Kesäkuiset 2021

Mä kuulin ekan kerran sykkeen dopplerilla ihan hetkittäin äänen maanantaina, kun oli 9+0 . Hän on aika hankalassa paikkaa. Ihan vieressä on mulla selkeästi joku laskimo/valtimo niin pitää käännellä sitä dopplerin päätä et sen onnistui löytämään mut siellä se oli

Tänään jo 9+2. Tällä hetkellä tuntuu et aika menee tosi hitaasti mut on kyl ihana ajatella miten nopeaa pieni kasvaa. Tänään jo kumkvatin kokoinen ja kuvien perusteella alkaa muistuttaa jo paljon pientä ihmistä
Varmasti ihanan liikuttavaa kuulla sykkeen jumpsutusta, sitä odotan jo kovasti❤
Onko sulla jo pahat olot helpottaneet?
Yritän saada jotain toivoa tähän nykytilanteeseen että tää 24/7 paha olo menee ihan kohta ohi:ROFLMAO:
 
Varmasti ihanan liikuttavaa kuulla sykkeen jumpsutusta, sitä odotan jo kovasti
Onko sulla jo pahat olot helpottaneet?
Yritän saada jotain toivoa tähän nykytilanteeseen että tää 24/7 paha olo menee ihan kohta ohi
Ei kyl viel hirveästi. Alkuviikosta maanantainakin oksensin aivan koko päivän. Nyt on ollut pari helpompaa päivää välissä. Vain pientä etovaa oloa, mut kyl tää aamu alkoi taas oksentamisella. Et ei semmoista suurempaa helpotusta oo viel saapunut. Kauhea väsy kans on. Ei meinasi jaksaa tehdä yhtään mitään. Senkin suhteen eilen oli vähän parempi eli toivoa on et jossain vaiheessa alkaisi loppumaan. Täällä nyt 9+3. Mun ymmärtääkseni pian pitäisi olla saavutettu se "HCG huippu" jonka jälkeen voisi alkaa helpottaa
 
  • Tykkää
Reactions: Alinna86
Onko täällä dopplereista kokemusta. Mulla on oma doppleri ja oon sitä muutaman kerran käyttänyt ihan lähinnä et haluan opetella tunnistaa sen oman sykkeen sieltä ja oppia käyttämään laitetta. Mulla nyt ainakin on niin aikaista ettei yhtään edes huoleta ettei kuulu. Eikä tuosta laitteesta tuu muutenkaan huolestunut fiilis. Lähinnä ajattelen kun en oo ennen tuollaista käyttänyt et vähän myöhemminkään jos ei kuuluisi niin vika olisi käyttäjässä. Mut niin pohdin vain sitä, että oon aika hyvin oppinut oman sykkeen tunnistaa sieltä ja se kuuluu kahdesta eri kohtaa. Kolmannesta kohtaa vatsaa tuo doppleri löytää n. 150 lyövän sykkeen hetkittäin, ja mietin onkohan se meidän pieni. Siinä kohdassa en nimittäin kuule itse kohinan seasta sykettä mut "syke" löytyy kuitenkin siitä samasta kohtaa yleensä. Voisikohan siis Doppler löytää sen vaikkei sitä vielä selkeästi kohinan seasta erotakkaan? Selvästi on ainakin mun omaan sykkeeseen nähden koholla. Mulla siis vasta 8+1 et tiedän et todella aikaista edes "leikkiä" tuolla laitteella
Silleen mainintana dopplerista, että sitä ei suositella käytettäväksi jatkuvasti ennen vkoa 14. Tai näin ainakin mua varoitteli yksityisen neuvola kätilö. Löysin yhden suomalaisen artikkelin aiheesta Säteilyturvakeskukselta. (Huom. Itsekin siis kuuntelin ääniä, mutta ehkä lyhyemmän aikaa ja harvemmin kuin olisi mieli tehnyt).

https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/132081/stuk-tr24.pdf?sequence=1 --> sivu 15 " Doppler-ultraäänen käyttöä tulisi rajoittaa raskausviikoilla 11–14 tai sitä ennen tehtävissä kuvantamisissa siten, että TI ≤ 1,0 ja altistusaika pidetään mahdollisimman lyhyenä. Altistusajan tulisi olla yleensä enintään 5–10 minuuttia ja se ei saisi koskaan ylittää 60 minuuttia. "

Ja täähän on vaan yksi mielipide. Tuskin Suomessa myydään mitään mikä olisi haitallista suoraan. Kätilö perusteli mulle sen kudosten lämpeämisellä ja sillä että sielä tapahtuu pienillä viikoilla niiin paljon miniasioita, että ne on herkkiä kaikelle.

Toinen varoituksen sana, että vaikka aattelet, että "en ressaa jos en kuule ääniä" nii ressaat kuitenki. Mää oli kans samaa mieltä, että en ressaa ja kokeilen vaikka seuraavana päivänä uudelleen... NOT! Ite oon vkolla 15 ja ensimmäistä kertaa tänään en saanukkaan ääniä kuuluviin. Sydän on ihan sykkyrällä ja 30min nii aika neuvolaa. Vähä ne neuvolan tätit moitiskeli, että ei sais panikoida siitä, mutta minkä sitä itelleen voi.

Muuten oon kyllä tykänny tosi paljon. Tähän saakka oon löytäny helposti sykkeet viikolta 9+ ja potkutkin alko kuulumaan joskus viikolla 12+. Saanu vähän konkreettisemmaksi koko asian ja rauhallisemmaksi mielen. Mulla on istukka asettunu eteen, niin se on kuulemma syy mahdollisesti myös siihen että sykkeet ei kuulukaan. Se näky viikko sitten nt-ultrassa että näyttäs liikkuvan ja asettuvan näin. Liikkeitä ei kuulemma myöskään kannata ihan heti ootella kun se vaimentaa kaiken.

Huh, olipa pitkä sepustus. Nyt neuvolaan panikoimaan -->

Ihanaa odotusta :) <3
 
Silleen mainintana dopplerista, että sitä ei suositella käytettäväksi jatkuvasti ennen vkoa 14. Tai näin ainakin mua varoitteli yksityisen neuvola kätilö. Löysin yhden suomalaisen artikkelin aiheesta Säteilyturvakeskukselta. (Huom. Itsekin siis kuuntelin ääniä, mutta ehkä lyhyemmän aikaa ja harvemmin kuin olisi mieli tehnyt).

https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/132081/stuk-tr24.pdf?sequence=1 --> sivu 15 " Doppler-ultraäänen käyttöä tulisi rajoittaa raskausviikoilla 11–14 tai sitä ennen tehtävissä kuvantamisissa siten, että TI ≤ 1,0 ja altistusaika pidetään mahdollisimman lyhyenä. Altistusajan tulisi olla yleensä enintään 5–10 minuuttia ja se ei saisi koskaan ylittää 60 minuuttia. "

Ja täähän on vaan yksi mielipide. Tuskin Suomessa myydään mitään mikä olisi haitallista suoraan. Kätilö perusteli mulle sen kudosten lämpeämisellä ja sillä että sielä tapahtuu pienillä viikoilla niiin paljon miniasioita, että ne on herkkiä kaikelle.

Toinen varoituksen sana, että vaikka aattelet, että "en ressaa jos en kuule ääniä" nii ressaat kuitenki. Mää oli kans samaa mieltä, että en ressaa ja kokeilen vaikka seuraavana päivänä uudelleen... NOT! Ite oon vkolla 15 ja ensimmäistä kertaa tänään en saanukkaan ääniä kuuluviin. Sydän on ihan sykkyrällä ja 30min nii aika neuvolaa. Vähä ne neuvolan tätit moitiskeli, että ei sais panikoida siitä, mutta minkä sitä itelleen voi.

Muuten oon kyllä tykänny tosi paljon. Tähän saakka oon löytäny helposti sykkeet viikolta 9+ ja potkutkin alko kuulumaan joskus viikolla 12+. Saanu vähän konkreettisemmaksi koko asian ja rauhallisemmaksi mielen. Mulla on istukka asettunu eteen, niin se on kuulemma syy mahdollisesti myös siihen että sykkeet ei kuulukaan. Se näky viikko sitten nt-ultrassa että näyttäs liikkuvan ja asettuvan näin. Liikkeitä ei kuulemma myöskään kannata ihan heti ootella kun se vaimentaa kaiken.

Huh, olipa pitkä sepustus. Nyt neuvolaan panikoimaan -->

Ihanaa odotusta <3
Kiitos viestistä! Mä oon tosiaan harjoitellut dopplerin käyttöä satunnaisesti siitä asti kun se tuli. Ensimmäistä kertaa löysin sykkeen 9+0. Mut ei mua koskaan huolestuttanut ennen sitäkään ettei ääniä kuulunut. Enkä koe et nytkään huolestuisin jos en kuulisi. Löysin pienen niin hankalasta paikkaa, että häntä ei ihan helposti löydä ja tiedän et voi mennä useampikin viikko et alkaa helpommin löytymään. :)
 
Kiitos viestistä! Mä oon tosiaan harjoitellut dopplerin käyttöä satunnaisesti siitä asti kun se tuli. Ensimmäistä kertaa löysin sykkeen 9+0. Mut ei mua koskaan huolestuttanut ennen sitäkään ettei ääniä kuulunut. Enkä koe et nytkään huolestuisin jos en kuulisi. Löysin pienen niin hankalasta paikkaa, että häntä ei ihan helposti löydä ja tiedän et voi mennä useampikin viikko et alkaa helpommin löytymään.
Just palasin neuvolasta ja se neuvolan tätikään hädin tuskin löysi sykkeitä. Kurkattiin sitten ultralla niin tyyppi oli pää mahaan päin ja jalat selkään päin+ istukka edessä. Nää on näitä. Mutta joo, yritän olla itekki huolestumatta tästä eteenpäin. Kunhan liikeet alkaa tuntumaan niin varmasti helpottaa :) Se on vielä mullaki niiiiin pieni koko tyyppi vaikka viikkoja on "jo" 14+3, että pääsee pyörimään miten päin vaan.

Mutta doppleri on kyllä muuten mainio laite.. ja varmana yritän kuitenkin huomennaki kuunnella...:D
 
  • Tykkää
Reactions: Tiukuna
Purkautuja
Millon tää pahoinvointi oikeen loppuu? pakko tulla purkamaan tuntoja kun alkaa hermo mennä tähän kuvotukseen. Vieläkö muilla jatkuu vai joko helpottaa? Millä viikolla alkoi helpottaa? Mulla ehti olla jo pari päivää pikkusen parempi olo, mutta nyt taas ollu niin ällö päivä että!
Doplerista sanon että mä löysin sykkeen 8+1 (varhaisultran mukaan 8+4). Etsin kyllä siis 30min ennenku löyty ja kauaa ei kuulunut kun pikkunen luikerteli piiloon
 
Heip! Mitäs kesäkuisille kuuluu?
Itsellä doppler odottelee kaapissa, yritän viikon päästä kuunnella sykkeitä, silloin 8+5.
Kyllä on aika mennyt tosi nopeeta vaikka tuntuu silti ettei se kulje mihinkään... Mutta eilen tuli 4 viikkoa plussasta! Ja ylihuomenna jo 8+0. Massu sillai turvoksissa että paljastun kohta.. Oon tosi hoikka muuten ja nyt masu vaan pullottaa koko ajan. En ole lihonut vielä ja tiedän että kohtu se ei ole eli turvotusta vain. Odotan niin kovin massun kasvua, Rakastan sitä pallomahaa ❤ mutta ihanaa viikonloppua kaikille ❤

Oliivi 7+5
 
Heip! Mitäs kesäkuisille kuuluu?
Itsellä doppler odottelee kaapissa, yritän viikon päästä kuunnella sykkeitä, silloin 8+5.
Kyllä on aika mennyt tosi nopeeta vaikka tuntuu silti ettei se kulje mihinkään... Mutta eilen tuli 4 viikkoa plussasta! Ja ylihuomenna jo 8+0. Massu sillai turvoksissa että paljastun kohta.. Oon tosi hoikka muuten ja nyt masu vaan pullottaa koko ajan. En ole lihonut vielä ja tiedän että kohtu se ei ole eli turvotusta vain. Odotan niin kovin massun kasvua, Rakastan sitä pallomahaa mutta ihanaa viikonloppua kaikille

Oliivi 7+5
Mullakin näyttää masu valtavalta, lapsikin sanoi eilen että äitillä on iiiiso maha. :D Kiitosta vaan. Mutta juu siis turvotustahan se vaan on eikä mikään oikea maha. Oon ollut tosi väsynyt nyt enkä oo jaksanut mitään liikuntaakaan harrastaa, niin sekään ei ainakaan paranna tuota turvotustilannetta. Musta tuntuu että kaikki valveillaoloaika menee siihen että mietin vaan kuinka väsynyt oon, ajatus ei luista ja tekis mieli vaan nukkua nukkua nukkua... Ja tää pimeys vielä tähän päälle.

Jokos osalla nt-ultra lähestyy? :) Mulla vielä 2,5viikkoa siihen.

Pehmis 9+2
 
Mullakin on ihan valtava tää massu, onneks ei oo lapset huomautellut koska niille kerrotaan vasta jouluna tai heti nt ultran jälkeen, milloin se nyt sit sattuukaan..veikkaan kans et kun en oo jaksanut liikkua niin turvottaa, tänään pakotan itteni lenkille.
Nälkä on jatkuvasti ja pahanolonaaltoja tulee nyt vähän väliä, aiemmin painottui iltapäivään tai iltaan, nyt on myös heti aamuisin. Vielä en kuitenkaan ole oksentanut. Närästää ja väsyttää koko ajan, ja naamaan puhkes kunnon akne :D Yöllä joutuu ramppaa monta kertaa vessassa.
Mulla vasta huomenna varhaisultra 7+5 pitäis olla sillon, jännittää ihan hirveesti.
 
  • Tykkää
Reactions: Heimi| ja pehmis26
Mulla kans turvotus alkaa olla valtavaa. Monet vaatteet ei mee nätisti enää päälle ja tuntuu et tätä turvotusta on vaikea peitellä (vaikka onkin vain turvotusta). Piti ostaa jo uusi takkikin kun vanha kinnasi sekä rinnoista et vatsasta. Täällä nt-ultraan vielä 2viikkoa. On maanantaina kunhan viikkoja on 12+0. Tänään 9+6.


@Alinna86 tsemppiä varhaisultraan ♥
 
  • Rakkaus
Reactions: Alinna86
Mulla on myös turvonnut olo, mutta luulen että johtuu siitä että oon syöny liikaa... neuvolaan ekaa kertaa soittaessa ilmotin alkupainon 71kg, mikä on aamupaino tyhjällä mahalla ilman vaatteita. Neuvolassa sitten puntarille iltapäivällä just syöneenä ja vaatteet päällä, 74kg. Neuvolassa ihmetteli miten voi nuin paljon nousta jo paino, yritin selittää että alkupaino on kyllä aamupaino. Mutta epäili, että alkupaino ei pidä paikkaansa.. joten ihan sama :rolleyes:

Vähän sama oli kun kysyi alkon käytöstä ja ryhdyin kertomaan että viikonloppuisin tulee otettua pari saunajuomaa ja joskus enemmän, mutta harvoin. Hoitaja heti sanoi, että raskaana ei ole turvallista ottas yhtään saunassa tai ruuan kanssa. No herranen aika, luulin että se tarkoitti käyttöä ennen raskautta! Siinä sitten piti vakuutella että en todellakaan ota raskaana yhtään!:oops:
 
Huomenna pitäs soittaa ultra-aikaa, se eka julkinen, onko se sitten nt vai mikä. Samalla otetaan verikokeetkin.

Mulla on myös väsymys ja vetämätön olo usein. Ja yöt, yhtä kusemista. :ROFLMAO:Kuuden jälkeen ei sais paljoa juoda mitään jos meinaa nukkua kunnolla.
 
Ks_
Mulla on myös turvonnut olo, mutta luulen että johtuu siitä että oon syöny liikaa... neuvolaan ekaa kertaa soittaessa ilmotin alkupainon 71kg, mikä on aamupaino tyhjällä mahalla ilman vaatteita. Neuvolassa sitten puntarille iltapäivällä just syöneenä ja vaatteet päällä, 74kg. Neuvolassa ihmetteli miten voi nuin paljon nousta jo paino, yritin selittää että alkupaino on kyllä aamupaino. Mutta epäili, että alkupaino ei pidä paikkaansa.. joten ihan sama
Minulla on huomenna ensimmäinen neuvolakäynti ja hoitajan suhtautuminen painoon mietityttää. Jo nyt tiedän, että käyntejä tulee olemaan kolmessa eri paikassa (varsinainen oma neuvola, omaa hoitajaa tuuraavan henkilön neuvola eri osoitteessa ja aluesairaala). Päällä olevien vaateiden määrä vaihtelee, joka paikassa on eri vaaka ja käynnit osuu eri kellonaikoihin. Minulla paino heittelee normaalistikin viikon aikana. Minulla on omaa painoseurantaa useammalta vuodelta ja ajattelin ehdottaa, että käyn aina aamulla kotona vaakalla ja kerron sen lukeman. Onko kukaan muu tehnyt samoin? Mielenkintoista nähdä miten tuo ehdotus otetaan vastaan.
 
Mä käsitin et se fb
Suletaan kun on 50 täynnä ja sielä vasta 43, joten luulis mahtuvan :) onko joku laittanu pyyntöä? Täällä palstalla käy aika vähän porukkaa enää..itellä edelleen huono olo rv8+6 huomenna vika saikku päivä ja mietin et
Haneko lisää. Oon ollu jo 3vk saikulla, kuinkahan kauan voi olla enneku menee kelan rahalle :(?
 
Plussan tein kuukausi sitten, nyt taidan vihdoin ehtiä kirjoittaa tänne jotain. :) Olen viikoilla 8+x, laskettu aika menee ihan kesäkuun loppuun. Ennestään meillä on yksi lapsi (8/19).

Esikoisen raskaus oli todella helppo, ei ollut pahoinvointia eikä oikeastaan muitakaan vaivoja. Nyt ei olekaan ollut niin paljoa tuuria matkassa, turvottaa ihan hillittömästi (näytän samalta kuin rv 20 esikoisen raskausaikana :eek:) ja pahoinvointia on. En ole ainakaan vielä oksentanut, mutta oksettava olo on kyllä. Aluksi sitä oli iltapainotteisesti, nyt sitten aamuisin ja iltapäivisinkin. Tässä puolenpäivän aikaan on sellainen lyhyt tyven kohta, pitää nauttia :D

Täällä kirjoittelevat ovat ilmeisesti (melkein) kaikki käyneet tai menossa käymään alkuraskauden ultrassa? Mulla se taitaa tällä(kin) kertaa jäädä väliin, niin että nt on eka ultra. Vähän ehkä harmittaa tässä vaiheessa, että jäi varaamatta, kun kuitenkin on huoli siitä, että onko siellä ketään ja onhan varmasti kiinnittynyt oikeaan paikkaan (esikoinen syntyi sektiolla ja pelkään haavaraskautta). Toisaalta kun esikoisen perässä juoksee päivät pitkät, niin ei ehdi märehtiä asiaa niin paljon kuin esikoista odottaessa!

Eka neuvola on vasta ensi viikon perjantaina, tuntuu että menee hirveän myöhään! Mutta kai sen nt-ultran ehtii kuitenkin varata vielä, ettei sitten ole ihan tukossa ne ajat.
 
Mä olen näistä ihan sekasin, onko eka julkinen uä se nt-ultra? Vai onko erikseen ensimmäinen alkuraskauden ultra ja myöhemmin nt?

Aamulla varasin ajan ekaan viralliseen julkiseen ultraan, joulukuun toiselle viikolle, viikkoja sillon 11+5.
 
  • Tykkää
Reactions: Tiukuna

Yhteistyössä