Kertooko teidän 10+ ikäiset tytöt muka painonsa kotona?

• Viestiketjun aloittaja äippä vaan
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
No huh huh. Mun äiti aikoinaan ihmetteli, miksi alle kouluikäiselle lapselle piti opettaa sana "laihdutuskuuri" päiväkodin hoitajien toimesta, kun olin yhtäkkiä alkanut sellaista kotonakin kyselemään. Meillä ei ollut kotona vaakaa, joten tottakai painoa seurattiin koulussa ja kerroin lukemat kotona. En ymmärrä miksi en olisi kertonut. Äitini tietää painoni varmasti tänäkin päivänä ja nyt olen 29- vuotias. En ymmärrä miksi pituuden kysyminen on ihan neutraali kysymys, mutta paino ei.

Rollolainen
kyllä meillä paino on ihan tavallinen puheenaihe. jos enkin takia kun urheilua harrastetaan. pitäähän sitä kisa-aikaan miettiä mihi sarjaan mahdollisesti pääse/joutuu. Poika 10v jut totesi että mun pitäis vähän lihoa että päsisin -30 kiloisiin, jos painais 27 pääsisi, mutta paino on aianvan noin 25 kilon paikkeilla niin jä sit alle 27 kioisten sarjaan. ei haluaisi olal nin pieni ja kevyt tytäekään ei salaa painoaan, miksi pitäisi? hän on nyt 17v, eikä paino ole hänelle mikän tabu, painoa pitää kuitenkin judokisojenki takia jo välillä tarkkailla, että tietää löytyykö sarjaa ja kananttaako osallistua. tytär kun on ikäisekseen pineikokióinne nii pitää katsoa löytyykö hänelle sopivan kokoista vastustajaa...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
silmantsuu
Toivottavasti kertoo jatkossakin. Tytöllä ikää nyt 8v. En mä ymmärrä miksi hän sitä salailisi. Mä olen kuitenkin lapsestani vastuussa ja haluan tietää että paino on normaali niin kuin pituus tai näkökyky tms. Tokihan sitä silmämääräisestikin asiaa voi arvioida.
Ja toivon että pystyn myös asiallisesti keskustelemaan lapseni kanssa jos hän tuntee tarvetta painontarkkailuun (vaikka siihen epäterveeseenkin) että homma pysyy kasassa. Ohjata lasta esim. liikunnan pariin mieluummin kuin omena päivässä dieetille.

"vieras"
Heitänpä saman takaisin, miksi se paino pitäisi olla vanhempien tiedossa?
Miksi painosta tehdään joku valtiosalaisuus:D, meidän tyttö ei edes tajua sitä mitenkään piilotella, hän itse aina tokaisee tuu äiti kattoo miten paljon painan. :D Miksi opettaa lapsi häpeämään niin luonnollista asiaa kun oma paino?
Tulee mieleen 60-luvun seksuaalikasvatus tai sen puute. :D

[QUOTE="vieras";25868721]Tuollahan tavalla syömishäiriöitä luodaan huh huh miksi sen painon pitää olla salaisuus? Meillä ainakin +10.v menee reippaasti puntarille ja katson painon?[/QUOTE]

Miksi lapsen painon pitäisi kuulua vanhemmille? Ei se ole mitään syömishäiriön luomista jos lapsi haluaa pitää yksityisasiat itsellään. Pahimpia on ne vanhemmat, jotka oikein kailottaa lastensa painon kaikkien tuttujen ja tuntemattomienkin kanssa, juuri niin ne syömishäiriöt syntyy.

"vieras"
enemmän häiriintyneisyyttä aiheuttaa se joidenkin tyttöjen tapa valehdella painoaan alaspäin. Kun kaverit kertovat painavansa 55kg, se uskotaan ja sitten ihmetellään kotona salaa omaa "läskiyttä" kun se paino ei olekaan yhtä pieni kuin samankokoisilla kavereilla.

[QUOTE="vieras";25868984]Miksi painosta tehdään joku valtiosalaisuus:D, meidän tyttö ei edes tajua sitä mitenkään piilotella, hän itse aina tokaisee tuu äiti kattoo miten paljon painan. :D Miksi opettaa lapsi häpeämään niin luonnollista asiaa kun oma paino?
Tulee mieleen 60-luvun seksuaalikasvatus tai sen puute. :D[/QUOTE]

No siis eihän sen mikään salaisuus tarvitse olla, mä en vaan ymmärrä, miksi sen pitäisi olla julkista tietoa. En vaan ymmärrä, miksi se murrosikäisen paino kiinnostaa. (Täällä moni puhuu sitten jostain 8-vuotiaasta, se on mun mielestä eri asia). Ei painoa tarvitse hävetä, mutta mun mielestä vaan on outoa kysyä toisen painoa. Ihan siksi, että minua ei ainakaan toisten painot kiinnosta. Moni on sanonut, että koska lapset on hoikkia niin ei ehkä siksi häiritse painosta puhuminen, mä sanoisin, että koska olin aina hoikka, ei tarvinnut painosta puhua (itselläni ei siis vielä isompia lapsia niin ajattelen asian lähinnä oman lapsuudenperheeni kantilta).

Yhteistyössä