Kesäkuun Kastehelmet 2012 **HUHTIKUUSSA**

Aika hyvinhän noi asiat mitä siihen sairaalakassiin miekin survoisin niin on tullut lueteltua, mut laitanpa vielä oman luetteloni (jos kaikki vaan muistan :D)

-Paita, Housut (lököt esim verkkarit), imetysliivit, alkkarit, sukat, sandaalit
- Omat lääkkeet (ainakaan meillä ei sairaala "tarjoa" esim. jos on VTI estolääke, miulla oli esikon aikaan nitrofurit.. Nyt ei oo mitään mutta JOS)
- Buranaa ja Panadolia (sairaalasta saa mutta viimeksi jouduin odottamaan monta tuntia, arvelin ensin pyytää kipulääkkeet hoitajilta mutta jos ei kuulu niin otan omat.)
-Vauvalle kotiustumisvaatteet, body & housut tai pyjama, sukat, käsisukat, pipo ja kapaloliina esim. pyyhe
-hammasharja ja tahna
-shamppoo&hoitoaine, suihkusaippua
-liivinsuojat, terveyssiteet? (esikoisesta miulla kesti jälkivuoto 5viikkoa ja kotiuduttuakin vuoto oli kuin niagarasta, eli mie sain sairaalasta mukaan niitä jumbovaippoja)
-lukemista? mp3 soitin? ym. viihdykettä. Mies saa käydä ostaa lehtiä ym. jos tarvii..

muoks. itsestään selvät asiat kuten puhelin, laturi, kamera... kanssa :)

Tällähetkellä kassista löytyy peräti suihkusaippua ja matka hammasharja :D pitäs varmaan ruveta pikkuhiljaa sanoista tekoihin..

Tuosta rupesin miettimään että kotia muistaa hommata vaippojen ym. lisäks
napatyngän hoitoon
-pumpulipuikot
-ei kirvelevä desinfiointiaine
-bepanthen

Peikko ja Otus 30+3
 
Viimeksi muokattu:
Hyvät sunnuntait kaikille!

Olen lukenut koko ajan ketjua,mutta oma kirjoittaminen on jäänyt todella vähälle. Jotenkin tuntuu,että tuo esikoinen vie kaiken ylimääräisen ajan.

Sairaalakassi on täälläkin pakkaamatta,mutta 2 koneellista vauvapyykkiä olen kuitenkin jo pessyt:) Ehkä tässä pikkihiljaa pitäisi pitäisi pakata. Tosin mies sanoi,että hän voi kyllä pakata sen vauvan osalta;)

Minua on kanssa nyt viikon verran supistellut öisin,mutta päivät ovat olleet rauhallisempia. Toivotaan,ettei supistukset ylly tästä.

Suosittelen muuten lämpimästi yksityistä synnytysvalmennusta. Vaikka meille on tulossa jo toinen vauva,niin jotenkin oli ihana päästä synnytysvalmennukseen ja vähän keskittymään tähän raskauteen enemmän. Harmittaa,että valmennus on jo ohi, sillä tykkäsin siitä niin kovasti. Käykääs tutustumassa.

Maailma navassa synnytysvalmennus

Ihania vointeja kaikille
Renu 32+0
 
Sairaalakassia en ole minäkään edes miettinyt. En taida tälläkään kertaa mitään pakata valmiiksi ennen lähtöä. Eipä sinne nyt niin ihmeitä tarvitse mukaan enkä aio siellä makailla yhtään enempää kuin on ihan pakko (mieluiten heti synnytyksen jälkeen kotiin). Siksi en siis varaa "tekemistä" mukaan. Itse lähden ihan mielelläni niissä sairaalan verkkohousuissa ja vaipassa kotiin, jos suoraan pääsen lähtemään. Vuotoa tulee kuitenkin melkoisesti niinä ensimmäisinä päivinä. Jos jotain menee totaalisesti pieleen ja joudun jäämään sairaalaan, voi mies roudata niitä tavaroita sinne. Tärkeimmät mukaan otettavat on tietysti kamera (mies huolehtii siitä) ja käsilaukussani kulkevat aina mukana avaimet ja känny joten niitäkään ei tarvitse erikseen miettiä. Nappaan varmaan vaan vauvalle vaatteet ja itselle imetysliivit + liivinsuojat mukaan lähtiessä. Sen verran ehtii varmasti vaikka tulisi kiirekin. Eikä kiire tule kuin ihan poikkeustapauksissa. Yritän pärjätä kotosalla tunteja ennen lähtöä, jos kaikki menee normaalin kaavan mukaan. Siinä kyllä ehtii miettiä ne mukaan otettavat tavarat :D

Ehkäisyäkään ei olla mietitty. Pari vuotta sitten poistin ehkäisykapselin ja aloitettiin vauvan yritys. Ollaan hiukan pohdittu vielä toisen yhteisen yritystä, mutta se jää nähtäväksi toteutetaanko sitä vai ei. Tuskin siis mitään kovin pysyvää ehkäisyä nyt tähän hätään hankitaan. Ikää on jo sen verran, että uusi yritys pitää aloittaa aika pian jos ylipäätään vielä siihen lähtee. Mitään sterilisaation kaltaista pysyvää en itse harkitsisi ollenkaan. Olenhan minäkin aikoinaan luullut lapsiluvun olevan täynnä. Elämä voi kuitenkin yllättää. Muistakaa, ettette itse aina päätä siitä miten elämä menee. Mies voi lähteä lätkimään ja siinä on täysin uusi tilanne edessä, johon ei voi etukäteen varautua. Itse löysin uuden miehen, jolla ei ollut ennestään lapsia, mutta haluaa niitä. Itsekin olen nyt innoissani uuden alun edessä vaikken olisi tätä uskonut 10 vuotta sitten.

Vauva touhuaa jo melkoisesti tuolla masussa. Yöunet on aika katkoisia senkin vuoksi. Muutenkin heräilen vessaan parin tunnin välein ja sitten herään vielä vauvan potkusessioihin.... Mies on ihan haltioissaan, kun maha heiluu. Hän käy vähän väliä juttelemassa vauvalle, josta pieni sitten intoutuu entistä enemmän. Edelleen liikkeet tuntuvat enimmäkseen niin, että toisen lantioluun alla tuntuu tunkemista / painetta (veikkaisin vauvan pään olevan siellä) ja siinä ympäristössä hennompia liikkeitä ja ihan ylhäällä pallean seutuvilla kunnon potkuja.

Vauva tuntuu olevan jo melkoisen iso ja välillä ahdistaa jo hengitystä eikä ruoka maistu. Ensin on muka kauhea nälkä ja jo muutaman haarukallisen jälkeen tulee ähky ja närästys olotila. Makuullaan ei taas uskalla olla syömisen jälkeen tai olo on ihan kamala koko loppupäivän.

Miten sokeria mittailevilla on mennyt? Mulla ois neuvola ensi viikolla ja siellä niitä arvoja katotaan. Nyt on neljäs viikko mittailua menossa. Käskettiin testata herkuttelua ja syödä ihan niinkuin yleensäkin. Se näkyy sitten niissä arvoissa, että olen testannut herkkuja. Jos syön ruoan päälle jotain, se ei nosta sokeria juurikaan. Sen sijaan pelkkää suklaata mussuttamalla iltapalaksi sain sokerit nousemaan. Muutamat paastoarvot ovat olleet rajalla vaikka ilta-arvo oli hyvä. Sitä hiukan ihmettelen. Kuinka helposti noista siis joutuu tarkempaan mittailuun tai jopa insuliineille?

Barbbis 30+1 (JEE uudet kymmenykset alkoi!)
 
Heippa hei!

Kiitos kaikille ketkä ovat laittaneet vinkkejä sairaalakassista! tosi kiva :)

Ehkäisyä
En ole miettinyt vielä! Ennen raskautta mulla oli käytössä nuvaring ja tykkäsin siitä tosi paljon! :) ..taitaapa olla raskauden jälkeen myös se 1. vaihtoehto :)

Neuvola-kuulumisia
Painoa tullut 13kg APUA!! Nyt vois pysähtyä ;)
Äitipkl:lla kävin (rv 29+3) sikiön makrosomian vuoksi uä:ssä myös ja kaikki hyvin. Painoarvio 1,8kg (rv 26+2 painoa oli 1,1kg) kasvelee omalla käyrällään. Hieman kyllä mietityttää tuo vauvan paino että kuinka se niin iso on jo.. Itsellä kiitettävän paperit sokerirasituksessa ja monipuolisesti olen itse syönyt, normaalipainoinenkin oli raskauden alkaessa. Noh kokoa nyt kontrolloidaan vielä :)

Muuttoon enää viikko!! Jännittää :) ensi viikko meneekin pakkaillessa! Ollaan asuttu vuokralla ja nytkin muutamme väliaikaisesti Tampereelle vuokralle! Meillä molemmilla kova asuntokuume eli saa nähdä kauanko jaksamme tuossa asua kun uusi muutto jo edessä omaan kotiin :D

Hemutus ja kookas Möykky 30+0 POKS POKS
 
Hikka täällä vauva hikkailee usein, varmasti päivittäin :) Esikoinen oli kanssa kova hikkailemaan masussa ja hikkaili usein sitten vauvanakin.

Asento en tiedä miten vauva tuolla möyrii, mutta kovat potkut tulevat tuonne oikeaan kylkeen, todella tuonne sivulle, en edes tiennyt että kohtu ulottuu sinne asti :p Jokin kova tuntuu tuossa rintojen alapuolella, luulisin että se olisi pää, varma en ole, mutta todella kova on ja jos noin on, niin vauva on siis perätilassa. Täällä kovin pähkäilen, että varaisko ajan yksityiselle ultraan sen asennon varmistamiseksi...neuvola on tosin ensi viikolla, josko täti suostuisi lähetteen laittamaan ä-polille, kun en kyllä luota yhtään hänen arvioonsa käsikopelolla tehtynä. Noh, katsotaan sen käynnin jälkeen, jollei lähetettä laita, niin varaan yksityiselle, koska en halua odottaa neuvolalääkäriin asti, kun se aika on vasta tuolla rv 36, liian myöhään menee sitten. Jotenkin olen alkanut panikoimaan tämän vuoksi, kun se esikoinen kerran perätilassa oli, en tiedä miksi se asia nyt minua on alkanut niin painamaan, joten oman mielenrauhan vuoksi haluan "varmistus"ultran vauvan asennon varmistukseksi ennen synnytystä. Jotenkin tuo neukkutäti on niin hälläväliä tyyppi, etten luota hänen arvioonsa :whistle:

Sairaalakassi aion pakata valmiiksi sen varmaan tuossa ä-loman alkaessa, eli 4vkon päästä. Kiva kun olette muistuttaneet mitä kaikkea sinne tarvis mukaan ottaa ja siitä tulikin mieleeni, että ehdottomasti mukaan LEVOLACIA! Mulla oli ainakin niin kipeenä paikat, että ummetus oli kova, kun ei pystynyt pytyllä sitten yhtään ponnistamaan! Sieltä hoitajilta kyllä sai ummetukseen jotain, mutta en kehtaa koko ajan siellä ruinata, joten sen otan mukaan :D Sitten kotiinlähtöön tosiaan jotkut lökövaatteet ja imetysliivit ja siteitä. Ja tietty vauvalle omat vaatteet, jotka on jo valmiiksi ostettukin :D

Täällä voidaan edelleen hyvin, närästystä lukuunottamatta. Supisteluja ei liiemmin ole, tai en ainakaan tunne mitään, joten hyvin sen osalta mennään. Painoa tuntuu kanssa itselleni kertyvän liiankin helposti, en ymmärrä, mutta en jaksa vaivata sillä nyt päätäni. Painoa tullut nyt kanssa varmaan n.12-13kg, enempää ei kiitos tarvisi tulla :p

Perjantaina käytiin tilaamassa Emmaljungan city crossit! Malttamattomana niitä odottelen, parin viikon toimitusaika pitäisi olla, jos löytyy maahantuojalta, jos joutuu tilaamaan suoraan tehtaalta, on toimitusaika 4-12vkoa!!huh!!

Tsemppiä kaikille odotukseen, ei ole kauaa enään! Juuri katselin eilen illalla makkarissa koottua pinnasänkyä ja ajattelin, että pian siinä köllii pienen pieni tuhisija, jännää, minkähän näköinen tämä uusi tulokas on :heart:

jkoo + Pupu 30+5
 
:wave:

Tallinnan reissusta eilen kotiuduttu.
Jo oli mukava reissu :) Kahdenkeskeistä aikaa miekkosen kanssa :heart: ..mut sit taas supisti ja supisti, ja oli tukala olla ja ahisti : /

Nökö on istuma-asennossa täällä ainakii.. Pää on rintojen alla.. Kyllä painaa ja ahistaa..

Neuvolaan lähtee tää naikkonen ny.

Emby^ ja nökö 31+0 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Mupelo
Hemutus: miten teillä todettiin alunperin vauvan olevan iso, siis että sait lähetteen polille makrosomian vuoksi?
Mua todella huolestuttaa tämän oman vauvan kok, vaikka tiedänkin, ettei se aina ole sf-mittaan verrannollinen. Kuitenkin tällä sf:llä esikoinen oli rv39 ja kuopus rv37-38... ja mulla alkoi tässä raskaudessa tänään rv33. Painoa on toki enemmän, pari kiloa, mutta ei kai sen valtavasti pitäisi sf-mittaan vaikuttaa? Pitää tänään puhua neuvolassa tästä. Täälläkin neuvolalääkäri taitaisi osua mulle tyyliin viikolle rv37. Jotenkin tuntuu mustakin, että on jo myöhä silloin miettiä, missä asennossa vauva on tai onko se tosi iso.

Mulla muuten närästys palasi viime viikolla, varmaan kun vauva oli pystymmässä. Mutta nyt en taas tiedä, miten päin on. Vatsa on kuitenkin sellainen roikkuva, jotenkin alhaalla se on kuin kaljamaha! Voihan se olla, että vauva viihtyy edelleen poikittain tuolla kohdun alaosissa nyt.

Limaista vuotoa ei ole nyt tullut muutamaan päivään. Äsken kävin vähän kävelemässäkin, ja heti olen aivan poikki! On jotenkin käsittämätöntä, ettei meinaa mitään jaksaa tehdä. Jos kävelee 500m niin sitten pitääkin taas maata sohvalla, että jaksaa laittaa ruokaa :(

Onneksi on muitakin, joilla on sairaalakassi pakkaamatta :) Mäkin vähän luotan siihen, että tulee hidas synnytys ja että mies kiikuttaa tarvittavat tavarat sitten sairaalaan, jos jotain puuttuu. Mutta mm. imetysliivit pitäisi jostain etsiä / ostaa ( en muista, heitinkö kaikki jo roskiin, kun olivat aika kulahtaneita) ja liivinsuojia. Mä tarttin niitä jo sairaalassa. Mulla muuten jälkivuoto kesti molempien synnytysten jälkeen 8 VIIKKOA. Tosi kivaa, etenkin kesällä :( Yösiteitä käytin jonkin aikaa, muut olivat kyllä liian pieniä. Sairaalassa olen vauvan kans ollut 3-4päivää, eivät ole päästäneet täältä kotiin. En tiedä, onko meidän sairaalassa ollenkaan polikliinistä synnytystä? Vauvan parhaaseen vedoten viimeksikin pitivät meidät siellä, vaikka vähän anelin pääsyä kotiin aikaisemmin. Kaikki oli kuitenkin periaatteessa kunnossa, mutta 3vrk:n ikäisenä tehdyn lääkärintarkistuksen jälkeen vasta kotiin päästiin. Tyttö kun syntyi illalla, niin taidettiin olla peräti 4 yötä sairaalassa.
 
Aanna
Mulla oli neuvolassa 24+3 sf 28 josta lääkäri laitto äitipkl:lle ultraan epäilynä että lapsivettä olisi liikaa. Noh ultrassa kävin 26+2 jolloin lapsivettä oli normaalisti mutta sikiö vastasikin jo viikkoja 28, painoarvio tällöin oli 1.1kg. NOH sain uuden ultra ajan jossa viikkoja oli 29+3, lapsivettä edelleen normaalisti, sikiön painoarvio 1,8kg ja vastaa viikkoa 33.
Näin siis meillä. SF mulla oli neuvolassa 29+4 niin 30. Tosin mua ärsyttää suunnattomasti se, että mulla on tota sf:ää nyt mittailtu neljä kertaa, jokaisella kerralla eri mittaaja. Yksi lääkärin mittaama ja muut th opiskelijoiden mittaamia...

Mulla olisi Porissa nyt 16.5 uusi ultra taas tuosta koosta, mutta kun vaihdamme kirjat nyt Tampereelle niin ajankohtaa sille en nyt siis vielä tiedä :)

Hemutus ja Möykky 30+1
 
Jälkivuoto ai niin, semmostakin on!! Jotenkin ajattelin painella heti parin viikon päästä mukamas vaaleissa kesäkuteissa ilman vaivoja tuolla vauvan kanssa, mutta ei, se ei mene niin :whistle: :D Viimeksi olin niin rikki 2 viikkoa, etten käynyt missään kun sattui! Jälkivuotoa kesti n. 3 vkoa ja se oli runsasta, eli kivaa tulemaan olemaan, toivon vaan ettei ole kauheita helteitä :kieh:
 
Aannalle tsemppiä ja jaksamista!

jkoo, mulla kans tuntuu potkut kyljessä ja kylkiluiden alla, mutta vauva on ultran mukaan pää alaspäin.

Hemutukselle tsempit muuttopuuhiin!

Mä olin kans esikoisen synnytyksen jälkeen 4 seuraavaa päivää sairaalassa. Olisivat päästäneet jo 3 päivän jälkeen kotiin, mutta olin hätäsektiosta niin kipeänä, että pyysin saada olla vielä yhden yön. En nimittäin pystynyt edes nousemaan sängystä omin avuin, kun alavatsaan koski niin.

Tänään kävin ostamassa imetystyynyn, kun oli kerrankin aikaa poiketa vauvatarvikeliikkeessä. Ostin Boppy -merkkisen, jota kuulemma KYS:lläkin käyttävät ja oli suht ok hintainen. Aika ruma päällyskangas oli, täytyy varmaan ommella siihen joku oma päällinen vielä (kun niitä kuitenkin saa olla sit pesemässä).

Liikkeessä oli myös äitiysfarkkuja poistokopassa ja ajattelin että ehkä vielä voisi yhdet ostaa raskauden loppuun, kun tuo malli tuntui siltä että menisivät tarvittaessa myös synnytyksen jälkeen (ei siis "mahan yli" -mallia vaan kapeampi vyötäröresori). Hintaa oli 5 euroa ja kassalle mennessä sanoivat, että "näitä saa muuten kahdet yhden hinnalla". Hain sitten toiset samanlaiset eli hintaa jäi roimat 2,50/kpl :D

Sairaalakassia en oo vielä ajatellut pakata. Eiköhän sitä sit lähempänä h-hetkeä ehdi... Ja jos joku katastrofilähtö tulee, niin mies voi kyllä sitten tuoda tarvittavia juttuja perässä (asutaan lähellä sairaalaa). Tietty imetysliivit, liivinsuojia, siteitä, vaihtovaatteet ym. vois valmiiksi katsoa. No, tarkemmin ajatellen tuohan nyt sitten oikeastaan onkin sitä sairaalakassin pakkaamista =)

Vähänkö mä jo ootan että vauva syntyy :heart: Just kaverin kanssa juteltiin, että esikoista odottaessa sitä oli jotenkin vain pääasiallisesti raskaana, seurasi tarkkaan jokaistan tuntemusta, eikä osannut ajatella tosissaan, että raskaus päättyy ja vauva tulee. Toista odottaessa taas elää enemmän jo siinä hetkessä että vauva on sylissä ja raskaus tuntuu enemmän vain pakolliselta välivaiheelta. Tää nyt varmaan kuulosti hassulta, mutta tulipa mieleen =)

Maikki rv 30+6
 
Voi sairaalakassi, täällä meni ihan kylmät väreet kun aloin miettiä kuinka lähellä tuo asia taas onkaan :) Kylmät väreet hyvällä tapaa siis, mutta silti pieni pelkojännitys hiipi mieliin :heart: Joku oli maininnu rintapumpun mikä oli ihan pirun hyvä heitto, ei olis tullu ittellä mieleen vaikka toista lasta odotan ja ekankin kohdalla se maito nousi ihan muutamissa tunneissa yön aikana ja siinä oltiin peukalo keskellä kämmentä ja rinnat kuin Dolly Bartonilla :LOL: Mies meinas kuolla nauruun kun tuli mua aamulla hakemaan kotio kun mun posat oli vähä yöllä kasvanu :LOL:
Mulle ehdottoman hyviä eväitä oli Tripit ja Mars-suklaapatukat. Mulla lensi ykä sairaalassa kipujen takia mutta ainut mitä sain alas oli toi suklaa ja tripit + jogurtti jota sai sairaalasta, mut noi säilyy ilman jääkaappeja :popcorn:

Harjoitussupistuksia: kivuttomia ja kivuliaita, kumpaakin sorttia tuli täällä kans eilen. Aluksi olivat ihan kivuttomia ja alkoi jo aamupäivästä, ku yleensä illalla. Tein kyllä joo kotitöitä, mutta en mielestäni liaan raskaita enkä millään kauheella temmolla. Sit tuli muutamia kipeitä ja sit alkoi tulla niitä sukkapuikko iskuja, kohdun suulle?. Sit kun muutamia kipeitä ja kivuttomia ja sukkapuikko iskuja oli tullu jonku aikaa, alkoi alaselkää särkeä... siinä kohtaa vähä alko hirvittää ja otin Panadolin ja tuumasin miehelle että nyt on tilanne tämä että minä rauhotun ja ne menikin sitten ohi ja tänään ei oo ollu mitään... mutta kyllä vähä ihmetytti. Olin eilen tytön kans vain pihalla, jossa seiskoskelin ja välillä kyykkyilin ja käveleskeltiin rauhassa, pyyhin pölyjä, pesin pyykkiä ja pesin vain yhden huoneen lattian, että tyttö pääsi päiväunille... mies kuitenkin teki sen raskaimman eli imuroi ja pesi loput lattiat... no kaipa se joskus vain moittii vähäistäkin puurtamista :)

Vitsit huomenna ja keskiviikkona tulossa taas tänne Pohjanmaan suuntaan jonkin sortin takatalvi, prkle :kieh:

PikkuMyy ja "kikko" 32+2
 
Neuvola oli tänään. Kuten arvelinkin, vauva on edelleen poikittain. Painoa tullut reilu kilo 2 viikossa :( No, pelkäsin, että vielä enemmänkin. Sf-mitta oli nyt 32+0 32. Jos sf keikkuu vielä yläkäyrän päällä seuraavassa neuvolassa tai vauva ei ole kääntynyt, pääsen äitipolille kokoarvioon/ kääntöyritykseen. Nyt vauva on poikittain ja selällään, joten ei voi mahan päältäkään kokoa mitenkään arvioida :(

Tosi lyhyen aikaa kestänyt monella jälkivuoto. En tajua, miten mulla meni 8 viikkoa, siis kamalaa :( Loppuaikoina vuoto oli melko vähäistä, mutta vuotoa kuitenkin... kunpa nyt olisi vähän lyhyempi tuo aika! Jos vauva syntyy juhannuksena, jälkivuoto kestää käytännössä koko kesän, jos 8 viikkoa kestää.

Lisäys: ai niin, ja neuvolalääkäriajan sain vasta 37+3! Tosi myöhään. Mutta ehkä lääkäriaika korvautuukin sitten ajalla äitipolille.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt vasta täältä löysin kesäkuisille oman ketjun ja ihanaa kun tämä on niin aktiivinen, joten päätin sitten liittyä keskusteluun mukaan. :)

Mulla on nyt ollu muutamana päivänä ihan älyttömän tukala olo kun vauva on siellä jo pää alaspäin ja tuntuu et pää vaan painuu koko ajan alemmas ja alemmas. :/ Kauhee paineentuntu on myös ollut, mutta en jaksaisi uskoa et kyse olisi mistään ennenaikaisesta synnytyksestä. Ehkä kohtu valmistelee vaan itseään synnytykseen.. Selviipä viikon päästä neuvolassa varmaan jos on jotain ongelmia. :)

Heräsin aamulla kuuden maissa hirveeseen vessahätään ja pyyhkiessäni paperiin tarttui mukaan hieman verta alapäästä. En tiedä oliko kyse haavaumasta vai vuotaako istukka hieman. :eek: Olin niin tajuttoman väsynyt etten ees tajunnut reagoida asiaan pahemmin. Sitä tuli siis todella niukasti ja en tiedä mistä se oli lähtöisin, mutta eipä oo tässä sen aamun jälkeen mitään tullut et jos kyse on ollutkin vain jostai pintanaarmusta alapäässä tjms. :) Ajattelin itse tarkkailla nyt asiaa ja soittaa heti päivystykseen jos vielä jotai tulee. Onko kenelläkään muulla ilmennyt mitään tällaista vuotoa loppuraskaudesta?:eek:

-Tea 21v LA 14.6 /KOS ja ensimmäinen - tyttölupaus

Toivottavasti päästään kunnialla loppuun asti vaikka olisi kiva saada jo pikku prinsessa omaan sylkkyyn. :)

-Tea ja Pikku Prinsessa 31+4
 
Viimeksi muokattu:
..jjuu, jeesjees. Täälläkin neuvolakuulumisia.

Perätilassa ollaan edelleen, perkele. Kyl alkaa kauhukuvat nostamaan päätä, mä EN synnytä ekaa lastani perätilassa. En varmana! : / Kääntyis ny.. hmph..

Leukkarit oli plussalla pissassa, joten pissanäytettä viedään huomenna tk:hon. Ihan vaan siksikin, kun on sellanen vannemainen kipu tossa rinnalla, ahistaa ja puristaa. Kävellessä ja istuessa : / Huh.. mut ei turvota ja paineet oli ok.
SF-mitta oli mulla 31, hiukan yläkäyrässä, mut.. niih.
Kiloja tullu kokonaisuudessaan noin 10 kiloa..

Jjees. Siinä kai ne tärkeimmät..

Nniiiiiin, ja tervetuloa uudet mamma(t)! :wave:

Emby^ ja nökö 31+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Heipä hei=)

Eileisestä illasta asti on sitte kokoajan enemmän tai vähemmän juilinu alavatsa. Välillä supistaa tosi kipeesti. Eilen illal en päässy ees kävelee kunnolla liitoskipujen takia ja yö meni kans kipujen kans katkonaiseksi.
Minäpä urheana tänään kuitenkin lähin töihin aamulla. Ja parin tunnin pääst oli pakko lopettaa ja lähtee kotiin lepäämään. Että tämmöstä.

Koko päivä ollu jotenki kivulias. En kuitenkaan soittanut mihinkään kun huomenna neuvolalääkäri. Saas nähä nyt jännittää. Toivottavasti kaikki kuitenkin hyvin.

Nona76 ja rymyiita 30+6
 
Heipsan täältäkin :)
Tänään on ollut oikein masuvauva päivä, kun aamulla oli neuvola ja sitten kävin nyt illalla sairaalan omassa synnytysvalmennuksessa. Neuvolassa kaikki oli ok, painokin oli jopa pudonnut viime mittauksesta muutaman sataa grammaa :) Ainoa huono asia oli että vaavi on edellee tulossa perse edellä..... No neuvolatäti ei tästä vielä ole huolissaan, mutta mä hieman sitä murehdin kun se ei oo kertaakaan ollu missään muussa asennossa kun tolleen hieman poikittain. No varasin tänään synnytystapa-arvion et siellä sitten yritetään sitä kääntämistä jos on edelleen tolleen peba edellä. Meillä ei sitten olekkaan enään neuvolassa lääkäriä, johtuukohan se siitä et kun on ensisynnyttäjä ni on toi synnytystapa-arvio???

Jep mut toi sairaalan oma valmennus oli todella kiva, kun siellä käytiin kaikki läpi ihan siitä mitä tuntemuksia tulee kun synnytys lähestyy ja mitä sitten sen jälkeen tapahtuu. Käytiin just tutustumassa synnytyssaleihin ja muihin tiloihin siellä. Kyllä toi toi tätä taas hieman realistisemmaksi ja hokas että helkkari kyllä se vaan sieltä kohta jo tulee.

Neuvolassa käytiin läpi paljon kaikkia tuntemuksia mitä raskaus on aiheuttanut tai tuonut tullessaan ja sit piti joku masennuskaavakekin täyttää. No mulla nyt suht kai kaikki on ollu ok, mut semmosta ajattelin teiltäkin tiedustella kun olen nyt kavereiltakin kyselly ketä on jo lapsia saanu et jutteletteko te mahalle tai otatte siihen jotain muunlaista kontaktia????? Kun mä en osaa... jotenkin en osaa ollenkaan personoida tota asukkia kun ei ole edes varmuutta siitä kumpi tulee eikä sille ole mitään sellaista "työnimeäkään" oikein tullu.

Ja yks asia mikä mua ketuttaa on se ettei mun tee mieli seksiä tai siis ei oo oikeastaa koko raskausaikana tehny mieli. Ja mä haluaisin et mun tekis mieli, hitto mä pidän seksistä miks sit ei voi tehdä mieli.... Mä niin ajattelin et kun eka kolmannes oli ohi et sit olis tullu taas niinkun edes normaalit mieliteot takasin mut ei sit helkkari. Joo unissa olen kyl sitäkin enemmän harrastanut seksiä, mut ei se oikeen oo sama asia.....:LOL:

No mut ehkä täs on nyt tätä romaania taas musta itsestäni tarpeeks....
*madde + topi 31+5*
 
madde kuule täällä toinen joka ei osaa laulaa tai puhua vartavasten pienokaiselle. Eikä mulla ole bola korua tai muitakaan: näin lapsi kiintyy sinuun härpäkkeitä. Jotenki uskon siihen kun lapsi on käsissä ja olemassa osaan huomioida tämän seurustelun ja yhteyden luonnin tarpeen ihan automaattisesti. Jos ei iske joku masennuskausi ym.. Elä murehdi tai koe itteäs huonoksi äidiksi!

seksistä oon avautunu itse täällä ja. Ajatus toimii, mutta koen itseni jotenki epäeroottiseksi ja ne luonnoliset asennot ei onnistu mitenkään joten vähän on sellanen hmm. Tylsä fiilis. Toisaalta mietin jo aikaa synnytyksen/sektion jälkeisten vuotojen ja kaiken muun tunnemyräkän tuomaa lisätaukoa seksiin en tiedä pitäiskö vaan vähän pakottaa itseään moiseen.. Siksi toisekseen runsas valkovuoto on hävinny ja limakalvot alkaa tuntuu lähes kuivilta ja sekin ihistää. Avimies ei oo moksiskaan tai ainakaan sanonut mitään. Hieroo, halailee ja silittelee, osaa ottaa huomioon muutenki joten ei taida pitää mua ihan hirveenä kartan sinua valaana vaan enempi suojelee ja tukee kyllä mallikkaasti..

neuvolaan huomenna toivon painon pysymistä paikoillaan :D ja hah.
Sandrastiina ja mini rv 30 poksunpooo
 
Heips!!
Täällä kyseltii tost pahoinvoinnist jossai välis...mulla on sitä alkanu ilmenee sillo su tällö, varsinki ku Pätkis möyrii oikeen kunnol ni kyl toi huono olo iskee!!
Sairaalakassii en oo ku hiuka ajatellu ja mun on pakko kaik pakata valmiiks koska jos sattuu syntymään aikaisemmi ni äijä on kummiski työreissul jossain päin ni mun on helpompi ku on kaik mukana...Kävin eile työpaikal ja eräs naisasiakas tokas ku näki et onpa iso maha jo!! ja ite oon ollu koko ajan et aikast pieni on viel :kieh: eräs perhetuttuki katto et pieni on...ei oikee uskonu et parin kuukauden pääst pitäis pykätä ylös..
Mites Poikkkal menee?? onko kaikk ok???
Madde tääl kans yks joka ei ainakaa laula (ihan nuotin viereen menee) ja kyl joskus juttelen esim. et sitä hereil oot tai vastaavaa mut aikast vähä...ku olen kavereiden kaa kova pölöttää ni saa kyl Pätkis-raukka siin jo kärsii...toi seksi on kans hävinny mielest melkei kokonaan...sillo tekee mieli ku äijä on töis:headwall: ja ei täs nuhanpoikases oikeen jaksais...on toi veto ollu kyl hiukkase hukas:ashamed:
Huomaan kyl et on toi nälkä alkanu vaivaamaan oikeen kunnol...tuntuu et koko ajan sais olla syömäs...ja mulla on aina ollu hiuka levottomat jalatmut nyt se on lisääntyny pirusti!!!illal on vaikeet koettaa alkaa nukkuu ku jalat ei anna myöden...onks muil ollu ongelmii jalkoje kaa ja miten ne saa kuriin??jos kävelen päivän aikana paljo ni se pahentaa oloa iltaisi...
Tiituliini ja Patkis rv31+5
 
Tervetuloa -Tea :wave:
Meillä on facebookissa myös pk-seudun ryhmä jonka kanssa treffailaan, laita mulle vaikka yv:tä jos kiinnostaa :)

Sairaalakassiin/kotiin valmiiksi piti vielä muistutttaa ihanasta rasvasta kipeille nänneille lansinoh :heart:
En muista hehkutinko jo tätä rasvaa, mutta mulla esikoisen ekojen imetysten jälkeen jo oli nännit aivan hel*etin kipeet ja arat, aina ku vauvan nosti tissille ni tuntu että paperiviiltoja vedettäis nänneihin, sain tätä rasvaa sairaalasta ja kyllä autto!
Oon suositellu tätä kaikille!
Tällä kertaa on jo kaapissa odottamassa ja otan sairaalaan mukaan, aion alottaa käytön jo ekasta kerrasta lähtien ettei ehtis tulla niin kipeiks.

Levottomat jalat kuulostaa tutulta!
Tai en tiedä onko sama ongelma mutta mä en kanssa illalla meinaa pystyä nukahtamaan ku jalat tuntuu jotenki "oudoilta", yritin just miehelle selittää ja se vaan katto mua ku dorkaa :whistle:

9 työpäivää jäljellä ja sitte alkaa ansaittu äitiysloma :heart:

ninanina + pompula 33+0 :heart:
 
Heissulivei kanssaodottajat !

Aikaisemmin kyseltiin kiloista, mitä raskauden aikana on tullut.. mulla alkaa kokonaismäärä lähennellä 20 kg, ihan ei vielä taida rikki mennä mutta HYVIN lähellä on. Sehän se onkin järjetöntä, että missä kaikkialla se paino oikein on! Tarkoitan sitä, että en ainakaan omasta mielestäni ole "levennyt" tai "paisunut" sen suuremmin kuin tietenkin masusta ja tisseistä (edelliset aiheutti mulle melkein järkytyksen :). Tottakai vauvalla ja masun muulla sisällöllä on oma osansa, mut silti.. 20 KG ?! WOU. :D
Iltaisin nuo ylimääräiset kilot todellakin tuntee.. hui :)
Mut ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.

Sairaalakassia en rehellisesti sanottuna ole kertaakaan tosissani edes ajatellut. Kai sen on jotenkin siirtänyt syrjään, eikä ole pitänyt ajankohtaisena vielä. Jotenkin päähän ei mahdu se asia, että tässä todellakin aletaan olla loppusuoralla!
Mut suuri kiitos <3 teille, jotka olette sairaalakassivinkkejä laittaneet, niistä minäkin otan oppia ;)

Seksistä sen verran, että mulla tekee mieli seksiä, siis todellakin tekee. Ja koko ajan.
Ainoa mikä ärsyttää on se, että se itse toiminta vaatii vaan enempi luovuutta ja siihen mulla ei meinaa riittää hermot, kun liikkuminen ja akrobatia tällä keholla alkaa olla haastavaa :D

Hikkaa en ole itselläni kyllä havainnut.. Itse asiassa en edes muista koska olisin moisen saanut :eek:.

Närästystä sen sijaan löytyy ja pahenevissa määrin, JIPPII!
On muuten harvinaisen ärsyttävää, kun kaikki tyrkyttää sitä kullankallista ohjetta; "Älä syö sellaista mikä närästää" .

Niin, no. Kertokaa mulle sitte, mitä helvettiä sitä sitte syö, kun IHAN KAIKKI porkkanasta mehujäähän närästää. ÄÄRR!

Ai niin ja pahoinvoinnista. Mulla on muutaman kerran iskeny semmonen todella ällöttävä olo, ihan niinkuin vatsataudissa. Lähes joka kerta se onkin päättynyt pytyn halailuun mutta sen myötä se on mennyt ohitse. En vain ole kyllä keksinyt, mistä moiset pikaoksennustaudit on johtuneet :)

Eilen oli neuvolapäivä, kaikki ok. Pikkuinen bongattiin raivotarjonnasta (jee!) ja arvot sun muut edelleenki hyvät, eikä mitään huolenaihetta löytynyt.
Paniikki vaan meinaa iskeä, kun aika juoksee kauheaa vauhtia! :$

Biegga ja pikkuinen POKSista 31+0
 
Viimeksi muokattu:
Noniin soittelin tuossa neuvolaan kun vein viikko sitten sen virtsanäytteen labraan. Yhdellä plussalla oli siinäkin proteiinit. muuten kaikki oli puhdasta. Mutta joo ei kannata onneks säikähtää kun se varmaan tosiaan on vaan tuosta runsaasta valkovuodosta jota mulla on ihan ilmanki raskautta koko ajan sekä hiivaa myös paljon.

Nyt oon pessy vauvan vaatteita sekä lakanoita ja saanut niitä järjestettyä laatikoihin. Enää ei oikeastaa puutu muuta kuin pinnasängyn petaus ja sairaalakassin laitto. nii ja sit lähempänä korvikemaidon osto ja ne keittämis hommat.

Jälkivuoto tais mulla esikoisesta kestää kans sen tasan 8viikkoa.. jos muistan iha oikein.

Seksiä ei oo kyllä tullu harrastettua kertaakaan tän raskauen aikana. ei kiinnosta yhtään eikä kyllä mieskään oo aloitetta tehny.
 
-Tea tervetuloa jengiin mukaan! Kuulostaa niin tutulta tuo sinun mainitsema olo. Täällä kans vauvan pää tosi alhaalla ja lääkärin mukaan se ei enää käänny sieltä minnekkään. Välillä tuntuu, kun vauva pyörittää päätä ja sekös tuntuu aivan ihanalta. Mieletön paine ja pissahätä ja kun meet vessaan niin yks tai kaks tippaa tulee :)

Sairaalakassin vauvalle pakkasin eilen eli sen minkä isä tuo sitten mukanaan kun tulee hakemaan meitä kotiin. Laitoin siihen 2 vaippaa, bodyn, potkarit, sukat, käsiin töppöset, kypärälakin, paksumman potkupuvun ja varalle vielä "kesähaalarin" ja harson. Saa nähä laitanko siihen vielä jotain muuta.

Ootteko ajatelleet käyttääkö teidän vauvat tuttia heti? Valmennuksessa sanottiin, että suositus on, ettei 2 viikkoon käytettäis jotta vauva oppis imemään rintaa. Eipä ole kokemusta joten en tiedä.

Eilen kävin neuvolassa lääkärillä ja kurkkas taas paikat. 3cm oli kaulaa jäljellä ja paikat pysyneet samoissa pehmeyksissä kuin pari viikkoa sitten. Kohdunsuu kiinni. Vauvan pää tosiaan tosi alhaalla ja sen kyllä tuntee. Sairaslomalle laittoi minut loppuajaks ja sit toukokuussa jään äippälomalle. Lepoa ja 2l nestettä päivässä muistutteli juomaan... Omien tuntemusten mukaan saan touhuilla. Kipeitä supisteluja jos tulee niin pitää ottaa yhteys synnärille.

Yöunista piti sanoa vielä se, että unen saanti on äärettömän hankalaa. Vaihdan kylkeä varmaan sata kertaa ja levoton jalka vaivaa, joka mulla on tosin aina vaivannut jossain määrin. Huoh. Vessassa käyntien määrää en ole edes laskenut, mutta epäilen, että 2-4krt yössä. Aamulla sitten nukuttaa tuonne 10 asti ainakin.

Tissit alkaneet kasvaa jälleen lisää kutinasta päätellen ja masu taas röllähtänyt eteen viimeisen vuorokauden aikana selvästi :)

Vajaan viikon päästä äitipolilla käynti ja pääsee kattoo vauvaa ja se painoarvio eniten kiinnostaa :)
 
Sairaalakassia en ole miettinyt vielä ollenkaan,pitäis kai,tiedä milloin sitä tarvii =)

Hikka vaivaa vauvaa päivittäin, välillä se ihan ärsyttää,mutta eihän tuolle mitään voi...

Tuosta jälkivuodosta. Mulla on kolme synnytystä takana (2 norm.alatie ja 1 hätäsektio) ja jokaisen jälkeen vuoto on kestäny 2 vko. Ja siitä 2vko:a on tullu jo ekat normaalit kuukautiset(kestää n.4-5pvä) ja siitä on kierto sitte alkanu. Imettänytkin olen,mutta menkat on alkanu tasan kuukaudenpäästä synnytyksestä :) Ei ois pahitteeksi vaikka pysyisivät sen puoli vuottaki pois,but...

Seksiä harrastetaan miehen toivomuksesta pari kertaa viikosta (on vähentyny normaalista). Väliin itelläkin tekee mieli,mutta yleensä tulee vain "annettua" kun tietää että toinen haluaa kovasti :whistle: Hankalaahan se alkaa olla.

Ensiviikolla on taas aika äitipolille. Tsekataan nuo mitatut sokeriarvot ja tuo kohdun sektio arpi. Thyroxin annostusta piti viimeviikolla nostaa (ekaa kertaa)... Siinäpä hiukan omaa napaa. Niin ja tää on ÄRSYTTÄVÄÄ,kun kuljen tuolla OYS:ssa aika tihiään niin en ole omaa th nähny viikkokausiin, RV26 viimeksi,ja silloin on esim. tuo sf mitta otettu viimeksi. No,kaippa tuo mitta ei niin olennainen asia ole kun OYS:ssa kuitenkin aina ultrataan yms.

Voi että mä odotan että saan vauvan syliin!:heart: Tää raskaus aika ei ole mua varten enkä ole koskaan osannu nauttia tästä ajasta :ashamed:

Matu ja ylläripylläri 30+5
 
Nyt ongelmia näköjään alkaa ilmaantumaan. Tänään neuvolassa paljon sokeria ja joudun perjantaina jo sokerirasitukseen. Lisäksi verenpaine on koholla ja valkuaistakin vähän, onneksi vähän mutta kuitenkin. Toivottavasti pysyy kurissa vaikka viikkoja onneksi on hyvin.
Alkoihan se heti mieltä painamaan kun esikonkin kohdalla myrkytys alkoi samalla tavalla.
Muuten kasvu ok ja painoakin kuulemma tarpeeksi. Hemoglobiini liian alhaalla mikä ei ollut
yllättävää.
teris 29+5
 

Yhteistyössä