*KESÄKUUN KULLANKERÄT* heinäkuussa

JEE! Nyt on uus tukka. :) Miehen sisko kävi leikkaamassa ja värjäämässä. Sai oikeen ammattilaisen käsittelyn ihan kotioloissa. Kyllä oli aikas luksusta. :)

Meillä nukuttiin taas pitkät yöunet. Poika nukahti tuolla puoli 10-10 aikaan illalla ja heräs aamulla puoli 7 , laitoin tutin ja otin viereen niin nukku vielä puoleen 9. B) oli aamulla niin hyvän tuulinen poika että. Yhtä hymyä koko ajan. =)

ehkäisystä meillä käytetään tällä hetkellä ihan vaan kumiukkoa, mutta jälkitarkastus kun on niin uusin pilleri reseptin ja aloitan sitten kun menkat suvaitsevat alkaa. =)

hoitovapaasta Kun tulin raskaaksi niin olin opiskeluissa ihan loppusuoralla ja sen jälkeen jäin työttömäksi. Toivon, että ois mahollista olla kotona ainakin siihen kun vauva täyttää 3 (eli kun kotihoidontuki loppuu). Voi olla et alotan työt jo aiemmin kotona, perhepäivähoitaja kun oon, jos vaa onnistuu ja löydetään isompi kämppä. =) Ja siinä tapauksessahan pystyisin olemaan kotona iha nii pitkään kun töitä riittää. :) Mutta jos tulee hinku/pakko lähtö töihin kodin ulkopuolelle, niin toivottavasti ainakin sen 3v pystyisin kotona olemaan. Aika näyttää.

Vielä tuosta päivisin hereillä olosta. Meillä on useimmat päivät menny niin että torkkuu sellasia 30min.-2 tunnin pätkiä. Ja sitten syö ihan pieniä määriä tai ei ollenkaan niissä väleissä ja saa olla ihan ihmeissään et joko pitäis taas syödä vaiko eikö ja sitten ihmettelee että miten sillä voi taas olla niin kova nälkä kun vastahan syötiin. :) aina on ihan sekasin että paljonkos syötiin ja millon. Pullovauva meilläkin. Nyt pari päivää ollut vähän säännöllisempiä ja nukkunut 3-4 tuntia. Tiennyt aina kunnolla että millon laittaa maidot lämpiämään ja miten paljon menee. =)

sorbetti & poika 4vko 6pvä
 
Terkut kaikille! Täällä on ensimmäinen mökkikierros takana ja oltu pari pvää jo kotonakin!

Reissaaminen meni yllättävän hyvin, vaavi nukkui turvakaukalossa ja rintarepussa! Viihtyi siinä niin nyvin että ostettiin omaksi ergonomisempi Manduca bebeksesta. Siinä voi näin pienikin köllötellä, itse pelästyin tutun fysioterapeutin kommenttia että rintareppuja ei suosittele ollenkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Uuh, lokakuun alusta mennään vauvauintiin Pikku Delfiineihin :heart: Itse uintia rakastavana ajattelin käydä kokeilemassa mitä mieltä Alex on harrastuksesta; amme tuntuu jo nyt olevan liian pieni leikkipaikka; rakastaa vettä :)

Onko muut ajatelleet uintia, jumppaa tmv. tulevaisuudessa, vai olenko liian ajoissa liikkeellä? :eek:
Mekin ollaan menossa Pikku Delffiineihin, aloitetaan tosin jo syyskuussa! Vauvajumppa kiinnostaisi mutta en ole varma millaiseksi kiljumiseksi se menisi :LOL: pitänee jossain vaiheessa uskaltaa...

Meillä ollaan valveilla n. 9.00 jälkeen n. 2 h ja sitten nukutaan 30min- 1.5h pätkiä,yöunille mennään ysin pintaan ja yö 2-3h syttöväleillä.aamull ylös 8.00 jälkeen..

Olenkin miettinyt että jos kokeilisi korviketta ennen nukkumaan,menoa, jos mamma saisi vähän vaikka nukkua :LOL:

ehkäisynä meilläkin kumiukkoa, tällä tahdilla ei tule edes kalliiksi :kieh:

terkuin renee ja vaavi 5vkoa
 
Siis voi elämä ku teidän vauvat nukkuu pitkiä päiväunia. Meillä on ihan maksimi 45 minuuttia sellasen järjettömän tissi-tuttipullo-tissi-tankkauksen jälkeen. Tai ei sitä voi tankkaukseksi sanoa kun kumpikaan ei tunnut kelpaavan. Nyt on menossa n. kuudes päiväuniyritelmä tänään... Yöllä sentään on helpompaa, nukahtaa 22-23, ja aamulla herää kunnolla ekan kerran vasta yhdeksän jälkeen, monesti lähempänä kymmentä. Syöttöjä siihen väliin mahtuu viimeyön kolmesta aina toissayön kuuteen... vähän vaihdellen. 50ml sain tosiaan väkipakolla tungettua eilen illalla torkkujalle, sitten se sentään nukkui huimat 5 tuntia, söi, nukkui kaksi, söi, nukkui kaksi, söi...

Mä olen juurikin kokeillut tuota tissiä, sitten pulloa periaatetta, mutta ei vaan kertakaikkiaan saa siihen pulloon imua päälle ja sitten kun siitä valuu odottamattomaan suuhun, se alkaa yskiä ja kakoa sitä maitoa vaan ulos. Ihan sama onko makuuasennossa vai lähes pystyssä. Ei vaan meinaa oppia. Ei sillä tuttikaan suussa pysy. Sillä on varmaan kielessä vikaa kun hereillä se vaikuttaa ihan sisiliskolta ja työntää jatkuvasti kieltä ulos suusta.

Noh, ei auta ku yrittää vaan.

Mikä ehkäsy??? Tänään oli eka kerta kun peitto heilui, huimat 6 viikkoa siinä menikin ihmetellessä. Mies jo lueskeli vasektomiasta, minä ajattelin kyllä kierukkaa koettaa ensin. Vaikka en enempää lapsia aiokaan tehdä. Mutta on se vähän liikaa laittaa kolmekymppiseltä piuhat poikki vaan siksi, ettei vaimolle sovi pillerit. Kumiukko siis toistaiseksi, jahka jaksan soitella sinne ehkäsyneuvolaan vai mikä se nyt on. Ei tosin tällä tahdilla ole kiirettä... eri huoneissa asutaan ja ruoka-aikoinakin toinen hoitaa kitinäkyllikkiä...

Velv
 
Heippa pitkästä aikaa!

Tulimpa vain nopiasti kertomaan, että täällä sitten tänään lähdettiin kokeilemaan pojun kanssa Almironia. Niinhän siinä sit kävi, kuten pelkäsinkin. Kaikki samat oireet olemassa, kuin tytöilläkin aikanaan ja lisänä vielä tuo hillitön puklailu. Terkkari ohjas sit eilisen käynnin jälkeen lääkärille ja tänään saatiin resepti almironiin... Sitä on nyt mennyt pari pullollista, joten saas nähdä, kuin alkaa homma sujumaan...

Miten paljon muuten teidän muiden vauvat syö kerralla/päivän aikana? Meillä poku (4 vk) vetää kerralla 100-120 ml ja syö pääasiassa 3 tunnin välein. Se oli lääkärin mielestä paljon...vaikka tuleehan sitä uloskin puklauttelulla aikas paljonkin välillä... jäöin sit vaan miettiin, että onkohan tuo sit ihan hervoton määrä, kun en taas tajunnut kysyä, että mikä sit on "normaali"?!?!?

ikionnellinen , meillä ristiäiset on vasta, kun vauva on 2,5 kk. Haluttiin tietty pappi, joka on lomalla ensi viikosta alkaen ja minusta kaikki ajat ennen ensi viikon ma olisi olleet liian aikaisin...eli ette ole epänormaaleja. :D

Eilen oli pojun 1 kk neuvola. Painoa oli nyt 4800 g (synt. 4010 g) ja pituutta 54,8 cm (synt. 52 cm) Että ihan hyvin oli kuitenkin kasvanut, vaikka pulauttelua ja muuta ikävää onkin ollut...

Ehkäisynä täällä tällä hetkellä kaikista riskeistä tietoisena keskeytetty yhdyntä... Typerää! Tiedän! :ashamed: Elokuussa vasta jälkitarkastus ja hormonikierukan ajattelin laitatuttaa...sitä ei saanut aikaisemmin, kun lääkäri on lomalla... pienen kylän juttuja taas nämä... :/

Tämmösiä täällä tällä kertaa...jatketaampas myöhemmin lisää! :wave:

Rakkis ja poju 4 vk ja 2 pv
 
Huomenta!

Kotona olemiseen en osaa sanoa. Kotihoidontuki on ihan järjettömän pieni. Ja varsinkin kesällä meillä on niin tiukkaa taloudellisesti (kun tilalla on suurimmat menot (siemenet, apulannat jne. jne.) ja pienimmät tulot (maidosta maksetaan huonompaa tuottajahintaa kesällä kun talvella, tiesittekös sitä?), että voi olla että hyvinkin joudun jo ens kesänä kesälomatuurauksia kysymään. Mutta varmaan sit kuitenkin talven yli olen kotona, en tiedä... saa nyt nähdä. Niin tylyä, kun se onkin niin raha ratkasee :/

Tuohon, kuinka usein vauva syö... syöttövälit vaihtelee puolesta kolmeen tuntiin päivällä, yöllä 4-5 tuntia. Paljonko syö kerralla, en tiedä, kun rintamaidon määrää on vaikea arvioida.

Mulla on jälkitarkastus ens viikolla. Ja meidän lääkärissä ei ole liukuhihnatyöskentelijän vikaa tippaakaan, mutta eipä ole mulla murheita, mutta jos olis, niin taatusti saisin ne purettua. Ehkäisystäkään ei tarvii nyt keskustella, post partum sterilisaatio oli siis meidän ratkaisu, joka ei edelleenkään kaduta yhtään, oli oikea ratkaisu meille tässä elämäntilanteessa.

Vauva valvoo jo pitkiä pätkiä päivällä, kokonaisia syötön välejä, tosin onhan hänellä jo ikääkin. Ei mikään vastasyntynyt enää...

Kampaajalle en aio törsätä ennen ristiäisiä, muutenkin käyn hirmu harvoin... Mutta ostin eilen kengät, joihin uppos ens viikon ruokaraha :ashamed: mitähän meillä syödään... isännän lompakon kans pitää varmaan ruokakauppaan suunnata :D

Ammu ja Mimuli =)
 
Velv Kuulostaa ihan samallaiselta kuin meidän toisen lapsen kohdalla. Se oli todella hemoja rastavaa hommaa, kun katsoi kellosta taas on mennyt niin monta tuntia ja neiti ei ole syönyt. Tämä meidän neitikin oli hyvin hento kaveri, kun ruoka ei maistunut.´(paitsi 1 vuoden jälkeen meni kaikki, ja aina lisää olis pitänyt olla) Olen sanonutkin, että tää neiti olis kuollut nälkään vauvana, jos en olis säännöllisesti sitä "pakko"syöttänyt. Se vaatii voimia.. Ihan vasta katsoimme videota, kun yritin sitä puolen vuoden ikäisenä syöttää. Kaikki nauroi vääränä, kun se oli niin säälittävän näkoistä hommaa. Hänelle minä juuri tämän takia rupesin 2 kuukauden ikäisenä pumppaamaan maidon ja annoin pullosta, kun siitä sain sen paremmin syömään. Silloin mulla ei ollut sähköpumppua, niin maitoa ei riittänyt kuin 4 kuukauteen saakka. (Minä saan sähköpumpulla peremmin maidon herumaan´, kun saa itse olla rentona) Oletko ajatellut onko teidän neitillä syönti rytmi päälaellaan? Syökö hän yöllä enemmän kuin päivällä. Kyllähän toisilla nukkuu yöllä helposti sen 6 tuntia putkeen, jos teillä on tää väli päivällä..

Meillä näyttää olevan nyt sellainen rytmi, että päivät valvotaan. Vain sellaisia 5-15 minuutin pituusia tirsoja nukkuu. Viime yö oli taas unelma yö. 2 kertaa söi. Herää tuolla 7-9 välillä aamulla ja illalla nukkumaan 22-24 välillä.

Taas itketään, pitää mennä..

Reropera
 
Jatketaan vielä..

Käytiin eilen siellä 2 kuukauden lääkärineuvolassa. Tulos= Terve poika, kasvaa hyvin ja maito on ravitsevaa.

Paino 5680g ja pituus 57 cm. Painoa tullut noin 2700g 2 kk:ssa, kun kävi syntymän jälkeen tuolla 3000 grammassa.Pituutta ei ole tullut kuin sen 6,5 senttiä. Nyt viimesen kuukauden aikana noussut paino 1380g.

Tälle miehelle en ole vielä edes ostanut pulloon tutteja. Pitäs kohta ostaa, kun mulla on kauheesti sitä hyvää ternimaitoa pakkasessa ja tuo äidin maitohan säilyy pakkasessa vain 3 kuukautta. Pitäs syötää vanhat pois ja pumpata uudet tilalle.. Ikinä ei ole ennen ollut tällaista ongelmaa. Yleensä ne on syötetty ennen 3 kuukauden ikää, iltatankkauksen aikaan. Vaikka kyllähän tässä vielä ehtii, sekin tarve tulla.
 
Almiron on varmaankin jo nyt alkanut tehdä tehtäväänsä, vaikka eilen se vasta aloitettiin. Pojulta tuli eka kakka aikoihin ilman mallasuutetta ja ilta/yökitinöiltä vältyttiin eilen/viime yönä. Ja yöllä nukkui 12 tuntia 2 syötöllä, kun normaalisti vetää maitoa yölläkin 2-3 tunnin välein... JIPPII!! *Koittaa olla kuitenkin tuulettamatta liikaa liian aikaisin*
 
Alkuperäinen kirjoittaja Velv:
Mä olen juurikin kokeillut tuota tissiä, sitten pulloa periaatetta, mutta ei vaan kertakaikkiaan saa siihen pulloon imua päälle ja sitten kun siitä valuu odottamattomaan suuhun, se alkaa yskiä ja kakoa sitä maitoa vaan ulos.
Oletteko kokeilleet Aventin pulloa. Siitähän maitoa tulee vain imemällä, joten estää ainakin pääasiassa tuon maidon valumisen suuhuun.


Rintarepusta:
Huh! Toivottavasti ei oo vauvalle vahingollista. Toki tiedän, ettei pitkiä aikoja saisi siinä pitää kerralla. Mutta kun vauva viihtyy siinä niin hyvin, niin käytetään kyllä.

Syöttömäärästä: Meillä vauva syö n. 3h välein 120-140ml + rintaa (aamulla ja illalla tankkaa useamminkin). En ymmärrä lainkaan tuota lääkärin kauhistelua. Meille annettiin sairaalasta ohjeeksi kotiutuessa, että ruokaa 3-4h välein, 10ml/ikä päivissä, kahden viikon ikään asti nostaen. Sanoivat, että jotkut vauvat kuitenkin tarvitsevat enemmän. Eli määräksi sanoivat 140-200ml/syöttö.

Mulla on kans uusi tukka nyt! Ihana, kun on väriä ja mallia pitkästä aikaa :D

Tänään Tyypin kanssa neuvolaan. Tulen sitten kertomaan, miten on tyttö kasvanut.

Tiivari ja Tyyppi 3+6 (Hyvä Ammu!) :LOL:
 
Ärh :kieh: Tänään nostin Devitol- tipat siihen kolmeen tippaan per päivä, heti huomaa eron. Ollaan syöty ensin viikko 1 tippa/pvä, sitten viime viikko 2 tippaa/pvä, tänään ekaa kerta 3 tippaa. Tuolla sängyssä känisee toista tuntia, huutaa, eikä meinaa nukahtaa vaikka on ihan sippi :(
Pitääkö vaihtaa merkkiä, vai riittääkö 2 tippaa/pvä? Tylsää testailla merkkejä toisen masun kustannuksella. Muuten kun on niin tyytyäinen mies että!

Kylvetättekö iltaisin? Huomaa että joka kylvetyksen jälkeen (meillä ke ja su- illat vakiona) herra nukkuu parhaiten, viime yönä 22-05 ja 06-09. Parit unet ollaan nyt otettu ä-pakkauksessa pinnasängyssä, vaavisänky on vieressä tyhjänä :heart:

Elppa & Alex 4vk 1pv
 
Hei pitkästä aikaa!!

Meillä alkanut vatsavaivat olemaan mennen talven lumia =) 3 kolme päivää annettiin joka syötöllä cuplatonia nyt pariin päivään ei ole tarvinut antaa.

2 yötä mennyt niin että n.21 käydään yö unille ja ekan kerran herätään syömään 4-5 aikaan ja ylös noustaan 7-9 välillä :) D-vitamiinit meillä on jekovitit ja hyvin on nyt sopinut.

Poika syö pullosta 120ml-140ml n. 3 tunnin välein. Ja minusta se ei ole yhtää liikaa. meillä tissittely loppui viikko sitten. En jaksanut enää kiusta poikaa ja itseäni kun kerta tissi maito ei riittänyt pitämään pojan nälkää kuin tunnin maksimissaan.

Ristiäiset meillä on 10.8. Nimihän meilä on ollut tiedossa jo n. 14 vuotta :LOL:

Nyt siivoomaan ja ruuan laittoon :wave:

Kaalis ja poika 1kk 3päivää

P.S sain tänään tietää ilo uutisen mulla ei ole jäänyt "päälle" raskauden ajan diabetes =) Mitä pelkäsin koko ajan!!! IHANAA
 
Ehkäisy kumiukon kanssa täälläkin mennää ja ellei joku keksi hormoonitonta ehkäsyvaihtoehtoa niin sillä mennää seuraavat vuodet ennen kuin kakkosen vuoro tulee (jos tulee)

Päiväunista Kateellisena kattelen noita teidän vauvojen päiväunia, täällä nukkuu korkeintaa kahdesti puolentunnin pätkän ja sit ehkä parin minuutin torkahduksia on jotain kaks kans -_- Yöllä kyl nukutaan :heart:

Syöminen
päivisin about 3 tunnin välein vedetään 150-200ml :D

Menhit ja tyttö 1kk :heart:
 
Hih! Tänään tuli jo olo, että ei toinen tällainen pikkuinen olis yhtään huono juttu :D No, ollaan kuitenkin puhuttu miehen kanssa, että tämä rinsessa jäisi ainoaksi. Mutta hauska, miten nopeasti tuli olo, että"tämähän kasvaa silmissä, tahtoo uuden pienen". :p Baby björn vaan kaupasta kehiin. :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rakkapanuu:
Ai nuin paljon tein vauvat syö... mitähän se lääkäri sit meinas, kun se 120 ml oli sen mielestä liikaa 3 tunnin välein... :eek:
Siltä puuttuu käsite "kaikki vauvat ovat yksilöitä" ;)

Mua ärsyttää se, että anopin ystävä, jolla on 1,5 vuotias, jakelee tilastoneuvoja, esim. "3-4 viikon ikäisenä 3h välein 100-120ml, sitten kuukaudesta eteenpäin 100-140ml, ja taas 6 viikosta eteenpäin 120-150ml, ei enempää". PAH! Jos on nälkä, niin mä syötän. Mitä helvettiä.. kyllä mäkin käyn McDonald*sissa tuplajuuston vetämässä hienon ravintolan pikkuaterian jälkeen jos nälkä jää :LOL:

Huomenna olis miehen parhaan ystävän läksiäiset kun lähtee Venäjälle töihin, tuli kutsu vähän yllättäen kun juhlat päätettiin vasta tänään.. Soitin anopille (joka on lomalla ja kokoajan innoissaa kertoo että "koska vaan niin tulen") ja kysyin mitä tekee huomenna illalla.. Tottakai oli ilta/viikonloppu täynnä ohjelmaa ja majoittaa paria "juhlakaveria" viikonlopun. Hmpf - sanoin miehelle että menee vaan, mä jään kotiin. On tässä kotona jo yksin oltukin muutama viikko 11-21 joka päivä kun mies on töissä, samoin lauantait. Kyllä mä ehdin sit joskus.. (ps. kuulostinpa itsekkäältä :( )

Elppa & Alex 4vk 1pv
 
Onko nuo D-vitamiini suositukset muuttuneet? Kuinka paljon sitä pitää antaa rintalapselle? Eikö ole se 5 tippaa?

Mulla on paljon asioita joita meinaan kirjoittaa, mutta muistan vasta kun ole jo jossain hommissa. Niin, nytkin tuli tuolla mieleen, että olen aikonut laittaa maidon noususta..
Onko kenelläkään niin että, kun rupeatte syöttämään rinnat on ihan lutrut, tai korkeintaan vähän siellä on. Mutta kun vauva alkaa imemään. Oikein tuntuu, kun maito nousee ja hetkessä rinnat ovat kovat. Siinä kun imettää se kipu, ei ole yhtään inhoittava. Mutta kun kävelet esim. Kaupungilla ja ajattelet vauvaa tulee se sama kipu, ja siellä väärässä paikassa se on inhoittava..

Pitää mennä katsomaan onko potta saanut täytettä.. :x
 
Pöh Elppa, ei tuommonen itsekkäältä ainakaan miun korvaan kuulosta, kyllähän se ois upeeta saada hieman aikaa kokonaan ilman vauvaa niin ei tarviis olla jatkuvasti korvat höröllä stressi perseessä. Miulle kävikin käsky ylemmältä taholta että on tässä lähi aikoina jätettävä tyttö isovanhemmilleen puoleksi päivää hoitoon jona aikana me voidaan miehen kaa nukkua päikkärit ja käydä kahestaan syömässä. Tämä sen takia ettei romahdettas täysin.
Tietysti löytyyhän niitä superäitejä jotka ei halua/tarvitse täysin omaa aikaa ollenkaa ja sanovat ettei heitä ahista monen tunnin huutomaratonitkaan :p Ja niiltä sitten sataa paskaa niskaan jos ei äiti jaksakkaan 24/7 viikkoja, kuukausia ja vuosia..
Jaa tulipas purkauduttua :D
 
Niin ja piti kysymäni rakkapanuulta tosta apteekki maidosta, miten se eroaa normi korvikkeesta? varmaan ainakin hinnaltaan, mut siis onko se jotain tosivatsaystävällistä tai vastaavaa? (täällä alkaa olla keinot vähissä vauvan vatsan suhteen)
 
Mitä tehdä kun tuntuu ettei oikeasti jaksa, masentaa ja hulluksi tulee???

Mies joutuu tekemään pitkää päivää (yrittäjä ) ja minä yksin kannan aamusta iltaan huutavaa lasta. Se ei oli pientä huutoa vaan ihan täysillä parkuu. Tänäänkin aamu kuudesta yhteen saakka karjui ja sit vasta nukahti kunnolla. Joka toinen päivä ollut hiukan parempi.
Huomena vyöhyketerapia. Tänään lopetin Relat ja aloitin bioteekin probiootti baby jauheen käytön. Selvästi vauvalla mahassa kiertää mut kakkaa harvakseltaan eikä edes piereskele. Vetää itseään ihan jäykäksi huutaessa. Ruokia en tiedä kohta mitä söis ku olen jättänyt niin paljon pois jo ruoka aineita....

Vauva enimmäkseen rintaruokinnalla. Yöt nukkuu suht hyvin, viisikin tuntia putkeen eikä vielä koskaan ole yöllä huutanut. Mikä sen voi tehdä et päivällä kipeänä eikä lainkaan yöllä!!??

Tää on kauheaa!!!!
 
Maleha: Ihan superhyperhalaus sulle :hug: Onko sun mahdollista saada jotain ystävää tai sukulaista hetkeksi vauvaa kantamaan, jotta saat itse hetken hengähtää? Toivotaan, että vyöhyketerapiasta olisi apua.

Superäitiydestä. Mä oon ainakin alusta asti ottanut kannan, että isä osaa hoitaa lasta siinä missä minäkin, tai isovanhemmat. Saa sitten vaan itseään syyttää myöhemmin, jos tässä vaiheessa tekee itsestään vauvalle "korvaamattoman". Ja kun ottaa itsellekin joskus omaa aikaa, niin jaksaa vauvankin kanssa sitten taas paremmin. (nimimerkillä: tänään elokuviin =) ) Me jo miehen kanssa suunnitellaan lomamatkaa ihan kahdestaan, sitten kun vauva on n. 1,5v. Saas nähdä raaskitaanko kuitenkaan sitten oikeesti jättää vauvaa isovanhempien hoivaan noin pitkäksi aikaa. :whistle:

Neuvolasta tultiin juuri: paino 4000g (3200g), 54cm (53cm). Kaikki ok.

Tiivari ja Tyyppi 3+6
 

Yhteistyössä