Laitanpa nyt omaa synnytyskertomustani:
14. 2. 2008 Ystävänpäivä
Me mentiin leikkauspäivän aamuna tosi varhain sairaalalle. Nousimme jo aamuneljältä, kun tuota ajomatkaa on reippaasti.
Kyllä jännitti tosi kovasti.
Sairaalalla meidät otettiin heti synnyttäneiden osastolle sisään ja minulle näytettiin minun oma vuodepaikkani kahden hengen huoneesta.
Ensimmäisenä oli paperisota vastassa, kaiken maailman lippuset ja lappuset piti täytellä ja täydentää.
Karvat ajeltiin bikinirajasta (nyt sänki pistelee).
Lisäksi laitettiin kanyyli.
Vaikka olimme niinkin ajoissa siellä sairaalalla (7:00), jouduimme odottelemaan huoneessani melko tarkalleen puoleen päivään saakka. Ne tunnit olivat maailman pisimmät.
Ravasin jatkuvasti vessassa pissalla, jännitti niin kovasti.
Lopulta pyysin tipan, koska alkoi sen verran heikottaa syömättömyys, olinhan syönyt edellisen kerran iltakahdeksalta, vaikka sen jälkeenkin olisi saanut vielä syödä kevyesti.
Sitten puolen päivän aikaan minut tultiin hakemaan sinne leikkaussaliin. Sinne mentiin vauhdilla ja minut käskettiin suoraan sinne leikkauspöydälle. Siinä selitettiin mitä minulle tehtäisiin ja kysyttiin henkilötunnus (ettei vain väärä mamma joudu leikatuksi).
Käteen laitettiin sellainen tippalaite, missä oli useammalle letkulle tilaa.
Käsivarteen asennettiin myös verenpainemittari, joka puristi niin lujaa, että mustelmaviiruja oli vielä monta päivää leikkauksen jälkeenkin näkyvillä. Se verenpaineen mittaus sattui eniten koko toimenpiteessä.
Selkääni laitettiin se spinaalipuudutus, sen laitto tuntui oudolta, kun ihan kantapäässä saakka tuntui sellainen tuikkaisu. Ei se varsinaisesti kipeää tehnyt.
Sitten alkoikin välittömästi alakroppa puutua. Puudutus nousi hiljakseen kohti palleaa ja hengitykseni vaikeutui. Sain lisähappea naamarista ja silti tuntui, että tukehdun.
Leikkauksen aikana verenpaineet heitteli niin, että sain useaan otteeseen adrenaliinia suoneen.
Mies oli koko ajan vierelläni.
En huomannut mitään, kun vatsa revittiin auki. Sitten kun Vaavia alettiin ottamaan ulos, joutui yksi kätilöistä pukkaamaan mahastani etupuolelta, eli tuli sinne pääpäätyyn. Vaavi oli tosi tiukassa ja minä heiluin ihan hervottomasti siinä pöydällä, kun moni ihminen tuuppi ja nyki minua eri puolilta.
Sitten joku hihkaisi, että nyt se tuli. Taas tuntui ikuisuudelta ne sekunnit, jolloin Vaavi oli ihan hiljaa. Minä rukoilin mielessäni, ITKE, ITKE, PARKAISE. Sitten kuului ihan hirveän iso rääkäisy, kun Vaavi viimein sai henkeä.
Aloin itsekin itkeä siinä vaiheessa.
Vaavi tuotiin näytille ja minä heti tietenkin kyselin 'onko se tyttö, onko se tyttö?'
Mieheni sai katsoa sinne haaraväliin ja totesi, että 'tyttö se on!'
Sitten minua alettiin ommella ja veriä ja lapsivesiä imettiin. Siitä imemisestä lähti tosi ällöttävä ääni. :x
Verta lähti yhteensä arviolta noin 1,2 litraa ja osa oli ihan kainaloissa asti.
Mieheni pääsi tässä vaiheessa seuraamaan Vaavin putsaamista ja pukemista.
Ei mennyt kauaakaan, kun koko homma oli valmis.
Vähän reilu 30 min. koko leikkaustoimitukseen loppujen lopuksi meni.
Minut vietiin heräämöön, jossa ylpeä isä jo Vaavin kanssa odotti minua. Oltiin heräämössä jonkin aikaa ja siinä kokeiltiin ensimmäistä imetystä. Kätilö puristi iljettävän lujaa nännistä, jotta ekat maitotipat saatiin ulos.
Kun jalkani alkoivat vähän toimia, minut kärrättiin takaisin osastolle.
Outona pidin sitä, että jokainen sairaalahenkilökunnasta onnitteli Vaavista tosi vuolaasti.
Osastoaika oli aika raskasta minulle. Onneksi huonetoveriksi sattui kiva äiti, jonka kanssa pystyi juttelemaan.
Se sairaalassaoloaika oli melkein pelkkää itkua. Itketti ihan kaikki asiat, olivat sitten mukavia tai ei niin mukavia.
Yhtenä yönä heräsin katsomaan vauvaa ja aloin parkua sitäkin, kuinka kiitollinen olenkaan tuosta pikku tuhisijasta.
Kotiin sairaalasta lähdettiin neljäntenä päivänä.
Totean vaan, että sektio ei ole mitenkään luonnollinen synnytystapa,
toivottavasti en joudu sektioon JOS vielä joskus saamme lapsen!!!!!
Vointini on tosi hyvä, suorastaan aivan mahtava tällä hetkellä, mutta kun vielä on pitkä taival että saan palata normaaliin elämään, kun noita vatsalihaksia ei saa rasittaa.
Pitkä taival on tähän kuljettu ja nyt se on totta. Meillä on VAUVA!!! Uusi pieni ihminen.
:heart: :heart: :heart: :heart:
Haalistunut ja Vaavi