Kesäkuun kastehelmet 2012

Pikkumyy mulla on vatsa ainakin ihan löllö, eikä tunnu todellakaan mitään lihaksia. Paino on nyt samassa kuin raskaaksi tullessani, mutta ei siltä näytä!! Kiinteytyä pitäis kyllä, et näyttäis kroppa silti hyvältä. Ylipainoinen en ole, mutta kun tuo kroppa on tollanen löysä, niin ei oo kivan näköinen. Piti niin ruveta taas salilla käymään, mutta en ole saanut aikaiseksi hankkia salikorttia, vähän laiskottaa :whistle:

Eka hammas täällä bongattu eilen!! Pieni valkoinen nökö sieltä alaikenestä pilkottaa!! :D

Ryömintää meillä poika lähti sitten ryömimäänkin viime viikolla. Laitoin hänet tuohon laminaatille (kun on yleensä leikkimatolla, joka on vielä maton päällä) ja siitä se lähti! Ihan kun ois aina osannut, ei oo vaan päässyt tossa matolla etenemään, mutta paljaalla lattialla meni jo hienosti vetämällä ja musta aika lujaakin jo ekakertalaiseksi :D Nyt mennäänkin sitten eteenpäin jo matollakin.

Meillä ollaan kipeenä, siis poika on. Pe käytiinkin lääkärissä, kun on kauhean limainen öisin ainakin, mutta ei mitään löytynyt. Nyt pojalle on kauhee yskä, yskii oikeen tuolta keuhkojen pohjasta :( ei oo kuitenkaan kuumetta ja syö ja juo hyvin, sekä on pirteä, niin en vielä oo uudelleen vienyt lääkäriin. Toivottavasti jouluksi parantuisi!

jkoo + jäppinen 5pvää vajaa 6kk!
 
Hampaita näkyvissä kaksi! Toisen bongasin toissapvänä ja toisen tänään,hihiih!! :)
Vatsalihakset Kylläpä ne vissiin taitaa olla jo yhdessä..? Mutta masu on silti lölleroinen ja kun tuo sektio-haavakin on kursittu vaan jotenki kasaan niin,onpahan näky. Kiloja tuli 12kg jäljellä vielä 4kg..tuosta voi syyttää herkkuja :ashamed: En ole kuitenkaan ylipainoinen.


Neuvola 6kk takana. Tyttö painaa nyt 7325g (6905g) ja on 64,5cm (62cm) pitkä,kuukaudessa tullu alle puoli kiloa painoa ja 2,5cm pituutta..? Kaikki kuitenkin hienosti ja samaa rataa jatketaan. Unikoulua voitas kuulemma miettiä jos halutaan.Tyttö syö sen 1-2krt yössä. Ei nyt niin kauheeta kun ei kokonaan herää huutamaan tms. mutta vois kai sitä silti jo nukkua kok yön syömättäkin. Tosin ei hän aina syö vaikka tissin annankin,pitää vaan suussaan.


Jooh,nyt pitää mennä..



Tipetsu ja E 6kk 4pv
 
Heips täältäkin!
Oon aika harvakseltaan tääällä enää kirjotellut. FB:n puolella enemmänkin.

MUt pikasesti kuulumiset :)

Neiti nyt 6,5kk ryömii kovasti eteenpäin jo, nousee konttausasentoon, kaks alaetuhammasta suussa (toinen tuli kun ikää 5kk 3pv ja toinen vajaa 2vk myöhemmin). 6kk mitat n. 7,3kg ja 67cm :)
Imetän edelleen mistä oon tosi ilonen et onnistuu! Korvike ei neidille kelpaa pullosta, tissimaito kyllä, samoin velli. Ei vaan taida tykätä korvikkeen mausta?...

Veikka on neidin suosikki, ei tarvi kiukkuhetkellä kun nähdä veikka, niin johan alkaa naurattaa :D


Ihanaa joulunaikaa kaikille!
 
Kiitos kaikille jotka jaksoitte vastailla vattalihas kysymykseen.. "Kiva" kuulla, että muillaki on viä löysä maha.. ;) En ollukkaa ainoo..! :D

Ja Lisää Kysymyksiä!? :D Te jotka imetätte viä, Niiii, Onko teillä menkat alkanu? Mulla on mahaa jomotellu ny 2-3vko, en enää edes tarkoon muista.. Mutta oon aatellu, että teetteleekö kuukautisia.. Isäntä kyllä iski mun päähän ajatuksen jota en saa pois..joudun kohta varmaan hakeen testin ja testaan olisko meillä yllärikakkonen tulos. ;) En pääse millää siitä ajatuksesta eroon, että jos odotanki..samanlaisia sydämentykytyksiä on mitä oli viimekski, ja päänsärky, ja hirvee jano.. Jaa-a, en tie. Muistanko väärin, vai oliko tää joku muuki joka epäili kakkosta, mutta alkoki menkat?!
 
Onko jollakin kokemusta miten sais pikkusen syömään suurempaa määrää? painoa kun on tullut liian vähän niin pitäs saada enemmän mutta liha tai kasvissosetta menee alle puolipurkkia, hedelmää tai jogurttia menee enemmän, mut eihän se yhtä täyttävää ole.
Nyt kun ryömii ja pomppii innoissaan hypppykiikussa niin kulutus on suurempaa.
Hammaskin näkyy tunkevan :) Rauhaisaa joulunaikaa kaikille!

teris ja poju (ylihuomenna 6kk)
 
TerisEn oikeen tie..mutta jos antas sitte pieniä annoksi useemmin, jos ei kerralla piittaa kovin paljoo syödä. Entä soseitten rakenne, seki voi vaikuttaa.. Tai meillä ainaki alkaa nopeeta tökkiin jos on kovin paksuu sosetta. (teen itte, nii siks rakenne aina vähä vaihtelee..) Muuta en oikeen osaa sanoo.. Nii paitsi, ooks alottanu jo lihat? Se vois kans auttaa kasvuun? :)
 
Pikkumyy Mä ainakin epäilin kakkosta,mutta menkat alkoikin. Eka tuhrutti 6pvää ja nyt on sit kp 3.. :x Yäk,on ne kyllä ällöt.. Ja siis ekat menkat mulla tuli jo lokakuussa vaikka imetin. Toisaalta,tyttö silloin vähensi yösyöntiä niin sieltäpä ne sit tuli.


Mies just ehotti,että kun viime jouluna kerrottiin molempien perheille pienillä villasukilla ja ultrakuvalla Ellestä,nii laitettas sama kuva taas pakettiin,jekutettas! :LOL: Mä sit sanoin,että mites ne saa sit vakuutettua että on pelkkä jekku...Mies sanoi,että otat sit jonku whisky-paukun,niin kyl ne uskoo :) Jospa ei kuitenkaan tommosia jekkuja. Mulla pikkukakkonen saisi kyllä tulla piakkoin.. ;)

Tosi kiva,kun viime pe auton kytkin levis. Isä kuskas sen korjaamolle ja ilmotti että korjaus maksaa yli tonnin! Kyllä oli siinä kohtaa joulu pilalla. Mutta se asia korjautui isän toimesta, jotenka joulu pelastui :) Mutta silti,jumaliste että on kallista tuo auton korjaus,vaikka sen tietääkin että auto imee rahaa..:headwall: Miehen auto on semmonen 2-ovinen nopea urheiluauto,jotenka siellä ei ole tilaa turvikselle. Ei voitu käydä porukalla kaupassa koko viikolla,joten kohta pitää lähtee tunkemaan prismaan!



Tipetsu ja E
 
teris Painoon kannalta kai tärkeintä, että ainakin maitoa menee niin paljon kuin pitää. Ruokiin voi lisätä öljyä (esim rypsi- tai oliiviöljy). Ja lihaa yrittää syöttää sen mikä menee. Noi vihannekset ja hedelmät nyt ei lihota, mutta tietenkin niitäkin pitää antaa. Mut kyllä luulisin, että lapsi syö minkä tarvitsee. Jotkut kasvaa vähemmän ja hitaammin kuin toiset. Itse olin vauvasta murrosikäiseksi alipainoinen, jonka jälkeen asia korjaantui itsestään. ;)

Me vasta aloitettiin kiinteät nyt viikon alussa, poika 5 kk 3 vkoa, alkoi olemaan niin kiinnostunut ruuasta että päätin aloittaa maistattamisen 1,5 vkoa ennen maagista 6 kk ikää. :) Teelusikallisissa vielä mennään, ja lounasta ja iltapuuroa maistellaan. Tänään meni puuroa vähän enemmän, alusta asti kyllä on mennyt alas, eli tosiaan oli valmis kiinteille kun osasi heti niellä vaikka irvistääkin vähän uusille mauille. Puurona ollaan syöty ihan veteen tehtyä riisipuuroa (kaurapuuroon vaihdan kun ollaan vihanneksia ja hedelmiä maistettu jonkin aikaa), ja lounaalla ollaan maisteltu bataattia ja tänään aloitin porkkanan. Eli eipäs aloitettu sillä perunalla, vaikka neuvolan täti tietenkin sitä kovasti suositteli. Miksi, oi miksi muuten pitäisi perunalla aloittaa?
 
Mistä pieni nokkamuki? Haluaisin pienen ( n 1 dl) nokkamukin, jossa on kova nokka eikä venttiiliä. Mistä sellaisen saisi? Mulla on sellainen vanha, mutta siinä varmaan on sitä bisfenoli a:ta kun on sen verran vanha.. Eli pitäisi löytää uusi jostain, mutta kaupat on täynnä noita taikamukeja ja muita ihmeellisiä nokkiksia, ei oo näkynyt sellaista mitä haluan.
 
Maidah, ootko tsekannut ikean nokkamukit? Ei oo kyllä kauhean pieniä mutta venttiiliä ei oo.

Meillä soseita menee kerralla edelleen vain muutaman teelusikallisen verran, hedelmäsosetta puolipurkkia. Puuro ei uppoa yhtään (kokeiltu hienonnetuista kaura- ja riisihiutaleista, Piltti- ja Semper-hiutaleet). Tyttö maistaa kerran ja sit suu pysyy viivana kiinni.

Imetys on pari päivää tökkinyt, kun tyttö puree! Oon kokeillu huutaa, ottaa nenästä kiinni ja työntääpikkusormen suupieleen otteen irrottamiseksi, mutta aina nappaa uudelleen kiinni. Pakko vaan sinnitellä, kun tyttö ei oo vielä oppinut nokkamukin ideaa. Kai tää menee ohi?!

Maikki ja pikku-H 6,5 kk
 
Mä alan epäillä kohta keskenmenoo eli kemiallista. Kirjottelin jossain kohtaa siitä etovasta olosta ruokailun jälkeen niinkuin silloin,kun aloin odottaa Elleä. Tissitkin oli kipeet,vaikka siis imetän yhä..
Tuhrut alkoi 14.12. menkat tuli sitten 18.12 ja edelleen punasta!! Vuoto oli runsasta ja hyytymäistä kahtena eka päivänä,piti ottaa ibuxiniäkin kun teki kipeetä (lääke määrätty sektion haavakipuun eli voi käyttää imettäessä) Mä en tajua,mikä muu aiheuttaa näin pitkän vuodon?! Ei kahdet aiemmat oo ollu mitään tämmöstä,1-2pvää tuhrua ja normi vuoto 3pvää ja that's it! Pitänee suunnata lekuriin pyhien jälkeen ja edelleenn vuotaa.

Nooh..pikkukakkonen toiveissa kyllä on..:) Mulla siis kaksi keskenmenoa ennen Elleä,enkä haluais enää koskaan kokea sitä..



Hyvää ja rauhaisaa Joulun aikaa teille kaikille!



Tipetsu ja E
 
Meillä poju tänään 6kk. Mitat olivat 71cm ja 8630g joten kyllä tolla rintamaidolla ihan hyvin tuntuu kasvavan :).
Eilen aloitettiin sitten kiinteät bataatilla. Poika ryömii jo kovaa vauhtia ja välillä treenailee konttausasennossa hytkyen. Mihin mun vauva katosi!?!

Kuukautisia ei ole näkynyt, edellisillä kerroilla tulivat vasta kun vauva oli vuoden ikäinen. Eiköhän tuo imetys voi kanssa sotkea kiertoja aika tehokkaasti. Tsempit pikkusisaruksista haaveileville!

Vatsa on superlöllö, jotenkin tämän kolmannen jälkeen tarvitsisi tehdä todella paljon enemmän töitä että saisi ton pömpön pois mutta kun ei tee niin näytän edelleen raskaana olevalta...

Pureminen imettäessä menee kyllä ohi, lopettaa vaan imetyksen siihen paikkaan niin oppii nopeasti että ruoka loppuu jos teen näin.

Oikein ihanaa joulunaikaa kaikille! (vähän kyllä jännittää kun kuusi otetaan tänään sisään, tarvii varmaan sitoa se seinään kiinni ettei tuo tutkimusmatkailija saa kaadettua sitä päällensä :D)
 
Kellään kokemusta jo vaavin kanssa kylpylässä käymisestä? tarkotus mennä maanantaina, varmaan joku uimapuku tarvii uimavaipan lisäksi, tuskin pitkää aikaa viihtyy vedessä.
Mikähän ihme hammasvaivaan auttaisi, ei oikein purulelutkaan kelpaa, kaksi nyt tulossa toinem jo kulma ulkona.
 
6kk täynnä!! :)

Tyttö voi hyvin ja pituuttakin alkaa olemaan kunnolla.
Neuvolassa pituutta oli... 68cm ja painoa 7287 grammaa.
Hampaita täälläkin pilkottaa! :)

Kuukautiset alkoi 2kk sitten:/ ois saanu olla pitempäänkin pois :( mutta ei se nyt mitään.
Ovat iha samanlaiset kuin aina.

Korvatulehdukskierre Aada on sairastellut nyt jo 4krt :( öisin välillä huutaa kurkku suorana yleensä yö menee kuitenkin iha ok. Tammikuussa on taas aika tyksiin niin mietitään mitä tehdään. Tällä hetkellä ei ole. Viikko sitten oli.

Oma kunto eli siis mun mielestä parasta liikuntaa on ollt ehdottomasti vaunulenkit. Niit on kävelty ihan 2 viiko jälkee synnytyksestä. Tällä hetkel lenkit on 5km.. Joskus hölkkään osan matkasta.
Olen alkanu käymään joogassa ja ensi kuussa alkaa lihaskunto piiri :)

Oikein ihanaa vuoden alkua kaikille!

Saara ja Aada
 
Viimeksi muokattu:
Joulu on vietetty, uusi vuosi vielä edessä!

Joulun alla ihmeteltiin, mikä tytön masun tällä kertaa sekoittaa. Karsin lopulta kaikki soseetkin, mutta masu vain oli tosi sekaisin, aloin epäillä syyksi jopa riisiä... tai sitten reaktio ruoka-aineeseen tulee tosi viiveellä. No, oltiin ilman riisiä ja nyt eilen taas aloiteltiin. Unet menivät ok mutta kakkaa tulee usein ja on limaista :( On siis tosi hankalaa, enkä oikein tahdo mistään löytää neuvojakaan, miten edetä. Polikin on kiinni vielä miltei viikon. Tuntuu niin hitaalta pitää pitemmän aikaa epäilyttävää ruoka-ainetta poissa eikä mitään uusiakaan sitten välillä voi kokeilla! Meillä soseita siis syödään aika vähiä määriä eikä kovin montaa makuakaan.Tyttö on niin pieni, että pituuskontrolliin laittoi jopa meidän rento terkkari. Vähän huolettaa. Pituutta oli 6kk vain 61cm, syntymästä kasvanut vain 11cm. 62cm vaatteista suurin osa menee edelleen. Joulun alla/ aikaan öitä valvottiin itkevän vauvan kanssa, ja nukahtaminenkin oli tosi hankalaa. Pulauttelutkin palasivat taas kuvioon mukaan. Nyt on kolme yötä mennyt paremmin, viime yökin riisipuurosta huolimatta. Tai no, kaksi kertaa neiti kyllä kakkasi yöllä, mikä ei sekään ihan tavallista ole. Pitäkää peukkuja, että se riisi kuitenkin sopisi.

Oma kunto: nyt alkaa olla vähän normaalimpi kunto esim. 3kk takaiseen verrattuna. Vatsalihakset mulla ovat venyneet raskauksien myötä, eivät palautuneet. Siis kun jännittää noi pitkät vatsalihakset, niiden väliin jää kunnon rako. Tuntuu, että joka raskauden jälkeen tuo rakonen on vaan suurentunut :( Ja tosi löllykkä tuo mun vatsa on muutenkin. Paino kyllä on samassa kuin ennen raskauttakin. Liikuntaharrastuksena vauvajumppa (aika kevyttä kyllä) ja lenkkeily.

Hampaita ei oo vielä näkynyt. Nyt on ilmestynyt pyrkimystä eteenpäin, kun on masullaan lattialla. Vielä ei kuitenkaan ryömitä.
 
Aanna, toivotaan että vatsavaivat paranisivat tai ainakin löytyisi "syyllinen" jota osais välttää! Meillä non alkanut kaurapuuro hiljalleen maistua, jopa pari teelusikallista menee aamuisin, juhuu... Kokeiltiin myös Piltin uutuuspuuroa, jossa on jotain hedelmää, mutta siitä tuli kauheat ilmavaivat. Olisko johtunut siitä että siinä on vehnää.

Meillä tyttö on nuhassa taas. Hirveää rohinaa ja tuhinaa :-( Itse olin myös kipeänä, varmaan tartutin tyttöön. Tuntuu että rintamaito maistuu nyt aiempaa hanakammin, mikä onkin varmaan paranemisen kannalta hyvä, kun tyttö saa siitä vasta-aineita.

Kuukautiset ei oo alkaneet vielä. Limakalvot on myös edelleen rutikuivat, eli ei oo tietoakaan hormonitoiminnan käynnistymisestä. Maitoa tulee edelleen riittämiin, rinnat pingottaa imetysten välillä. Raskauden ehkäisy tuntuu jotenkin turhalta, kun meillä lapsettomuustaustaa, sänkykamarihommat on olleet melko lailla vähissä. Minipillereitä silti syön, koska alle 2 v ikäeroa en haluais vaikka sit joku luomuihme meille vielä suotaisikin. Hoitojen kautta tai muuten hampaat irvessä ei kolmatta lasta lähdetä yrittämään, vaikka välillä miettii että olis kolme lasta mukava porukka, etenkin kun esikoinen on jo neljä. Toisaalta en halua hirmu vanhana enää raskaaksi, eli todennäköisesti meidän lapsiluku on tässä.

Maikki ja pikku-H 6 kk 3 vkoa
 
hyvää joulun jatkoa ja tulevaa uutta vuotta!!!!

pitkästä aikaa kirjottelen.

Teris en ole kylpylässä ollut mutta uimahallissa kylläkin periaatteessa vaippa riittää ihan hyvin:) mulla on uikkarit päällä kun on saatu niin pitäähän niitä käyttää :) mun kaikki muksut on todella nauttinnut vedestä eikä minkään näköstä kyllästymistä ole itketty jaksettu köllötellä vedessä ei ole alkannut palelemaankaan (vesi on lämpimämpää kun normi altaassa) kunhan on veden alla!

meillä tuli 6kk täyteen tapanin päivänä itsenäisyyspäivänä käänty selältä mahalleen ja nyt pyörii ympäri ja liikkuu pyörimällä.

meillä syödään jo puuroa,hedelmäsoseita ja suolasia ruokia jo purkillinen kerrallaan. ja lisääkin varmaan uppois jos antaisin. pikkuhiljaa istutaan syöttötuolissa syömässä ja sillon lasista annan myös maitoa.

täällä olisi suunitelmissa alkaa vuodenvaihteen jälkeen karistamaan kiloja ihan urakalla. vuodesta 09 ekan raskauden jälkeen on 15kg jäänyt "päälle" urheilu on vähän hakusessa kun oon yksin muksujen kanssa niin ei oikeen voi lähteä lenkkeilemään mutta pitää vaan lisätä liikkumista kun ollaan pihalla :) jos kesään mennessä sais kilot pois!! oon aikasemmin laihduttannut 40kg et pitäis vaan päästä alkuun niin kyllä se pitäisi onnistua.

huisp&3xN
 
Jes onneksi joulu on taas vasta vuoden päästä!!!

Kovasti on pojasta tullut jo niin iso jätkä ei oo mikään vauva enään :( Poika istuu itsekseen jo todella tukevasti, eikä oikein suostu lattialla muuten olemaankaan kuin istumaan. No tätä on kyllä jo kuukauden päivät jatkunut. Oikeastaan meillä ei pojalla ole mitään intoa yrittää päästä eteenpäin vaan kovasti yrittää vaan ylöspäin :) kylpemisestäkään ei tule mitään kun nousee ammeessa polvi-istuntaan ja yrittää nousta seisomaan ja sen voi sitten arvata miten siinä käy.... Mut poika sai tollasen kävelytuolin ukilta joululahjaks ja se on aivan huippu. Sillä se yrittää ajaa koiraa takaa minkä kerkee, onneks koira on vielä hieman ketterämpi ja pääsee karkuun.

Täällä myös reippaasti maistellaan kiinteitä, mutta ei sitä voi hirveesti voi viel syömiseks sanoo. Meillä sormiruokaillaan muuten mut puuron ja noit hedelmäsoseita saa lusikalla. Eli tissimaito edelleen meillä maistuu. Olitte puhuneet noista tyhjäntuntuisista tisseistä, mullakin oli hetken aikaa, mut nyt on taas tissit melkein koko ajan pinkeet ja ovat taas ruvenneet suihkuttamaan. Eli maitoa lentelee mihin sattuu kun pojan keskittyminen tissin syömiseen on välillä hieman huonoa kun pitäis samalla myös seurata tarkasti maailman menoa.

Mäkin aion alottaa painonpudotuksen vuoden alusta. Vaihdan ruokavalioni taas vähähiilariseen ja yritän päästä salille edes kerran viikossa. Tavotteena oli semmonen 15kg mikä vähän on jääny synnytyksen jälkeen jumittamaan. No katotaan miten onnistun kun ei mun itsetunto kestä näyttää tältäkään yhtään enään kauempaa.

No mutta hyvää alkavaa vuotta kaikille!
 
Moikka! Nopeeta kommentointia imetystukilistan sähköpostilistan ylläpitäjältä tähän kuinka paljon kiinteitä ja maitoa annetaan asiaan! Ite siis noudatan tätä ja neuvola ohjeisti myös imettämään 4-5x niin, että näkee lapsen juovan sitä. Meillä menee aamu ja iltapuuro noin desilitran ja sitten kaks tosi pientä lämmintä soseateriaa. Kasviksia vain lihaa aloittelen ens viikolla. Tissit turpeat taas ja poika kyllä vetelee maitoa, se on selvää koska liikkuminen lisääntynyt.

Tosiaan kiinteiden kanssa on ajatuksena, että food before one is for fun eli ruoka ennen 1 ikävuotta on harjoittelua/hupia, ja äidinmaito on pääruokaa. Jos vauvalle eivät kiinteät maistu juurikaan, hänelle on toki hyvä antaa niitä sen verran kuin hän vaan syö ja loput imetystä. Kun taas kiinteä on vauvasta tosi kiva juttu ja sitä menisi runsaasti, saa sen määrä rajoittaa, jotta muita tärkeitä ruoka-aineitakin menee riittävästi. Yli 6 kk vauvalle sopiva maitomäärä tulee, kun imetyskertoja on väh. 4-5 kpl. vuorokaudessa. Toki lapsentahtisesti edelleen selvästi enemmänkin, jos vauva haluaa. Jos siis useampana päivänä imetyskertoja tulee alle 4, voi kiinteä alkaa hieman rajoittaa, joko määriä tai syömiskertoja, ja rintaa tarjota useammin. Kiireisten ja pöllönniskaisten 6+ kk vauvojen imetysvinkkejä: http://kellymom.com/parenting/parenting-faq/distractible-baby/

Muutoin pyhät lusittu poika ollut super kiltti vaikka mennyt paikasta toiseen ja umpi väsyneenä ollut kun ei malta nukkua :) Konttausasennossa viettää aikaa, muttei pääse kun taaksepäin. Äänteet ja tavut tulleet jokelteluun ja pölöttää ihan nonstoppina. Päivärytmit sellaset, että pyrin pitämään hereillä 2,5-3h päikkäreitten välillä ja ennen iltaunia ja toimii tosi hyvin meillä. Nukahtaa suorastaan käsiin kun viedään omaan huoneeseen ja siellä hetken katselee ympärilleen.
Yöt vaihtelee välillä herkästi huutelee tutin perään välillä nukkuu sikeesti ilman. Ei paljon oo moksiskaan mistään elämän rytminvaihtelusta tai eri ihmisistä.. Kova leikkimään lelujensa kanssa ja leikkikaari saa sellasta rynkytyskyytiä että on kappaleina kohta :)

Mun menkat siis alkanu tolla 3vko mahajuilinnalla ja raskaanahan kuvittelin olevan. Pahhah. :(
 
Hei!
Olen heinäkuussa syntyneen pojan äiti, ja taustalla lukenut silloin tällöin teidän keskusteluanne. Anteeksi, että tunkeudun nyt keskustelunne, mutta halusin kirjoittaa, kun luin Aanna:n tilanteesta tytön vatsaongelmien kanssa.
Tuli mieleen, että oletteko kokeilleet maitohappobakteereita antaa tytölle? Meillä oli pojan vatsan toiminta hyvin samanlaista kuin kuvailit, mutta muuttui heti kun alettiin antamaan maitohappobakteereja. Epäilin itsekin ensin allergiaa, mutta kun tuttu lääkäri vihjasi, että kannattaa ensin kokeilla maitohappobakteereita, niin meillä onneksi se auttoi heti. Lääkäri sanoi, että sektiovauvat, niin kuin meillä on, eivät saa syntyessään sitä normaalia bakteerikantaa synnytyskanavasta, niin se voi aiheuttaa sit vatsan toiminnalle ongelmaa.
Me annettiin pojalle sellaista Probiootti baby jauhetta, jota myytiin apteekissa. Jos sitä käyttää niin kannattaa vain aloittaa TOSI pienellä annoksella, koska meillä loppui kakkaaminen kolmeksi päiväksi ja oli sit aika kiinteää ja poika joutui vähän punnaamaan, vaikka mekin tosi pienellä annoksella aloitettiin. Kakka palautui nopeasti normaaliksi maitokakaksi, ja nyt on mielestäni hyvä tilanne, kun kakka tulee noin kerran päivässä eikä muutenkaan tunnu enää olevan minkäänlaista masuvaivaa. Nyt annetaan enää harvakseltaan pikku annos. Ainakin suosittelen kokeilemaan, jos ette vielä ole kokeilleet ja tuntuu että keinot loppuu. Jaksamista teille ja toivottavasti ongelman syy selviää! :)
 
Sandrastiina, kiitos imetyskommentoinnista, meillä ei nimittäin neuvolassa puhuttu asiasta mitään viimeksi. Meillä tulee imetyskertoja noin 7 päivässä (öisin ei syö) ja kiinteitä annetaan 4 kertaa. Ilmankos tuntuu että oon koko ajan syöttämässä... Kerta-annokset kiinteissä on edelleen pieniä vauvan omalla "päätöksellä", puuroa ja kasvista menee muutaa teelusikallinen kerrallaan ja sit tulee stoppi. Ootteko muuten lisänneet kasvissoseisiin ruokaöljyä, jos ootte itse tehneet?

Maitohappobakteereita voiskin kokeilla, kun tuntuu että monet ruuat tekee kipristyksiä, en tiennytkään että vauvoille on muitakin kuin rela-tipat. Kiitos siis vinkistä Mamsiina!
 
Nyt omaanapaa...

Mullahan siis on taustalla ärhäkän sorttinen endometrioosi,senkin takia Ellen saaminen oli ihme. Olin siis laparoskopiassa 2010 jolloin poistettiin endometriooma oikeesta munasarjasta ja silloin huomattiin että pesäkkeitä oli levinny virtsarakon,kohdun pinnalle ja peräsuoleen ja iso leikkaus ois eessä jos siihen päädytään.. Suolta kai pitäs leikata pätkä pois..
Tokihan raskaus oireita parantaa kun ei ole menkkoja,mutta endo siis syypää lapsettomuuteen usein. Noh,mullahan siis alko menkat kun elle oli 3kk eli kolmet menkat ollu. Nyt sit eilen illalla alko menkkamaiset kivut,joihin piti ottaa särkylääkettä ja äsken otin taas. Voi hyvä luoja,mitenkähän pahaksi tämä tästä muuttuu. Pillerithän pitää oireet kurissa,mutta todella kiva on ehkäistä kun ei muutenkaan raskaaksi helpolla tule :kieh: Ja siis mä haluaisin pikkukakkosen,pojan,pian ja sit saisivat leikata kohdun pois. Meillä vaan on niin pieni hikinen kaksio ettei tänne neljä mahdu!! Vuokralle ei kyllä taida kannattaa lähteä,mutta ostaakaan ei pysty. En vois kovin kauaa ootellakaan,tilanne vaan pahenee. Ja leikkaukselta välttyisi..Enkä siihen kyllä halua! Nyt sit pitäs gynelle päästä tilanteen arvioimiseksi. Vähä meinaa pelottaa..:( Onko muilla endoa?


Tyttö nostaa itsensä konttaus-asentoon ja nytkyttelee :) Eteenpäin ryömitään,ei mitään huimaa vauhtia. Kaksi hammasta alhaalla. Yöt katkonaisia ja levottomia,heräilee vähän väliä ja saan edes takas pinnikseen ja meidän sänkyyn siirrellä..:headwall: Liekkö masu vaivoja kun d-tippojen merkki piti vaihtaa..tai sit hampaat. Aamulla ei puuro uppoa,yökkii vaan. Soseita menee ihan ok,eka aterialla vajaa purkki ja toisellakin koko purki yleensä. Iltapuuro sit kyllä uppoo,helposti desi. Tissittelyä sitten aterioiden välillä..


Mukavaa vuoden viimeistä päivää!


Tipetsu ja E 6kk2vkoa 3pvää :)
 
Kuulumisia vuodenvaihteen kunniaksi :)

Meillä sujuu elämä mainiosti.
Vauva ja isompi ovat paita ja peppu. Ihania murusia ja loistavia tyyppejä. Selkeästi niillä on keskenään omia huumori juttuja, mitä aikuiset ei tajua. Vauvasta ainakin kaikki isomman tekemä on yber hauskaa ja upeeta :heart:

Meillä eteenpäin mennää ryömien, peppu nousee korkealle ja arvailen että hyvin pian vaihtuu konttauksen harjoitteluksi. Tytsy on luonteeltaan rauhallinen, mutta selkeästi huumorintajuinen :)

Kiinteitä syödään n. kolme kertaa päivässä, maissinasut on mahtavaa herkkua, kannattaa antaa kokeilla!
Tämä pienempi ei selkeästikkään ole samanlainen sihtikurkku (ainakaan nyt) kuin esikoinen oli vauvana.
Nokkamukinkäyttöä harjoitellaan, vettä siis, ei taida kastua muu kuin paita vielä.

Päiväunia nukutaan huonosti, vartin pätkiä nukkuu itsekseen. Jes :stick:

Vaunuissa ei enää viihdy, kun maailma on ihmeitä täynnä, kaikki pitäisi nähdä. Ei todellakaan ole sellainen vauva, joka itsekseen heiluttelisi vaunulelua kauppareissun ajan, vaan syliin olis päästävä katselemaan. Eli liina tai ratasosa olisi järkevä tietty olla mukana aina.

Imetys on haastavaa, kun päivisin syöminen aika niukkaa, juurikin mielenkiintoisen maailman takia, ja sitten pitäis syödä yöllä ja mulla tippuu silmät päästä, ku olen niin väsynyt nykyään. Mutta tätähän tää on :)


Tipetsu, ei ehkä kannata suunnitella
hirveän tarkkaan sitä toisen lapsen tekemistä, saati sukupuolta, vaikka olikin varmaan vain vitsi :). Älä nyt ainakaan kämpästä stressaa, sopu sijaa antaa!
Kannattaa varmaan varata lääkäri aika, että saisit kivut hallintaan, kurjaa tuo endo!
Kaikkea ei voi suunnitella etukäteen, eikä siis myöskään kannata murehtia etukäteen ihan pienistä asioista (kämppä, auto, tms.),asioilla on tapana järjestyä!
Ymmärrän kyllä turhautumisesi kipuihin ja toisen lapsen saamiseen liittyviin epävarmuustekijöihin.

Toivottavasti kaikki halukkaat saavat lisää perheenlisäystä, onkos muilla vauva kuumetta (vaikka vauvathan vielä kaikilla onkin)?

Meilläkin on kolmas ja ehkä neljäs suunnitelmissa, jos Luoja niin suo, mutta ei vielä, vaan vuosien päästä.


Murukka ja pirpanat kolmevee ja puolvee.
 
murukka Mitä tarkoitit tuolla ettei kannata suunnitella kovin tarkasti? Sukupuoli oli tietysti vitsi,kun siihen ei voi vaikuttaa,mutta siis tarkoitin vaan että sen toisen kun vielä saisi ja poika ja tyttöhän olisi unelmien täyttymys.Kaksi tyttöäkin käy,tottakai!
Meillä vaan taitaa olla se melko pakollista,että on suunniteltava,varsinkin jos hoitoihin joutuu. Se,jos mikä stressaa ja on niin aikataulutettua. En toki ala mitää oviksia kyttäillä tai pakko-pupuilua harrastamaan tms. Tyttö on vielä pieni vaikka jo iso onkin ;) Toivon vaan,että toinen tulee pian (puolen vuoden-puolentoista vuoden sisällä) eikä 5v tai 10v päästä. Elle antoi odottaa itseään melkein 9v... Ja sit saisi sen kohdun leikata pois ja endo hellittää otettaan..
Niin,kaikkea ei voi suunnitella etukäteen,mä jo joku sen tiedän!

Nytkin koskee mahaan. Alan epäillä tulehdusta kun kipua on särkylääkkeistä huolimatta. Ei vuotoja,eikä lämpöä ainakaan vielä kylläkään..
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä