Kesäkuun Kastehelmet 2012 **TOUKOKUUSSA**

Huomenta!
Tosiaan kohta alkaa vauvoja syntymään, toisaalta toiset odottavat vielä pitkälle heinäkuuhun että jotain tapahtuisi :)

Vähän orpo olo, kun ei ole mitään tietoa vauvan kasvusta, paitsi sf ja mahan kasvu. Mutta sf mittaan en kovin luota, riippuu niin mittaajasta ja muista tekijöistä.
Mulla on synnytystapa arvio ja onneksi sitten saa vähän viitteitä vauvan kasvusta ja voinnista.

Toinen asia joka mietityttää on vauvan liikkeet. Tämä vauva on mielestäni liikkunnut läpi raskauden vähemmän kuin esikoinen, lisäksi välillä tulee tosi hiljaisia päiviä ja jaksoja, niin että liikkeitä on vähän ja ne ovat vaimeita. Toisaalta taas tässä viimeiset kaksi päivää vauva on liikkunut käytännössä koko ajan.
Nyt loppua kohden täytyisi varmaan lähteä hiljaisina kausina herkemmin tarkistamaan vauvan vointi polille.
Mulla on "lähipiirissä" yksi nainen, jonka vauva kuoli kohtuun viime metreillä. Tästä on jo vuosia, päälle kymmenen, mutta edelleenkin katseestaan näkee ettei raskausvatsat ole hänelle pelkästään positiivinen asia, vaan niihin yhdistyy valtava suru myös.
Tämän takia liikelaskentaa olisi hyvä tehdä, mutta missä sitten menee se raja etei ala hulluna stressaamaan? Jaa-a.

Poikkka Ymmärrän että tilanne on stressaava ja haluaisit vauvan ns. turvaan ulkopuolelle. Kuitenkin jos vauva voi ultrissa hyvin ja liikkuu, niin jokainen päivä kohdussa lisää on tarpeellinen keuhkoille ja vauvalle muutenkin. Koita jaksaa!

Mulla on alkanut tulemaan vahvasti sellainen olo, että haluun mun vauvan nyt! :) Vaan vielä voi mennä viikkoja ja viikkoja, kuusikin..


Murukka 35+5
 
Poikkka: tsempityksiä täältäkin! Vauva varmaan pidetään masussa kehittymässä niin pitkään kuin voidaan ja viikkojahan alkaa olla kasassa jo ihan hyvin. Mun yhdellä ystävällä istukka toimi huonosti, rakenneultrassa huomattiin. Lapsi oli toooosi pieni koko ajan ja lopulta, kun viikkoluku saatiin päälle 30 ja keuhkojen kehitystä tukevat lääkkeet annettua, syntyi maailmaan pieni ihana tyttö! Painoa oli 860g, vaikka viikkoja siis olisko ollu 31-32. Pituutta reilummin eli hyvin hyvin hoikka tapaus. Kesällä juhlitaan 4v synttäreitä ja hiukan pienempi pituusmitta on ainoa, mikä kertoo taustasta. Ja sekin tasoittuu iän myötä.

Enisa: täällä kyllä luetaan viestejä, vaikka kirjoittelu onkin ollut hiljaisempaa : ) nyt lomalla ehtii tännekin!

ON: paineentunne on valtaisa heti, kun lähtee liikkeelle. Limaa tulee myös ennen näkemättömiä määriä, vaikka kosteaa on koko ajan ollutkin. Lääkärin arvio viime viikon lopulla oli, etten ehkä tapaa nla:n tätiä enää ensi maanantaina... Ja tietty tää sitte menee yliajalle, kun oikein kovin odottaa : ) kunnolla kipeitä suppareita ei vielä oikeastaan ole, mutta semi-kipeitä kokonaisvaltaisia kyllä, samoin sukkapuikkoilua ja alavatsan nipustelyä ja pientä selkäsärkyä. Joskohan kävelisi keskustasta kotiin tuon muutaman kilometrin? Pelkään vaan koko ajan vedien menoa, kun samainen lääkäri sanoi, että jo auki olevana vesien meno on yleisesti se lopulta käynnistävä tapahtuma. Vauvan pää painaa niin alas, että lopulta kalvo pettää ja synnytys käynnistyy. Viimeksi vedet meni justiin, kun päästiin sairaalaan käyrille ja kyllä ihan ilman mitään ennakoivaa ääntä tai tunnetta. Ikäänkuin suuret, täysin hallitsemattomat pissat housuun... En haluais kokea samaa julkisella paikalla...

Höpöttäjä rv37+3
 
Huomenta!

Tänne piti tulla heti aamulla katsomaan, josko joku on jo saanut vauvan :D Mutta ei ainakaan vielä. Monella on jo aika jännä tilanne!


Poikkka: tsemppiä kovasti! Ehkä maanantaina sitten tekevät jonkin ratkaisun, jos vauva ei näytä kasvavan. Onneksi olet kuitenkin hyvin seurannassa.

murukka: mullakin on yksi tuttava, jonka vauva kuoli kohtuun lähellä laskettua aikaa, vissiin napanuoraan kuristunut jotenkin. Aivan kamalaa. Nää ovat sellaisia juttuja, joita ei oikein haluaisi edes ajatella. Etenkään tässä vaiheessa. Mutta onneksi kuitenkin ovat suhteellisen harvinaisia.


Mä oon tosiaan ollut energisempi nyt viime päivinä. Eilen kuitenkin illalla alkoivat sohvalla maatessa supistelut. Ja aamulla sama juttu, vähän kun kylkeä käänsi, niin on supistellut, tosin kivuttomasti. Edelleen on noita tuntemuksia! Eilen kävin jopa kävelylläkin, eikä supparin supparia, nyt taas ei tarvitse tehdä mitään kun alituiseen supistaa. En tiedä, mistä sitten johtuu.

Vauvan liikkeistä vielä: mustakin tämä vauva vaikuttaa rauhallisemmalta kuin isosiskot. Mutta syy voi toki olla tuo aivan edessä keskellä oleva istukkakin. Toiset sanovat, että se saattaa olla este ulkokäännökselle, mutta toiset ovat käännöksessä käyneet, vaikka istukka onkin edessä. En sitten tiedä, onko aina tilannekohtaista vai mitä? Mullekin neuvolassa ulkokäännöksestä on puhuttu, vaikka istukka on aivan edessä. Mutta varmaan polilla sitten olisivat katsoneet tilanteen. Nyt tuntuu, että jos käännökseen lähetetään, alkaa jo olla myöhäiset viikotkin (menee vähintään ensi viikolle eli rvlle 38). Mäkään en oo varma vauvan asennosta, edelleenkään. Välilä se ehkä on oikeinpäin ja välillä taas viistottain. Enimmäkseen ehkä viistossa kuitenkin vieläkin.
 
Ihanaa Malendra!
Meni iho ihan kananlihalle! voi onnea hirveästi!!


Minäkin tahdon vauvan jo!! ;) ;)

Hemutus ja Möykky 34+2

ps. huomenna ultraan.

Eilen nukkumaan mennessä tuli kovin potku (ilmeisesti potku kun sattu niin paljon) ikinä
mun vas kylkiluun alle! toivotaan että olis nyt rt. Mun th sano että ulkoista kääntöä ei tehtäisi
sen takia juuri kun edessä istukka. Sanoi että siinä on riski että istukka irtoaa.... Hui kauhistus.
Toivotaan nyt vaan että poitsu on oikein päin ;)
 
Onnea Malendran perheelle!

Tästä se alkaa!!

Omia kuulumisia pikaisesti. Viikkoja taitaa olla nyt 35 (vai 34?), en millään ikinä muista. Vauva pyörii ja hyörii ja taitaa tällä hetkellä olla perätilassa. Iltapäivällä on neuvola, jonka jälkeen olen taas viisaampi ainakin hetken.

Esikoisen hoito mietityttää täälläkin. Toisen vanhemmilla kestää hetki ajaa meille ja toisen äiti taas ei ole viettänyt niin paljon aikaa esikoisen kanssa että ainakaan ihan huoletta ei pidemmäksi aikaa haluaisi jättää. Tuo kun on vielä niin pieni että ei oikein osaa sanoa mitä tahtoo. Toivoisin niin että asiat järjestyisivät niin että ei synnyttäessä tarvitsisi miettiä onko toinen syönyt vai ei ;D

Sofiia
 
malendra ONNEA HIRMUSTI pienistä POJISTA :heart::heart: Ihana, kun kesäkuiset on nyt korkattu :)

murukka sepä se, että miten sitä osais olla huolestumatta turhaan, mutta osaisi kuitenkin huolestua silloin kun on aihetta... Tämä meidän vauva on koko raskausajan ollut suht rauhallinen ja jo kerranhan huolestuin niin paljon että kävin yksityisellä ultrassa (rv 30+6) kun tuntui, että liikkeitä oli entistä vähemmän. Sen jälkeen liikkeitä on onneksi tuntunut ihan kiitettävästi ja ne ovat olleet selkeämpiä ja vahvempia kuin ennen. Mullakin istukka edessä, joten sillä varmaan vaikutusta, että liikkeet on vasta viime viikkoina tuntuneet selkeämmiltä ja vahvemmilta, kun vauva on kasvanut. Tosin edelleen tuossa ihan edessä, jossa oletan istukan olevan, ei tunnu mitään liikettä, vaan liikkeet tuntuu enemmän sivuilla tai ylhäällä. Eilen vauvalla oli monen tunnin hiljainen hetki illalla ja ehdin jo säikähtää, mutta onneksi nukkumaan mennessä ja yön aikana jaksoi taas "riehua". Tänään on sitten taas ollut suht rauhallista. Liikkeitä kyllä on tuntunut, mutta enemmän sellaisia yksittäisiä potkuja ja puskemista, ei mitään "sarjariehumista". Mun toinen pikkuveli kuoli kohtuun rv36 ja se on kummitellut viime ajat mielessä, kun itse oli samoilla viikoilla. Sen ja niiden omien aiempien keskenmenojen takia olenkin varmaan vähän hermoheikko noiden liikkeiden suhteen. Tekisi mieli varata vielä aika yksityiselle ultraan tässä viimeisillä viikoilla, ihan vaan, että näkisi, että istukka toimii ja vauvalla on kaikki kunnossa.

Poikka voimahali sinne :hug: Toivotaan, että pieni ottaisi seuraavaan ultraan mennesä taas huiman kasvupyrähdyksen!

Sanmar + superpapunen 37+4
 
Tuplasti onnea malendra! :flower: :heart:

Poikka: Voimia! Hyvä juttu joka tapauksessa, että vauva vaikuttaa voivan ihan hyvin. Onko syynä istukan toiminta vai miksi vauva kasvaa välillä hyvin ja sitten taas ei? Onko sulle selitetty asiaa mitenkään? Onneksi tosiaan viikkoja on jo hyvin kasassa ja kilon painokin reilusti ylitetty. Ihan pikkuruinen vauva ei siis enää ole vaikka "verrokeista" jää jälkeen. Piiiiiiiiitkää pinnaa toivottelen!

En ole juurikaan miettinyt missä lapset ovat synnytyksen ajan. Jonkin aikaa pärjäävät kaksinkin (9 ja 11v) ja jos pitkäksi vetää, voin pyytää äitiäni tai lasten isää hakemaan lapset hoiviinsa. Kakkosen syntyessä soitettiin isovanhemmille ja pyydettiin hakemaan esikoinen synnärin ovelta. Synnäri oli sopivasti matkan varrella niin kummankaan ei tarvinnut tehdä isoa reissua eikä tarvinnut jäädä odottelemaan lapsenvahtia.

Kohdunsuun kypsyminen ei välttämättä kerro ihan lähellä olevasta synnytyksestä. Katselin vanhoja neuvolakortteja:

Ensimmäinen:
rv 37 kohdunsuu pehmeä, kiinni, kohdunkaula 1,5 cm
rv 38+3 kohdunsuu pehmeä, sormelle auki, 2,5-3 cm (näköjään mittaajasta kiinni tuokin)
syntyi 5 päivän käynnistelyn jälkeen rv 38+6

Toinen:
rv 33+3 kohdunsuu pehmeä, kiinni, 1,5 cm
rv 38+ kohdunsuu pehmeä, auki 1 cm, kohdunkaula 1,5 cm
syntyi 41+3

Olisihan se kiva, jos tämä päättäisi tulla hieman aiemmin kuin kakkonen. En kuitenkaan oikein jaksa uskoa siihen. Nyt kun "vaaran viikot" on ohi alan uskoa tämänkin tulevan vasta lasketun ajan jälkeen.

Barbbis 34+3
 
Onnea Malendra!!

Miekin haluisin vauvan mutta saman aikaan toivon että pysyis vaan sisuksissa lähelle laskettua. Kunhan kesäkuu vaihtuu niin saa syntyä, aikaisemmin ei :) Sovittiin jo anopin kanssa kesäkuun ekalle viikonlopulle että ottaa tytön yökylään niin saadaan miehen kanssa tehtyä kämppään suursiivous ja samalla vähän käynnistellä ;)

Mut niin, jos tyypilliseen tuuriin menee tämä niin tää joko a)syntyy ennen kuun vaihdetta tai b) mie oon heinäkuussakin kasassa :D

Meillä molemmat mummot asuuvat tossa 4km päässä ja molemmat ovat ottaneet kesälomansa juhannuksen tienoille, että jos sinne asti menee niin ei hoitajasta pulaa ole kun lähtö synnärille tulee. Mut jos tulee ennen sitä niin ainakin miun äiti sanoi vaikka "sairastuvansa äkisti oksennustautiin" jos töistä pitää olla pois ;)

Peikko ja otus 34+5
 
Sandrastiinalle piti vielä sanoa että höpö höpö ton mahan koon kanssa :) Miulla oli varmaan vielä pienempi kun ootin esikoista, sf ala- ja keskikäyrän välillä + kohtu kallistunut taaksepäin. Kyllä sieltä päälle 3kg terve tyttö tuli 39+6. Nyt sf on yläkäyrällä eikä miun maha vieläkään oo mikään jumbo verrattaessa joihinkin tankkereihin ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Sandrastiina
Onnea Malendra :flower:

Ja Poikkka :hug: ja kiitokset blogista jota jaksat kirjotella, mie käyn sitäkin lukemassa =)

Pitäny taas monta kertaa kirjottaa mut on jotenki niin vaikeeta kirjautua sisään vaikka monta kertaa päivässä täällä käynki.. mutta, mutta..

Äippäpolilla oli käynti 2.5 (33+4) kaikki kunnossa ja painoarvio oli 2034g, kohdunsuun tilannetta ei kattonu kun ei ole supistellu. Neuvola 34+3, sielläkin kaikki kunnossa, painoa tippunu 300g/viikko (viimex noussu 150g/viikko), Hemoa ei ottanu kun edellisellä kerralla oli 136. Sf 30,5cm ja edelleen rt. Ens viikol olis uus neukku ja 28.5 taas äippäpoli.

Ja juma että on alakerta hellänä, puskee koko ajan alas päin.. Ja painontunnekki on valtasa ja selkä menny huonompaan kuntoon..

Kaikki alkas olee valmista, vaunut sain kaverilta vkloppuna, pinnis on kasattu, pienet vaatteet pesty.. Sitten vaan odotellaan..

Roki ja miniriiviö 35+3 (kai..?)
 
:heart:malendra: Paljonpaljon onnea tuplaprinsseistä! :heart: :flower:
Nyt on sitten kesäkuun vauvat saanut ensimmäiset uunista ulos :D Hui :)

Esikoisen hoito synnytykseen lähtiessä on meillä onneksi aikalailla selvillä. Anoppi ja appiukko ovat opettajia joten ovat kesäkuun alusta alkaen kesälomilla, mutta sitten jos meidän vauva päättää syntyä ennen laskettua-aikaa eli 9.6. niin sitten tod näk. mun äiti saa otettua ns. "hätälomaa" töistä. Ja näis kohtaa ei ole huolta etteikö mummat ja paapat pärjäisi, esikoinen on ollut ihan hyvin hoidossa kummankin luona. Eli synnytys saadaan hoitaa esikoisen hoidosta ressaamatta.

Napsahduksia vatsasta :) Joku kirjoitti että kuulee sellaisia napsahduksia vatsasta päivittäin, sama täällä :) Kai se niin liikkuu että luut naksuu :D Välillä kun napsahtaa oikein kovaa, niin tulee tunne et toivottavasti oli vaan mahasta ettei tuolta alakerrasta mikkään kalvot prätkenny :LOL:

NeuvolaLääkärissä tuli äsken käytyä ja kohdunsuu oli pehmenny ja ehkä kuulemma 1 sentin lyhentyny eli ois nyt sit 2 cm...ehkä... Sit mun HB oli alkanut nousta se oli 133, terkkari naureskeli, että oot ajatellu alkaa sitä nostamaan tässä vaiheessa kun synnytys lähestyy, ettei tietenkään huono homma ollenkaan :D Harvoin vaan kuulemma tässä kohtaa mitään nousuja on :D Mulle oli jonkun sortin helpotus toi kohdunkaulun pehmentyminen sen takia koska mun esikoisen synnytys oli niin piinaavan pitkä ja ihan loppuun asti napakka/kova, edes jotain on jo tapahtunut :) Vaikka ei se mitään pakosta merkkaakkaan mutta ehkä voi olla ettei tartte supistusten kans kärvistellä tällä kertaa niin kauaa... Ja sit toi vauva painaa mun suoleen :| Hieman epämukavahko olo... tänään parempi päivä, liekö syynä että tyttö tänään hoidossa??? Ja saanut olla itsekseen koko päivän...

Valmistelut alkaa olla valmiina, ainoastaan sairaalakassi on vielä hieman vajaa ja pinnasänky laittamatta, tuolahan se sänky on kyllä koossa, mutta pitäis nostaa se pohja ja laittaa se sänky valmiiksi ja roudata se meidän makkariin.

HUI HUI ei oikein meinaa tajuta että loppusuoralla ollaan... Välillä tulee kyllä sellaisia kauhukuvia joistain tilanteista että kuinkahan tuostakin selvitään sit vauvan ja esikoisen kanssa, varsinkin jos on yksin kotona :O Että sillä tasolla tajuaa tilanteen, mutta että se tää on näin lopussa...

PikkuMyy ja "kikko" 36+3
 
malendralle nautinnolisia pienokaishetkiä!!!! Ihanaa kun se poksahtelu alkaa :) huijui!

istukkakontrolli takana ja istukkaa ei edes pystynyt mittaamaan kun vauvan pää niin alhaalla ja tiivisti kiinni. Vatsalta ultrattuna reuna löytyi ja pää tosiaan on reilusti alempana. Sectioaikaa ei herunu ja seuraava uä vielä synnytystapa-arviossa rv 36. Hiukan antaa toivoa, varsinkin kun mini viihtyy asennossaan eikä kääntyile tai väängyile joten istukka saa olla 'rauhassa'.

Kohdun suu uä 2,8cm, kiinni ja pehmeä. Tarkisti käsikopelolla kun mulla noita kivuttomia supistuksia ollu jo rv 24 lähtien. Kehotti rauhoittumaan jos supistelut voimistuu. Mut ovat suhteessa päivän askareisiin ja touhuan aika haipakkaan vaikka huilaankin. Painoa oli 2,4kg ja reisiluun mitta 6,4cm, napanuoravirtaukset ok.

Pikkumyylle sama valitusvirsi, painaa peräsuolta ja häntäluuta tietyissä asennoissa ihan huolella.
 
Onnea malendra! Vaikken ole pahemmin jaksanut kirjoitella, niin silti olen lähes päivittäin käynyt tsekkaamassa, että joko olisi kesäkuun pinosta vauvoja maailmaan putkahtanut. :)

Itsellä on nyt viikko 37+1, eli vauva olisi periaatteessa täysaikainen. Supistuksia, kipeitäkin sellaisia on ollut viikolta 33 lukien, mutta silloin ei ainakaan ollut vielä tehnyt mitään pahaa jälkeä kohdunkaulaan, jne. Nyt kylläkin on tuntunut jo viikon päivät siltä, että ei tarvitsisi kun vähän kyykistyä, niin vauva putkahtaisi ulos. Niin kova on paine alhaalla ollut. Sanoin sen miehellekin ja nauratti, kun hän pelästyneenä totesi, että älä sitten kyykistele! :D Viime viikolla neuvolassa terkka sanoi, että pää on jo alhaalla, mutta vielä ei ollut täysin kiinnittynyt. No, huomenna on synnytystapa-arvio ja siellä sitten varmaan saa enemmän tietoa taas.

Tsemppiä kaikille kanssaodottajille!

Pöhinä
 
Malendra Onnittelut pikkuisista!!

Ja kun tännekkin sain itseni piiiiitkästä aikaa kirjauduttua pööpöileen vaan päivittäin tuolla face ryhmässä. niin tässä meidän kuulumiset.

Tänään kävin äippäpolilla 33+6 Kaikki oli hyvin pari viikkoa sitten huomattiin toisessa munuaisessa jotain vikaa mutta tänään tuo lääkäri ei löytänyt yhtään mitään ja kaikki oli hyvin.
Meidän neiti kasvaa vaan vähän liian kovaa vauhtia ja on siis iso ikäisekseen. mulle on sanottu että rv 38 olisi n. 4,5-4,7kg ehkä jopa 5kg!!!
Tänään oli 2558g ja mahanympärys siis aika kookas.
Sain käynnistyspäivän 12.6.12 jolloin meen eka äippäpolille jossa kurkataan paino ja sitten sieltä käynnistykseen eli käskivät ottaa sairaalakassin mukaan. tuolloin viikkoja 37+6
Nyt sit jänskättää että saanko parhaimman synttärilahjan vähän etukäteen sillä mun kolmekymppisset on 13.6 eli jokatapauksessa kolmekymppiset on nyt sairaalassa.

Tyttö on edelleen pysynyt tyttönä lääkäri kysy itse että olemmeko kysyneet kumpi tulossa ja kun sanoin että tytöksi sanottu ja kuulemma tyttö on edelleenkin.Joka on ihan super juttu kolmen pojan jälkeen ja sit tuo yks melkein 11v poikatyttö joka ei hameita käytä vaan kulkee tyyliin jossain hoppari kuteissa niin että kiva jos mä saan tähän talauteen ees hetkeksi tytön jolle voin pukea kaikkea rimpsua.

Niin ja rt:ssä ollaan nyt sit kuukauden verran pysytty ja toivottavasti ei mitään yllätys-pyllätystä enään tulisikaan tuota ennen oli jatkuvasti perä ja jalkatilassa.

möhköpantti+H eta 33+6
 
Täällä oli tänään nla.
Hb laskenu taas nyt 100 viimes 103.
sf 33. ollut muutamia keroja sama mitta.
painoa alkaa olla siinä 78 XD eli lähtöpainosta 15 kiloa tullu.
vauvan syd syke siinä 130-160

Sain nyt sovittua hoitopaikankanssa että jos esikoinen on minulla kun satun synnyttään niin viikolla saattaa joku muu kuin itse olla lasta hoitoon tuomassa/hakemassa.

Oli melko rankka reissu tuo 1km suunnilleen täälä ainakin kun kävellen hain lapsen hoidosta. Kyllä välillä vauva painoi niin kauheasti alas päällä ja päätä liikutteli että vihloi ja painatti ikävästi. Melko kauan se matka kestiki mutta selvittiin onneksi.

Ensiviikolla taas nla, ja silloin onki viikkoja jo 39, Eli nyt siis 37+5.
 

Yhteistyössä