Kertokaas tulonne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhäkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhäkö

Vieras
Meillä tässä viimeaikoina miehen kanssa ollu vähän riita raha-asioista.
Kiinnostaisikin siis;

a) paljonko nettotulonne ovat kuukaudessa?

b) kumpi maksaa ja mitä? (erityisesti isot laskut, miten ne jaetaan? vuokra/lainanlyhennys, vesi sähkö, vakuutukset ym.)

c) omat vai yhteiset rahat? omat tilit vai yhteinen? saako toisen laskuja avata, maksaako kumpikin "omat" laskunsa vai sen mukaan kummalla sattuu olemaan enemmän rahaa?

d) oletteko tyytyväisiä tilanteeseen?

Meillä siis tilanne se että
a) Minä n. 800 e (olen äitiyslomalla, tuossa on myös lapsilisä)
mies n. 1200 e
b) Lainanlyhennys 650 e/kk maksetaan puoleksi, mies maksaa isot laskut. Minä lähinnä omia laskujani + ruokalaskut, joskus pieniä yhteisiä laskuja.
c) omat tilit, molemmat maksaa omat laskunsa (esim. minä omat lehtitilaukseni) toisen laskuja ei availla.
d) Sepä se onkin, kun tuntuu ettei rahat riitä. Tuntuu että aina saa elää kädestä suuhun. Ja riidellä jatkuvasti tästä aiheesta.
Vaikka on kai niitä perheitä, joissa tulot on paljon pienemmät kuin meillä.

a) Minä 1500e, mies 2200e + lapslisät 200e
b) Meillä menee molempien rahat samalle (yhteiselle) tilille. Minä hoidan meillä laskujenmaksut. Eli laskut ja muut velvotteet hoidetaan ja loput jää käyttöön. Se käyttää ja nostaa tililta kumpi tarvii ja ehtii :)
c) Kaikki on yhteistä. Laskut avaan yleensä minä, oli sitten kumman nimi päällä tahansa, koska hoidan meidän rahaliikenteen.
d) Rahaa ei ole liikaa, mutta ei tässä hätääkään kärsitä ja vähän saadaan aina säästöönkin. Eli ei pidä valittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhäkö:

b) kumpi maksaa ja mitä? (erityisesti isot laskut, miten ne jaetaan? vuokra/lainanlyhennys, vesi sähkö, vakuutukset ym.)

c) omat vai yhteiset rahat? omat tilit vai yhteinen? saako toisen laskuja avata, maksaako kumpikin "omat" laskunsa vai sen mukaan kummalla sattuu olemaan enemmän rahaa?

a) Mies tienaa 3600?/kk, nettona oiskos se jotain 2600?. Minä viime kuussa nettona 2000?, tässä kuussa 1800?, ens kuussa 300?, kesäkuusta eteenpäin n.2100? :)
b) Maksetaan laskut näppituntumalla puoliksi.
c) Omat rahat. Omat tilit ja yhteinen lainanhoitotili, johon kumpikin maksaa 1000?/kk. Kirjesalaisuus säilytetään myös avioliitossa, eli kumpikin avaa omalla nimellään tulleet kirjeet, myös laskut. Jos toiselta rahat loppu, toinen maksaa. Isot laskut sumplitaan yhdessä.
d) Ei ole koskaan ollut raha-asioista riitaa, joten olemme tyytyväisiä.

Minä tienaan osa-aika työssäni 779 e. Ja mies en tiedä edes kuinka paljon varmaan 1800
Minä lyhennän yhtä paljon lainaa kun hänkin eli 300 kuussa. Kaikki hoitomaksut ja laskut menee puoliksi. eli mulle jää omiin puhelinlaskuihin ja laskuihin 50 ekee kuussa. ja miehellä 1000 minkä se laittaa säästöön. Minä en saa laitettua mitään luonnollisesti säästöön kun ei jää mitään. Meillä molemilla on omat tilit ja yksi yhteinen minne molemmat laittavat noihin kuluihin kuukaudessa 500 euroa väh. Joskus menee 700 euroa. Tämmöinen systeemi meillä!

A) minulla kht+lapsilisä= n.460e/kk
miehellä n. 1500e/kk

B) mies makssa oikeestaan kaiken. minä maksan laskuja jos jotain jää maksamatta miehen palkasta, mut yleensä kaikki minun rahani menevät ruokaan.

C) omat tilit, mut yhteiset rahat, se maksaa kenellä on. toisten nimellä tulleita kirjeitä (edes laskuja) EI avata.

D) no ei tietenkään olla tyytyväisiä tilanteeseen, ihan täysin kädestä suuhun eletään. osaapahan arvostaa sitä kun molemmat on tienaamassa.

Nettotulot yhteensä noin 5000e

Omat tilit, mutta yksi yhteinen tili. Palkanmaksun jälkeen tasataan tilit aina, eli että molemmilla apaut saman verran käyttövaraa ja yhteiselle sitten säästöön loput. Yhteiseltä menee automaattisesti lainalyhennys (noin 1300 e kk) ja laskut maksetaan ennen tätä "tasausta". Täysin yhteiset varat siis.

Ks. edellinen vastaus

Olemme, ei ole epäreilu ketään kohtaan ja ollaan tässä veneessä yhdessä ja toisistamme huolehtien.

a-d) ei tuloja tällä hetkellä, vain lapsilisä. Mies tienaa... en tiedä tarkkaan paljonko. Minä maksan laskut miehen tililtä, ostan ruuat ja hoidon kodin. Mies on oikein tyytyväinen. Mies ei myöskään avaa omaa postiaan, ei ehdi kuulema. Ollaan oikein onnellisia ja tyytyväisiä, ei liity onni mitenkään meidän tileihin, joita meillä on useampi omia ja yhteisiä, joihin kaikkiin on molemmilla käyttöoikeus.

minä kht:lla kotona eli lapsilisineen varmaan 650e max. ja miehen tuloista en tarkkaa tiä kun en joka palkkakuittia lue.

miehen tililtä menee lainan lyhennykset. minä maksan jonkun laskun ja stan ruoat. mies hoitaa muut laksut.

a)Tienaan noin 650e vuokran lisäksi. Tässä siis lapsilisät, elarit ja kotihoidontuki.
b)Miestä ei ole ja minä maksan kaiken
d)olen erittäin tyytyväinen! köyhä ja tyytyväinen :D

niin ja omat tilit on ollu aina ja sillä periaatteella maksetaan että laskut ei olisi myöhässä ja se maksaa kellä rahaa vaikka laskussa olisi kenen tahansa nimi.

ja saatan avata miehen nimelläkin tulevia koska tiedän että ovat laskuja mm. tv-lupa, puhelinlasku (sisältää myös mun laksun). yms.

a) en tiedä...ihan hyvin tulee rahaa siis vissiin...

b) mies maksaa taloon liittyviä laskuja, minä lasten vaatteet, kumpikin käy kaupassa ja omat harrastukset maksetaan ite

c) erilliset tilit ja yhteinen säästötili. toisen laskuja tai muutakaan postia ei avata. josksu mies tahtoo maksaa jonkun mun laskun, esim me&i.

d) emme voi valittaa

Mun käteen jäävä osuus kuukaudes vuokran jälkeen on n.650 e. Meitä on yks aikuinen ja kaks lasta. Rahaa on aina liian vähän. Tänään tuli just vakuutusmaksuja ja sähkölasku, eli elämiseen ei jää ens kuulle paljookaan...

- Mulla jää pyöree tonni käteen, miehellä riippuu kuukaudesta, paljonko jää, mut keskimäärin siinä 3000 pintaa.

- Molemmat osallistuu lainanlyhennyksiin, mies maksaa vakuutusmaksut, minä veden, mies sähkön, mies lähes kaikki lehtitilaukset jne.

- Omat ja yhteiset rahat. Laina lähtee lainanhoitotililtä, mihin on kummallakin käyttöoikeus. Sit on molemmilla omat tilit, ja tytöllä oma tili, mihin molemmilla vanhemilla on käyttöoikeus, ja minne menee lapsilisät. Molemmat maksaa myös "omat laskunsa" itse.

- Kyllä, toimii meillä

Yhteistyössä