähä mitä ultralla saa jos mittaa.

painosta mulla lähtöpaino 83kg, pituutta 178cm eli lievä ylipaino mut lihaksiaki onneks jonku verran etten ihan lölly :kieh: nyt paino huitelee jossain 92kg tjn, en oo vaa'alla nyt käyny ku se ahistaa :rolleyes:
 
sannikki ylireagointia myös sinulta ja en lähtis kyseenalaistamaan kenenkään äitipolikäyntejä, eiköhän kaikilla oo siihen hyvä syy. myös oma mielenrauha on hyvä syy. älä vedä herneitä vaan pysy matkassa, sanomista tulee aina näissä ketjuissa syystä tai toisesta. hormoonit vaikuttaa ja tulee helpommin otettua nokkiinsa jostain asiasta. ite oon kans sellanen et hyökkään jos joku hyökkää mua vastaan mut meillä kuitenki täällä ollu nyt niin hyvä henki ja mukava porukka ni ei viittis nyt jonku tyhmän sanomisen takia sitä hajottaa. eikö? sullaki vahvat mielipiteet ja kiva sun kannanottoja myös lukea mut pitäs vaan oppia suodattamaan osa teksteistä mikä helpommin sanottu ku tehty, ainakin mulle.
 
Jestas taas tätä tekstiä täällä. :rolleyes: :O

Painoa on tullut himpun alle 5kg. Rv 27+4 ja bmi oli siinä ylipainon puolella, joten ei tartteiskaan nousta hirveesti :)

Mä oon itkenyt tänään koko illan. Ensin siitä ku poika ei suostunut syömään ja kiukkuili (en edes enää muist mistä), sit mies tuli 15 min myöhässä kotiin syömään( joo, ihan maan kaatava myöhästyminen... :) ) niin sitäkin piti itkee, sit se ei mun mielestä huomioinut mua tarpeeksi niin oon sit sitä itkeny viimesen tunnin. Jospa jo lopettasin, tuolla tuo yks yrittää keittää kahvia ja tehä jotain herkkua mulle kun mulla on niin paha mieli. Mutta nyt meinaa alkaa itkettää se, että se on mulle niin kiltti ja mie inhottava valittaja.. Vähänkö taas tunteet pinnassa...

Bre ja pikku 27+4
 
Viimeksi muokattu:
Sannikille, kiitos "asiallisesta" viestistä. En väittänyt osaavani itseäni tulkita, kenties siksi meninkin tarkistuttamaan tilanteen.. Ilmaisin vain, että kun asiaa muutenkin opettelen ja se kiinnostaa, niin tottaki omallakin kohdalla toivoisin voivani välttää turhat käynnit muilla, jos itse saisi tutkittua tai viitettä onko kaikki ok vai epäilyttääkö. Ammatinvalinta jo kertoo että ihmiskeho kiinnostaa, oma ja muiden.

Kiva että teillä on naistentautien erikoislääkäri tk:ssa, kaikkialla ei ole. Itse kävin ihan normilääkärillä kun aiemmin raskaudessa supisteli kovasti. Luota vain lääkäreihin, ties vaikka törmäisit minunlaiseeni "kakaraan" jolla ei ole kokemusta ja joka lääkärinuransa ensimmäisiä kohdunnipukoita tulkitsee (tai hoitaa muut vaivasi). Ei lääkärit ole mitään superihmisiä jotka osaa heti kaiken kun on titteli ovessa. En edes halunnut tuoda ammattia tänne esiin koska olen täällä nainen ja äiti vertaistuen tarpeessa..

Kiitos kauheasti asiallisesta kommentista että "juoksen polilla kun vähän tuntuu siltä", tuntupa tosi kivalta. Ei mulla olekkaan kyse muusta kun maailman tärkeimmästä asiasta eli omasta lapsesta, tottaki sen hyvinvointi on mulle kaikki kaikessa. Kenties tieto lisää tuskaa kuten sanotaan, mutta ei ole reilua sanoa että minun ongelmani eivät ole oikeita ongelmia, mitä olisit sanonut jos olisikin todettu että mulla on paikat kypsyneet? ei sitä olis tienny ilman tarkistamista...

Tämä "kakara joka luulee olevansa maailman napa" poistuu nyt itkien sitten, kiitos vaan sulle. En muuten tienny että tässä iässä luokitellaan vielä kakaraksi. Minkäs ikäinen sitten itse olet? Ainakin tekstistä päätellen et ole yhtään sen kypsempi kuin minä, vaikka maailman napa olenkin.
 
lumihiutale :hug: asiallista ei ollu mut koita suodattaa jookos? vaikeeta on näissä hormonimyrskyissä mut yritetään. kuten sannikille jo sanoin ni ei viittis hyvää porukkaa pilata erimielisyyksillä. voi skipata noi mun kyselyt ja sori kun utelin sun ammatin selville :ashamed: uskon että sen mieluummin pitää salassa ja on ns samalla viivalla kun muutkin ja ollaan vaan lähinnä niitä äitejä. hienoa et pystyis vastaamaan asiallisesti vaikka paha mieli varmasti tuli.
 

Yhteistyössä