Kesäkuiset 2023

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Onko kenelläkään heittää vinkkiä, millä saisi verenpainettaan nostettua? Eilen mittailin ja alhaisilta vaikuttivat. Lakritsia tekis mieli, mutta siihen ei viitsisi lähteä.

Onko täällä muilla yöllä herääviä taaperoita? Tätä on jatkunut todella pitkään ja alkaa kyllä huomata, että vie voimat 🥺

Onko kukaan perehtynyt noihin perhevapaauudistuksiin? Sen verran tiedän, että antaa vapauksia, mutta onko tuo yhteenlaskettu vanhempainvapaa jotenkin pidempi?:)
Riittävä nesteytys. Muita lääkkeettömiä ei juuri ole.

Yhteensä uusi vanhempainvapaa on n. 1v2kk asti kun ennen oli n.11kk jos yhtämittaa pitää.
 
@Ofelia88 mulla on myös alhainen verenpaine. Esikoista odottaessani 13 vuotta sitten neuvolassa suositeltiin vielä salmiakkia jos alkaa pyörryttää. Muuten en tiedä millä sitä saisi ylös, suola ja salmiakki ei ehkä järkeviä raskausaikana :D Säännöllinen syöminen pitää paineen tasaisempana mun mielestä.

Vitsi miten on paha olo. Kaikki haisee pahalle ja edellisen päivän ruoka oksettaa vaihteeksi, taidan syödä salaattia. Vähän vaikea piilotella töissä tätä väsymystä ja pahaa oloa ja jatkuvaa nälkää.

Mulla on ultra lauantaina. Sitten tietää ainakin mikä tilanne mahassa.
 
Ultrassa käyty ja hieno syke löytyi❤ laskettu olisi tämän päivän arvion mukaan 12.6.
Meillä sama LA 🤩


Vahempainvapaasta siis olenko mä käsittänyt tän väärin ?

Eli esim yh äidin lapsi voi olla kotona vanhempansa kanssa vanhempainrahan turvin 1.2v.

Perhe X (jossa isä tienaa selvästi enemmän kuin äiti )
on sama mahdollisuus, mutta taloudellisesti ei ole järkevää sillä isän palkka on selvästi suurempi ja laskut pitää maksaa ja ruoka saada pöytään eli ainoa vaihtoehto on luovuttaa 10vk isän osuudesta äidille jolloin päiväkoti häämöttää lapsella n.9.5kk iässä.
Tulotason tippuminen lisäisi liiaksi taloudellista stressiä ja lapsiperhe köyhyyttä.

Perhe Y missä vanhemmilla sama palkkataso on mahdollisuus pitää lasta kotona 1.2v saakka koska tulotaso pysyy samana.

Olihan tässä nyt joku kohta mitä mä en oikeesti vaa ymmärtänyt?



.
 
Meillä sama LA 🤩


Vahempainvapaasta siis olenko mä käsittänyt tän väärin ?

Eli esim yh äidin lapsi voi olla kotona vanhempansa kanssa vanhempainrahan turvin 1.2v.

Perhe X (jossa isä tienaa selvästi enemmän kuin äiti )
on sama mahdollisuus, mutta taloudellisesti ei ole järkevää sillä isän palkka on selvästi suurempi ja laskut pitää maksaa ja ruoka saada pöytään eli ainoa vaihtoehto on luovuttaa 10vk isän osuudesta äidille jolloin päiväkoti häämöttää lapsella n.9.5kk iässä.
Tulotason tippuminen lisäisi liiaksi taloudellista stressiä ja lapsiperhe köyhyyttä.

Perhe Y missä vanhemmilla sama palkkataso on mahdollisuus pitää lasta kotona 1.2v saakka koska tulotaso pysyy samana.

Olihan tässä nyt joku kohta mitä mä en oikeesti vaa ymmärtänyt?



.
Niin, mä olen ymmärtänyt tuon uudistuksen aikalailla niin, että jos toinen vanhempi (eli nyt vaikka isä) luovuttaa kaikki luovutettavissa olevat vapaat äidille, saa äiti olla kotona vanhempainvapaan turvin suunnilleen yhtä pitkään, kuin vanhalla järjestelmälläkin. Tämän lisäksi sitten toiselle puolisolle jää ne omat vapaat käytettäväksi halutessaan, kuten vanhan systeemin isyysvapaat. Vapaita ei tarvitse pitää putkeen, vaan toinen vanhempi voi olla välissä hoitovapaalla kotihoidontuella. Eli me esim näillä näkymin tehdään niin, että minä pidän kaikki vapaat, mitä vaan pystyn (omat plus miehen luovuttamat), jonka jälkeen jään hoitovapaalle siiheksi, että lapsi on reilun vuoden ikäinen, ja kun minä palaan töihin, jää mies pitämään omat vanhempainvapaat. Tämän jälkeen lapsi menee hoitoon, ellei saada muuten asioita järjestettyä. Jokainen perhe saa sitten itse puntaroida itselleen sopivan tavan omien tulojen ja menojen suhteen. Meillä esim nyt minä olen hoitovapaalla ja elämme miehen palkalla, vaikka minun palkka olisi hieman suurempi. Asuntolaina meillä on lyhennysvapaalla, jotta saamme rahat nyt riittämään. Meidän perheelle tämä on parempi ratkaisu, kuin se, että taapero olisi jo hoidossa, ja onneksi olemme saaneet rahan siihen riittämään, vaikka tiukkaa tekeekin.
 
  • Tykkää
Reactions: 4nniin4 ja jekkis87
Meillä sama LA 🤩


Vahempainvapaasta siis olenko mä käsittänyt tän väärin ?

Eli esim yh äidin lapsi voi olla kotona vanhempansa kanssa vanhempainrahan turvin 1.2v.

Perhe X (jossa isä tienaa selvästi enemmän kuin äiti )
on sama mahdollisuus, mutta taloudellisesti ei ole järkevää sillä isän palkka on selvästi suurempi ja laskut pitää maksaa ja ruoka saada pöytään eli ainoa vaihtoehto on luovuttaa 10vk isän osuudesta äidille jolloin päiväkoti häämöttää lapsella n.9.5kk iässä.
Tulotason tippuminen lisäisi liiaksi taloudellista stressiä ja lapsiperhe köyhyyttä.

Perhe Y missä vanhemmilla sama palkkataso on mahdollisuus pitää lasta kotona 1.2v saakka koska tulotaso pysyy samana.

Olihan tässä nyt joku kohta mitä mä en oikeesti vaa ymmärtänyt?



.
Jos isä luovuttaa äidille kaikki päivät mitä mahdollista niin äiti voi olla lapsen kanssa kotona suunnilleen saman ajan kuin vanhankin systeemin mukaan. Eli ei tarvi viedä sen aiemmin tarhaan kuin ennenkään. Jos isä ei omia lomiaan pidä, jää ne toki käyttämättä mutta kannattaa muistaa että parempituloisella isällä myös vanhempainraha on isompi ja laskea oikeasti jääkö siinä sittenkään miinukselle, ainakaan niin paljoa että ne kannattaisi jättää pitämättä.

Edit eli joo, keskimmäisen perheen lapsi on vähemmän aikaa kotihoidossa kuin kahden muun. Hän ei silti menetä entisestä sen enempää, nyt vaan nuo kaksi muuta perhettä on mahdollista saada enemmän. En oikein näe että se on asia josta olla ainakaan kateellinen koska ei hekään siinä menetä aiemmasta. Mutta silti, kannattaa oikeasti laskea ja huomioida työmatkat, verotus jne. Ero ei ole useimmilla niin iso mitä luulisi.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä tieto tuo että äiti voi jäädä hoitovapaalle välissä ennen kuin isä pitää omat vapaansa, juuri sitä viikonloppuna miehen kanssa saunassa pohdittiin 😊

Onko muut päässeet varaamaan nt-ultria? Meillä ois se sit 25.11., miten taas jaksaa odottaa 🙈 tänään on tasan kuukausi siitä kun tein positiivisen testin, tavallaan tuntuu kuin siitä olisi ikuisuus ja tavallaan vastahan se oli 😅
 
Onko kenelläkään heittää vinkkiä, millä saisi verenpainettaan nostettua? Eilen mittailin ja alhaisilta vaikuttivat. Lakritsia tekis mieli, mutta siihen ei viitsisi lähteä.

Onko täällä muilla yöllä herääviä taaperoita? Tätä on jatkunut todella pitkään ja alkaa kyllä huomata, että vie voimat

Onko kukaan perehtynyt noihin perhevapaauudistuksiin? Sen verran tiedän, että antaa vapauksia, mutta onko tuo yhteenlaskettu vanhempainvapaa jotenkin pidempi?
meillä 1v on heräillyt koko syksyn! Saattaa puolen tunnin välein herätä huutamaan selkä kaarella😵💫 tosi huonosti olen nukkunut ja monenlaista on kokeiltu ja lääkärissäkin käyty. Nyt vältetään maitotuotteita ja aloitin gavisconin, ihanko olisi ollut apua! Viime yönä heräsi vain kerran 😊 jospa tämä tästä ja itekkin ehtisi vielä nukkua ennenkun tämä uusi vauva syntyy 😅

mulla on toive olla kotona siihen asti että tämä pienin on 3v eli -26 kesään asti, ei olla vielä mietitty miten vapaat jaetaan, kun toisaalta olisi tosi kiva että mieskin saisi nauttia ansaittua isyysvapaata.

sain ultra-ajan ens viikon keskiviikolle,vielä siis viikko jännitettävä, tosin aika luottavaisin fiiliksin, oireita on ja toisaalta en mitenkään voi itse siihen vaikuttaa mikä tilanne kohdussa on.

mulla on aina raskauksissa verenpaine ja syke noussut melko korkealle ja tuntuisi jo vastaavaa oiretta, tykyttelee ja huimaa. Levolla on aiemmin rauhoittunut, toivottavasti tälläkin kertaa menisi ilman lääkityksiä
 
  • Tykkää
Reactions: Annamaija 76
Hyvä tieto tuo että äiti voi jäädä hoitovapaalle välissä ennen kuin isä pitää omat vapaansa, juuri sitä viikonloppuna miehen kanssa saunassa pohdittiin 😊

Onko muut päässeet varaamaan nt-ultria? Meillä ois se sit 25.11., miten taas jaksaa odottaa 🙈 tänään on tasan kuukausi siitä kun tein positiivisen testin, tavallaan tuntuu kuin siitä olisi ikuisuus ja tavallaan vastahan se oli 😅
Meillä tulee aika vaan postista kirjeenä. Jos aika ei passaa, pitää soittaa polille.😅 Luulen, että lähetteen tekee sinne vasta ensi viikolla neuvolassa. Tällöin on jo meneillään 10+2.🤭
 
Meillä tulee aika vaan postista kirjeenä. Jos aika ei passaa, pitää soittaa polille.😅 Luulen, että lähetteen tekee sinne vasta ensi viikolla neuvolassa. Tällöin on jo meneillään 10+2.🤭
Oho, onpa jännä että menee noin eri tavalla 😯 meilläkin lähete laitettiin neuvolasta ja seuraavana päivänä pääs netistä varaamaan sopivan ajan. Onneksi sai helposti heti aamu kasin ajan, mies on sellaisessa työssä että voi olla välillä hankala minuutilleen tietää mihin aikaan pääsee pois lähtemään niin kivempi että voi mennä töihin vasta sen jälkeen 🙂
 
Mä ajattelin jos saisi tänään ultrakäynnillä sen nt-ultran varattua. Meillä oikeastaan vaan 2 päivää jolloin mahdollista edes käydä. Jännä sinänsä että toisaalla pitää olla lähete, toisaalla aika tulee kirjeessä vaan ja esim. Kymsotella sen voi käytännössä ihan ite vaan varata milloin haluaa netistä.
 
Keski-Suomessa ainakin Nova on vielä niin vanhanaikainen, että kirjeellä tulee poliaika.

Itsellä eka neuvola oli tänään. Hassusti Aavan laskuri sanoo että la ois 9.6. (tänään ois (8+5), neuvola laski että 8.6. (tänään silloin 8+6) ja varhaisultrassa taas oli tosissaan hedelmöitysajankohtaan nähden 12.6. lasketun ajan kokoinen tyyppi eli tänään olisi 8+3.

Ja ajattelin, että koska eka raskaus meni hyvin sokerirasituksessa ja ei ollut radia, toisessa raskaudessa saisin olla ilman rasituskokeita. No, sanoin sitten että isälle diagnosoitiin haimatulehduksen myötä tänä kesänä 2-tyypin diabetes, eli joudun toiseen sokerirasituskokeeseen, mikäli eka sokerirasituskoe on viitearvoissa! 😩😩😩 Voi jumalauta sanon, isällä ollut hyvin epäterveellisen elämäntavat +20v ja sen myötä varmasti se 2td on tullutkin, ihan ihmeelliseltä tunnustaa että tollasen takia joudun sit kokeisiin 😭
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: jekkis87
Oon ihan pöyristynyt tosta sokerirasituskokeeseen passittamisesta ollut koko päivän. Kuitenkin Duodecimin artikkelissa lukee
"Koetta ei myöskään tarvitse tehdä alle 40-vuotiaalle uudelleensynnyttäjälle, jolla aiempaan raskauteen ei ole liittynyt raskausdiabetesta eikä lapsen makrosomiaa ja joka on normaalipainoinen raskauden alkaessa", mutta näinkö nyt on että kuitenkin toi tässä välissä löytynyt isäni 2td lyö tuon kumoon? 😭😩
 
Oon ihan pöyristynyt tosta sokerirasituskokeeseen passittamisesta ollut koko päivän. Kuitenkin Duodecimin artikkelissa lukee
"Koetta ei myöskään tarvitse tehdä alle 40-vuotiaalle uudelleensynnyttäjälle, jolla aiempaan raskauteen ei ole liittynyt raskausdiabetesta eikä lapsen makrosomiaa ja joka on normaalipainoinen raskauden alkaessa", mutta näinkö nyt on että kuitenkin toi tässä välissä löytynyt isäni 2td lyö tuon kumoon? 😭😩
Periaatteessa saat itse päättää omasta hoidosta. Neuvolakäynnit ei ole pakollisia. Vapaaehtoisia. Toki muutamat on pakollisia, jos haluaa Kelan tuet saada. Tiedän joitain, jotka ovat sanoneet, että eivät rasitukseen mene. Ovat suostuneet mittailemaan jonkin aikaa verensokereita.

Itse siis kyllä neuvolassa käyn. Kahdessa aiemmassa raskaudessa ei tarvinnut rasituksessa käydä. Edellisessä raskaudessa piti, kun paino oli noussut muutaman kilon.💁🏻‍♀️
 
Ultrassa kaikki hyvin, oli syke ja vastasi 8+2 (oviksesta 8+5). Vähän jännittää vielä toi että oli vähän pienempi mitä piti, mutta toisaalta oli jo tuplasti isompi kuin edelliset keskenmenneet ollenkaan ja ollaan pidemmällä ja sydän sykkii. Yritän nyt siis painaa huolen pois.

@pasuuna onhan tuo ikävää enkä usko että isäsi diagnoosi vaikuttaa sun raskauteen todellisuudessa mitenkään. Ja eihän se testi mukava ole toki, varsinkin kun on toivonut ettei tarvisisi. Ja kieltäytyä voi aina jos sille ei itse näe tarvetta eikä sinne halua. Toisaalta lapsen parhaaksihan se tehdään ja testi ei ole lapselle vaarallinen tai äidille kivulias tms. Joten mulle se on vähän niinkuin miksi en kävisi jos siitä voi olla jotain hyötyä. Mä siis joudun myös kahteen kokeeseen koska ekassa rasituskokeessa (-04!) oli yksi arvo yli rajan. Seurannassa kotona ja sairaalassa ei raja arvot ylittyneet kertaakaan ja lapset olivat normaali kokoisia. Mutta koska tuo yksi arvo oli yli, on mulla radi diagnoosi edelleen 🙄
 
Mä olen kans kyllä ymmärtänyt, että vanhemmat diabetes on riskitekijä. Mutta kuten muutkin kirjoitti, eihän sun ole sinne pakko mennä. Mä en kahdessa ekassa joutunut menemään, mutta kolmannen kohdalla paino oli just sen verran "liikaa", että piti mennä. Olen ihan normaalipainoinen. Saa nähdä miten tällä kertaa käy.
 
  • Tykkää
Reactions: jekkis87
Mä olen kans kyllä ymmärtänyt, että vanhemmat diabetes on riskitekijä. Mutta kuten muutkin kirjoitti, eihän sun ole sinne pakko mennä. Mä en kahdessa ekassa joutunut menemään, mutta kolmannen kohdalla paino oli just sen verran "liikaa", että piti mennä. Olen ihan normaalipainoinen. Saa nähdä miten tällä kertaa käy.
Toisaalta joka toisella vähänkin vanhemmalla ihmisellä on nykyään DM2. Että jos omat vanhemmat sattuu olemaan läkkäämpiä niin todennäköisyys on suurempi ja ei se siihen riskiin toisaalta todellisuudessa vaikuta onko vanhemmalla DM2 vai ei, jos sitä vielä vaan ei ole diagnosoitu 🤷🏻‍♀️
Mutta nää on tämmöisiä että toimitaan varmuuden vuoksi pienemmällä riskillä kuin jätetään toimimatta juttuja.
 
Toisaalta joka toisella vähänkin vanhemmalla ihmisellä on nykyään DM2. Että jos omat vanhemmat sattuu olemaan läkkäämpiä niin todennäköisyys on suurempi ja ei se siihen riskiin toisaalta todellisuudessa vaikuta onko vanhemmalla DM2 vai ei, jos sitä vielä vaan ei ole diagnosoitu 🤷🏻‍♀️
Mutta nää on tämmöisiä että toimitaan varmuuden vuoksi pienemmällä riskillä kuin jätetään toimimatta juttuja.
No joo, mun tekstissä tarkoitin ehkä enemmänkin just sitä, että on syy laittaa rasitukseen. En oo itse näihin asioihin niin perehtynyt, että osaisin sanoa milloin riski on suurempi 😊 hyvä täsmennys siis!
 
  • Tykkää
Reactions: Mimerkki
Meillä täällä Siun soten alueella ilmeisesti laitetaan ekassa neuvolassa lähete nt ultraan ja samalla voi esittää toiveen mihin aikaan vuorokaudesta ja minä viikonpäivänä ultra olis. Kutsu käynnille tulee sitte tosiaan kirjeenä. Itellä olis nt 23.11. 🤩 Vielä 3 viikkoo pitäs jaksaa ootella että pääsee näkemään mitä tuolla on 😅
 
  • Tykkää
Reactions: 4nniin4
Huh kun alkaa tekemään hajut tosi pahaa 🤢 koko päivän ollut aika hyvä olo väsymystä lukuunottamatta, tein töitä sohvan pohjalta kevyesti kun influenssapiikistä nousi lämpö tai sitten iski joku muu flunssa, mutta heti kun aktivoiduin ja tein lihamureketta niin iski kuvotus 😵

Onko teillä muuten nyt raskauden aikana korkeampi ruumiinlämpö kun normaalisti? Mun on nyt vaikea miettiä millon on normiolo kun lämmöt on normaalia korkeammalla
 
Onko kellään doppleria? Mä kävin tänään hakemassa sellaisen halvemman, mutta vielä en saanut kunnolla kuulumaan. Ehkä muutamia kertoja osui kohdalle, mutta papunen karkasi.

Tänään jo 8+0
Meillä on doppleri, toissapäivänä sain ekan kerran kuulumaan pienen hetken sykkeen ja eilen jo paremmin kun tiesin mistä etsiä 😅 löytyy täysin eri paikasta kuin aiemmissa raskauksissa
 
Toisaalta lapsen parhaaksihan se tehdään ja testi ei ole lapselle vaarallinen tai äidille kivulias tms.
En ole skippaamassa sokerirasitusta. En ole itsekäs ja "koska musta tuntuu" tai "mua halutaan vaan kiusata", en skippaa neuvoloita enkä sokerirasituksia. En niitä kahta. Ja ei testi _kivulias_ ole, mutta se heikotus joka miltei sai pyörtymään ja kylmä hiki mikä tuli testin jälkeen, sai kyllä pienet pelkotilat päälle kun kuulin tänään että sinne pitäisi uudestaan lähteä.

Tänään on ollut vaan suurien tunteiden päivä, töissä homma on ihan täyttä shaissea, oon jo valmiiksi ihan tarpeeksi ahdistunut, illat menee itkiessä ahdistuksen takia ja sitten kun tuuletteli jo vähän että eka raskaus oli hyvä ja helppo, niin sitten tulee vähän kuin potentiaalisesti "sairaan" ihmisen leima jonkun toisen ihmisen huonojen elämäntapojen takia.
 
  • Tykkää
Reactions: jekkis87
En ole skippaamassa sokerirasitusta. En ole itsekäs ja "koska musta tuntuu" tai "mua halutaan vaan kiusata", en skippaa neuvoloita enkä sokerirasituksia. En niitä kahta. Ja ei testi _kivulias_ ole, mutta se heikotus joka miltei sai pyörtymään ja kylmä hiki mikä tuli testin jälkeen, sai kyllä pienet pelkotilat päälle kun kuulin tänään että sinne pitäisi uudestaan lähteä.

Tänään on ollut vaan suurien tunteiden päivä, töissä homma on ihan täyttä shaissea, oon jo valmiiksi ihan tarpeeksi ahdistunut, illat menee itkiessä ahdistuksen takia ja sitten kun tuuletteli jo vähän että eka raskaus oli hyvä ja helppo, niin sitten tulee vähän kuin potentiaalisesti "sairaan" ihmisen leima jonkun toisen ihmisen huonojen elämäntapojen takia.
En mä tarkoittanut sitä pahalla ❤ ajattelin että raskaushormonit yms. saa varmaan reagoimaan voimakkaasti, mutten sanonut ääneen. Mulla itellä taas asia niin päin että isän puolelta en tiedä mistään perinnöllisestä yhtään mitään, ties mitä kauheuksia siellä onkaan, mutta kaikkiin näihin neuvolan kyselyihin joudun vastaamaan en tiedä. Isä on päättäny lähteä meidän elämästä kun olin 2v.
Mutta jos saisit sen sairaan ihmisen leima ajatuksen käännettyä pois, vaikka siihen että sillä vain varmistetaan hyvät lähtökohdat sun lapselle. Annat terveen ihmisen leiman lapsellesi 💓
 

Yhteistyössä