Kesäkuun Kastehelmet 2012 **KESÄKUUSSA ~ MEIDÄN KUU**

Hemutuksen kuulumisia odottelen :D Luultavasti nyt ainakin vauveli jo maailmassa.
Ihan järkyttävää luettavaa tosiaan että sut on käsketty vaan odottaan vaikka käynnistyspäivästäkin oli puhuttu.
Mulla oli myös vauvan masu isompi kun pää ja meni jossakin yläkäyröillä mutta onneksi käynnistivät silloin kun pitikin.

pikkuistaodottava Onnittelut tytöstä teillä onkin lähes ssamankokoinen tyttö ollut kun meilläkin ( meillä 4070g/51cm)

teris Ihosta Mein tytöllä oli n. 1-1½vk iässä että iho enimmäkseen siis käsissä oli sillai kun olis kesinyt mutta meillä siis ainakin ihan normia. Terkka kotikäynnillä sanoi ettei tarvitse rasvatakkaan eikä mitään. Nyt neiti 3vk 1pv ja iho on ihan hyvä.

Täällä ei mitään ristiäiset ensi viikolla ja koska ne yksin mun harteillani ni vähän tietty ressaan eikä tämä univelka nyt ainakaan hirveesti auta asiaa.
Ukkeli jäi tänään yllätys lomalle (täksi päiväksi) En eilen ees tiennyt että on pyytänyt lomaa yhdeksi päiväksi. Aamulla ukko kaappas kitisevän neidin mukaansa ja mä sain aamulla nukkua ruhtinaalliset 3½h yhteensoittoon.

möhköpantti + Heta 3vk+1pv
 
  • Tykkää
Reactions: Mupelo
maikki: Liekö teilläkin menossa tiheän imun kausi, joka on ekan kerran n. 3 viikon iässä. Mun yks puolituttu oli ainakin jossain vaiheessa mukana imetystukipuhelimen toiminnassa ja mulla on jotenkin sellanen käsitys, että ainakin alkuun koittais neuvoa puhelimitse ongelmissa. Mutta jostain kyllä saa noita ihmisiä ihan kotiinkin katsomaan.

Ihosta vielä, että meitin neitin iho hilseili kauttaaltaan syntyessään ja n. pari viikkoa sen jälkeen. Helpotti kun käytin kylvyssä, jossa oli lactad nimistä pesunestettä ja oljysin pesun jälkeen liberon hoitoöljyllä. Aiemminkin olin jokapäivä öljynnyt, mutta ei tehonnut niin hyvin kuin tuo kylpy.

Taizu: Tuo sun synnytys kuulostaa aikalailla meikäläisen synnytykseltä. Sairaalassa kerkesin olla joku 15-20 min ennenkuin neiti oli maailmassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Taizu89
Hemutukselle tsemppiä!! Varmasti jännittää!!

Hormoninäpyt ovat pieniä finnejä. Meillä osa vähän märkäpäänkin näköisiä. Ja tällä vauvalla niitä on paaaljon, siis tällä hetkellä posket täynnä. 10vrk ikäisestä niitä on ollut, ja sijainti vaihtelee päivittäin vähäsen, mutta nyt tosiaan hirveästi niitä on. Punoittavat ympäriltä.

Barbamama: teidän pienelle on tullut pituutta sentään. Meidän vaavi on nyt 51,4cm, kun 4vkoa sitten syntyessään oli 50cm. Eli pituutta tullut vain 1,5cm liki kuukaudessa (vaikka eivät pituutta niin seuraakaan). Paino oli tänään 3910, eli viimeisissä 6pv:ssä vain 90g. Terkkari ei kuitenkaan ollut huolissaan, kun painoa ja pituutta kuitenkin on vähän tullut, tyttö jaksaa syödä ja on hyvinvoivan näköinen ja oloinen. Seuraava punnitus kahden viikon kuluttua nyt sitten.

Eilen itkettiin sitten illalla ja yölläkin. Joskus näitä itkuisempia iltoja ja öitä on ollut, mutta nyt toki mietin heti sitä yhtä D-vitamiinitippaa ja jätin sen tänään antamatta. Katsotaan sitten huomenna uudelleen. Terkkarikin oli kyllä sitä mieltä, että etenkin näillä kesävauvoilla ei ole niin paniikkia D-vitamiinin aloittamisessa. Masuvaivoja siis on. Mahallaan nukutetaan päivällä välillä, kun muuten heräilee masuvaivoihin. Yöllä nukutin tyttöä oman vatsan/rinnan päällä mahallaan, nukahdin siihen itsekin ja vähän selkä jumissa aamulla. Vauva ei oikein osaa röyhtäistä hyvin, ja varmasti siksikin ilmaa mahassa on todella paljon. Paukkuja tulee jatkuvasti ja useita peräkkäin, usein itku saattelee niitä :(

Meidän aikaisemmat lapset ovat olleet nopeita syöjiä, eikä mulla ole silloin olleet nännit koskaan koetuksella ;) Mutta nyt tämä vauva tykkääkin hitaasti syödä ja oleskella rinnalla iltaisin, ja tiedän jotain tuskaisesta olosta. Onneksi yleensä vain toinen puoli kerrallaaan on kipeänä, ja on aina mennyt ohi. Toisessa rinnassa ehti olla tukoskin, nosti jo lämpöä ja oli päivän, kaksi tosi kipeä. Onneksi meni ohi suihkussa tyhjentämisellä, imettämisellä ja panadolilla eikä äitynyt tulehdukseksi asti.

Muuten on ihanaa, että on taas vauva. Olen nauttinut kyllä vauva-arjesta, eikä ole tuntunut raskaalta. Edelliset valvottivat enemmän, joten univelka kyllä tuntui. Nyt saan nukkua kolmen tunnin pätkän liki joka yö, mikä on siis luksusta kyllä. Ihmeellistä. Viime yönä mahavaivoja oli, toivottavasti eivät jää tavaksi! Pelkään ihan sitä mahdotonta väsymystä ja kokonaisvaltaista huonoa oloa, mitä valvomisesta voi seurata.
 
Voi hemutus millanen rumba sulle tulikin loppuun.sulla taitaa nyytti olla jo maailmassa jjoten kuulumisia odotelessa.. Kai me aletaan siirtyy tonne syntyneiden puolelle kun saadaan kaikki vauvat mitä tässä odotetaan niin kuvioihin?

Täällä hormooninäppyjä on kanssa, hautominen edelleen kiveksissä jatkuu. Taidan lopettaa pyllyn pesemisen ja tejdä noita kestopyllyrättejä joilla sitten voi pyyhkii nihkeenä. Niinkö barbbiskin tekee??

Tissit vähän löysät eikä tahdo saada otetta sängyssä yöllä niin meinaa hermostua.. mua pelottaa maidon loppuminen kun kaikki siitä koko ajan puhuu ja toitottaa.. Ei po uskoa moiseen. Kamalan suurelta tuntuu jo käsissä poika ja kasvaa ihan silmissä. Eilen eka kylpy ja kyllä tykkäs kovin!

Vaunuissa tykkää nukkua, ulkona, sisällä ja lenkillä. Jos käydään kahvilassa niin alkaa itkeä kärryissä. Vieraat äänet tietysti pelottaa, mutta jatkaa heti unia kun ottaa syliin. Kotona nukkuu kyllä missä vaan...

Oma mielikin tasaantunu parissa päivässä alkaa tottua lapsen olemassaoloon ja tarpeisiin joten ne ensi itkut ja ihme fiilikset kyllä oikeasti tasaantuu kun keskittyy hetken omaan jaksamiseen. Kiitos tsempeistä teille!!!!!!

sandra ja poju 11pvä
 
Heipparallaa!

Meille siis syntyi tyttö 28.6, rv 42+0, klo 14.25. Kokoa 4,1kg ja 52cm

Jäin silloin ya kontrollissa käynnistykseen, kun paikat olikin jo yllättäen kalvojen puhkaisu valmiit. Eli kalvot puhkaistiin siinä klo 9 aikaan aamulla, josta alkoi säännölliset ja kipeät supistukset, oksitosiini tippaan illalla klo 21 aikoihin, josta supistukset kävivät niin kipeiksi, että olen menettänyt tajuntani toistuvasti ja saanut epiduraalin kolme kertaa, mutta kaksi viimeistä lisä annosta eivät enää vaikuttaneet, jolloin sektio päätös on tehty kohdunsuun ollessa 6 cm auki.

Imetyksestä sen verran, että luottakaa itseenne!! Mullakin kesti tälläkertaa päivä tolkulla maidon nouseminen, mutta kyllä se sieltä nousee. Vauva vaan jatkuvasti tissille ja tutti vain matka käyttöön autoon, tms tilanteisiin.

Kipu imettäessä johtuu hyvin todennäköisesti väärästä imuotteesta. Ja väärä imuote on omiaan rikkomaan nännin.

Annan ensikertalaisille muutaman vinkin.


Ensiksi varatkaa matkaan kärsivällisyyttä. Vauvan itku ja huuto ei ole vaarallista, vaikka se siltä voi tuntua hormoni mylläkässä :)

Rinnasta kannattaa ottaa itse kädellä ihan kunnon ote ja puristaa sitä lysyyn niin, että nännin saa tungettua tarpeeksi pitkälle vauvan suuhun. On tärkeää, että vauvan suussa ei ole vain nänni vaan myös nännipihaa.

Vauvan tulisi avata suu ihan ammolleen, vauvan itkua voi käyttää tässä hyväksi.

Rinnasta joutuu usein pitämään kiinni imetyksen aikana, jotta se pysyy sen muotoisena, että vauva saa pidettyä otteensa.

Kokeilkaa rohkeasti eri asentoja.

Jos vauva päästä irti tai imeminen sattuu kauemmin kuin 10 sekuntia, niin irrota rinta ja koeile uudestaan, useita kertoja.

Jos imiessä vauvan poskeen tulee kuoppa, on imuote väärä. Irroita silloin vauva rinnalta ja yritä uudelleen.

Vaihtele rintaa ja imetys asentoja. Äläkä lannistu vastoinkäymisistä. Sekä äiti, että vauva opettelevat uutta taitoa ja kummatkin ovat herkässä ja väsyneessä mielentilassa, silloin kummankin kyyneleet ymmärretään ;)

Juokaa paljon, paljon, paljon ja rasvatkaa rinnanpäitä.


Pitäkää huoli niska- ja hartiaseudusta.

Tsemppiä!

Murukka ja IHANA tyllerö n. viikon.
 
eilen käytii neuvolassa ja neiti kasvanu hyvin painoa tullu 280g viikossa ja pituutta tullu yhteensä 3vko aikana 5cm :) pitkänä ja hoikkana tyttönä kasvaa..

masuvaivoja ilmaantu d vitamiinin antamisen aikaan ja ny sit pari päivää taukoa ja merkin vaihto jotain vatsa ystävällisempää pitää hakee nyt sitten.

imetys sujuu kohtalaisen hyvin.lisämaitoa joutunu antaa jonku verran....pitäis tosiaan muistaa itekki juoda hyvin ja syödäkin et sitä maitoo tulis.

väsy painaa..päivisin ku ei tuu nukuttuu ku tyttö nukkuu.tulee tehtyä kotihommia yms..yöl saan sentää 3-4h putkee nukuttua..pitäis osata välil olla vaan ihan sama miltä huusholli näyttää ja vetää päikät : /

Onnea taas vauvautuneille :heart:

Taistis ja pikkuneiti 3vko 2pvä
 
Onnittelut murukka!

Täällä on käyty taas opiskelemassa imetysasioita (sori kun jauhan näistä tissikipuongelmistani joka viestissä...) ja oon alkanut epäillä että mulla on rinnoissa + vauvan suussa sammasta. Sain tosi tukevat antibioottikuurit ennen synnytystä (4 päivää antibioottitipassa, kahta antibioottia) ja nehän on omiaan altistamaan hiivatulehdukselle. Kipu rinnoissa on siis ihan jatkuvaa, imetysten välillä rintoja kauttaaltaan (rinnan "sisältä") polttelee ja pistelee tuntitolkulla, nänneihin kun hipaiseekin niin nousee tukka pystyyn kivusta. Nyt huomasin että vauvan kielen päällä on jonkin verran valkoista peitettä. Kokeilin dippailla nännejä vichyyn ja laitoin myös vissyä vauvan suuhun (irvistys!). Ja arvatkaapa mitä, en tiedä kuvittelenko mä vain, mutta jo ensimmäisen vissykäsittelyn jälkeen vauva sai heti paremman imuotteen ja myös omien nännien helottavanpunainen väri jomottava kipu vähän helpottivat. Jatkan kokeilua, josko tästä löytyisikin ratkaisu meidän tuskien taipaleeseen. Maanantaina on neuvola, siellä viimeistään katsotaan asia terkkarin kanssa.

Maitoa kyllä tulee enkä ole antanut lisämaitoa (no, ekalla viikolla kotona mies antoi 20 ml korviketta). Mupelo, mä kans luulen että nyt on tiheän imun kausi meneillään!

Ristiäisiä varten kävi tänään pappi suunnittelukäynnillä ja kävin myös tilaamassa kukkakaupassa kastepöytään kukkia, kun ristiäiset on tulevana lauantaina. Vielä kun joku siivoaisi meidän huushollin... :headwall:

Jaksamisia leidit!

Maikki ja typy 3,5 vkoa
 
moikka!

Meille syntyi tyttö 20.6 pituus 50cm ja painoa 3730g. Rv 40+2.

Mulla tosiaan Raskausdiabeteksen takia alettiin käynnistellä synnytystä laskettuna päivänä cytotec muruilla. Pari päivää siinä meni ennen kun vauveli syntyi, mutta rd huolimatta ei onneksi tuon isompi vauva ollut :)

mimskuliini ja vauva 2vko 1pvä
 
  • Tykkää
Reactions: Mupelo
Heippa!
Pääsen nyt vasta päivittämään sillä olen itse ollut aika kipeä. Nyt aletaan oemaan voiton puolella ja pääsin jo ylös sängystä kävellen wc:seen.
Synnytyskertomuksen Kirjoittelen kun pääsen koneelle :) ...nyt kirjoitan siis puhelimella :D

Eli saimme rakkaan ja ihanan poikamme suunnitellussa sektiossa 41+3 4.7.2012 klo 14:22. Pisteillä 9. Kokoa komeudella oli 4610g ja 53cm py 38,5 cm :D (korjaan tekstin punaiseksi kun tällä puhelimella en saa)
Sektio oli siis kohdallamme ainoa oikea ratkaisu, jo pelkästään päänympärystä ajatellen :) poika oli ensimmäisen vuorokauden sokeriseurannassa josta sai puhtaat paperit (kolme yli 3.0 arvoa)

Sairaalassa menee varmasti viikonloppuun ja nyt kun itsekin pääsen liikkumaan niin tutustuminen vauvaan alkakoon. <3

Tissiin tarttuu kovasti kiinni ja pullolle irvistelee.

Tätä rakkauden määrää!!!!

Hemutus ja Möykky 2pv
 
Viimeksi muokattu:
Onnea taas kaikille vauvaantuneille!

Hemutus: Ei tartte korjata punaseks. Sain napsattua tiedot näinkin. Oli näköjään hieman yläkanttiin teillä tuo painoarvio, mutta parempi niin. Meillä esikoisella oli syntyessään samankokoinen pää ja 4790g/55cm, joten kunnon kokoisen pojan olette saaneet syliin.
 
  • Tykkää
Reactions: Hemutus
Meille syntyi viime viikon lopulla POIKA <3 Synnytys eteni käynnistyksen kautta kiireelliseen sektioon kun tilanne ei edennyt ja poitsun sydänäänet alkoivat laskea supistusten aikana. Sektio sujui hyvin ja pääsimme kotiin 5. päivänä synnytyksestä. Oon toipunut kivasti ja otan enää puolikasta buranaa kipulääkkeenä. Senkin vois kohta jättää pois.

Poika on ihana. Aivan häkellyttävää tää äitiys. On kyllä niin muuttunut maailmankatsomus... Kaikessa vauva tulee ensin, sitten muut asiat. Onkohan tää loppuelämän tilanne, että lapsesta on koko ajan suuri huoli? Kaikki on sujunut hienosti, mutta silti pelottaa et rikon lapsen. Itkettää itseekin kun vauvan on huono olo. Tuossa hän nukkuu tyytyväisenä. Äidin pieni <3

Tässä tän hetken ajatuksia. Onnea hurjasti kaikille vauvoista!!!!!
 
  • Tykkää
Reactions: Sandrastiina

Yhteistyössä