Kesäkuiset mammat 2011

Olen ehtinyt alkuviikosta käydä rakenneultrassa ja tänään oli vielä neuvolassa sokerirasitus, sattuivat samalle viikolle. Ultrassa oli kaikki ihan hyvin ja nyt on jotenkin syntynyt varmuus tähän raskauteen, että kyllä meille tosiaan on vauva kesällä tulossa! Sokerirasituksen tuloksista terkkari soittaa, jos niissä jotain häikkää oli. Aika aikaisin otettiin nuo sokerit, kun vertailen mitä muilla on otettu, mutta en tiedä miksi terkkari halusi ottaa näin ajoissa.

Calumet minulla oli np-ultrassa vielä istukka jossain taka-alalla ja olen tuntenut liikkeet jo pitkään, jostain 15 viikolta, minkä ajattelin johtuvan siitä, että istukka on takana. Hämmästyinkin, kun nyt rakenneultrassa istukka onkin siirtynyt kohdunsuunreunalle etualalle. Silti liikkeitä tuntuu edelleen hyvin, mutta onhan nyt viikkojakin jo aika hyvin kasassa. Mutta siis sinullakin on voinut istukka olla ensin taaempana, vaikka olisikin nyt siirtynyt edemmäksi.

Verenpaineet on minullakin olleet nyt hyvin matalia (esim. 98/55, 111/62 olen laittanut ylös), kysyin niistä ultrassa ja neuvolassa, eikä kummankaan mielestä asiassa ole ongelmaa. Mutta huimausta ja kirkkaita pisteitä välkehtii välillä näkökentässä. Ja leposyke on luokkaa 88-90. Lainasin muutamaksi päiväksi äidiltä verenpainemittaria, mutta palautin sen jo hänelle, tarvitsee enemmän kuin minä mataline paineineni.

kurkkunaamio ja kolmonen 19+5
 
Adele Tervetuloa mukaan, jäi näköjään viimeks tämä tekemättä !!!

Kurkkunaamio Tuota en ollu tullu ajatelleeksi.. voi kyllä hyvinkin sitten olla että on siirtynyt. Rakenneultrassa varman kuulen missä kohtaa se nyt sitten on :).

Tällä ei mitään sen kummempaa.. lähinnä mahaa kasvateless :D.
Muoks. Täytyy hiukan korjata omaa tekstiä... :ashamed: Se olis huomenna puolivälin viikko menossa!!!

Calumet + :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää huomenta ja alkavaa perjantaita kaikille ! Kävin eilen lääkärissä pitkään kestäneen flunssan takia, ja mulla oli poskiontelon tulehus :snotty:.. lääkäri määräsi mulle antibiootteja.. joka nyt ei tietenkään ole raskauden aikan suositeltavaa kerroin kyllä lääkärille että olen 15 rv, oletteko syöneet raskaus aikana antibiootti kuuria? kai ne lääkärit tietää mitä määrää.. pelottaa silti :(, mutta eihän tälläinen tulehdus kai poiskaan lähde ilman lääkitystä..
rv 15+3 :heart:
 
vielä äidiksi 34v Mulle on esikoisesta tarjottu antibiotti kuuria mutta en syönyt sitä. Sain sen kun koira puri naamaan, hoidin tulehdus riskin kanfferintipoilla. Sain myös jäykkäkouristusrokotteen.

Mulla oli joitakin vuosia sitten poskiontelon tulehdus. Söin kyseisen kuuri. Eikä siittä ollu mitään hyötyä :mad:!!! Sain vain hiivan.
En hakenut uutta kuuria vaan hoidin sen pois käyttämällä hermorata pisteitä hyväkseni. Päätin silloin että en enään hae poskiontelotulehdukseen antibiotti kuuri koskaan jos ei ole pakko.
Tuo antibiotti oli vieä elämäni ensinmäinen ja petyin kyllä suuresti kun en siittä apua saanut.
 
Rakenneultrasta hyviä terveisiä:)
Kaikki oli onneksi kunnossa ja pieni vastasi viikkoja täysin. Kovin oli liikkuvaisella tuulella ja ultraajaa nauratti ihan kamalasti kun pieni potki aivan hulluna,ei meinannut mittauksista tulla mitään. Sydäntä ultrattiin vartin verran ja piti siinä välissä käydä vessassakin kun ei meinannut tulla hommasta mitään.
Painoa oli 389g ja sukupuolikin selvisi mutta se jääköön salaisuudeksi. Mies ei halua lainkaan tietää mutta kuvan perusteella veikkasi että *piip* tulossa ja on satavarma asiasta. Eipäs olekaan *piip* vaan *piippiip*,mahtaa olla ylläri melkoinen miehelle kun nyt asennoituu toiseen sukupuoleen :)

Voi kurja kun sinulle on tuo diabetes puhjennut Griffiski :(

Nannaliina& Kuudes The Vauva 20+6
 
Viimeksi muokattu:
Heippa taas :)

Kurja juttu Griffski tuo diabetes, miten sitä jatkossa hoidetaan? just yks päivä asiaa mietin.

En muista mainitsinko mutta alkuviikosta neuvolassa käydessä (sairasloma lapun hakemassa) sain haukut painosta. Olihan sitä tullut sihe kuukauden takaiseen, mutta miksi siitä aina täytyy toisen mieli pahoittaa, muutenkin tuo paino asia ollut aina aika herkkä aihe.
Mutta kuiteskin ensi viikolla on sitten ns. oikea neuvola käynti ja toinen terkka.

Kivoja ultrakuulumisia Nannaliina :)
odotan jo omaa rakenneultraa joka on 25pvä.

Mulla ei ole kokemusta raskauen aikasesta antibioottikuurista. Voithan sä vielä äidiksi soittaa vaikka neuvolaan ja kysyä tosta kuurista.

Mukavaa viikonloppua kaikille

Ninatus 19+1
 
Minä söin ennen joulua antibioottikuurin poskiontelontulehdukseen, ja sillä parani. Sanoin tietysti lääkärille olevani raskaana ja hän määräsi lääkettä, jota voi käyttää. Ja elämäni ensimmäistä kertaa antibioottikuurin aikana EN saanut ripulia! Söin kyllä heti alusta asti RELA-maitohappobakteereita (mutta olen minä ennenkin maitohappoja turhaan käyttänyt, mutta nyt tepsi). Eikä tullut hiivaakaan, mikä sekin on tosi ihmeellistä.

Nannaliina, tarkoittiko tuo 389 g vauvan painoa? Minulle ei mitään painoarviota nimittäin tiistain rakenneultrassa annettu.

Griffski73, ikävä juttu tuo RD, mutta toisaalta hyvä, että seulottiin esille. Itselläni tosiaan oli eilen se sokerirasitus ja kun ei sieltä tänään ole soittoa kuulunut, niin ilmeisesti arvot olivat ihan ok.

kurkkunaamio ja kolmonen 19+6
 
Tervehdys taas:wave:
Ja tervetuloa killi kii ja kurkkunaamio mukaan!

Mie oon huomannu nyt jotta ,kun illalla rauhoittuu pitkäkseen niin alkaa melkonen vilske masussa=),varsinainen yöeläjä!

Alkuviikosta kuopusta pukiessani poika rysäytti takaraivolla minua etuhampaaseen ja hammaslääkärireissuhan se sitten tuli...Päivän kärvistelin sitä tykyttävää,jomottavaa,raastavaa kipua ja sain sitten särkypäivyksestä seuraavana aamuna ajan.Ensiapua vaan antoivat ja juurihoitoa jatketaan sitten ens syksynä jos vaan kärsin sinne saakka olla...Jomottaa edelleen eikä oikein uskalla syödä...

Mie oon vaan 2 kertaa käyny neuvolassa tässä kolmanessa raskaudessa,27.pvä ois sit seuraava kerta.Rakenneultra ois PHKKS:ssa 2.2. ja jännitän jo etukäteen ihan kiitettävästi,huoh...

kurkkunaamio:Miulle sano täti np-ultrassa jotta istukka on osittain kohdunsuulla,mutta todennäköisesti kohdun kasvaessa nousee ylöspäin eli pois kohdunsuulta.

vielä äidiksi 34...:Mie jouduin syömään viime raskaudessa monta antibioottikuuria krooniseen poskiontelotulehukseen,kun eivät ruenneet millään punktioimaan.Ravasin sitten lähetteellä sairaalan päivystyksessä punktioitavana parin viikon välein joka auttoi huomattavasti enemmän kuin nuo vihuliaiset,turhat antibiootit: /.Pojan synnyttyä ja ollessa 6kk vanha poskionteloni leikattiin eikä miulla ole ollut nyt vajaaseen 2vuoteen yhtään tulehdusta...

Kauhia näläkä,mutten uskalla mittään kiinteetä pureksittavaa suuhuni laitella joten lähen ryystämään mansikkasoppaa.

Hyvää viikonloppua:wave:

Tsirpukka tasan 18
 
Vielä äidiksi 34 Minäkin sain ja söin antibioottikuurin poskiontelontulehdukseen edellisen raskauden aikana. Sillä lähti tauti ja kamala päänsärky, joten ihan hyvä juttu oli omalla kohdalla. Itselläni kun ei ole mitään terveysalan koulutusta niin luotan lääkäreihin näissä asioissa enemmän kuin omaan arvioon.
 
heipat vaan teille kaikille =) ja kiitos vastauksista.. soitin neuvolaankin ja puhuin sielä asiasta , oli tätikin sitä mieltä että kyllä lääkärin pitäisi tietää mitä lääkettä määrää, joten sanoi että voin rauhassa syödä kuurin loppuun koska sitten se onkin huonompi juttu jos tulehus menee pahemmaksi, joten kai nyt hyvällä omalla tunnolla voin kuurin loppun syödä :confused: mutta täälä on hyvä näitä asioita muilta kysellä :hug: edellisisssä raskauksissa ei ole koskaan ole tarvinut lääkekuureja syödä. hei taas ja hyvää viikonloppun jatkoa =)
 
kurkkunaamio:Juu,389g on vauvan paino suunnilleen. Mä olen kyllä kaikissa raskauksissa saanut sen arvion ja se tulee täällä ihan siihen ultrakuvaankin mukaan,samaten pituus. Pituus oli 16,7 cm.

Toiseen käteen iski paha jännetupentulehdus (eikä tämä koneella istuminen lainkaan sitä paranna) ja jätin tämän päivän treenitkin väliin,kipu on aika kovaa.

Minäkin olen kyllä lähes joka raskaudessa joutunut jonkin kuurin syömään,tässä odotukseessa rv5 olin sairastanut jo melkein 4 viikkoa että sain kuurin ja sillä parani.

Tsirpukalle paranemista,kuulostaa varsin kivuliaalta ja kamalalta :(

Nannaliina *21*
 
Hei taas
ja kiitos Nannaliina 76:hug:

Niinhän siinä kävi jotta miun piti soittaa aamulla hammaslääkäripäivystykseen Joensuuhun :(,en nukkunut silmänräpäystäkään viime yönä,kun kipu ja jomotus vaan yltyi...

Hammaslääkäri-täti laittoi tuhdin lääkepaikan ja määräs vielä penisiliinikuurinkin joten jospa nyt alkas helpottamaan.

No oon mie nielly jokapäivä vitamiinipillerin jotta jotain ravintoa keho sais:saint:.

Aamulla pitäs lähteä ennen seitsemää esikoisen jääkiekkoturnaukseen Kuopioon,kuopus nakataan anopille joten tiedossa on ainakin päivä istualleen eli ei tarvihe hötkyillä turhia.Varmaan evääksi otan pari purkkia mustikka/mansikkasoppaa,kun muut syö makkaraa.

Hyviä vointeja mammoille,mie lähen kateellisena seuraamaan ,kun muut syö karkkipäivän kunniaksi herkkuja enkä mie kykene:ashamed:.

Tsirpukka 18+1
 
Tsirpukka minulla on kahden lapsen kanssa ollut myös noin, että np-ultrassa istukka on ollut kohdunsuulla, esikoisen kanssa oli vielä rakenneultrassakin, saatiin seurantaultra ja siinä oli siirtynyt. Toisen lapsen kohdalla oli jo rakennultrassa siirtynyt ylöspäin. Mutta tällä kertaa siis oli np-ultrassa taka-alalla ja nyt rakenneultraan siirtynyt kohdunsuun reunalle, eli liikkunut jotenkin toisee suuntaan. En kuitenkaan saanut uutta ultra-aikaa, kun oli vain reunalla, eikä kohdunsuun edessä. Mietin vain itsekseni, että jos se siirtyykin siitä vielä siihen kohdunsuulle enemmän. No aion käydä lääkärintarkistuksen yksityisellä, joten luultavasti siellä katsotaan vielä ultrallakin. Meillä ei neuvolassa/terveyskeskuksessa oikein ole lääkäreitä, joten käyn suosiolla yksityisellä.

kurkkunaamio ja kolmonen 20+1
 
Huomenia kaikille :wave:

Tämä tuleva mami on vähän kiireinen työelämässä, mutta yritän pysyä keskusteluissa mukana vapaa-ajalla :)

Ihan ensimmäiseksi ummikkona täytyy kysäistä mitä tarkoittaa "np"-ultra? :D Päättelin, että ilmeisesti sitä ensimmäistä ultrakäyntiä?! Kurkkunaamio: Minulle sanottiin samaa siellä, että istukka on selän puolella, kohdun suulla. Mitään toista seurantakäyntiä minulle ei annettu, joten ilmeisesti asia ratkeaa parin vk päästä rakenneultrassa (menikö oikein?). Jäi vaan vähän vaivaamaan, kun kätilön seurana oli harjoitteleva th ja he supisivat siinä pieneen ääneen keskenään. Kätilö antoi ilmeillään ja äänenpainollaan ymmärtää, että juttelisivat th:n kanssa siitä sitten kahden kesken kun asiakas on lähtenyt...

Adele* 18+1 :heart:
 
Adele np-ultra on niskapoimu ultra joka on myös se ensinmäinen.

Pitäis koittaa suunnata tuon koiruuden kanssa tuonne ulos jonkun ajan päästä.. pakkanen on kyllä laskenu (hiukan alle -10), mutta katselin että aika moinen tuiske käy, että sen puoleen saataa tuntua kylmältä. No metsässä on kyllä varmaan lämpeempi mennä.

Nyt oon huomannu että raskauden edetessä pidemälle niin pahotan kaikesta olemattomasta mieleni :ashamed: ja varsinkin juuri tuolle miehelleni. Ihan naurettavista asioista ja vaikka kuinka hoen että tää on ihan tyhmää pahottaa mielensä niin ei auta :|.
Onko kellekkään muulle käynyt näin?

Kaikille lämpöistä ja rentoa sunnuntai päivän viettoa =).

Calumet + :heart:
 
Calumet mä ainakin pahoitan tosi herkästi mieleni. Just eilen viimeksi kun mies ei muistanutkaan tuoda jaffaa kaupasta niin sain kyllä ensiksi kauheat raivarit ja sitten itkeä pillitin jälkeenpäin. Ja muutenkin muista pienistä asioista otan helposti itseeni ja tosiaan itkeä vollotan tosi helpolla.

Tsirpukka
Toivottavasti on alkanut särky helpottamaan.

Mulla oisi paljon kotitöitä rästissä kun en ole vaan jaksanut, josko aloittaisi vaikka tiskeistä

Ninatus 19+3
 
Calumet:Mä olen raskausaikana ainakin tosi herkkä ja miehelle varsinkin.

Siskolleni olen edelleen "katkera" siitä ettei hän hyväksy raskautta lainkaan. Ikinä ei jutellessamme kysy miten voin tai mitä vauvalle kuuluu. Hän ei reagoi mitenkään vaan on kuin vauvaa ja vatsaa ei olisi. Muiden synnytyksistä ja syntyneistä vauvoista kyllä kertoo ja hehkuttaa.
On saanut myös oman lähipiirinsä "aivopestyä" niin etten ole saanut heiltä lainkaan onnitteluja tai kyselyjä niin kuin ennen.
Päätin etten ilmoita hänelle syntymän jälkeen tekstarilla yhtään mitään,kuulkoot sitten jostain muualta. Mitäpä sitä ilmoittamaan kun tiedän etten saa mitään vastausta kun mielenkiintoa ei ole. Turha sitä sitten on odottaa mitään ristiäiskutsuakaan...:(

Nannaliina rv21+1
 
Viimeksi muokattu:
Nannaliina76 Voi, :hug:.. kuulostaa todella kurjalta käytökseltä siskoltasi :(. Kuitenkin raskaus aika on sellainen että tuntuu kurjalta jos ei kukaan kysy miten sujuu. Vaikka se periaattessa ketään välttämättä kiinnosta niin on se kohteliasta kysyä, kyllä minä olen kyselly vaikka ei itseä olisi hirveesti kiinnostanu :D.
Tuota en kyllä ymmärrä miten se lähipiiri on tuommoseen lähteny mukaan :O.. tosi ilkeen kuulosta. Aikuset ihmiset nyt vois kuitenkin omilla aivoillankin ajatella!!!

"Kiva" kuulla että en ihan ole ainoa joka on herkkä pahottamaan mielensä. Sitten kun pahotan päälle mieleni kun olen toisenkin mielen saanu matalaks... huoh... siinä on äkkiä kierre valmiina. Onneks mies on jotenkin tainut asian ymmärtää että en sitä tahallani tee, kun kovasti yrittää ymmärtää :).

Tsirpukka Tosiaan!!! Toivottavasti särky on jo helpottanu!!! Hammassärky on jotain niin vihon viimeistä... sen säryn kanssa tulee "hulluks"!!!
 
Täällä myöskin yksi herkästi mielensä pahoittava - tosin olen muutenkin hirveän herkkä.

Tsirpukka, toivottavasti alkaa kipu hellittämään pian, hammaskipu on kyllä vihonviimeinen kipu :(.

Nannaliina, tosi kurjaa tuommonen käyttäytyminen, mutta tiedän joteensakin tunteen - oma siskoni on tuollainen, ei yleensä koskaan iloitse mistään mukavasta mitä minulle tapahtuu.

Kurkkunaamio, mulla meni 5pv ennenkuin sain tuloksen sokerirasituksesta.

Olen ollut ihan sairaan väsynyt, päätä särkee ja nälkä on koko ajan (siis todellinen nälkä, ei näläntunne). Herään yölläkin siihen että maha kurnii ja on paha olo. Toivottavasti huomenna nlassa saan apuja tähän - uskon että on sitä diabeteksen aiheuttamaa. Ruokaa en kyllä kerpele vähennä! En ole syönyt kovin epäterveellisesti, yleensä kyllä, mutta tämä raskaus on suosinut terveellistä ruokaa. Ajatus pizzasta, sipseistä tai muusta saa voimaan pahoin. Että en tiedä Ninatus sitten mitä ohjeistusta huomenna saan.

Onko kukaan kuunnellut sitä Antti Heikkilää - hänhän on rasvojen puolesta puhuja. Hän on myös sanonut, että hiilihydraattien vähentäminen ruokavaliosta on saanut aikaan upeita tuloksia mm diabeetikoiden elämässä ja jotkut ovat jopa kokonaan päässeet eroon lääkkeistä. Omalla isälläni todettiin muutama vuosi sitten 2-tyypin diabetes, ja mä vannon että näiden 2 vuoden aikana hän on mennyt vaan huonompaan suuntaan, kun lääkäri patisti jättämään rasvat pois ja vaihtamaan kevyttuotteisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla huomen aamulla sokeri rasitus: / saa nähä miten käy muilta lapsukaisilta oon pistelly kotona eli seuraillu syomisiä ja otannu sokerita ylös,mutta ei nuo mitenkään isoja oo ollu neljästä kilosta kolmeen ja puoleen kiloon .
 
Kiitos tsempeistä siskoni suhteen!
Ollaan kovin erilaisia,siskoni opiskelee ja luo uraa ja on sitä mieltä ettei kahta lasta enempää halua. Mä taas olen tylsä kotiäiti joka haluaa olla lasten kanssa pitkään kotona :LOL:

Siskoni ei näitä suurperheitä ymmärrä ja tuntuu että hän jollain lailla häpeää minua kun vauvoja putkahtelee kuin sieniä sateella mutta itsepähän olen elämäni valinnut ja olen siihen onneksi tyytyväinen. Tuntuu siksi tosi pahalta kun siskoni ei osaa edes millään alkeellisella tasolla olla tukena,en voisi ikinä tehdä hänelle samalla tavalla,oli aihe mikä vaan ja vaikka kuinka olisin eri mieltä.
Välillä en jaksa välittää mutta välillä sitten taas tulee tosi ahdistava olo asiasta.

Kurjaa, Griffiski että siskosi on samanlainen,näitähän ihmisiä aina jostain riittää ja kurjalta tuntuu että toisen raskaus otetaan niin henkeen ja vereen ja aletaan sitä arvostella ja määritellä toisen elämäntapaa ja perheen kokoa.

Kävin pumpissa,sain siellä tätä ahdistusta ja pahaa mieltä mukavasti purettua :)

Nannaliina ja kuudes 21+1
 
Viimeksi muokattu:
Ultrassa käyty taas - kaikki hienosti. Sydänääniä ei vaan saanut kuulumaan.

RD asiasta keskusteltiin, ja eipä tuo nyt kamalan vaikealta tuntunut. 2 vkon ajan 3 kertaa viikossa 4 kertaa päivässä otan verensokeriarvot ja näinä päivinä listaan mitä olen syönyt. Sen jälkeen katsotaan miten jatketaan. Kokeilin siellä itse pistää, ja sillon arvo ei ollu ainakaan kun 4.7, kun se saa ruuan jälkeen olla 7.8. Olin siis juuri tuota nlakäyntiä ennen syönyt hiukan. Eli tuo jäi jopa paastoarvonkin alle, joka on max 5.5. Että ihan hyvillä mielin mennään :)

Kyllä tuo ultrassa käynti vaan on aina yhtä ihanaa, voisin tuijottaa sitä ruutua vaikka koko päivän. ja sen jälkeen on jotenkin raukea ja ihana olo, kun tietää että siellä se oikeesti on ja kaikki näyttää hyvältä.

Nannaliina, juu kaikenmaaliman ihmisiähän tänne mahtuu, mun sisko tosin muutaman kerran on asiasta maininnu, tosin fb:n kautta ;) Ei kyllä muutama 'kaverikaan' ole oikein sanonut juuta eikä jaata, mutta ei kyllä itse asiassa edes ketuta - mulla on kuitenkin niitä oikeita rakkaita ystäviä ympärillä, jotka aidosti ovat onnellisia mun puolesta niin nämät mätämunat saavat ihan rauhassa kiukutella keskenään sitten :)

Rv 16+4
 

Yhteistyössä