** Kesäkuun kullanmurut 2011 ** MAALISKUUSSA

Otokka
Uusi viikko on taas käynnistynyt, rv 28! Ei enää kauaa, kun siirrytään mahan kanssa kolmosella alkaville viikoille.

Pupeltajalla on ihanan pyöreä kumpu!

Täällä menee keskustelut hirveätä vauhtia eteenpäin ja ainakaan itse en pysy välillä mukana. On vaikea kommentoida muiden juttuja, kun tuntuu, että omat kommentit tulevat niin myöhässä. Siispä luen mielenkiinnolla muiden kuulumisia ja itse päivittelen useimmiten sikamaisesti vain omia kuulumisia :D.

Olen ollut kovassa flunssassa, mutta ehkä huomenna jaksaa jo takaisin töihin... Tulevalla viikolla on viimeinen perhevalmennus ja myös tukiliivin sovitus. Tukiliivi onkin tervetullut apu, kun tuntuu, että lantio on alkanut löystymään turhan paljon viime viikkoina. Lisäksi häpyluut ovat kipuilleet : /.

Kelan laput on laitettu jo pari viikkoa sitten, mutta ainoastaan päätös äitiyspakkauksesta on tullut. Sitä odottelen saapuvaksi tulevala viikolla =).

Vauvanvaatteita on ehkä kuusi kassillista tossa keittiön nurkassa odottamassa pesua ja vauvan huoneen valmistumista. Tällä hetkellä se on vielä aika lailla romuhuoneena. Suurin osa vaatteista on hankittu käytettynä tai saatu lahjaksi, mutta on niitä kertynyt aivan älyttömän paljon.

Tänään mies teki ruoaksi herkkukanapastaa ja sitten tehtiin tosi iso hedelmäsalaatti, nams! Olen edelleen ahminut appelsiineja useamman päivässä.

Kantoliinoista, ostin kaverilta käytettynä trikoisen liinan ja sitä olisi tarkoitus opetella käyttämään. Eipä sitä tiedä onko oma tai vauvan juttu, ennen kuin on kunnolla testannut.

Hurja toi Elppan tarina! En ole ikinä tajunnut, että vauva voi jumiutua itseensä kohdussa :O.

Otokka ja MunamiesPikkarainen 27+1
 
Viimeksi muokattu:
iltajuttua
tajusin just, että enskuussa kaikki meistä ylittää ton 30viikon rajan o_O
Itellä siihen vielä matkaa mut jotkut näkyy olevan jo hyvinki lähellä :D
Toisaalta on tosi kiva olla vielä kunnolla raskaana, tykkään tästä tilasta.
On kiva kun on tommone raskausmaha ja vauva sielä eikä oo koskaan yksin kun vauva on aina mukana :) On tosi hauskaa koittaa viettää sellasta seesteistä raskausaikaa kahden pienen lapsen kanssa ja touhuilla kaikkee kun kokoajan tietää jo olevansa raskaana ku maha on aina näköpiirissä :p
Ostelin eilen kivoja äitiysvaatteita, tai no vaatteita joita voi pitää mahan kanssakin sit kesällä, löyty kaikkia hauskoja :) vauvalle yks paita kans. Ei viiti kauheesti sille ostaa ku en tiedä paljonko niitä tulee sit muualta ku ilmeisesti niit on vähä jokapuolelta tulossa jonku verran..
Kirppistä pitää välillä käyä kiertelee jos löytyis sit vielä niit mitä puuttuu mut se on joku kesän alun juttu vasta sit ku tietää mitä saa ja mitä puuttuu!
Jatkuvasti käyn kattelee et mitä kaikkee ois kaupoilla tarjolla mut ne hinnat on niin kalliita et ei tee mieli ostaa 2viikon käyttövaatetta 15eurolla kun hyvässä lykyssä se on päällä yhteensä 30min, ensin 15min ja sit se menee pukluun ja pesuun, sit menee viikko et se tulee uudestaan sieltä pesusta käyttöön, meillä tulee niin paljo pyykkiä et niillä aina vähä kestää..Niin sit se on taas vartin ja pesuun ja seuraavan kerran ku sen saa käsiin ni se onki pieni.. joten en viiti ostella kauheesti uutta tai ainaka kalliilla..Olenki siis keskittyny pitkästä aikaa omiin vaatteisiin ja koittanu saada itelle kivaa vaatetta ylle, ettei näyttäis ihan spurgulta.. vaan ois jotai ei nukkasia ja kivan värisiä vaatteita kans :)

Perdy ON KYLLÄ OLLU KALLISTA! jos jossaki riehassa oli kuitenkin? Meillä täälä makso viimevuonna 2e ratsastus ja nyt oli kokonaan ilmasta :D

Jessi :< ääh. ei yhtään kiva! Toivottavasti saat nukuttuu ees vähän yöllä!!

nyt twilightia katon :>

Pupeltaja & Rasmus 23+4 ?
 
Viimeksi muokattu:
Sunnuntaita!

Tänään ollu kurja päivä. Eilen jo jomotteli alaselkää ja vähän mahaakin ja tänään jomotus jatkui heti aamusta ja paikat oli arat. Oli jo sovittu ja lapset niin kovasti odotti niin käytiin sit kumminkin koko perheen voimin laskiaistapahtumassa jonka jälkeen jomotus ja särky koveni, välillä oikeen poltteli selkää. Makasin sohvalla tunnin, mutta siitä ei ollut yhtään apuja niin otin panadolin, joka onneks vei pahimman jomotuksen. Koko illan oon vaan maannu, mutta silti jomottelee vielä, mietin jo lähtöä äitipolillekkin, mut ois ollu niin hankala toteuttaa pitkän matkan ja lastenhoidon takia niin jätin väliin kumminkin. Aamulla soittelen heti neuvolaan ja koitan saada ajan tiistain lääkäripäivälle, jos ei onnaa niin varmaan pakko vaan ajella ja marssiä ä.polille et pääsee tarkistuttamaan tilanteen, kun aika paljon nyt ressaa ja mietityttää et onko tää saanu jotain aikaan tuolla alakerrassa.

Onko kenelläkään kokemusta voiko pelkkä selän jomotus ja särky, ilman supistuksia, kypsytellä paikkoja? Mulla kun ei oo kokemusta tällasesta, vaan aiemmissa raskauksissa jomotus on aina liittyny supisteluun, jotka ovat kylläkin kypsytelleet paikkoja. Tässä raskaudessa mua ei oo supistellu nimeksikään, mutta eilen ja tänään supistuksia on ollu jonkin verran, ei kovin paljoa kumminkaan.


Elpan juttu aika hurjan kuulonen, mutta onneks vauva saatiin pois jumista ja kaikki kävi lopulta hyvin!!

Sannikki täällä on niin paljon porukkaa etten mä ainakaan huomaa jos joku puuttuu. Ja toisaalta taas kun raskaana voi olla väsymystä yms. ja jokaisella irl elämäkin niin ne saattaa joskus viedä ainakin mut mennessään niin ettei ehdi palstalle niin eipä sitä osaa alkaa pienen tauon jälkeen kyselemään. Mukaan vaan reippaasti! :)

Meillä lapsista kolme on ollu kesävauvoja ja aika helppoa se vauvan suojaaminen auringolta on. Rasvoja ei tosiaan saa käyttää, mutta vaunussa pysyy hyvin varjossa ja voi heittää vielä harsoa eteen tai jos joutuu vähän auringossa olemaan niin sit ohutta mutta vähän pidempää vaatetta päälle. Ja kyllä se vauvankin iho vähän aurinkoa kestää, meillä ovat oleskelleet auringossa jonkin verran lyhythihaisessa bodyssa ja hatussa, eikä kukaan ole koskaan palanut, ei ole alkanut iho edes yhtään punottamaan. Rannalla ovat saaneet kölliä peitolla hattu päässä ja muuten nakuna ison sateenvarjon suojassa. Pään suojaaminenhan se on se tärkein.

Pupeltaja hieno masu! :)

Täällä vielä odotellaan äippärahapäätöstä, mut tiedän jo et sen minimin saan, kun en oo töissä ollu vaan kotona lasten kans joko äippälomalla tai sit kotihoidontuella viimeset 8 vuotta. Minimiäippärahan lisäks saan sit kotihoidontuen hoitolisää ja sisaruslisät. Kuussa jää verojen jälkeen näppiin huimat 500e, et eipä oo hurraata huutamista, mut ei voi mitään ja näillä on pärjätty nytkin hyvin niin miks ei jatkossakin. Vois kyllä valtio vähän enemmän tukea ja arvostaa lasten kotona hoitamista! :mad: Onneks tohon sentäs tulee lapsilisät lisäksi ja vaikka nekin laahaa suomessa ihan jäljessä elämisen hintaan nähden niin kyllä se vaan on aina kiva, kun ne napsahtaa tilille. Tän kuudennen synnyttyä sitä tuleekin kerralla sit 880e et ihan kiva :)

Jessi voi kurjuus :( Pikaista paranemista ja toivottavasti ei tauti kauaa kestä!!

Mut nyt nukkumaan niin ehtii nukkumaan pitkät unet niin josko huomenna ois parempi päivä. Ensviikko on hiihtolomaviikko niin mulla onkin kaikki lapset kotona, ei tarttee herätä niin aikasin laittamaan koulukasta ja eskaria matkaan :)
 
Viimeksi muokattu:
Heippatirallaa täältäkin, laskiaista vietetty pullien leipomisen ja mussuttamisen merkeissä, lisäksi ulkoilua ja mäenlaskua typykän ja iskänsä kera :) Ihana päivä takana! :heart:

Vauvanvaatteista: Olen pessy kaikki pienimmät ja laittanu lipastoon valmiiksi, eli toisinsanoen kaikki valmiina siltä osin :)

Kelan paperit saan neuvolasta tiistaina, jotenka sittenpä laitan ne menemään eteenpäin. Olen käyny nyt äippäpolilla nämä viimeisimmät kerrat ja en ollenkaan neuvolalla, siksi näin myöhäinen ajankohta lappujen saannissa. Enkä neuvolakäyntiä nytkään olis tarvinnu, kun vasta kävin äitipolilla, mutta ihan justiisakki Kelan paprujen vuoksi menen nyt tiistaina siellä käymään.

Ruoaksi tehty tänään kalakeittoa, joka oli ihan tuhannen nam! Sitäpäs sitte syödäänki varmaan huominen ja ylihuominen, tahtoo ison perheen lapsella (eli mulla) tulla noista kokkailuista aina reilut satsit, joita näin kahden aikuisen ja pienen lapsen taloudessa syödäänki sitte useempia päiviä :D

Sannikki: Mie huomasin sun poissaolon! Oikeesti, yks päivä mietin et hei miksiköhän se sannikki ei ole kirjotellu mitään aikoihin (en tiiä mistä kummasta toi tuli mun päähän, mut kieltämättä aiheutti nyt pientä hymynvärettä kun sie funtsit ettei kukaan sun poissaoloa oo huomannu ja mie oikeesti huomasin :D), kun aiemmin kirjotteli tosi tiuhaan tahtiin. Eli on sun poissaolo hokattu, elä huoli! :D Kiva kun oot takas ja pysyhän kelekassa :)

Kantoliinaa meillä ei ole koskaan ollu, sisko käytti lapsellansa joitain kertoja, mutta koki tosi hiostavana kesälapsen kanssa. Mut niitähän on tosi monia malleja ja kätevän näköstä kyllä, kun osaa näppärästi semmosen sitasta ja piskuisenki sinne sisälle sujauttaa :) Meiltä löytyy iteltä tuo Baby Björnin kantoreppu ja siinä on esikoista kyllä saanu ihan mukavasti kannettua se vähäinen mitä kannettu on.

Siinäpä ne päällimmäiset. Kaikki mukavasti, närästystä lukuunottamatta, täälläpäin Suomea :) Mukavaa uuden viikon alkua kaikille!

Tetasha :heart: Kakkonen 25+3
 
Täällä jännitetään huomisen aamun sokerirasitusta. Ihme ku nyt sit tuntuu et olis kauhee nälkä ja jano ku mitään ei saa ottaa: /. Ei yhtään innosta mennä istuun sinne labraan. Hope en saa kotiinviemisiks mahatautia.

Tää päivä menny tapettia repiessä ja sormet huutaa apua ku aina menee kynnen alle tapetin kulma.

Vauvanvaatteista En ole vielä pessyt mitään mitä olen vaaville hankkinut. Ehkä kyl olis syytä ku ei tiiä koska täs jakautuu. Lipastoon jo asettelin uutena ostamani vaatteet mutta ne siis sieltä vielä pesuun kaivettava. Oli ihana asetella vaatteita laatikkoon ja mies ihmetteli mun hössötystä. Äippäpakkauksen vaatteet on viel siinä laatikossa.

Kelan papereista Mä laitoin muistaakseni 10.2 netissä paperit ja 18.2 oli pakkaus tilattu ja päätökset annettu 16.2. Pakkaus tuli 22.2 eli nopeesti. Mä saan saman rahan ku esikoisesta ja sit kai hoitolisää lisäks. En kyl usko et hoitolisää saan. Saako muka kotihoidontukeakin jos on alle 3 vuotias kotona?

Tietääkö joku et miten tää joku uus lakimuutos menee et saa itse valita synnytyssairaalansa toukokuusta lähtien? Olen ihan pihalla asiasta vai olenko nähny unta =).

Elppa Hurjan kuuloinen tarina :|.

Saiskoos sitä huomenissa vihdoin kuvattua ekan kerran masua. Tänne kuvaa en tosin osaa laittaa.

Täällä poksu eilen viikot ja tänään olis 26+1.

Nepsus ja Wiljami 26+1
 
Hei kaikille erittäin (tammikuussa tainu viimeks tänne kirjoittaa) pitkän ajan jälkeen!

Kukaan ei kyllä luultavasti poissa oloa ole huomannut...

En ole saanut kirjoitettua, on ollut sen verran pahamieli : /.
On kaiken laista ilkeilyä ollut erään hlö taholta ja loppua ei näy.

Ultrassa oltiin silloin tammikuussa, kaikki hyvin =), ainoa on että kaveri on perätilassa. Toivottavasti vielä kääntyy tai sais oikeastaan aika piankin kääntyä.. alkaa olemaan tää olo aika tuskainen kun painaa kiitettävästi tuonne keuhkoihin tai jotain.. on hapen saanti siis hankalaa välillä.

Sanikki ja muistaakseni Jessi75 kiitos vastauksista =), kun kyselin silloin seksi asiaa...

Oli vissiin tullut uusiakin kirjoittajia, minunkin puolestani kaikille tervetuloa vaikka aikaa onkin mennyt...

Ultra kuulumisia oli ollut paljon ja mukavia sellaisia :). Ihania masukuviakin oli :rolleyes:.

Kantoliinasta oli käyty keskustelua. Minulla oli toisesta lapsesta käytössä trikoinen ja joustava. Nyttenkin sellaisen olen hommannut. Parempaa tuotte en tiedä!!! Helppo laitta pikkuinen liinaan ja lähteä koiran kanssa metsään. Imettäminenkin käy liinassa hyvin :D.

Ihanaa alkavaa viikkoa kaikille!!!

Calumet + :heart: ei viikoista tietoa... täytyy johonkin väliin sekin tsekata...
 
huh, yö meni hyvin, vaan kerran vessassa ja nuorempiki nukku koko yön narisematta. olo on vähän niinku alun pahoinvoinneissa, tosi vetämätön ja etova mut ainakaan vielä ei oo laatta lentäny. vittumoista tällänen, tulis kunnolla päälle ja sit se ois ohi eikä tällästä arpomista :headwall:
kiitos vaan myötäeläjille :hug:

pupeltaja mä oon aatellu et nyt pitäs nauttia kun on toi masu ja vaukki siellä potkii ja kiva olla raskaana ku tää on kuitenki vika kerta mut tää raskaus on ollu niin rankka et en oikeen osaa nauttia vaan ootan vaan kesäkuuta : / tiiän et ikävä tulee jossain vaiheessa mahaa mut nyt ootan vaa et vauva tulis ulos koska nää olotilat on ollu niin kauheita et ei näitä kestä jessikään :rolleyes:

minimamma mulla ei oo kokemusta noista säryistä et aiheuttaako jotain, hyvä varmaan käydä tarkistutamassa. mulla on ollu alavatsakipuja ja varsinki nyt ku tää tauti on jyllänny ni on koskenu, en tiiä yhtään et mitä ne on :|

nepsus miten oikeen irrotat sitä tapettia :confused: mä oon irrottanu isot määrät ja ihan ilman vammoja. hanskat käsissä ja irrotusainetta suihkuttanu eka ja sit ottanu lastalla alun ja enemmänki jos ei vetämällä irtoo.
kelan rahoista ni kannattaa käydä sieltä kysymässä et miten nykyään menee. mä en ainakaan saanu -08 esikoisesta muuta kun sen hoitorahan ja saako vielä jotain tuloista riippuvaa lisää, en muista mut siis ei kotihoidontukea. näin oli pupeltajalla myös viime vuonna et aika äkkiä on muuttunu jos on.
synnytyssairaalan valinnasta ni neuvolassa oli siitä puhetta mut ei ihan kunnolla tätsy siitä tienny mut siis suunnilleen niin menee et raskauden alkupuolella kaiketi äiti saa sen synnytyssairaalan valita ja siellä sit kaiketi tehdään ultrat yms äitipolikäynnit.

calumet tsemppiä kiusaajan kanssa, laita sille luu kurkkuun!

tympeetä ku olo niin vetämätön ettei mitään jaksa kotonakaan tehä, senku sohva selässä möllin varmaan koko päivän :rolleyes: no ehkä tää tästä joskus.

jessi ja pikkuj 25+3
 
Tetasha Kiva jos huomasit :D eikä tietty näin monien ihmisten keskellä huomaa jos ei henk koht ole jotain jutellu enemmin :)

Calumet Älähän anna kenenkään masentaa sinuu, pidä puolesi vaikkei aina jaksaiskaan!!!

Mie poden jotain... Flunssaa tulossa kenties, kurkku kipeytyi perjantai iltana jo ja eilen sit niin kipeä ettei niellä pysty, kauhea yö takana, ja kipu on ihan huima... Eikä mitään muita oireita :kieh:
Takaiisin sohvalle...
 
katos kirjoteltiin sannikin kanssa samaan aikaan :D paranemista vaan sinnekki, sairastaminen on saatanasta!

niin siitä piti vielä sanoo et haettiin nyt vaukin kaukalo kotiin, väri ei ollukkaa se mitä luulin, oli sävy muuttunu mut ei voi mitn. ihan nätti toiki.
ja sit käytiin lauantaina ikeassa ja pyörittiin aika kauan vauvaosastolla ja kateltiin hoitopöytiä. isäntä oli sitä mieltä et hommataan uus ku vanha on jo niin räyhkä ettei siitä enää kalua tule ( eikä ees hoitopöytää :whistle:) ikeassa ei vaan ollu oikeen mieleistä, aika isoja oli kaikki ja ku meillä tilaa rajallisesti ni pitää kattoo se koko tarkkaan.
bongattiin muutes martina ja eskoki sieltä pikku victorian kanssa, siellä ne yhessä shoppaili vaikka erosta on kohuttu monessa lehdessä :rolleyes: ja tosi riitasasta erosta piti olla kyse. hyvähän se jos väleissä ovat mut herää vaan kysymys ettei oo taas joku julkisuustemppu.
 
Hei!

Kiitos loma meni oikeen rentouttavasti, paitsi en löytäny itelle mitään =( vaatteita, käytiin ideaparkissa shoppailemassa ja jätettiin helsingin kaupat rauhaan niin sielä ei ollu yhtään mitään mamma juttua joka olis ollu mun tyyliini sopiva :/

Hyvää ruokaa syöty, ja oon turvonnut kuin possu! ja sen kertoi puntarikin.. +3kg viikossa!
Pelottaa mennä neukkuun keskiviikkona, pitäis saada nesteitä pois kun sitten on taas +5kg kuukauteen.. ja painoa on nyt 90kg (87kg lähempänä totuutta, tuossa turvotusta.).. lähtöpaino 79kg! Mä en kestä tätä =( vaikka kuinka tarkkailen syömisiä niin paino nousee vain, se on suvussa.. painon saa nousemaan helposti, ei tarvis kun ajatella ruokaa.. Eikä tää paino näy vielä missään muualla kun mahassa ja tisseissä.. sormet on vähä turvonnu mutta ei pahasti.. nyt hiilari & suolalakkoa että sais turvotuksen pois VEETUTTAA!!!

Supistelikin tänä aamuna pirun kipeästi, mutta rauhoittui yhtä nopeasti kuin alkoi..

Oikein loistokas maanantain alku, kello on vasta vähän yli 9! ja oon saanu jo päivän pahaksi :D

mmilia ja stellapatrikki 25+5
 
Hellurei!!!
Jessille tsemppistä tautiin, josko oisitte NYT voitonpuolella? :)

synnytyssairaalasta mä sain ainakin itse päättää (sitten kun todettiin ettei vaapulla ole mitään sellaista hätää sydämen kanssa mikä vaatisi heti hoitoa) Miehen keikkojen takia (ja System of a Downin) takia mietittiin neuvolassa jo että jos ois sitten sektion varannut Provinssirockin jälkeiselle maanantaille Seinäjoelle, mutta päätin nyt sydän palasina jättää sen festarin väliin.
Ja näköjään jää Sonispherekin väliin...byhyy...!

-tintsu ja Hevikumpu vol2 23+6
 
Maanantaita!

Täällä on kylki ja toinen puoli selkää ihan saatanan kipee! Lensin eilen meijän porukoiden pihalla niin helkkarin makeen ilmalennon suoraan selälleni, jalat petti alta ku oli niin liukas kohta. Eilen jomotteli ihan kivast :( Tänään jo parempana! Onneksi vaukki potkii ihan tavalliseen tapaan!

Joku oli kysellyt jo pari kolme sivua takanapäin muumisynttäreistä, en muista kuka. Mutta tuo jäi mieleen siksi koska me järjestettiin neidille pari viikkoa sitten muumiaiheiset synttärit. Ja se muumiaiheisten juttujen etsiminen oli jotain niin pirun vaikeeta. Ei löytynyt kuin yhdenlaisia servettejä, tumman sinisiä väriltään! Ei mitään muffinivuokia, ei ilmapalloja! Ei yhtään mitään. Ainoa servettien lisäksi mitä löysin, oli ne pahviset mukit ja lautaset. Ja meillä mä tarjoilin arabian muumimukeista, joten niitäkään ei tarvittu.

Kamalan kuuloinen tuo elpan tarina! Onneksi vauvalla on kuitenkin nyt kaikki hyvin!

Jessille paranemisia! Toivotaan että tauti on jo hellittänyt!

Eilen oltiin koko perhe pari tuntia laskiaisriehassa! Siellä oli hevosajelua, maksoi 0,50€, ei paha. Neiti sit innostu niin hevosesta ettei ois millään malttanut lähteä pois. On kyllä ennenkin ollut heppojen perään mutta en ole tajunnut että tykkää noin paljon! Pitää tässä joku päivä mennä tallille katsomaan hevosia. :)

Vauvanvaatteista: En ole vielä hommannut MITÄÄN vauvalle. Olenkohan ainoa :D Ei vaan ole tarvetta, ja kun ei ole täyttä varmuutta kumpi ois tulossa. Ja onhan noita esikoisen vaatteita jäljellä. Niitä pesen sitten, kun tiedän saadaanko isompi asunto vai ei. Ei ole mitään järkeä vielä ainakaan paikoilleen laitella kun jos sitten tulee muutto niin kaikki uudestaan.

Kantoliinasta: Meillä on hugabub liina vai mikä se nyt on. Ostin kaverilta sen kun odotin esikoista. Eipä käytetty. Se on sidottava malli eikä se oo mein juttu se sitominen jne. Sen aion myydä ja ostan tilalle varmaan sellaisen mitä ei tarvitse sitoa. :) Manducacin on, joten ei sillä liinalla niin pakko ole.

Ruoka: Lauantaina tehtiin pitsaa. Tuli käytyä kaverin synttäreillä ja siellä syötyä vielä lisää. Ja sen kyllä huomas, sukat oli puristanu nilkkoja joten turvotusta oli kertynyt! Eilen käytiin mun vanhemmilla syömässä muusia ja lihaa, rahkaa ja laskiaspulliakin on tullu vedettyä naamaan siellä sekä kotona! Nyt loppuu herkuttelu :D

Nyt neidin kanssa ulos. Maanantai alko just niin maanantait yleensä. Hirveä kitinä koko ajan ja ei usko yhtään mitä yritän sanoa, tyttö siis!

CanWen ja mökö 24+6
 
tintsu toivotaan et tauti ois jo voitettu kanta, oma olo on vielä outo mut ehkä sekin tästä. tosta synnäristä ni missä vaiheessa sait valita? ihan alussa? ilmeisesti teillä siellä useempi paikka mistä valita (esim pääkaupunkiseutu) vai missä asuitkaan koska toi lakimuutos tulee tosiaan vasta toukokuussa voimaan. eli sitte voi valita mistä vaan suomen sairaalasta. luin uudelleen ton jutun ja siis sait valita sairaalan kun sydänjutut selvis eli nyt sun ei tartte mihinkään yliopistolliseen mennä pakosta, näinkö?

mmilia no oon mä joo vähä sit pitempi :)
 
minimamma mitkä ne sisarkorotukset on? lapsilisänkö vai onko jossai muussakin sellasia?
Kun mä saan kans sitä minimiä siis ja laskin et saan 880euroa kuukaudessa verojen jälkee ku tää kolmas syntyy. Mun mielestä se on kyllä tosi hyvin :> Siin on siis se äippäraha + hoitolisä + lapsilisät kolmesta lapsesta. Eiks sulla ollu viel enempiki lapsia? Jos ni kuinka saat sitten vähemmän? o_O hoitolisää saan tosta toisikspienimmästä sit sen 115euroa ennen veroja.

kiitos mahakehuista :>

Jessi se on kyl tosi kurjaa jos on kauheesti kaikkee kokoajan ni et se maha tuntuu olevan vaa rasite. Mullaki kauheita nivussärkyjä ja närästystä ja lonkat levii ja rutisee ja paukkuu.. Jotenki en vaa ehi huomata noit juttuja. tietysti harmittaa ku ei voi haaveilla mistää pitkistä lenkeistä ku tietää et sen jälkee saa kotona sit vaa maata ku ei voi kävellä, jotenki vaa tässä raskaudessa onnistunu pistää ne vaivat taka-alalle. En muista et noista aiemmista raskauksista oisin tällai nauttinut, en sillon halunnu mahaakaan näytellä kellekkään jne. Niin nyt on ollu hassua kun tavallaan ei tarte odottaa sitä syntymää kun tietää jo et se tulee niin nopeesti kuitenkin! Et voi vaan rauhassa keskittyy tähän päivään ja hetkeen :) hauskaa.

Nyt rupeen tekee perunaa ja nakkikastiketta ilmeisestikin :)
Joten palataaaan!!

pupeltaja & Rasmus 23+5 o_O
 
Paranemisia ainakin Bretagnen ja Jessin lapsille! Ja myös Jessille, Sannikille ja Otokalle!

Pupeltajalla on jo aika mahtava masu! Munkin mielestä on ihanaa olla raskaana! Ajatus siitä, että vauva on koko ajan mukana enkä ole yksin, niinkuin kirjoititkin, on tosi hellyyttävä.. Nautin kyllä tästä ajasta ja nyt jo suren masusta luopumista. No kun tää raskausta tästä etenee, voi mieli muuttua. Katotaan mitä mä sanon sitten vkolla 41!!!

Elppa, hurjan kuuloinen juttu, mutta onneksi kaikki hyvin!! En oikein ymmärtänyt miten se vauva siis niin jumissa oli? Oliko se jotenkin juuttunut vai lihakset kenties jumissa??

Minimamma. Vastaan nyt tuohon sun kysymykseen, mutta EI ole tarkoitus pelotella vaikka samalla kannustankin sua ottamaan yhtettä sinne neuvolaan ja vaatimaan pääsyä lääkärin juttusille. Siis sillon kun odotin kaksosia, kärsin synnytystä edeltävän viikonlopun selkäkivuista. Koko selkä oli kuin tulessa ja mikään ei auttanut. Sunnuntaina alkoivat alavatsakivut, mitä yritin hoitaa lämpimällä kaurapussilla ja levolla. No kun vatsakipua oli kestänyt jokusen tunnin, irtosi limatulppa ja lapsivettäkin alkoi tihkua.. :'( Se oli kamala shokki, menin ihan sekaisin. Ja tiesin mitä tulee tapahtumaan vaikkei sitä vielä kukaan ollut mulle kertonut. Jälkikäteen olen syytänyt itseäni ja miettinyt olisiko mun pitänyt huomata jotain etukäteen? Ainut ongelma oli selkäsärky, mitä en osannut laskea lähestyvän synnytyksen merkiksi. Nyt olen mieluummin liian varovainen. Siksi suosittelen sinuakin käymään neuvolassa tarkistuttamassa tilanteen. Toivotavasti kaikki on kuitenkin hyvin ja sun kivuille löytyy jokin muu selitys!

Calumet kiva kuulla pitkästä aikaa! Saitteko te tietää vauvan sukupuolta ultrassa?

mmilia täälläkin toinen joka ei löydä mieleisiä äippävaatteita. Sit ostan jotain tosi neutraaleja trikoopaitoja, mustia tms. Tylsiä, mutta ne sentään hyväksyn. Suurin osa äippävaatteista on edelleen mun mielestä tosi rumia!

Jessi mekin käytiin Ikeassa, tosin täällä Turussa, tai siis Raisiossa. Ja ostettiin hoitopöytä, mutta siihen ne tasot olivat loppu :( Pitänee siis käydä se hakemassa myöhemmin. Aikaa onneksi on. Nyt pöytä, tai siis vielä senkki, on koottuna tulevassa lastenhuoneessa ja käyn harva se hetki sitä ihastelemassa. Nyt alkaa tuntua vähän todellisemmalta, että meille todellakin tulee vauva kesällä!

Kiitos kaikille vastauksista liittyen tuohon lapsen suojaamiseen auringolta! Mitähän kaikkia muita "typeriä" kysymyksiä vielä tuleekaan mieleen.. Mutta hyvä tietää ettei sen rasvan kanssa vielä pidä lutrata. Entä onko vinkkejä mistä sellaisen pienen ja kevyen aurinkovarjon voisi ostaa?

Lähden nyt rentoutumaan kuumakivihoitoon ja hierontaan. ihanaa!

Sunburned + Aarre 25+5

Ai niin, tässä tämän aamuinen masukuva:
 
canwen kiitos :) pahan kuulonen kaatuminen, onneks ei käyny pahemmin. nyt saa taas olla tosi tarkkana ku päivällä lumet sulaa ja illalla taas jäätää ni tulee niitä liukkaita paikkoja.

pupeltaja mulla taas ollu toisinpäin et edellisissä raskauksissa oon nauttinu tosi paljon masusta ja raskaana olosta, vointiki kyllä ollu paljo parempi. nyt vaikka ois tilaisuus nauttia ja mieskin on enempi mukana ni tökkää. koskaan ei oo näköjään mikään hyvä :headwall:
onkos se tein vanhinki alta 3-vee? sittehän varmaan saat enempi. kelastahan noi selvii. mä en niitten sivuista tajuu yhtään mitään, ihme hepreaa :rolleyes: tai sit oon vaan niin tyhmä :whistle:
joku on tän jo vissii linkittänykki mut uudelleen:

Kela - Kotihoidon tuen määrä

eli ton mukaan saisit kahesta vanhimmasta lapsesta sen 94,47€ (jos toinenki sen alle 3-vee) tai sit ton sisaruslisän 60,70€ siitä vanhemmasta. tota kh-tukea ei siis tulis vaan sen sijaan se äippäraha. en tiiä et oonko ees jäljillä...
 
Heippa taas!

Joka päivä oon lueskelemassa käyny, mut kauheesti ei oo jaksanu kommentoida..On jotenki sellanen läpilaiska olo :rolleyes:

Tänään saadaan hoitopöytä kaverilta, sattui olemaan samaa sarjaa IKEAsta mitä meidän pinnasänky on (olikohan joku hensvik tai joku), sellanen valkonen nätti :) pääsee laittelee jotain jo pikkuhiljaa valmiiksi. Vaatteita vois alkaa pikkuhiljaa pesemään, niin ei jäis kerralla kauheesti hommaa sit vikoille viikoille..varsinkin kun mun kohdalla on ihan mahdoton sanoa millon ne vikat viikot on edessä, ja joutuuko vielä pakkolomallekkin tässä ennen loppumetrejä.

Painoa oon nyt tullu +11kg, pikkasen taitaa tahti hidastua jo. Nälkä tosin alkaa tulla takasin--jotenkin aaltoliikkeenä tuntuu menevän tämäkin!

Ulkopuolisuusjutuista: eihän täällä kauheesti oo munkaan löpinöitä kommentoitu, mut silti kirjottelen kuulumisia :D kun en itekkään monesti kommentoi tosten kuulumisia sen kummemmin niin en ota asiasta itseeni. Kiva tänne on kirjotella, ja kiva lueskella toisten juttuja silti vaikkei aina tule kommentoitua :) jotenkin epäilen ettei kukaan huomais jos en minäkään tänne kirjottelis hetkeen..Niin se vaan menee kun täällä on niin hurjan monta odottajaa samassa pinossa!

Ihanaa alkavaa viikkoa kaikille tasapuolisesti! Täällä tuli tänään nimppareiden kunniaks POKS 26+0 täyteen :heart: eli 27. viikko päästiin alottamaan kermakakkuaamupalalla :D

Harhis ja Eemeli 26+0
 
Jessi rakenneultran jälkeen kyseltiin, kun se sydänasia selvisi :) Ja itseasiassa päätös pitää olla tehtynä nyt 18.3 mennessä kun meen ekaan johonkin sektioon liittyvään lääkärintarkastukseen.
Hassua joo, miten vaihtelee, ehkä tosiaan ois tää PK-seutu syynä? Mut miksköhän ne ois suostuneet varaamaan sen ajan Seinäjoellekin, mene ja tiedä :) Jorviin nyt mennään, se on tossa kuitenkin ihan lähellä :)

IHANAA kun te laitatte noita KELA juttuja, mä oon ihan kujalla kaikesta ns "ylimääräisestä" mihin oon oikeutettu eikä varmaan olis tullut mieleenkään lukea noita jos niitä ei täällä olis, jee!!! Hyvä mamit
Oon kyllä nyt hakenut jo netissä kaikenmaailman rahoja Kelalta mutta hyvä lukea kaikistä etuuksista :) Ei meinaan oo meikäläisen raskausaivot sitä terävintä sorttia :D
:cool:
 
Heipä hei vain kaikille! =)

Vitsi, että te toiset ootte kyllä ahkeria kirjoittajia. Itsellä tulee kyllä käytyä monesti päivässä täällä lukemassa näitä teidän juttuja mutta sitten se oma kirjoittaminen jääkin hyvin harvoihin kertoihin vaikka aina on aikomuksena, että nyt kirjoitan mutta niin se vain sitten jää...

Elppa kuulosti kyllä tosi hurjalta tuo tilanne mikä teillä ollut. Tosi kiva kuulla, että kaikki nyt hyvin =)

Aivan ihania masukuvia olette taas laittaneet. Meillä ei ole tullut otettua yhtään kuvaa... Ei mulla kyllä tosin tuota mahaa vielä(kään) ole edes kunnolla tullut kun alussa tippui paino niin kovasti.

Tosi monella täällä kuulostaa olleen jos mitä tautia. Toivottavasti alatte toipumaan niistä. =)
Eilen tuli käytyä juhlissa ja nyt tänään sitten sain kuulla, että parilla tullut vatsatauti päälle. Toivottavasti ei itse saanut mitään tartuntaa kun oltiin koko ajan juuri näiden kyseisten henkilöiden kanssa lähekkäin. En kestäis tässä juuri nyt yhtään oksentamista kun vasta alkanut pääsemään tolpilleen pahoinvoinneista...

Vaatteista: Jonkin verran on jo tullut ostettua jotain pientä ja niitä tuonne lipastonlaatikkoon nätisti laitettua mutta pestyä en ole niitä vielä saanut. Tässä kevään mittaan rauhassa niitä sitten laittaa ja hämmentää enemmän. Meillä on tuttavien ja sukulaisten lapset jo sen verran isoja, että kiertoon heiltä ei ole ainakaan meidän kokoa vaatteita sitten enään tulossa, että aikalailla saa laittaa kaiken ihan uutta. Tokihan noita kirppareita vois kierrellä mutta olen jotenkin vain hirmu huono sieltä mitään ostamaan... :ashamed:

Turvakaukaloistakin teillä oli täällä ollut melkoisesti jo aiemmin juttua. Ei olla vielä hankittu kun ollaan jääty miettimään, että onko se nyt britax vai graco kumpi ostettais. Jos vielä löytyy joku jolla kokemusta ko. merkeistä ja ennen kaikkea jaksaa vielä näistä keskustella niin otan mielelläni mielipiteitä vastaan. =)

Jos sitä sitten vähän omaanapaakin. =) Tänään antoi jo selkä sen verran periksi, että pystyi käymään koirien kanssa lenkillä ihan kunnolla. Tai no kunnolla ja kunnolla, tiet oli niin jäässä, että sipsutellessahan se meni. Mutta sai ainakin tunnin verran raitista ilmaa. =)
Kävin tuossa viime viikolla töissä mutkan ja täyteltiin vähän papruja ja päädyttiin sitten sellaiseen ratkaisuun, että en mene enään tälle kevättä töihin. Mulla on noita vuosilomia vähän turhan paljon säästynyt niin pakko niitä pitää tässä nyt ennen äippäloman alkua pois. Toisaalta ihan jees kun tuo selkäkin on vähän reistannut niin ei tartte enään nostella mitään sen kummemmin. Tuolla töissä kun siltä ei olis pienten lasten kanssa ollessa voinut oikein mitenkään välttyä. Mutta mutta... Viikonloppuna aloin sitten miettimään, että miten ihmeessä saan tämän ajan kulumaan. Olen asunut täällä n.2.5v eikä tänä aikana ole oikein mitään kaverisuhteita muodostunut kuin työkavereista ja hehän ovat tietenkin päivisin aina töissä. Iski oikeasti hätä, että mitä minä nyt teen. Mitä sitten kun vauva tulee, tekemistähän toki silloin on mutta tarvis varmaan jotain aikuistakin seuraa päivien saatossa. Täytyy kait ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa kehittelemään tässä jotain, kunhan vain ensin keksis, että mitä.

Nyt vois alkaa tässä itse syömään jotain pientä ja jonku ajan päästä sitä pitäis alkaa ruuan laittoon, että saa mies lämpimän aterian kun töistä tulee kotiin. Meillä olis tänään luvassa ihan perinteistä lihakeittoa ja jälkkäriksi ajattelin tehdä vadelmarahkaa pitkästä aikaa.

Hiipu1 ja pikkumies 24+4
 
Heissan!
Ensiksi kovasti paranemista kaikille sairastelijoille!! inhottavaa aikaa tää kun kaikki pöpöt jyllää :(

Täällä vietetty rauhallista päivää siivoten ja leväten.. petivaatteet vaihdoin kans kun iski joku energia piikki. Kohta ruoanlaittoon,tänään spaghettia ja jauhelihakastiketta neidin toiveesta.

Uutena vaivana tullut nyt jokapäiväinen närästys.Renniet kulkee mukana että saa heti apua,inhottava tunne :/ vauva tuntuu jotenkin oikeassa kyljessä,nivusessa.. tietyssä asennossa inhottava paineen tunne.Olis kiva tietää millasessa asennossa siellä oikein on :)

Tälläinen merkkaus kirjotus tälläkertaa... :)

Perdy 27+4
 
jessi siis toi vanhin tyttö täyttää kolme toukokuussa, joten en sitte tiedä et saako siitä yhtään mitään ? o_O Ton kotihoidontuen- hoitolisän määrän tarkistin jollai kelan laskurilla, johon piti pistää vanhempainpäivärahanmäärä ja vissii miehen tulot niin sit sai sen tuloksen et paljonko sitä voi saada sitte.. ja sielt tuli toi 115e vastaukseks :D ja se oli merkitty ton tällä hetkellä pienimmän mukaan, isomman kohdalla luki ettei saa mitään, mun mielestä. viel ei tosin oo tullu päätöstä siit kotihoidontuen hoitolisän määrästä eli en tiiä paljonko se sit todellisuudessa ois.. ja noista sisarusjutuista en tiiä mitään :O Huoh. voin sitte ilmottaa kun on mustaa valkosella et mitä saan :) hahaha. No jospa mies sais vietyy ne palkkatiedot sinne niin saa sit sen päätöksenki joskus :)
Katoin ton linkin minkä pistit, niin siis siinä on noi määrät Hoitorahaa- jota ei makseta vanhempainrahakauden aikana. Vaan siinä alla on sitten ne hoitolisän tulorajat, sitä hoitolisää vaan voi kai saada jos on äippärahalla. tai niin oon käsittäny, voi kyllä olla et mäkään en vaan tajuu :D:D no kai se selviää sit viimeistään kesällä et mitä sinne tilille tulee :)

Haha, ollaan kohta kaikki ihan solmussa näiden rahajuttujen kanssa täälä :O

Äippävaatteista Niin siis virallisia äitiysvaatteitahan mä olen ostanut vaan H&M äippäfarkut jo ihan alussa, tukivyön ja parit mammasukkikset. Mut noi mitä nyt ostelin niin siis sellasia toppeja ja t-paitoja ja sit sen hupparin joka loppuu mahan päälle, se oli jim&jill kaupasta, eli ei mikään äitiysvaate sekään mut sopii tosi kivasti kasvavan mahan kans kun ei purista mahaa ku peittää vaa tissit :D:D Ja siis tavallisia legginssejä yms. Eli en periaattees ole ostanut äitiysvaatteita vaan lähinnä vaatetta jotka sopii myös raskaana ollessa päälle ja näyttää hyvälle :) mut joita voi käyttää sit muutenkin. Eilen tilasin Farkkuhameen- äitiys-sellaisen. Mut siin ei ollu sitä maharesoria vaan siinä vyötärölle tuli sellanen matala resori vaan..Eli seki menee sitten muutoinki ku raskaana :D oli kyl vähä tyyris, melkein 60euroa! o_O

nyt pakko mennä vaipanvaihtoon kun täälä haisee aika kivasti skeidalle- toi pikkasempi tais tehä paketin äitille.. -.- Palataan taaaaaaaaaaaaas!

muoks- sunburnedillä ihana maha myöskin <3

pupeltaja & Rasmus ja aika paljon viikkoja :D:D <3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä