Kesäkuiset 2022

Meillä on Emmaljungat, mut ne jo lähes 10v vanhat. Hyvin kyllä ovat toimineet ja ovat tilavat taaperolle nukkua. Meillä tosiaan pakko olla vaunut joissa molemmat lapset voi nukkua joten siksi ne Bugaboot arveluttaa kun se istuinosa näyttää aika pieneltä. Muunneltavuus niissä kyllä ihan huippu ominaisuus. Noh, pitänee katella saisko aikaiseksi tehä semmosta vaunujen metsästysreissua jonnekin.
Se on totta, bugisten istuinosat on kapeen näköiset! Ja Emmaljungiin verrattuna varmasti onkin kapeat, meilläkin on Emmat (Duo Edge) ja ne on leveät! Tosin ne on omaan makuun aika raskaat vaunut/rattaat… Syksyllä tarttis kaksi lasta roudata päikkyyn ja kotiin vauvan kanssa niin luulen, ettei enää yksikkövaunut riitä 😆
 
Se on totta, bugisten istuinosat on kapeen näköiset! Ja Emmaljungiin verrattuna varmasti onkin kapeat, meilläkin on Emmat (Duo Edge) ja ne on leveät! Tosin ne on omaan makuun aika raskaat vaunut/rattaat… Syksyllä tarttis kaksi lasta roudata päikkyyn ja kotiin vauvan kanssa niin luulen, ettei enää yksikkövaunut riitä
No juu, kyllä te varmasti ne tuplat tarvitte.

Mies on sitä mieltä ettei kannata etukäteen ostaa tuplia, jos sitte ei tarvikaan. Mut mun on hyvin vaikeaa nähä että miten ei tarvis kun meillä esikoinen on vaan max 15pv/kk päiväkodissa, joten paljon on päiviä et oon lasten kanssa sitten yksin kotona koko päivän ja jos haluaa päiväunilenkkejä tehä nii en todellakaan jaksa aina vauvaa kantaa repussakaan. Lisäksi meillä koira nii sitä ulkoiluahan tulee.

Mut noh, on tässä onneksi vielä aikaa miettiä ja harkita mitkä ostaa.😊
 
  • Tykkää
Reactions: Pandi
Eilen löysin yllättäen maha makkaran alta jo kohtalaiseen kokoon kasvaneen raskaus kummun. Se oli yllätys kun en ollu aatellu et se tulis vielä näkyviin kun on hieman tuota vyötärön ylimääräistä ihoa ja rasvakerrosta. Housut hieman myös alkaneet puristaa. Et ei mee varmaan pitkään kun tarvii alkaa käyttää mammahousuja.
Tänään 16+1
 
  • Tykkää
Reactions: Charrypie - 86
Oon miettinyt kanssa, että täytyy nyt tammikuussa lähteä ostamaan mammahousuja. Moni niitä kehuu ja omakin oleminen varmasti helpottuu. Kiva ettei tarvi verkkareissa/mekoissa vaan kulkea kuten tähän asti.
 
vierailija
Mulla ei mene mitkään omat housut enää jalkaan, eikä ole aikoihin mennyt. 😂 Mammalegginssit jalassa koko ajan ja ulkoillessa täytyy jättää toppahousut kokonaan auki. Onneksi on pitkä takki. 😂 Tämä maha on jo tosi iso verrattuna edelliseen raskauteen, eikä varmasti jää kellekkään enää epäselväksi, että vauva siellä lymyää. Täällä nyt 16+2.

Vielä pitäis jaksaa odotella reilu kuukausi rakenneultraan, tässä välissä ei ole mitään neuvola-aikojakaan. Onneksi liikkeet tuntuu jo aika selvästi, ja useimmiten jotain joka päivä, niin se vähän helpottaa odotusta. ❤

Miten teillä muilla sujuu nukkuminen? Olen itse selällään nukkuja ja tässä raskaudessa on ollut vaikeaa pysyä yöllä kylkiasennossa. Herään monesti yöllä siihen että nukun selällään enkä muista kääntyneeni pois kylkiasennosta. Aiemmassa raskaudessa nukuin niin tietoisesti kyljellään, että en vahingossakaan kääntynyt selälleen, mutta tällä hetkellä uni on kyllä niin sikeää että kääntyilen surutta tietämättä siitä mitään Miten sitä onnistuis pysymään kyljellään?
 
  • Tykkää
Reactions: Charrypie - 86
@Matkallamamaksi Mulla kans aina toppahousut auki kun ei mene lähellekään kiinni enää. Onneksi on henkselit.😄 Ei todellakaan jää epäselväksi että vauva tulee, masu on aamullakin jo söpösti pyöreä, iltaa kohden sit vaan vähä turvonneempi pallo.

Voi kunpa alkais tuntea itekin pian liikkeitä kunnolla. Jotenkin aattelen että jospa viimeistään 17+ viikolla tuntuis päivittäin kuten esikoisesta.😊

Tuon nukkumisasennon kanssa aattelen niin, että sen kyllä sitten tuntee olossa kun ei passaa enää selällään olla. Joskus on kiva pötkötellä selällään pidempi tovi ennenku alkaa nukkua. Menen aina kyljelleen kun käyn nukkumaan mut toki sitä kääntyy selälleen usein sit jossain vaiheessa. Teen vaan aina niin että jos herään niin asetun uudelleen kyljelleen enkä mieti asiaa sen enempiä.
 
  • Tykkää
Reactions: Charrypie - 86
No juu, kyllä te varmasti ne tuplat tarvitte.

Mies on sitä mieltä ettei kannata etukäteen ostaa tuplia, jos sitte ei tarvikaan. Mut mun on hyvin vaikeaa nähä että miten ei tarvis kun meillä esikoinen on vaan max 15pv/kk päiväkodissa, joten paljon on päiviä et oon lasten kanssa sitten yksin kotona koko päivän ja jos haluaa päiväunilenkkejä tehä nii en todellakaan jaksa aina vauvaa kantaa repussakaan. Lisäksi meillä koira nii sitä ulkoiluahan tulee.

Mut noh, on tässä onneksi vielä aikaa miettiä ja harkita mitkä ostaa.
Kyllä ne tuplat helpottas elämää 😄 Me päädyttiin oottaa tuplien kanssa kuopusta ootellessa (koska mies oli samoilla linjoilla sun miehen kanssa) ja sitten tuli korona eikä liikuttukaan lasten kanssa juuri mihinkään, lähin puistokin kodin vieressä. Vanha päikky oli niin kaukana et oli pakko mennä kuitenkin autolla… Niin eihän niitä tuplia ikinä tullu ostettua, mutta kyllä on muutamasti tullu kirottua, kun oon työntäny rattaissa kuopusta kantaen samalla esikoista, joka ei halunnukaan kävellä jotain lyhyttä matkaa… 😄 Eli kyllä mä sinuna tuplat tilaisin, etenkin jos teillä on koira! 🙌🏻

@Matkallamamaksi Mäkin nukun vielä aika surutta selälläni välillä, kun se ei toistaseksi oo tuntunu pahalta ☺ Oon tosin kylkinukkuja eli käännyn herkemmin kyljelleni…
 
  • Tykkää
Reactions: Charrypie - 86
Eilen löysin yllättäen maha makkaran alta jo kohtalaiseen kokoon kasvaneen raskaus kummun. Se oli yllätys kun en ollu aatellu et se tulis vielä näkyviin kun on hieman tuota vyötärön ylimääräistä ihoa ja rasvakerrosta. Housut hieman myös alkaneet puristaa. Et ei mee varmaan pitkään kun tarvii alkaa käyttää mammahousuja.
Tänään 16+1
Se on ihanaa, kun maha kasvaa 😍 Täällä pidetty myös pitkään korkeavyötäröisiä /löysiä housuja, jotka ei paina mahaa 😄 Mutta pikkuhiljaa vois kaivaa mammaleggaritkin esiin…
 
Mä aloin tällä viikolla käyttämään äitiysleggareita ja ah mikä tunne :D
Tänään tuntui vauvan liikkeet selvästi ❤ vatsa myös selvästi pyöristynyt vaikkei vielä muiden silmiin näy, kun käytän aika löysiä tuninkoja ja paitoja muutenkin. Tänään käytiin taas kovat potkunyrkkeilyt doppleria vastaan. Sunnuntaina sitten omakustanteiseen ultraan, jos pieni kertoisi kumpi on ❤

Rv 17+4
 
  • Tykkää
Reactions: Aygey ja KirJoh89
Minäkin oon käyttäny jo viikosta 12 asti kollareita ja vähitellen siirtyny mekko-leggins yhdistelmään. Farkkuja en oo ku kerran sen jälkeen käyttäny ja ne oli ehkä hieman ahdistavat. Onneks oli pitkä neulepaita ja ponnariviritelmä : D ja nyt siis menossa rv 16+2.

Nukun vielä toistaiseksi kaikissa asennoissa, mahallaan tosin vähiten, mutta välillä silleenkin. Kyljellään nukkunut aikaisemmin eniten. Vartalotyyny on kyllä kätevä. Sen saa hyvin käsien väliin ja jalkojen väliin. Ja jos niitä on kaks, nii raskauden edetessä kun ei suositella olla selällään nii voi toisen laitteen selän taakse, nii vähän hidastaa selälleen menoa, eikä tarvii vaihtaa vartalotyynyä puolelta toiselle.
 
Olen niin malttamaton nyt noiden liikkeiden kanssa. Ihan satunnaisia hentoja tuuppauksia tuntuu joskus ja jouluna, mut voi että kuin haluaisin että alkais tuntua jo joka päivä jotain. Huomenna vaihtuu 16+0, eli kaiken järjen mukaan siihen ei mene kauaa mut jokainen päivä tuntuu pitkältä. Hitsin etuseinäistukka, ei ole ollenkaan tälläisen hermoheikon ihmisen juttu.😅
 
@hanba Kyllä ne liikkeet pian tuntuu enemmän ja kovemmin 😍 Mulla voimistuu koko ajan enemmän ja kohta säkin mietit et olispa vauva vähän rauhallisemmin mahassa 😆 Mullakin on etuseinämässä istukka, mutta enemmän noi liikkeet tuntuukin sivuilla ja ylhäällä. Oon myös tosi herkkä aivan kaikelle, niin hyvässä kuin pahassa… Oudon ylhäällä tuntuu välillä, mietin et miten iso se kohtu ja ylhäällä jo on!!! Mahakin on yhtäkkiä pullahtanu kunnolla 🙈 Nyt 16+4. Neuvolassa parin viikon päästä ehkä mitataan jo SF!
 
Löysin ennen joulua Cittarista Micaron ja Namituvan glykyrritsiinivapaata salmiakkia 😍 Törkeen hintasta kyllä (noin 5€/minipussi), ei tuu hamstrattua liikaa 😄

Kävin läpi myös lasten vanhoja vauvavaatteita, paljon on tallessa, mutta näköjään kokoa 56 ei juuri oo - mihin lie oon antanut nekin 😄 Sitä ei kyllä hirveesti välttämättä tartte, riippuu lapsesta. Esikoinen käytti 1kk, kuopus 2vk 🤭
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
Missä vaiheessa tää armoton väsy väistyy!? Nyt rv 15+5 ja ihan uskomaton uupumus. Muuten onkin sitten ollut äärihelppo raskaus (siksipä sen tiesikin vasta rv 12+4😆), painoa tosin saanut jo sen 7kg tässä vaiheessa mikä näyttää hurjalta, kun oli tosi rasvattomassa ja treenatussa kunnossa. Töissä huomanneet kaikki jo.
 
Täällä liikkeitä tuntunut nyt viikon verran ❤ Nyt 16+1. Kahdesta aiemmasta raskaudesta tunsin tosiaan vasta 20+ viikoilla kun istukka oli edessä, mut nyt on istukka on takana, eli ainakin omalla kohdalla istukan sijainti vaikutti kyllä tosi paljon. Mutta varmasti pian @hanba, en usko et joudut kovin kauaa oottelemaan:)

Toisaalta päivät ja viikot kuluu nopeasti, toisaalta hitaasti. Edelleen mietin miten ihmeessä saan kerrottua esimiehelle ja koska olisi sopiva ajankohta kertoa. Olen etätyössä enkä esimiestä näe, joten joko täytyy soittaa tai varata meille joku teams-palaveri. Muutaman viikon päästä on kuitenkin työpaikalla muutama tapaaminen sovittuna ja haluaisin kertoa esimiehelle ennen sitä, koska taatusti tuolloin paikalla olevat huomaavat, piiloon tätä ei enää mitenkään saa. Ja toisaalta kun on monta vuotta toivonut hartaasti tätä, tuntuu myös oudolta piilotella tätä nyt kun se vihdoin on totta.

Täällä on riesaksi tullut kaikenmaailman kipuja, mm. jalkasärkyä öisin ja vatsa on vähän väliä kipeä milloin mitenkin. Tuntuu jo olo niin raihnaiselta :ROFLMAO: En tiedä onko se ikä, vai onko raskaudet vaan erilaisia, helpolla olen näköjään aiemmissa raskauksissa päässyt ja pystynyt harrastamaan liikuntaa lähes synnytykseen asti. Nyt on välillä yhtä raskas olo kuin edellisissä raskauksissa loppumetreillä. Ennen raskautta urheilin paljon, nyt en voi tehdä oikein mitään. Koiran kanssa kävelyt on lyhyitä lenkkejä sillä jo kävellessäkin alkaa supistella helposti. Supistukset eivät ole kipeitä vaan vatsa vain menee kovaksi ja kävely tuntuu työläältä. Onko muilla ollut vastaavaa? Reilun viikon päästä on lääkärineuvola, täytyy siellä ottaa puheeksi.
 
@Pandi Ihanaa että jollain muullakin on etuseinämässä istukka ja silti liikkeitä tuntuu. Esikoisen raskaudessa liikkeet oli parasta, mut hän ei koskaan mitenkään kipeästi potkinu vaan aina tosi nätisti.😊 Minustakin tämä maha on jo aamuisin ihan suhteettoman ison näköinen siihen nähden kohdunpohja on vielä ihan reilusti navan alapuolella.

Onpa muuten ihana alkaa käydä pian läpi vanhoja lastenvaatteita. Ei mitään muistikuvia että mitä kokoja on minkäkin verran kun paljon oli lainassa ja paljon oon antanut pois. Mut vitsi, rakenneultrasta jos selvitään puhtain paperein niin alan kyllä kiertää kirppiksiä.😊

@Nml1 Ootko mittauttanu rauta-arvoja? Voisko sieltä löytyä uupumukseen selitys vaikka toki voi olla "vaan" raskauteen liittyvää muuten. Mulla on nyt unet onneksi parantunu jonkin verran nii energiaa on taas enemmän.

@Pampula3 Jospa teet vaan sellasen suurten uutisten puhelin pomolle? 😁 Mullakin aina jostain syystä jännittää vähä kertoa esihenkilöille vaikka ihanasti he kyllä aina suhtautuu kaikkien raskauksiin. Pitää kyllä tällä tai ens viikolla kertoa.

Onpas vaan varhain alkanu (harjoitus?)supistelut siellä. Ihan hyvä varmaan tsekata että eihän ne mitään kohdunsuulla tee. Oon vähän varautunu että saattaa nyt alkaa varhainkin kivuttomat supistelut. Mullakin on vähä raihnainen olo ja fyysinen kunto paljon huonompi kuin ennen esikoista. Ostin kumminkin nyt uintilippuja ja aion alkaa uimaan taas säännöllisesti. Ja lisätä vähä pidempiä lenkkejä viikkoihin. Viimeksi tuli liitoskivut jo rv20 tienoilla, toivottavasti ei tällä kertaa.
 
Juu, varastoraudat ja hemoglobiinit vähän liiankin kunnossa. Ehkä tää tästä väistyy. Joka päivä 3-4h päiväunia ja yöt katkonaista unta...

Hitsi, osaisipa edes kuulostella liikkeitä. Miltä ne ensiliikkeet edes tuntuu? Etuseinässä istukka täälläkin. Välillä tuntevinaan jotain mutta onkin ilmeisesti aina oma syke vatsassa (on muuten sydämen volyymit kasvanut hurjasti, tuntuu että tekee niin hurjasti hommia että koko nainen pomppii ylös alas 😁)
 
Täällä tänään käyty moikkaamassa pientä ja heittikin heti alkuun vehkeet ruutuun ja ilmoittautui näin ollen pojaksi ❤ Oli taas isompi mitä pitäisi viikkoihin nähden, eli kasvaa hurjaa vauhtia. Meillä minä ja veljeni ovat kaikki syntyneet lähemmäs 5 kiloisina, että saas nähdä onko sukuvika.... Hurjasti hän liikkui, eikä jäänyt poseeraamaan kovinkaan pitkiksi ajoiksi. Istukka myös etuseinämässä, niin kunnon liikkeitä saa tovin odottaa. Jotain pientä olen ollut tuntevani jo ❤

Mulla vihoittelee iskias ja uutena iski hiiva :/

Tänään 18+0
 
@Charrypie - 86 ihanaa, pieni poika ❤

@hanba juu mustakin kovin aikaista tää on et nyt jo harjoitussupistelee, aiemmissa raskauksissa nää on alkaneet mielestäni jotain rv 25. Silloinkaan ei kyllä tehneet kohdunsuulle mitään, eikä edes ne kipeät synnytyssupistukset synnytyksen ollessa käynnissä saaneet silloin oikein kohdunsuuta aukeamaan (hätäsektiolla lopulta aiemmat 2 syntyneet) joten täytyy toivoa että nämä ovat tälläkin kertaa ihan vaarattomia. Onneksi en ole enää fyysisessä työssä. Vanhassa työssä olisin jo joutunut ehkä jäämään saikulle, ainakin hetkellisesti. Olen nyt käynyt neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä kun on ollut välillä aika koviakin (menkkamaisia) kipuja vatsassa. Kuitenkin menneet ohi ja sydänäänet kuuluneet hyvin. Ja nyt kun liikkeet jo tuntuu päivittäin, on hieman rauhallisempi olo. Mulla on todettu endometrioosi sekä sektioiden jäljiltä kiinnikkeitä kohdussa, joten varmasti monet tuntemukset ja kivut johtuvat näistä. Sen sijaan en tiedä mitä on liitoskivut tai närästys, joten ainakaan vielä ihan kaikesta en ole kärsinyt😆. Ja kestän kyllä kaiken kivun kunhan vain tietää et vauvalla on kaikki hyvin❤. Aina vaan inhottava huoli herää kun on jotain kipuja, varsinkin kun aiemmissa raskauksissa tämmöisiä ei ollut. Monet ovat kuitenkin omilla kokemuksillaan rauhoitelleet et kivut ja tuntemukset voivat hyvinkin kuulua asiaan läpi raskauden ja silti kaikki mennä hyvin. Mulla on edelleen aika paljon näitä pelkoja. Pelkopolille lähti jo lähete vaikka ainut mahdollinen synnytystapa onkin nyt sektio. Täytyy vain koittaa luottaa että raskaus menisi hyvin kun näille viikoille asti on jo päästy 😊

@Nml1 nää ekat liikkeet mulla on semmosia pieniä "muljahduksia", varmasti monet tuntee jo liikkeitä ennen kuin tajuaa et ne on niitä 😊
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89 ja Nml1
vierailija
Löysin ennen joulua Cittarista Micaron ja Namituvan glykyrritsiinivapaata salmiakkia Törkeen hintasta kyllä (noin 5€/minipussi), ei tuu hamstrattua liikaa

Kävin läpi myös lasten vanhoja vauvavaatteita, paljon on tallessa, mutta näköjään kokoa 56 ei juuri oo - mihin lie oon antanut nekin Sitä ei kyllä hirveesti välttämättä tartte, riippuu lapsesta. Esikoinen käytti 1kk, kuopus 2vk
Mini TV mix suolainen -pussin salmiakit ovat myös glykyrritsiinittömiä. Näitä löytyy myös irtokarkkihyllystä! Ihan hyviä ovat, mutta onhan se maku ilman lakritsia jotenkin latteampi...
 
  • Rakkaus
Reactions: Pandi
@Nml1 Ne liikkeet on ainakin mulla alkuun semmosia kevyitä kuplan poksahduksia tai pehmeitä, mutta "napakoita" tuuppauksia. Vaikea selittää mut suoliston kuplinta tuntuu enempi semmoselta murinalta, siis just siltä että se ilma liikkuu tuolla suolistossa. Tämä ensimmäisten kunnon liikkeiden odottelu on kyllä niin jännää.😌

@Charrypie - 86 Onnittelut pojasta!♥ Mies on alkanut puhua esikoiselle pikkusiskosta ja tyttöajatus elää molemmilla hyvin vahvana mielessä. Vielä reipas kuukausi siihen ultraan.

Hiiva on kyllä raivostuttava. Ennen raskautta oli kunnon kierre ja olin jo menossa gynelle asian kanssa mut sit tulinkin raskaaksi ja vaiva hävisi. Kunnes just taas äsken jouduin lääkkeen hakemaan. Onneksi se on helposti hoidettavissa, eikä vaadi mitään reseptejä yms. Aloin myös syödä maitohappobakteeria joka päivä ja toivon että siitä olis apua ihan kaikkien tulehdusten torjunnassa.

@Pampula3 Joo tuollaset kivut on kyllä stressaavia. Onneksi on aina äänet hyvin kuuluneet ja nyt ollaan jo niin hyvillä viikoilla että hyvin todennäköisesti kaikki menee loppuun asti hyvin.♥ Pelkopolia ehdottomasti kannattaakin hyödyntää, nii ei tarvi kaikkien pelkojen kanssa yksin olla. Toivottavasti saat sieltä apua ja mielenrauhaa.😌

Tänään 16+0.♥ Ollaan toisaalta jo pitkällä ja sit taas vasta niin alussa edelleen. Ootteko miettiny vielä enempikin synnytystä? Sain kokea ihanan synnytyksen esikoisen kanssa (vaikkei kaikki menny ihan niin miten olis toivonu), joten odotan sitä nytkin kovasti. Parhaita kokemuksia elämässä kaikesta rankkuudesta huolimatta.
 

Yhteistyössä