Meillekin on vähän alkanut tulla
rytmiä, tosin ehkä puolipakolla, koska esikoisen eskariajat määräävät vähän unien tahtia. Heräillään 7:30-8:30, aamupäivällä n. puolen tunnin unet, joskus tunninkin. Iltapäivällä tunnin, puolentoista unet. Loppuiltapäivälä taas puolen tunnin nokoset, jolloin vielä neljännetkin unet tai jos vauva nukkuu loppuiltapäivällä pitempään, ei iltaunia enää. Yöunille n. 20:30-21:30.
Eli meillä kahden tunnin unet ovat harvinaisuus, ehkä kerran viikossa on ollut niin pitkät unet
Nyt sitten kysymys teille.
Itkevätkö teidän vauvat unissaan? Meillä kaikilla kolmella on tätä itkuisuutta, niin en kyllä tiedä, mikä on oikeastaan normaalia. Keskimmäisellä etenkin oli sitten allergioita. Tähän asti on selvitty unissaan itkemisestä ok, silä unet ovat jatkuneet, mutta nyt vauva on alkanut herätä, mahdollisesti siis vatsavaivoihin. Samaan aikaan kakkaustahti on muuttunut: ennen vauva kakkasi noin joka neljäs päivä, nyt kakkaa n. neljästi päivässä!! Kuitenkaan pylly ei punoita, minkä osaisin tulkita allergian merkiksi. Ruokavaliossakaan ei ole muita muutoksia kuin että olen alkanut taas juoda kahvia (n.2 kupillista/ 1mukillinen päivässä) ja sen seassa raakaa maitoa, jota en normaalisti käytä.
Mutta tosiaan pelkään tätä "kehitystä". Esikoinen ei aikanaan nukkunut kuin 30-40min MAX kerrallaan, paitsi liikkuvissa vaunuissa. Keskimmäisessäkin oli vähän samaa vikaa... Nyt meillä on aivan samanlaista ollut pari päivää, vauva nukkuu vain reilun puolen tunnin pätkiä ja alkaa sitten huutaa, vaikka selvästi onkin väsynyt vielä. Vaunujen heijaus auttaa hetkeksi, tänään sitten kokeeksi kävelin n.10min, minkä ajan vauva nukkui, mutta "heräsi" (=alkoi huutaa silmät kiinni) heti, kun vaunut pysähtyivät. Ja nukahtaminenkin on samalla vaikeutunut, mutta se voi olla ikäänkin kuuluva asia, kun tarkkaavaisuus on edelleen lisääntynyt ja vauva yliväsyy helpommin.
Olisin niin toivonut, että tämä lapsi olisi saanut rauhallisia, hyviä unia nukuttua... mutta totuus on, että meidän vaavi lisäsi yhden yösyömisenkin pysyvästi aikatauluunsa ja lisäksi saattaa nyt muutenkin herätä yöllä, mitä ei aikaisemmin tapahtunut.
Baareissa käymisestä: olen kuullut, että moni pumppaa mahdollisesti alkoholipitoista maitoa pois, jos on jotain juonut. Ja jos imettää, tuskin kannattaa juoda paljon. Itse olen pari kertaa ollut juhlissa ja kerran jopa baarissa edellisten lasten imetyksen aikana, ja kerran taisin juoda puoli lasia kuoharia. Meillä kun vauvat eivät ole pullosta suostuneet syömään, niin ei paljon ollut vaihtoehtoja. Kerran kävin pikkujouluista välillä kotona imettämässä ja lähdin vielä takaisin
Oli helppoa, kun ei juonut, niin pääsi itse ajamaan autolla.