Kertokaas nyt miksi se äidinmaito on muka, niin paljon parempaa kuin korvike? Vol 100000 Tässä pari esim.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
1.Äitini täysimetti minua 6kk:teen asti ja sen jälkeen vielä imetti silloin tällöin 8kk:den ajan. Olen ollut silloin imetyksen aikana 3 kertaa flunssassa ja korvatulehduksia ihan kattava määrä. Minulla on muutamia allergioita ja sairastelen muutamia kertoja vuodessa.

2.Äitini ei sitten imettänyt veljeäni, kuin parin viikon ajan. Korvikkeella mentiin. Täysin terve oli vauva-ajan, eikä hänellä ole minkäänlaisia allergioita ja sairastelee todella harvoin.

3.Itse imetin lastani 3kk:den ajan ja ensimmäinen flunssa tuli 3vko:n ikäisenä ja toinen kahden kuukauden ikäisenä. Nyt menty korvikkeella ja tyttö on ollut terve siitä lähtien.

Ja näitä juttuja olen kuullut paljon sukulaisilta ja tuttavilta. Yhteenvetona voin sanoa, että tuttavapiirissä korvikelapset ovat olleet terveempiä, kuin äidinmaitoa saaneet lapset.

Joten mistä tämä illuusio, että äidinmaito on hyvästä ja korvike pahasta? Onko missään oikeasti lehti juttua, jossa kerrotaan varmaksi, että äidinmaito on lapselle terveellisempää. Ei ole itselle ainakaan tullut muita juttuja vastaan, kuin että "saattaa olla".

Itse imettänyt ekaa lasta tasan viikon. Tyttö on nyt 6v ja on ollu kipeä n.kerran vuodessa. (kuumetta ja flunssaa) Eli superterve lapsi. On aloittanut päiväkodissa 10kk ikäisenä eikä ole kertaakaan saanut sieltä mahatauteja tms.
toinen lapsi nyt 10kk. on kerran ollut pientä lämpöä kun aloitti hoidossa 1kk sitten. Muuten ei ole ollut mitään. ei kuumetta, ei korvatulehduksia kummallakaan jne.
Kaverilla kolme lasta. Kaikki täysimetetty 6kk ikäiseksi ja ovat jatkuvasti kipeitä. Yhdellä paljon ruoka-aineallergioita.
Toisella kaverilla sama homma mutta kaksi lasta täysimetetty ja jatkuvasti kipeitä ja monelle allergisia :(
En tiedä johtuuko imetyksestä tai mistä lie. Mutta en ainakaan sanoisi, että äidinmaito olisi parempi kuin korvike. Läheisyyttäkin saa vauva ilman imetystäkin.

[QUOTE="mä";23442205]Itse imettänyt ekaa lasta tasan viikon. Tyttö on nyt 6v ja on ollu kipeä n.kerran vuodessa. (kuumetta ja flunssaa) Eli superterve lapsi. On aloittanut päiväkodissa 10kk ikäisenä eikä ole kertaakaan saanut sieltä mahatauteja tms.
toinen lapsi nyt 10kk. on kerran ollut pientä lämpöä kun aloitti hoidossa 1kk sitten. Muuten ei ole ollut mitään. ei kuumetta, ei korvatulehduksia kummallakaan jne.
Kaverilla kolme lasta. Kaikki täysimetetty 6kk ikäiseksi ja ovat jatkuvasti kipeitä. Yhdellä paljon ruoka-aineallergioita.
Toisella kaverilla sama homma mutta kaksi lasta täysimetetty ja jatkuvasti kipeitä ja monelle allergisia :(
En tiedä johtuuko imetyksestä tai mistä lie. Mutta en ainakaan sanoisi, että äidinmaito olisi parempi kuin korvike. Läheisyyttäkin saa vauva ilman imetystäkin.[/QUOTE]
Niin ja toista en imettänyt ollenkaan.

En ole koskaan kysellyt muilta, miten heillä on korvikevauvat vs. imetysvauvat sairastaneet joten aika ylläri lukea ap:n kirjoitus, sillä meillä se ainoa muksu jota imetin pitkään ja hartaasti, on ainoa joka on sairastanut useamman flunssan (yli 5) sekä 3 korvatulehdusta ensimmäisen vuotensa aikana.
Muut ovat enemmän tai vähemmän saaneet korviketta, yksi ei ollut rinnalla oikeastaan lainkaan ja he ovat olleet perusterveitä alusta saakka.

En nyt tämän suppean otannan perusteella todellakaan aio vielä vetää johtopäätöstä, että korvike olisi parempi kuin äidinmaito.
Jos äidinmaitoon siirtyy kaikenlaista mitä äidin kroppaan on kertynyt (ilmansaasteet, lisäaineet, kemikaalit yms) niin korvikkeen voisi olettaa olevan puhtaampaa?

mun käsittääkseni äidinmaidossa olevat vasta-aineet ei ole mikään illuusio vaan aidosti tutkittu juttu, valitettavasti mulla ei vaan ole mitään linkkiä heittää nyt. Sinänsä mulle henk. koht. ihan sama imettääkö joku vai ei.

meillä muuten lapsen sairastelu (flunssat ja korvatulehdukset) alkoi kun imetyskerrat väheni ja kiinteet tuli mukaan ruokavalioon. Tiedä sitten johtuiko siitä vai oliko sattumalta samaan aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;23442224:
Jos äidinmaitoon siirtyy kaikenlaista mitä äidin kroppaan on kertynyt (ilmansaasteet, lisäaineet, kemikaalit yms) niin korvikkeen voisi olettaa olevan puhtaampaa?

Tätä olen itsekkin pohdiskellut..

Kai sen nyt terve järki jo sanoo, että ihmisen maito on parasta ravintoa ihmisvauvalle? :D Se on luonnollisinta, siinä on kaikki mitä vauva tarvitsee.

Eikös jo niissä korvikepurkeissa lue, että äidinmaito on parasta vauvalle. Jopa tupakoivan äidin kehoitetaan mieluummin imettävän kuin antavan korviketta. (Kunhan ei ihan askikaupalla vedä...)

Viimeksi muokattu:
Miksi? Entäpäs jos onkin näin?

"Jos äidinmaitoon siirtyy kaikenlaista mitä äidin kroppaan on kertynyt (ilmansaasteet, lisäaineet, kemikaalit yms) niin korvikkeen voisi olettaa olevan puhtaampaa?"

Ja mitähän ne lehmät sitten syö...
Eiköhän rehuissakin ihan kiitettävä määrä kaikenmaailman aineita ole.
Ja vitamiinien ja muiden korvikkeeseen lisätyjen aineden lisäaineet jne..

Äiti voi myös vaikuttaa siihen mitä vauva saa

Luonnollinen on aina parempi kuin keinotekoinen

näin se on.
oma korvikkeilla kasvanut lapsi on terve, flunssia sairastellut normaalisti, eikä allergioita ole, korvatulehdustakaan ei koskaan ole ollut ja ikää pian 4v.
kuopusta taas imetin vuoden. ensimmäisen 1,2v aikana sairasti kaksi vatsatautia, monta flunssaa ja kuumetta. mutta tämä johtuu siitä että esikoinen alotti kerhon ja sai sieltä nuo taudit ja kuopus sai tartunnan sitten kanssa. just parhaillaan kuopuksella korvatulehdus

vaikka oma kokemus onkin päinvastanen ja imetetty lapsi on sairastanut suhteessa enemmän niin uskon kuitenkin imetyksen olevan paljon parempi lapselle.

Kai sen nyt terve järki jo sanoo, että ihmisen maito on parasta ravintoa ihmisvauvalle? :D Se on luonnollisinta, siinä on kaikki mitä vauva tarvitsee.

Eikös jo niissä korvikepurkeissa lue, että äidinmaito on parasta vauvalle. Jopa tupakoivan äidin kehoitetaan mieluummin imettävän kuin antavan korviketta. (Kunhan ei ihan askikaupalla vedä...)

Ja miten se on todistettu, että on parempaa? En minä vaan oo mistään päässyt lukemaan, jossa se varmaksi sanotaan.

Yksi tutkimus:Äidinmaidosta löytyi sekä perinteisiä että uusia kemikaaleja: muun muassa synteettistä myskintuoksua, tuholaismyrkkyjä, ftalaatteja, parabenejä, tekstiilien palonsuoja-aineita, PCB:tä ja erityisesti aurinkovoiteessa käytettäviä uv-suoja-aineita.
Aineista monien tiedetään vuorovaikuttavan umpieritysjärjestelmän kanssa. Umpirauhaset välittävät hormoneita verenkiertoon ja elimiin, ja säätelevät näin aineenvaihduntaa, kasvamista ja ihmisen kehittymistä.
Tutkimusta johtavan Margaret Schlumpfin mielestä kemikaaleille ja muille aineille altistumista on tutkittava nykyistä enemmän. Tämä on tärkeätä, koska moni aineista vaikuttaa jo yksinään umpieritysjärjestelmässä. Vielä haitallisempaa voi olla monen eri aineen yhteisvaikutus.
- Erityisen tärkeätä tämä on kehittyvän ihmisen, lapsen kohdalla, Schlumpf sanoo.
Vesa Vanhalakka

otetaan sitten toinen otanta. Täysimetin lastani 6kk ja osittain reilu 1 vuotiaaksi. Ensimmäisen flunssan sairasti 1,5 vuotiaana, ei yhtään korvatulehdusta, keuhkoputkentulehdusta, silmätulehdusta yms. Nyt ikää 6v, ei allergioita, flunssaa ehkä 1 krt / vuosi.
Kaveri ei imettänyt lastaan ollenkaan, lapsi oli ja on vieläkin jatkuvasti kipeä ja sairastaa infektioastmaa, korvat putkitettu. Lapsi myös 6v.

Ja mitähän ne lehmät sitten syö...
Eiköhän rehuissakin ihan kiitettävä määrä kaikenmaailman aineita ole.
Ja vitamiinien ja muiden korvikkeeseen lisätyjen aineden lisäaineet jne..

Äiti voi myös vaikuttaa siihen mitä vauva saa

Lehmän elinkaari on kuitenkin aika paljon lyhyempi mitä ihmisen, en tiedä varmaksi (vaikka maalta kotoisin olenkin :D) mutta oletan että lehmä elää muutaman vuoden kun taas synnyttäjät ovat keskimäärin 30-vuotiaita. Rehu tuskin puhtainta mahdollista on, mutta ei varmaankaan ole kyllästetty lisäaineilla, kuten elintarvikkeet ovat. Siellä on kuitenkin varmaan tuholaismyrkkyjä ja muuta.

Ja tottakai äiti voi vaikuttaa omalla syömisellään yms, mutta ei mitenkään voi poistaa elimistöstään jo sinne kertyneitä kemikaaleja.

En siis edelleenkään ole sitä mieltä ettei pitäisi imettää mutta piti vastata noihin, kun vaikutti ettei kysyjä ollut ajatellut asiaa yhtään pidemmälle :)

Joo, tätä mä olen kans kyllä miettiny että ei niitä tutkimuksia oikeesti paljon ole että siitä äidinmaidosta on hyötyä. Katsoitteko Teemalta sitä neliosaista Doctor Regan-tiedesarjaa? Jossain osassa puhuttiin äiskänmaidosta. Sehän on sellaista ihmeainetta että muuttaa koostumusmuotoaan lapsen tarpeiden mukaan. Ja maito paransi kyllä vauvallani silmätulehduksen kun sisältää antibakteerisia aineita.
Jos imetys sujuu niin onhan imetys helpompaa kun ei tartte pullojen kanssa sutata.
Itse imetän mutta se on mielestäni kauheen vastenmielistä. Ei vaan ole kanttia lopettaa.

Mä oon pohdiskellu yhtä juttua ei oikeastaan liity imetykseen, mut esikoinen syntyi pienenäkeskosena ja häntä ei oo imetetty, sai kyllä äidinmaitoa pullosta noin 3kk kunnes se loppui (näinhän käy kun lypsäminen ei oo lapsen tahtista), söi tuttia 2vuotta
kuopusta imetin reilun vuoden tuttia ei syönyt koskaan
sama isä ja äiti molemmilla

Esikoisella on suorastaan täydellinen hammasrivistö ja reikiä nolla, kuopuksella kaikki ristissä ja vinossa + muutama alkava reikä. Senhän pitäisi olla just päinvastoin kun kirjallisuutta lukee

Voi jumalauta että on ap taas tyhmä. No, provohan tämä tietysti on, ei kukaan oikeasti voi noi idiootti olla.

Samassa hengessä kysyn yhtä älykkäästi, että mitä pahaa on lentokoneen putoamisessa, kun yksi matkustaja jäi kerran henkiin?

Tutustu vaikka aiheesta tehtyihin tutkimuksiin, siis tieteellisiin, ei mihinkään "mun yks kaveri kerran sanoi" -tyyppisiin juttuihin. Jos et löydä tutkimuksia, voin etsiä sinulle. Mutta luulen sen olevan turhaa, koska teet vaan aiheesta pilaa. Jos olet tosissasi, en usko että älysi riittää tutkimusten ymmärtämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja löytyy puolesta/vastaan;23442323:
Yksi tutkimus:Äidinmaidosta löytyi sekä perinteisiä että uusia kemikaaleja: muun muassa synteettistä myskintuoksua, tuholaismyrkkyjä, ftalaatteja, parabenejä, tekstiilien palonsuoja-aineita, PCB:tä ja erityisesti aurinkovoiteessa käytettäviä uv-suoja-aineita.
Aineista monien tiedetään vuorovaikuttavan umpieritysjärjestelmän kanssa. Umpirauhaset välittävät hormoneita verenkiertoon ja elimiin, ja säätelevät näin aineenvaihduntaa, kasvamista ja ihmisen kehittymistä.
Tutkimusta johtavan Margaret Schlumpfin mielestä kemikaaleille ja muille aineille altistumista on tutkittava nykyistä enemmän. Tämä on tärkeätä, koska moni aineista vaikuttaa jo yksinään umpieritysjärjestelmässä. Vielä haitallisempaa voi olla monen eri aineen yhteisvaikutus.
- Erityisen tärkeätä tämä on kehittyvän ihmisen, lapsen kohdalla, Schlumpf sanoo.
Vesa Vanhalakka

Korvikkeeseen päätyy kaikenlaisia aineita, mm ftalaatteja, tuotantoprosessin takia.

Ja ainakin suomalaisnaisten maidossa on nykyään jopa vähemmän myrkkyjä kun mitä oli muutama vuosikymmen sitten :)

Korvike ja äidinmaito ovat kaksi niiiiiiiiiiiiiiiin eri asiaa, ettei niitä kyllä ihan tällä tapaa voi vertailla. Vähän sama kuin keskustelisi siitä, että onko tuoreista elintarvikkeista kasattu monipuolinen ateria terveellisempi kuin proteiinipirtelö jossa on synteettisiä vitamiinilisiä, seassa myös vähän rasvaa ja hiilareita.

Lehmille tuskin syötetään yhtä puhdasta ruokaa kun mitä ihminen voi kaupasta ostaa. Toki sieltä kaupasta saa kaikkea schaisseakin.

Yhteistyössä