Kesäkuiset 2022

En muuten tiedä, onko tosta lasketun ajan siirrosta mitään yleistä sääntöä vai onko vaan paikkakuntakohtanen! Olis mielenkiintosta kuulla kokemuksia ja miten käy!
Meillä on niin että jos yli 5 päivällä heittää ultrassa niin laskettu aika muuttuu. Muuten sitä ei vaihdeta. Esikoisen kohdalla oli niin että joka ultrassa oli 3 pvä vanhempi mitä neuvolan mukaan. Olin ns tarkassa seurannassa ja ultria oli n 4 vko välein. Niissä kaikissa oli aina isompi mitä LA mukaan. Tokan kohdalla sama juttu. Rakenneultran jälkeen vaihdoin mun raskaus sovelluksissa LA. Mulla on ilmeisesti ovulaatio niin aikaisessa vaiheessa että se tekee tuon muutaman päivän eron.
 
Meillä on niin että jos yli 5 päivällä heittää ultrassa niin laskettu aika muuttuu. Muuten sitä ei vaihdeta. Esikoisen kohdalla oli niin että joka ultrassa oli 3 pvä vanhempi mitä neuvolan mukaan. Olin ns tarkassa seurannassa ja ultria oli n 4 vko välein. Niissä kaikissa oli aina isompi mitä LA mukaan. Tokan kohdalla sama juttu. Rakenneultran jälkeen vaihdoin mun raskaus sovelluksissa LA. Mulla on ilmeisesti ovulaatio niin aikaisessa vaiheessa että se tekee tuon muutaman päivän eron.
Viisi tai yli taitaa se muuten olla meilläkin! 🤔 Nt-ultran mukainen koko on mun käsityksen mukaan kaikista luotettavin - sen jälkeen alkaa näkyä geneettiset erot! Siksi nt-ultran kohdilla se LA yleensä siirretään, jos siirretään.
 
Viisi tai yli taitaa se muuten olla meilläkin! Nt-ultran mukainen koko on mun käsityksen mukaan kaikista luotettavin - sen jälkeen alkaa näkyä geneettiset erot! Siksi nt-ultran kohdilla se LA yleensä siirretään, jos siirretään.
Juu se on NT ultran jälkeen muutetaan se LA. Kun se on se ensimmäinen virallinen raskausultra. Mulla siis molempien lasten kohdalla on ollut se 3 päivän heitto NT ja rakenneultrissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Pandi
Hauskaa että niin monelle sattunut sama la. 😍 Mulla oli neuvolan laskujen, eli edellisten menkkojen mukaan laskettuna la 5.6. mutta oli niin erikoinen kierto että tiesin etten oikeasti ole vielä niin pitkällä. Letrozolit otin kp 5-9 ja ovulaatiota en saanut tikutettua koko kierrossa lainkaan, vaikka testasin kaksi kertaa päivässä. Olin siis ihan varma että en ole raskaana, koska en saanut lh-huippuakaan bongattua. Tein negatiiviset raskaustestit kp 32 ja 35, mutta sitten plussasin kp 40. Ultraava lääkäri arveli ovulaation ajankohdaksi kp 25. Siispä la nyt 15.6 ja sen mukaan on nyt oikeille viikoille sovittuna eka nla-aika.
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: KirJoh89 ja Pandi
Juu se on NT ultran jälkeen muutetaan se LA. Kun se on se ensimmäinen virallinen raskausultra. Mulla siis molempien lasten kohdalla on ollut se 3 päivän heitto NT ja rakenneultrissa.
Meillä oli molemmilla lapsilla niin suuret erot eri ruumiinosissa RU:ssa (jopa pari viikkoa) ettei olis voinu sanoa enää, miten paljon laskettu aika heitti 🤣 Mutta tässä meillä näkyi kyllä ne geenit molempien kohdalla...
 
Tervetuloa uusille mukaan. Mä menin tällä viikolla niin huonoon kuntoon että kävin päivystyksessä ke-to saamassa nesteytystä. Ketoaineet oli kahdella plussalla ja suonet ihan "rusinaiset". Kaks päivää pärjäsin kotona ja eilen yöllä lähdin taas päivystykseen ja pääsin naistentautien kautta synnytysosastolle nesteytykseen. Toivoisin kovasti että saisin kotisairaalan kautta tiputuksen kotiin koska sen + pahoinvointilääkkeiden avulla pystyn jopa syömään jotain, ilman sitä jopa nesteiden juominen ja pitäminen sisällä on hankalaa. Olisin niin toivonut että saisin edes joskus kokea normaalin alkuraskauden (sellaisen, jossa pysyy tolpillaan ja jokseenkin toimintakuntoisena), mutta ei sitten. Ajattelen niin että jokaisella on ne omat ristit kannettavanaan, olkoon tämä sit se minun.

Positiivista tässä on ehdottomasti se, että näin eilen ultrassa viikkoja (7+2) vastaavan vauvelin ja toisaalta se, miten hienosti mies hoitaa lapset ja kaiken ilman että multa odotetaan yhtään mitään. Saan siis edes kärsiä rauhassa.
 
Onpa tosiaan monella la 15.6! Mulla olis la viimeisten menkkojen alun mukaan paljon aiemmin, mutta ovistestin mukaan tiedän hedelmöittymispäivän melko tarkasti, niin sen mukaan on tuo 15.6. mulla pitkä kierto.
Tulipas tuossa mieleen sellainen asia, että miten teillä on sänkyhommat onnistunut näin alkuraskaudessa? Mulla ei oo oikein haluja ollut, koska pahoinvointi, mutta eilen innostuin kokeilemaan. Tänään onkin alakerta ollut kipeä. Onko muut huomannu, että raskaana ollessa paikat kipeytyy helposti? Vai onko tää aihe, josta ei saa puhua 🤐🙈
Tää väsymys on ihan mahdotonta nyt. Vois vaan nukkua. Ja toisaalta jatkuvasti pitäs olla syömässä, ettei tuu paha olo. Välillä ei kyllä tahdo ruoka maistua, mutta pakko jotain pientä edes syödä.
Viikon päästä ultra. Jännää nähdä onko tyyppi oikeassa paikassa ja vastaako koko sitä mitä pitäs olla. Viimeksi ei vastannut (oli pari viikkoa liian pieni) ja se menikin kesken sitten pian kesken. Jännää.
 
Täällä on ehkä nyt alkanu pahoinvointi. Ei ole tarvinnu onneksi oksentaa mutta se semmonen kuvotus on tänään ollu läsnä. Täytyy olla iloinen oireista, näitähän tässä on ooteltu ja kaipailtu. :D Vähän rankkaa meinaa olla töissä, etenkin nyt kun vielä yövuoroja ja päivällä se uni on vaan huonompaa vaikka saiskin nukkua tuntimääräisesti hyvin. Mut kyllä tämä tästä, pari päivää nii alkaa "jo" 7.viikko. :) Mulla on vahva tunne että tämä raskaus tulee menemään sata kertaa nopeampaa kun esikoisen raskausaika.
 
  • Tykkää
Reactions: Mimmimami ja Pandi
Täällä menossa 6+5 ja pahoinvointi alkaa valitettavasti nostaa päätään :( tekisi mieli jäädä saikulle, mutta just tällä viikolla en oikein voi.

Hauska muuten, miten tälleen toisessa raskaudessa maha vaan löpsähtää ulos :D onneksi on paljon kuvia ekasta raskaudesta, on ollut hauska vertailla, että miltä se maha on näyttänyt milläkin viikolla.

Maanantaina varhaisultra, en jaksa odottaa!
 
  • Tykkää
Reactions: Kimallu5 ja KK86
Hauskaa että niin monelle sattunut sama la. Mulla oli neuvolan laskujen, eli edellisten menkkojen mukaan laskettuna la 5.6. mutta oli niin erikoinen kierto että tiesin etten oikeasti ole vielä niin pitkällä. Letrozolit otin kp 5-9 ja ovulaatiota en saanut tikutettua koko kierrossa lainkaan, vaikka testasin kaksi kertaa päivässä. Olin siis ihan varma että en ole raskaana, koska en saanut lh-huippuakaan bongattua. Tein negatiiviset raskaustestit kp 32 ja 35, mutta sitten plussasin kp 40. Ultraava lääkäri arveli ovulaation ajankohdaksi kp 25. Siispä la nyt 15.6 ja sen mukaan on nyt oikeille viikoille sovittuna eka nla-aika.
The more the merrier 🤩 Laskeskelin, että tein KP31 vielä negatiivisen Clearblulla (hailu viiva näky, jos oikeen tiirasi, mutta laskin negaksi) ja KP33 tuli plussa, joka vahvistui KP34. Tästä mäkin päättelin, että LA siirtyy vähän edemmäksi, mutta oottelen rauhassa, mitä neuvolassa ja ultrassa sanotaan! ☺
 
Tervetuloa uusille mukaan. Mä menin tällä viikolla niin huonoon kuntoon että kävin päivystyksessä ke-to saamassa nesteytystä. Ketoaineet oli kahdella plussalla ja suonet ihan "rusinaiset". Kaks päivää pärjäsin kotona ja eilen yöllä lähdin taas päivystykseen ja pääsin naistentautien kautta synnytysosastolle nesteytykseen. Toivoisin kovasti että saisin kotisairaalan kautta tiputuksen kotiin koska sen + pahoinvointilääkkeiden avulla pystyn jopa syömään jotain, ilman sitä jopa nesteiden juominen ja pitäminen sisällä on hankalaa. Olisin niin toivonut että saisin edes joskus kokea normaalin alkuraskauden (sellaisen, jossa pysyy tolpillaan ja jokseenkin toimintakuntoisena), mutta ei sitten. Ajattelen niin että jokaisella on ne omat ristit kannettavanaan, olkoon tämä sit se minun.

Positiivista tässä on ehdottomasti se, että näin eilen ultrassa viikkoja (7+2) vastaavan vauvelin ja toisaalta se, miten hienosti mies hoitaa lapset ja kaiken ilman että multa odotetaan yhtään mitään. Saan siis edes kärsiä rauhassa.
Onpa kurjaa ☹ Helpottuiko sulla yhtään edellisissä raskauksissa? Tsemppiä ❤
 
Onpa tosiaan monella la 15.6! Mulla olis la viimeisten menkkojen alun mukaan paljon aiemmin, mutta ovistestin mukaan tiedän hedelmöittymispäivän melko tarkasti, niin sen mukaan on tuo 15.6. mulla pitkä kierto.
Tulipas tuossa mieleen sellainen asia, että miten teillä on sänkyhommat onnistunut näin alkuraskaudessa? Mulla ei oo oikein haluja ollut, koska pahoinvointi, mutta eilen innostuin kokeilemaan. Tänään onkin alakerta ollut kipeä. Onko muut huomannu, että raskaana ollessa paikat kipeytyy helposti? Vai onko tää aihe, josta ei saa puhua
Tää väsymys on ihan mahdotonta nyt. Vois vaan nukkua. Ja toisaalta jatkuvasti pitäs olla syömässä, ettei tuu paha olo. Välillä ei kyllä tahdo ruoka maistua, mutta pakko jotain pientä edes syödä.
Viikon päästä ultra. Jännää nähdä onko tyyppi oikeassa paikassa ja vastaako koko sitä mitä pitäs olla. Viimeksi ei vastannut (oli pari viikkoa liian pieni) ja se menikin kesken sitten pian kesken. Jännää.
@KK86 petipuuhista kysyit. Meillä oli poikkeuksellisen harvassa inssin jälkeen. Ja sitten kun tuli positiivinen tulos raskaustestin, nii ei aluksi uskaltanu, ettei aiheuta keskenmenoa. Sitten kun otettiin ensimmäinen kerta raskautumisen jälkeen niin oli elämäni isoin orgasmi välittömästi. Voinee myös vaikuttaa pidempi tauko yhdynnöissä. Sen ensimmäisen kerran jälkeen hieman aktivoiduttu (puoliso pyytää päivittäin, mutten jaksa). Ei mitään kipuja ole nautinnoista ollut (rintojen arkuus tietysti hieman häiritsi) mutta se hengästyminen on ollut melkoista.
 
Viimeksi muokattu:
@KK86 petipuuhista kysyit. Meillä oli poikkeuksellisen harvassa inssin jälkeen. Ja sitten kun tuli positiivinen tulos raskaustestin, nii ei aluksi uskaltanu, ettei aiheuta keskenmenoa. Sitten kun otettiin ensimmäinen kerta raskautumisen jälkeen niin oli elämäni isoin orgasmi välittömästi. Voinee myös vaikuttaa pidempi tauko yhdynnöissä. Sen ensimmäisen kerran jälkeen hieman aktivoiduttu (puoliso pyytää päivittäin, mutten jaksa). Ei mitään kipujabole nautinnoista ollut (rintojen arkuus tietysti hieman häiritsi) mutta se hengästyminen on ollut melkoista.
Kiitos teille kummallekin ku puhutte tästä rohkeasti! Kovin paljon en ole löytänyt asiaan liittyvää keskustelua ja aihe mietityttää kyllä.

itsellä myös sama tuon hengästyminen kanssa. Tuntuu ettei voi nauttia täysin kun henki ei kulje. Lieneeköhän se normaalia?
Muutenkin halut tosiaan normaalia alempana, johtuen pääosin väsymyksestä. Mies on ymmärtänyt kun olen puhunut omia fiiliksiä ääneen. Sitten kun ryhtyy petipuuhiin niin kyllähän se sujuu normaaliin tapaan jos vaan malttaa rentoutua 😊
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
Kiitos teille kummallekin ku puhutte tästä rohkeasti! Kovin paljon en ole löytänyt asiaan liittyvää keskustelua ja aihe mietityttää kyllä.

itsellä myös sama tuon hengästyminen kanssa. Tuntuu ettei voi nauttia täysin kun henki ei kulje. Lieneeköhän se normaalia?
Muutenkin halut tosiaan normaalia alempana, johtuen pääosin väsymyksestä. Mies on ymmärtänyt kun olen puhunut omia fiiliksiä ääneen. Sitten kun ryhtyy petipuuhiin niin kyllähän se sujuu normaaliin tapaan jos vaan malttaa rentoutua
Todellakin hengästyttää enemmän. Myös muissa puuhissa. 🙃 Henki välillä itelläkin ahtaalla. Ei oo aiemmin ollut. Taitaapa kuulua asiaan.
 
Mirkkk
Hei, minä liittyisin mukaan kesäkuisiin!

Laskurin mukaan la olisi 24.6, huomenna soitan neuvolaan ja varaan ensimmäisen ajan :) kolmas lapsi olisi meille tulossa<3

Itsekin ajattelin kysyä neuvolasta, miten meidän paikkakunnalla pääsisi varhaisultraan, kiva olisi nähdä että kaikki olisi hyvin, itselläni oli siis normi "menkat" ajallaan ja plussasin, kun vuoto oli loppumassa. Edellisissä raskauksissa ei oo ollut vuotoa, kun on tärpännyt. Vuoto ei ollut normi runsasta, mutta kuitenkin olisi kiva päästä varhaisultraan näkemään että kaikki on ok!
 
Makarooni81
Heips!
Täällä hölmistynyt yllätysplussannut 40+ mamma! 😂
Meillä jo kolme lasta ennestään eikä nyt ollut suunnitelmissa enempää. Niin vaan hupsista ilman mitään ehkäisyä se tapahtui. Kk myöhässä ja testi tehty ja heti selvä tapaus! Apua...oon ihan pihalla mitäs nyt. Nuorinkin vasta 1v...kuinka jaksan..nytkin olen ollut tosi väsynyt kun huilitaukoja ei juuri ehdi pitämään. Paitsi päikkärien aikaan tietty. Mutta onneks kerroin miehelle ennen testiä, ja miten se oli muka aavistanut! Väsymystä, mahakipua, huimausta ollut mulla. Ja kun aloin vaappua kuin ankka mahakivun takia, arvasin 😂
La olis 26.6. Pelkään kaikkea tällä hetkellä, keskenmenoa, huonoa oloa (viimeksi ällötti koko raskausaika!) Painonnousua...ja sairastan koliittia (suolistosairaus) nyt menee lääkkeet uusiksi varmaan..pelkään että se aktivoituu taas...no, yritän löytää vertaistukea teistä! 😂
 
Heips!
Täällä hölmistynyt yllätysplussannut 40+ mamma!
Meillä jo kolme lasta ennestään eikä nyt ollut suunnitelmissa enempää. Niin vaan hupsista ilman mitään ehkäisyä se tapahtui. Kk myöhässä ja testi tehty ja heti selvä tapaus! Apua...oon ihan pihalla mitäs nyt. Nuorinkin vasta 1v...kuinka jaksan..nytkin olen ollut tosi väsynyt kun huilitaukoja ei juuri ehdi pitämään. Paitsi päikkärien aikaan tietty. Mutta onneks kerroin miehelle ennen testiä, ja miten se oli muka aavistanut! Väsymystä, mahakipua, huimausta ollut mulla. Ja kun aloin vaappua kuin ankka mahakivun takia, arvasin
La olis 26.6. Pelkään kaikkea tällä hetkellä, keskenmenoa, huonoa oloa (viimeksi ällötti koko raskausaika!) Painonnousua...ja sairastan koliittia (suolistosairaus) nyt menee lääkkeet uusiksi varmaan..pelkään että se aktivoituu taas...no, yritän löytää vertaistukea teistä!

Heh, mulla hihitytti tuo että hups vaan ilman ehkäisyä tuli. :D Onnittelut ja tervetuloa mukaan!❤ Täältä kyllä vertaistukea saa. Toivottavasti ei tulis koko raskauden kestävää ällötystä kenellekään. Tässä kun muutaman päivän ollu tässä darraolossa nii kummasti alkoi kaduttaa että toivoi pahoinvointia. :D Tekee tämä toki raskautta konkreettisemmaksi, mut on yllättävän paljon rankempaa kyllä nyt kun on taapero minkä perässä pitää juosta, oli olo mikä tahansa. Ja siis teille joilla vielä useampi lapsi ennestään niin nostan todellakin hattua. Ootte supernaisia. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pandi ja Bluebelle
Kirjotin tuonne 8 sivulle nimettömänä, nyt sain rekisteröityä, kuinka vaikeeta on keksiä joku nimimerkki kun kaikki varattuja😂 Eli mulla nyt rv 5+3, La 26.6, toki varmistuu sitten ultrassa. Ekaan neuvolan oon jo varannut marraskuun puoliväliin, silloin viikon 8+jotain.

Odotan toista lastani. Esikoiseni jo 12v. Miehen lapset myös isoja, 8, 11 ja 14v ja ovat meillä vuoroviikoin. Kaikki meidän perheen lapset tyttöjä, tämä minun ja mieheni ensimmäinen (ja viimeinen) yhteinen, saas nähdä kumpi tulee 😂. Meillä siis vuoroviikoin 2-5 lasta. Tytöt meillä tosi reippaita ja isoja, taitavia mimmejä, kovasti ovat yhteisestä sisaruksesta puhuneet..joten iso lapsimäärä puolet ajasta ei hirvitä (valmiiksi jo iso talo mihin pikkuisellakin on jo tiedossa oma huone, sekä 7paikkainen auto niin isoja muutoksia näihin ei tulossa😅) Salaisuutena ollaan vielä pidetty, jouluna ajattelimme tuleville siskoille paljastaa.

Mulla vielä pienet viikot, oireita lähinnä alavatsan tuntemukset, mielialan vaihtelut ja rinnat olleet kipeät jo kolmatta viikkoa. Kovasti pelkään sitä pahoinvointia ja väsymystä, että tuoko seuraavat pari viikkoa ne tullessaan. Milloin aloitte tuntea kuvotusta? rv 7taitaa olla yleisin aika kun pahoinvointi alkaa...

Seksi jutuista niin alkuun tässä ollut halut mulla kadoksissa, puhuttu paljon miehen kanssa ja olen kertonut että on niin paljon ajateltavaa ja vähän huoltakin, ettei mene kesken ym niin jos vain nyt halaillaan ja pussaillaan ❤ no viikonloppuna vähän jo halut palasi, mutta ei olla nyt yhdynnässä oltu, ei tunnu hyvältä ajatukselta, mutta muita juttuja sitten tehty toistemme iloksi😁 Ei olla muutenkaan yhdyntäkeskeisiä niin ei haittaa😁

Mitenhän onnistun salaamaan töissä ja kavereille, itse siis voisin jo kertoa kaikille mutta mies haluaa odottaa sinne rv12 niin kunnioitan hänen toivettaan..toki puhuttu että jos alan voida pahoin, on ehkä pakko kertoa lapsille koska nuo teinit nyt tajuaa heti ja töissä teen tiimityötä, en voi vain kadota yökkimään..sitten mietin myös neuvola käynnit, nytkin eka käynti menee aika myöhäiseksi 8.30 oli eka aika ja siihen varattu 1.5h ja 30min työmatka niin oon vasta 10.30 töissä, mikä ei mikään normi aika tulla töihin minun työssäni päiväkodissa, niin joudunko kertomaan esimiehille, kun tuo kuitenkin käsittääkseni työaikaa, ettei tarvitse tehdä takaisin🤔
 
Hei, minä liittyisin mukaan kesäkuisiin!

Laskurin mukaan la olisi 24.6, huomenna soitan neuvolaan ja varaan ensimmäisen ajan kolmas lapsi olisi meille tulossa<3

Itsekin ajattelin kysyä neuvolasta, miten meidän paikkakunnalla pääsisi varhaisultraan, kiva olisi nähdä että kaikki olisi hyvin, itselläni oli siis normi "menkat" ajallaan ja plussasin, kun vuoto oli loppumassa. Edellisissä raskauksissa ei oo ollut vuotoa, kun on tärpännyt. Vuoto ei ollut normi runsasta, mutta kuitenkin olisi kiva päästä varhaisultraan näkemään että kaikki on ok!
Mä sain varhaisultraan ajan kun en tiennyt varmaksi koska oon raskautunut. Mulla alkoi 15.9 menkat ja tein kp21 räikeen raskaustestin. Terkka väitti et olisin nyt raskautunut tässä kierrossa mut sain tapeltuu ajan itelleni. Kävin yksityisellä ultrassa kun sain niin pitkän ajan päähän sen ultra ajan niin siinä voi terkka kattoo kun oon rv 9+2 ultrassa enkä millää rv4 tyylii 😆
 
Voi ihanaa, moni on käyny ultrassa ja siellä näkyy paljon sykkeitä! ❤ Nyt odottaa jo kovasti omaa, viikon päästä mennään!

Ja tervetuloa uusille! 😍 Kiva, kun meitä on sekä esikoistaan odottavia että monen lapsen vanhempia!
 
  • Tykkää
Reactions: Kimallu5

Yhteistyössä