Kertooko teidän 10+ ikäiset tytöt muka painonsa kotona?

• Viestiketjun aloittaja äippä vaan
  • Ensimmäinen viesti
äippä vaan
Ihmettelen, miten äidit voi täällä tietää 10-18v tyttöjensä painot? Siis mä kyllä äitinä tajua, että tottakai sen voi kertoa, enkä lähesty asiaa siksi, että se olisi jotenkin outoa.
Itse muistan, että esimurrosiästä alkaen painoa ei kotona kerrottu, eikä terkkalappuja tuotu näytille ja näin oli ystävillänikin.

En minäkään enää halunnut painoani tuossa iässä kertoa, kun se oli muka niiin hirveää jos joku sai tietää mitä painan:). Näin toimi myös kaverini.
Eikä oma 14v pikkusiskoni suostu kertomaan edes pituuttaan!

"vieras"
Ei mun tytöt kerro ainakaa. Päältä näen, että ovat terveen kokoisia ja se riittää. ymmärrän, että teineille on tuo asia "siiis kauheeta jos joku saa tietää mitä painan" niin kamalaa.

miksi ei
Siis ... Joo, kyllä kertoo ja on kertonut. En ole kysellyt, mutta tyttö itse on aika ajoin tiedottanut tilanteesta. Enkä itsekään koskaan nuorempana salannut painoani vanhemmiltani. Kavereiltani salasin, koska sain kuulla heiltä piruilua laihuudestani.

"Outoa"
Täytyy sanoa että hiukan erikoista. Kyllä mä nuorena sanoin paljon painan jos joku sitä kysy, mitäs väliä sillä oli. Urheilin koko nuoruuteni ja olin hyvässä kunnossa, ehkä sen takia en arastellut asiaa. Tyttäreni on yli 10 ja silloin kun vaa'alle satutaan yhtäaikaa niin kyllä näyttää painon. Myös meillä on Wii pelissä painon seuranta.

Surobz
Kyllä mun tyttö saattaa hypätä kylppärin vaa'alle siinä kun ollaan aamupuuhissa (hän esim. laittamassa hiuksia ja minä meikkaamassa). Ei ole mikään salaisuus ollut ainakaan tähän saakka, mutta on meillä muutenkin hyvin läheinen suhde. Tyttö juttelee mulle kaikenlaista itsestään ja kavereistaan ihan luonnostaan.

Itse oon ollut aina tosi hoikka ja kyllä äitini on aina tienyt minkä verran painan... Tälläkin hetkellä tietää paljonko on tullut painoa lisää kun toista lasta ootan. siskoni, äitini ja osan kavereitten painoja en tiedä, koska paino taas heille arka asia. Eli se on mun mielestä paljon ihmisestä kiinni eikä niinkään iästä.

tuskin
se mikään tabu useimmissa perheissä on, mutta nuoret imee salamannopeasti mediasta ja kaveripiiriltään puhetavan jota käytetään ulkonäköasioissa. En itsekään 90-luvun alussa kertonut kavereilleni painoani eikä taatusti ollut painoasiat perheessäni tabu.

No jos vaikka mun pitää antaa kuumelääkettä lapselle, niin pyydän hänet vaa-alle. Eikä se ole mikään ongeloma. Tosin lapsi on nyt 9v...en tosin usko että se ongelmaksi yhtäkkiä muuttuisi.

Tuo tyttöseni on vasta 8 v, mutta uskoisin että meillä on vaaka vielä 2 vuoden kuluttuakin.

Ja esim. käsikauppalääkkeitä varten on hyvä tietää lapsen paino. Reseptilääkkeitä varten toki myös, mutta lääkäri punnitsee kyllä ellei muuten tiedä.

"hmmm"
alaikäisen lapsen painon tiedän mikäli hän on lekurissa minun kanssani, minä ne lääkkeet hälle haen apteekista ja niissä yleensä on paino kysytty.
sitten on eri asia kun likka alkaa ostamaan itse lääkkeensä ja lääkitsemään omin nokkinensa itseään.

Mä olen aina käynyt puntarilla vanhempieni makuuhuoneessa, usein äidin ollessa siinä vieressä (siis tekemässä jotain muuta) ja olen kyllä aina hänellekin ilmoittanut lukemat.

En itseasiassa omista itse nykyään vaakaa joten käyn edelleen puntarilla vanhempieni makuuhuoneessa - ja huutelen lukemia äidilleni. :D

"..."
Tuntuisi todelta oudolta, jos omat tyttäret ei minulle painoa voisi kertoa :( vaikka sitten koulussa kavereilta salattaisiin. Aika etäinen suhde ja outo suhtautuminen asioihin jos tuollainen on salattava.

Mä en taas ymmärrä, mitä se vanhempi sillä painolla tekee. Siis vähänkään vanhemmalla lapsella. Itse muistan, että viidennellä luokalla toin vielä terkkarilapun kotiin ja siinä oli paino, kahdeksannella en enää tuonut, ja mitäpä äiti sillä olisi tehnyt. En ole sen jälkeen puhunut äitini kanssa painosta, vaikka se ei kummallekaan meistä mikään tabu ole. Nähdään kyllä ihan päällepäin, että minkä painoisia suunnilleen ollaan.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
mnb
Kyllä mun tytöt kertoo. Mun yli 10-vuotiaat tytöt ovat 15, 18 ja 20 ja tiedän kaikkien painon. En ole sitä kysynyt koskaan, mutta tytöt vaan kertovat, kun käyvät vaa'alla ja jos olen lähettyvillä. Tytöt ovat kyllä tosi hoikkia. Voisi olla eri juttu, jos olisi edes vähän pyöreyttä...en tiedä, vaikuttaisiko se.

Minä en ainakaan ole kertonut painoani. Terveyskorteista sai tietenkin ala-asteella, mutta yläasteella en ottanut enää teveyskorttia mukaan vaan sanoin aina, että unohdin. Eikä äitini sen kummemmin ole painoani kysynyt. Miksi paino ei saisi olla yksityisasia? Kyllä ilman painon tietämistäkin näkee onko paino-ongelmia vai ei ja voi tarvittaessa ohjata lasta terveellisempiin ruokatapoihin.

[QUOTE="vieras";25868721]Tuollahan tavalla syömishäiriöitä luodaan huh huh miksi sen painon pitää olla salaisuus? Meillä ainakin +10.v menee reippaasti puntarille ja katson painon?[/QUOTE]

Heitänpä saman takaisin, miksi se paino pitäisi olla vanhempien tiedossa?

• Tykkää
Reactions: Akaatti

Yhteistyössä