Kesäkuun Kastehelmet 2012 **HUHTIKUUSSA**

Hyvää huhtikuuta mammat!

Samoja fiiliksiä muiden tunkeutumisesta mun mahan alueelle.
En siedä kenekään, edes mun vanhempien koskemista mun massuun. Mies saa paijata ja silitellä mielin määrin, ei siinä mitään, mut muille se ei kuulu.
Ahdistun kans kaikista kommenteista: "sun massu on kasvanu viikonlopun aikana" "nyt sulle on tainnu tulla vähän painoa, posket on pyöristyny" aha no kiva...

Isäntä oli yllättäen kasannut tänään pinnasängyn kun tulin töistä kotiin, lähemmäks vaan käy se vauvan saapuminen, pikkuhiljaa alkaa sen tajuta :) ihanaa ja samalla pelottavaa.

Rubiini 29+3
 
Iltoja!!
Kyselisin teikäläisilt et kummottiin ootte saanu nukuttua yöt??? Ite nukun jommal kummal kyljel ja aina ku vaihdan kylkee ni herään ens ja sit kääntö!!! Eli aika huonosti tulee nukuttuu... ja oon huomannu ku käännän kylkee ni lonkka? naksuu...
Ja taitaa olla toi närästys löytäny mullekin jo...tai sitte Pätkis ei tykkää mun mahalaukust ja yrittää työntää sitä kurkun kautta pois :LOL:
Ja miltä tuntuu jos vauva onki poikittain???
Tohon tuntemattomien hiplaamiseen vattaa kohtaan...Mulla kävi töissä niin et yx asiakas alko kädelläs lähentyy mun vattaa ja kyseli et joko jo potkii??? mulla iski paniikki ja astuin vaan taaksepäin!!! en sitte tykkää ku joku lähentelee liikaa (erakkoluonne hiukkase??) Tai lauseesta "sunha täytyy syödä kahden edestä!!" Siit nään punaista :mad:
 
Meillä nuorimmainen perjantaista asti ollu kuumeessa, 37-38 on seilannu, nyt ei ollut mitään toistaiseksi, huomenna lääkäriin jos vielä jatkuu. Yskääkin ollut, mutta sekin vähenemään päin.
Nyt on sit mun vuoro olla kuumeessa. Toivottavasti vanhempi likka ei sairastu, häne pitäis lähtee mummolaan pääsiäiseks.

~ZZ&PikkuT 29+0~POKS!
 
  • Tykkää
Reactions: Mupelo
Tiituliini: Täällä nukutaan suht hyvin. Viime yönä heräsin pari kertaa vessaan. Iltaisin vaan meinaa olla pirun vaikee nukahtaa kun liitoskivut vaivaavat. Hetken kun on makuultaan, alkaa toista nivusta vihloa/särkeä oikein urakalla. Tyyny jalkojen välissä helpottaa jonkin verran ja auttaa nukahtamaan.

Itse oon saanut olla suht rauhassa noiden mahan taputtelijoiden suhteen. Esikoisen aikaan kuulin kommenttia, että olenko varman, että siellä on vain yksi. Ettei vain olis kahta tai jopa kolmea. Ja kiloja kun keräsin sen n. 30 kg, niin kukaan ei uskonut, että niin paljon on tullut... Mutta kyllä nuo pidemmän päälle ärsyttää. Loppuviikoilla alkaa sit tulla uteluita, että joko tuntuu, että kohta syntyy tai että joko on jo syntynyt jne. Ehkä eniten mua ärsyttää tuo miehen äiti, joka on huolissaan meikäläisen voinnista ja jaksanko tehdä sitä ja tätä esim. lähteä miehen siskopuolen kanssa naapurikaupunkiin kirpparikierrokselle. Kyselee jatkuvasti mites jakselet jne. Ja viikonloppuna en olis saanut ees kantaa kauppakassia. Ihan kuin olisin jotenkin sairas... Onneks ei oo täällä kyttäämässä mitä teen.

huoh, viiikonloput kilotkin alkaa hiljalleen olla kadonneet eli uskaltaa huoletta painella neuvolaan ylihuomenna.

Mupelo ja sintti 32+1
 
Mupelo
Kiitos uudesta pinosta! Vauvamahoissasi on selvä ero! Viimeraskauden poikamaha on aivan tuossa edessä ja vaikuttaa näin jo suuremmalta ;)

Biegga
Ärsytystä täälläkin!! Ärsyttää mahan koskettelu. En siedä sitä edes omilta vanhemmiltani! Toinen isomman ärsytyksen minussa saava on päivittely mahani koosta!! "onpa sulla iso maha", "Kui sulla on noin iso maha kuin tuolla on pienempi" ja laa laa, mitä sitten??? ...sielä nyt sattuu kasvamaan vauva!! Stna :D

Synnytyspaikakseni voi päivittää TAYS. Sillä tulin perjantaina irtisanoneeksi meidän Porin asunnon ja allekirjoitin samalla Tampereelta uuden sopimuksen! JEJ Pääsen edes kesäksi treelle asumaan, sielä on kuitenkin meidän molempien perheet sekä suurimpia ystävistäkin :)

Närästystä on ja Renniellä pärjään.

Sairasloma jatkuu... Nyt kirjoitettu 18.4 asti.. Inhottavaa kun nyt on huomannut levätessäni että supistukset helpottuneet ja vointi olisi sellainen että töitä voisin tehdä.. En olisi halunnut jäädä vielä töistä pois, tuntuu että olisin luovuttanut :( ...torstaina lääkärissä lääkäri totesi että kohdunkaula on lyhentynyt 3cm-->2cm.. Mitäs se nyt sit meinaa? Paikat oli kiinni.

H&M 28+2
 
Viimeksi muokattu:
Tiituliini mullakin naksuu lonkat ja kummatkin. Se on niin ällön tuntusta. Mikälie raskausajan lonkkaluksaatio :)
Nukun imetystyyny jalkojen välissä ja kun puristan jalkoja yhteen niin kummatkin lonkat paukkuu. Välillä kävelessä tuntuu että lonkka lähtee sijoiltaan :O



Mä heräilen kanssa öisin useita kertoja, mutta koska meillä ei esikoinen ole koskaan nukkunut öitä heräämättä (infektio kierteet oireineen) niin olen tottunut siihen, ettei tunnu nyt niin erikoiselta toi pyöriminen. Saa nähdä missä kunnossa oon henkisesti väsymyksen kanssa tällä kertaa vauvan kanssa, kun viimeksi olen nukkunut kunnolla 2,5 vuotta sitten ;)

Esikoisen syntymästä mulla on jäänyt hyvin mieleen se shokki siitä, että apua olenko mä näin väsynyt ja kuinka pitkään. Onneksi en tienny siinä vaiheessa, että meillä valvotaan vielä piitkäään. Siihen tottuu ja onhan se erilaista valvomista, kuin vauvan kanssa jota täytyy imettää tuntejakin yössä.
 
Hemutus ; Kuulostaapa tutulta, mulla on kans vähän isompi masu niin se kyllä on jokaisessa jo valmiiksi ahdistavassa raskauskeskustelussa semmonen vakkari ihmetyksen aihe.
" Ohhoh, onpas sulla iso vatsa"
" Voi sieltä on tulossa iso kaveri "
" Oletko varma, ettet odota kaksosia? "

No voi jeesus sentään, oikeasti. Kerran ahdistuin aiheesta niin, että tuhersin miehelle itkua. Sen mielestä mun masuni ei edes ole mitenkään "iso". Onneksi on olemassa tommosia ukkokultia <3 :)

Tiituliini ; Minä herään useamman kerran yön aikana, kerran tai pari vessaan ja niitten lisäksi suonenvedot kiusailee joskus. Nukkumaan pystyn vain kyljillä, selällään en osaa.

Tuli nukkumisesta mieleen, että minä olen raskauden aikana nähnyt mitä OMITUISEMPIA unia, siis ihan sekopäisiä! Sellaisia missä ei ole järjen hiventäkään.. Ja toinen on painajaiset, niitä näkee myös harvasen yö.
Onko muilla samaa? :)

Voi vehnä, kun pitäisi alkaa pesemään pikkuruisia vaatteita.. Olen siirtänyt ja siirtänyt asiaa mutta nyt kun olen LOMALLA niin en uskalla siirtää enää, jää vielä kokonaan tekemättä :whistle:

Biegga ja pikkuinen, POKS 29+0
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mupelo
Mä näen myös aivan pimeitä unia, siis ihan uskomattomia. Monissa unissa mies tekee jotain kamalaa, kuten pettää ihan härskisti eikä ole asiasta moksiskaan, jne :)

Mulla vetää välillä myös ihan kunnolla suonta ja jalka on aina pari päivää kipeä sen jälkeen, se on inhottava kipu.

Monet ensimmäistä odottavat kun kyselee usein, että miltä supistukset tuntuu, niin ne itseasiassa tuntuu vähän samankaltaiselta kuin tosi kivulias kramppi / suonenveto jalassa, paitsi että tuntui minulla ainakin koko vatsassa. Se alkoi pikkuhiljaa ja koveni äärimmilleen, niin ettei tiedä mitenpäin olisi ja mitä ölinää suustaan päästi, ja sitten hiipui pois. En muuta keksi millä kuvata avautumisvaiheen kipua.
 
Rintintin
Biegga ja murukka, mä näen myös ihan pöhköjä unia ja monesti on mies jäänyt pettämisestä niissä kiinni. :) Mistä nää oikeen tulee... Ja olen huomannut että muistan unet kanssa paljon paremmin nykyään.

Muuten olen yllättävänkin hyvin saanut nukuttua. Tilanne saattaa tosin muuttua tässä lähitulevaisuudessa. :)

En oikein tiedä että mitä pitäisi mahan koosta ajatella kun osa sanoo että onpa pieni viikkoihin nähden ja osa on sitä mieltä että ihan parin viikon päästä synnytän. :) Ja kuten edellä onkin todettu niin kaikenlaiset kommentit mahan koosta ja kropan muuttumisesta ahdistaa kyllä, ihan mielettömästi.

Hemutus, onnea muutosta!! Ja mulla todettiin kanssa että kohdunkaula lyhentynyt ja kuulemma pehmentynyt, mutta kiinni. Eilen kävin siksi ultrassa kontrollissa ja lääkäri katsoi vain että kohdunsuu on kiinni. Eikä siitä si sen enempää puhuttu. :) Katsotaan mikä tilanne seuraavassa lääkärineuvolassa. Milloinkohan se muuten on...? Eri tavat eri paikkakunnilla/kaupungeissa, pitänee kysyä neuvolassa...

Enää pari päivää vajaa kymmenen viikkoa laskettuun aikaan. :heart: :)

Rintintin & masukki 30+2
 
Neuvolapäivä tänään. Kilo taas painoa lisää viime käynnistä n. 3vkoa sitten. Sydänäänet, verenpaine ok. Vasta-ainekontrollissa löytynyt vasta-aineita, mutta johtunevat punktion jälkeisestä rokotteesta, toivottavasti! Menen huomenna siksi taas labraan. Vauva on poikkitilassa, eli aivan poikittain. Ilmankos tuntuu välillä ihmeellistä kipua navan seutuvilla, kun myllää. Sf 31! Mutta poikkitilan vuoksi se on kuulemma vähän viitteellinen. Vatsa mulla roikkuu ilmeisesti osittain siksi, että alhaalla on tyhjää ja ylhäälläkin on tyhjää, ja vauva on poikittain. Ehkä se siitä vielä kääntyy. Edellisessä raskaudessakin vauva viihtyi poikittain rv30 hujakoilla. Kun vaan älyäisi sitten kääntää itsensä pää alaspäin :)

Te, joilla on kohdunkaula lyhentyneet / kohdunsuu pehmentynyt, onko teillä ollut kipeitä supistuksia vai kivuttomia vaan? Ihan mielenkiinnosta kyselen. Esikoista odottaessani oli vähän lyhentymistä + pehmentymistä tapahtunut rv 36+0. Kuopuksella kaikki paikat olivat erittäin kiinni vielä rv38.

Mä oon myös säästynyt enimmiltä vatsan taputtelijoilta. Vieraiden / tuttujen kommentit isosta masusta tai lasketun ajan kyselemiset eivät mua ole häirinneet nekään. Sanon vaan, että niin onkin aika iso tämä masu! Pelottaa, millainen jättiläinen syntyy :) Mulle heitetyt kommentit ovatkin olleet mielestäni hyväntahtoisia ja välittäviä. Eri asia, jos joku tulisi kommentoimaan ikävään sävyyn.
 
Aanna: Esikoisen aikaan rv 28+3 neuvolalääkärissä kohdunsuu oli pehmentynyt, mutta kiinni ja kaulaakin jäljellä se 3 cm. rv 36+1 kohdunsuun tilanne sama, mutta kaula lyhentynyt 2 cm. Ekat kivuliaat supparit koin vasta lapsivesien mentyä, joskaan en vielä iitä siinä vaiheessa suppareiksi tajunnut. Vasta kun käyrällä olin niin tajusin niiden olevan supistuksia. Oli vielä sen verran heikkoja siinä vaiheessa. Harkkasuppareitakaan ei mun mielestä kauheesti ollut esikoisen aikaan. Nyt tässä raskaudessa rv 26+2 neuvolalääkärissä kohdun ulkosuu sormelle auki, mutta muuten paikat kiinteät ja kanavaa 3-4 cm. Harkkasuppareita oli nyt enemmän viikonloppuna kuin mitä aiemmin.
 
täälläkin 31+ viikkoja :)

Äippäloma alkoi virallisesti ja oon niin onnellinen siitä että saan touhuta sen pari kk kaikki valmiiksi jos nyt vaan kunto ja jaksaminen sallii. Olen ollu hyvin väsynyt.
Nla olis loppuviikosta. Toivottavasti ei pissan proteiinit ole kohonneet enempää.
Tulis jo kesä :)
 
Kontrolliultra kertoi sen, että seuraava kontrolli 4vkon päästä. Eli marginaalinenistukka on edelleen (0,4cm matkaa kohdunsuulle kun sen pitää olla minimissään 1cm, jotta saa synnyttää). Toivoa en ole menettänyt.. Kohtu kasvaa kumminkin ja parempi ton istukan tulla sen mukana.. Ihanaa oli nähdä pieni joka näytti ihan kamalan suurelta :) painoarvio 1,2-1,3kg, reisiluu 5.4cm ja raivotarjonnassa oli tosiaan. Siellä se hiveli omaa poskeaan.
Kohdun suu kiinni ja kiinteä, kaulaa 3cm. Karsein tutkimus ikinä.
Masuntunnustelijoita joo on töissä ei muualla. Ihmiset kyselee paljon mä vastaan kaikki hyvin ja ettei mun aikani ole pitkää. Mitä enemmän selittää sen enempi kysellään :D
Nukun hyvin samassa asennossa ja parhaiten selällään kun sillon ei tunnu iskut kyljissä :)

Mini 28+1

Muistakaa juoda ja magnesiumlisä vois jeesaa suonenvetoihin kanssa!!
 
Viimeksi muokattu:
Nukkumisesta: Tiituliini kyseli nukkumisesta, ja sandrastiina totesi nyt nukkuvansa hyvin selällään, tuli mieleeni, että edellisissä raskauksissa olen mäkin siirtynyt jossain vaiheessa selällään nukkumaan. En muista, nukuinko enää aivan loppuaikana selällään. Nyt tässä raskaudessa en pysty olemaan selällään ollenkaan! Varmaan painaa jotain suonia tms. sillä tulee sellainen olo, kuin veri ei kiertäisi jalkoihin sitäkään vähää ja vähän huiputtaakin tai ainakin tulee jotenkin huono olo.

Kun vielä jaksaisi iltaan asti, pesulle ja lapset laittaa unille. Tänään olin liikenteessä ja nyt aivan täysin poikki. Siis voisin käydä samantien yöunille ;) Liikenteessä tarkoitti omaa neuvolakäyntiä, lapsen lääkärikäyntiä, kaupassa ja apteekissa käyntiä. Enempää ei näköjään tarvita!
 
Alkanutta huhtikuuta kaikille...

Tääl pari viimest vk ollu suppareita päivittäin enemmän ja vähemmän. Välillä tosi kivuliaitakin. Lääkäri neuvolas viime viikol ei kuitenkaan mitään muutosta kohdunkaulas ja suulla tapahtunut. Luulempa että tän muijan työssä käyminen loppuu aika pian. Mul fyysisesti raskas työ hoitoalalla. Työpäivän jälkeen ei kärsi mitään tehä kun tahtoo supistelu vaivata. Mut kahtellaan.

Lisäks liitoskivut myös vaivanneet.

Masuasukki ollu aivan ihme asennossa jotensakin poikittain pari päivää. Ja Vatsa on viikossa kasvanu silmissä.
Seuraava neuvola ois reilu viikon päästä.

Närästys on ollu riesana jo pidemmän aikaa, mut siihen onneks auttaa Balancid Novum.

Tääl myös usein miettiny et mihin mä oon itteni laittanu taas uusi vauva. Kun toiset on kuitenkin jo vähän isompia. Vanhin täyttää 16 parinviikon pääst sitte ihana teinineiti 13v ja 5 vuotias uhmapakkaus. Pelottaa välil et vieläkö mä jaksan kaiken alusta. Mut nää tuntemukset on varmaan ihan luonnollisia ja häviää ku saa vaavin syliin ja pääsee ylimääräsestä taakasta vatsassa.

Valmiiksi en ole mitään vielä laittanut enkä laitakkaan viel ainakaan kuukauteen kun on tahtoneet nämä vaavit vatsassa viihtyä pari viikkoa yliaikaisiksi. Saattaa ol et mul vast heinäkuus käärö maailmas. Toivottavasti kuitenkin tämä olis vähäsen hätäsempi tapaus.

Ainiin ultrasta on annettu varovainen tyttölupaus
Ja huomasin et listas laskettu aika mul väärin muuttu jossain vaihees eli oikee LA 19.6

Nona76 ja rymyiita 29+0 poks
 
Kyllä alkaa masu painamaan vaikka kiloja on nytkin tullut vasta n 6 ja kuitenkin ruokaa
uppoaa. Selkä on tosi pahana välillä, eikä tulehduskipugeelikään auta.. no vielä
reilu kuukausi töitä.
Missä vaiheessa meette jos meette tutustumaan sairaalaan? en ole ihan varma
menenkö, kun nyt uusi sairaala ja mietityttää jos se tuntuukin liian huonolta
muutenkin se tuntuu huonommalta kun synnäri esikoisen kohdalla.
Jalat alkavat uhkaavasti turvota työpäivän aikana, toivottavasti pysyy lievänä..

teris 27+5
 
Teris: Me ollaan käyty jo synnäriin tutustumassa viikko sitten. Mukava reissu oli käydä, ainakin omaa jännitystä lievensi paljon.

Onko teillä väsymys lisääntynyt?? Minusta alkaa tuntumaan ihan siltä...tänäänkin meni 2h päiväunet heittämällä...
 
Madde84: Mä oon odotellut, että tämä vaavi joskus hikottelisi. Kertaakaan en oo vielä huomannut kyllä. Esikoinen sen sijaan hikkaili joka päivä, siis masussa ja vauvanakin sitten.

Takana vähän huonosti nukuttu yö. Mulla alkaa jo vatsa olla niin painava, ja ehkä siksi, kun vauva on poikkitilassa, jotenkin "irtonainen", kun käännän kylkeä. Herään siis siihen. Samoin selkäkipuja oli vähän, panadol oli sitten pakko ottaa, että edes jotenkin sai nukutuksi. Ehkä siksikin olen nyt jotenkin tosi väsynyt :(
 
Madde: Ihana masu. Täällä kanssa toisinaan hikkaa. Välillä enemmän ja välillä vähemmän.

teris: esikoisen aikaa käytiin synnärillä tutustumassa joskus rv 35-36. En ihan tarkkaan muista. Muistan, että tuo myöhänen ajankohta hieman hirvitti, mutta kaikki meni ok.

Täällä kanssa suht huonosti nukuttu yö takana. Illalla en ensin saanut unta kun tää masussa majaileva kaveri yritti punkee itsensä tuosta toisen kyljen alta pihalle. Jaloilla/käsillä pungersi vastakkaisen lonkan seudulta ja pää/peppu yritti työntyä ulos tuolta kyljen alta. Sitten kun masussa rauhotuttiin, alkoi mun toista polvea särkeä ihan kiitettävästi. Mietin jo särkylääkkeen ottoa, mutta jostain syystä tyyny jalkojen välissä auttoi tai sit olin lopulta niin väsynyt, että simahdin. Yöllä herään kun esikoinen änkee meidän väliin ja pyöriskelee sitten siinä jne. Ja aamulla tietenkin herään vessaan puol tuntia ennen kellonsoittoa. Kyllä kirosin illalla kun sen kerran kun ei liitoskivut vaivanneet niin tuo polvi keksi kiusata.
 
Viimeksi muokattu:
Rintintin
Aanna, mulla oli muutamia kivuliaitakin supistuksia ja kohdunkaula oli lyhentynyt ja pehmentynyt. Neuvolalääkäri laittoi lähetteen äitiyspolille jossa siis kävin tarkastuksessa asian tiimoilta.

Me ei päästä tutustumaan synnärille ollenkaan. Ainoastaan synnytysvalmennus pidetään, olisko joku pari tuntia yhtenä iltana. Harmi, olisin ehdottomasti halunnut päästä näkemään että minne sitä oikeen on menossa. :)

Rintintin & masukki 30+3
 
Noista unista olen tottunu et nään öisin unia mut nyt viime aikoina niist on tullu iha outoja!!!esim. edellisyönä olin ns. seikkailupelissä mukana (en pelaile mitään pleikkari yms pelei koskaan) ja koko ajan ns. kuolin ku tippusin jostain ja alusta koko uni :LOL: ja töissä olen unissani jatkuvasti, muutaman kerran olen unessa työnnelly vaunuja mutta silti olen edelleen raskaana!!! Mut hauskaa on ku alan muistaa mitä olen öisi nähny :popcorn: kunnon elokuvaa..
Teillä kellä öisin noi jalat kramppaa ni oletteko ottanu magneesiumia enemmä ku saa ottaa?? ite syön joka päivä magmeesiumia mut silti välil öisin kramppaa ja särkee..kysyin NL et mitä se suosittelee ni ei osannu sanoo!!!!! et näin meillä...
Onnex on huomen neuvola-aika ni kyselen sielt lisää...jos muistan:p
Jos yrittäis päikkärit ottaa ku illal meen töihi...lupasin kauan sit et teen tän illan/yön ja viime yö oli ns. liskojen yö!!!!
Tiituliini ja Pätkis rv 29+6
 

Yhteistyössä