Mulla on eka poika syntynyt suunnitellulla sektiolla perätilan ja ison koon takia. Sektion jälkeen olin tosi kipeä ja kauan. Ja sitten kun toista aloin odottaa niin heti sanoin että haluan synnyttää alateitse ja niin kakkonen myös syntyi rv38. Hyvin meni, ilman mitään ongelmia. Synnytys kesti 14h, mutta aukesin 5-10cm puolessa tunnissa, joten kaikki kivunlievitykset jäi silloin saamatta. Nyt tän kolmannen kanssa toivon kanssa, että pärjäisi mahdollisimman vähillä lääkkeillä mutta aika näyttää.Vaatteista vielä. Toivoisin pärjääväni myös vähillä äitiysvaateostoilla. Sukkiksia ja legginsejä tunikoiden ym. kanssa. Takit mietityttää eniten.
Synnytykseen suhtaudun ristiriitaisesti. Joudun siis pakosta sektioon kohdun repeämisvaaran takia (isot arvet on). En saa edes kokeilla alatiesynnytystä. Varmaan asiaa pitää vielä käsitellä, onhan sektiopakko pienoinen pettymys.
Itse (suunniteltua) sektiota en pelkää. Se tosin pelottaa, jos synnytys käynnistyykin ennen sovittua sektioaikaa. Tuleeko kiire, miten kohtu kestää, jos ei kestä, niin miten huonosti sitten käy jne.... Leikkauksen jälkeinen aika vähän mietityttää lähinnä maidontulon kannalta ja sen, miten vauvaa pystyy hoitamaan haavan kanssa. Luotan kuitenkin siihen, että kipeimmät päivät "saa" viettää sairaalassa ja lääkkeitä ja apua siellä saa.
Yritän muutenkin olla liikaa stressaamatta syntymää. Se on vielä niin kaukana, mutta toivottavasti tulossa sitten ajallaan alkukesästä.
Onko muita, joilla joko on ollut sektio tai on syystä tai toisesta suunnitteilla sektio tälle raskaudelle?
Ei tunnu epiduraali miltään kun on supistuskivut päälläOnpas tullut tosiaan tekstiä parissa päivässä. Hyvä hyvä. Mulla on (vihdoin!) takana ihan karsea työviikko, varmaan helposti meni 50h rikki, ja nyt parin viime päivän aikana huono olo on asettunut taloksi. Eilen sain töissä alas vain jääkylmää mehua ja vettä ja leipätikkuja... oikein mikään ei maistu, mutta onneksi ei vielä ainakaan pahasti okseta. Makuulla olo helpottaa, mutta valitettavasti en ihan sänkypotilasksi voi heittäytyä!
Pukeutumispuolella pääsen ehkä vähän helpommalla, kun täällä talvi on lyhyt ja leuto. Olen kuitenkin sellaisissa töissä, missä pitää olla siististi pukeutunut, mutta ajattelin alkuun satsata mekkoihin ja äitiyssukkahousuihin. Yhdet farkut pitää varmaan myös jossain vaiheessa hankkia.
Synnytys ei ihan hirveästi pelota, mutta sektio ja epiduraali senkin edestä. Haluaisin siis kivunlievityksen, mutta jotenkin kylmää ajatuskin epiduraali pistämisestä. Kuinka paljon se sattuu? Mies on ollut syntyessään tosi kookas ja mulla on sitten taas tosi iso pää rolleyes joten repeäminen vähän huolettaa mutta kai siitäkin sitten joskus toipuu? Huh, onneksi on vielä aikaa pohtia näitä...
Tänään 6+0 jee!