kertokaas mitä mä voisin syödä näillä ohjeilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja todellakin harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

todellakin harmaana

Vieras
Kolesterolin pitäs laskea ja proteiinia pitäs syödä vähemmän, mutta, ei kuitenkaan mitenkään normaalia vähemmän, koska sitä karkaa nyt jo teille tietymättömille?
Jotenkin mä en tajua.
Lääkäri sanoi että kol pitäs saada alemmas, joten ei maitoa, juustoa eikä maitotuotteita. Eikä siis mitään muitakaan rasvoja, paitsi niitä pehmeitä.
Noh, sit toi prot, mä en mitenkään kauheesti mielestäni syö lihaa, mutta miten mä silti muka vedän sitä liikaa?
Auttakaa nyt vähän, oon ihan hukassa, en mä pelkkiä hiilareitakaan voi alkaa syömään. Turpoan kuin pullataikina jos niin teen.

Niin oudoilta ne munkin mielestä kuulostaa, ja ahdistavat. Mutta en siis päässyt ravintoterapeutille, koska kunnassamme on vain yksi, ja tämäkin on alvariinsa varattu. Lähetettä lääkäri ei nähnyt tarpeelliseksi. Sain vain lappuja joissa oli mitä pitää välttää jotta kolesteroli ei nousisi. Tai lähtisi jopa laskuun.
Niin ja siis mulla on perussairaus joka vaatii sen että saisin ainakin ne prot vähenemään.

Ihan jo sillä, että vähennät kaikkia eläinkunnan tuotteita (kaikki lihat, maitotuotteet, kananmuna) kolesterolia saa alas. Eli syö enemmän kasviksia. Niissä ei ole sitä proteiiniakaan niin paljon. Proteiinia saa pavuista, herneistä, tofusta, pähkinöistä ja siemenistä. Etenkin manteleita ja muita pähkinöitä kannattaa syödä, koska niissä on hyvää rasvaa, joka alentaa kolesterolia. Ei siis rasvattomalle ruokavaliolle kannata alkaa, vaan kiinnittää huomiota rasvan laatuun.

Niin siis imetän edelleen, joten mitään benecoleja sun muita en saa käyttää. Apteekissa tuntuu olevan asiantuntevaa porukkaa, väitti minulle sieltä että en saa käyttää aspartaamia enkä asesulfaami K:ta kun imetän. Että vähän vanhentunutta tietoa.

Olen kuullut useammalta lääkäriltä, että kohonnut kolesteroli saattaa olla oire kilpirauhasen toimintahäiriöstä (useimmiten lievästä). Mutta se pitää tarkistaa pidemmällä aikavälillä, eli ei näy välttämättä heti peruskilpirauhasasrvoista (mitataa verikokeella). Tätä voisi siis kysyä...mutta lääkärit saattaa suhtautua asiaan hyvin eri tavoin

Olen kuullut useammalta lääkäriltä, että kohonnut kolesteroli saattaa olla oire kilpirauhasen toimintahäiriöstä (useimmiten lievästä). Mutta se pitää tarkistaa pidemmällä aikavälillä, eli ei näy välttämättä heti peruskilpirauhasasrvoista (mitataa verikokeella). Tätä voisi siis kysyä...mutta lääkärit saattaa suhtautua asiaan hyvin eri tavoin

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan jo sillä, että vähennät kaikkia eläinkunnan tuotteita (kaikki lihat, maitotuotteet, kananmuna) kolesterolia saa alas. Eli syö enemmän kasviksia. Niissä ei ole sitä proteiiniakaan niin paljon. Proteiinia saa pavuista, herneistä, tofusta, pähkinöistä ja siemenistä. Etenkin manteleita ja muita pähkinöitä kannattaa syödä, koska niissä on hyvää rasvaa, joka alentaa kolesterolia. Ei siis rasvattomalle ruokavaliolle kannata alkaa, vaan kiinnittää huomiota rasvan laatuun.

Kiitos, nyt on vaan siis niin että prot ei saisi kuitenkaan olla normaalia pienempi, sillä elimistö hukkaa sitä jo itse, mutta silti sitä ei saisi olla niin paljoa, että se hukkaan menevä määrä nousisi. Vaikea selittää.
Siis sitä menee virtsaan, eli falskaantuu, mutta siis mitä enemmän syö prot niin sitä enemmän sitä falskaa. Mutta jotta ei tulisi proteiininpuute, niin sitä pitäs syödä kuitenkin jonkun verran, mutta kuitenkin niin ettei sen syöminen vaikuttaisi siihen falskaantuvaan määrään. Vaikeaa eikös?

vaatisin edelleen sitä ravintoterapeuttia, sillä hän selvittää
- yleiset ruokailutapasi
-perussairaudet
-mahd.allergia jne jne
Täällä saat vinkkejä, mutta silti olisi hyvä, että saisit asiantuntevaa apua. Esim pavut, pähkinät jne. on hyviä proteiinin lähteitä, mutta jos olet vaikka allerginen niin miten sitten? Ja jos syö liikaa pähkinöitä, lihoo turhaan. Pähkinöissäkin maapähkinät ovat tosi epäterveellisiä, hasselpähkinät ok jne.

Joskus pitää vaan kokeilla. Minulta loppui vatsakivut, kun vaihdoin tavalliset maitotuotteet soijapohjaisiin (luomu), vaikka minulta ei ole löytynyt maitoallergiaa eikä laktoosi-intoleranssia.

Tsemppiä. Pääasia että sinulla on hyvä olla!

Alkuperäinen kirjoittaja sm:

hmm.. minut on kyllä tutkittu aika tarkkaan silloin noin vuosi sitten, mutta voisiko se tulla yllättäen? Mikä on sen labralyhenne? tietäisin onko se minusta otettu?

Hei,

mikä lääkäri määrää laskemaan kolesteroliarvoja silloin, kun imettää???
Rauhoita tilanne nyt ainakin sen aikaa, kun imetät. Syöt maalaisjärjen mukaisesti, ehkä voit miettiä annosten pienentämistä ja lisätä sen sijaan terveellisiä välipaloja (veren sokeri pysyy tasaisena). Sitten, kun lakkaat imettämästä, voit miettiä tarkemmin dieettiä. Pyydä uudelleen lähetettä ravitsemusterapeutille!

Munuaisten vajaatoiminta, suht korkea kolesteroli ja Kalsiumin imeytymisongelma (en tiedä liittykö tämä näihin juttuihin).
Ja siis en tiennyt että imettäessä ei saisi välttää kolesterolia. :o Onko todella näin?

Kilppariarvot, joita mitataan ovat T4v ja TSH. Jos ne on otettu sinulta, niin tuloksissa pitäisi olla myös maininta viitearvoista (en muista mitä ne nyt olivat). Kilpirauhasen toiminnasta löytyy netistä todella paljon tietoa. Muistaakseni myös Tolosen sivuilta, mitkä mielestäni ovat hyvin asialliset

Hei,

kolesteroli on vain YKSI rasva-arvo. Ihmiset tuijottavat siihen liikaa. On mm. todettu, että kolesterolia alentavat lääkkeet saattavat olla ihmiselle haitallisempia kuin itse kolesteroli. Tässäkin asiassa on lääkärikunnassa puhujat puolesta ja vastaan. Terve kriittisyys on kuitenkin aina paikallaan, myös potilaalla.

Maimitsit kalsiumin imeytymisongelman. Lääkäri on varmaan suositellut välttää ruoka-aineita, jotka estävät kalsiumin imeytymistä, onko?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos, nyt on vaan siis niin että prot ei saisi kuitenkaan olla normaalia pienempi, sillä elimistö hukkaa sitä jo itse, mutta silti sitä ei saisi olla niin paljoa, että se hukkaan menevä määrä nousisi. Vaikea selittää.
Siis sitä menee virtsaan, eli falskaantuu, mutta siis mitä enemmän syö prot niin sitä enemmän sitä falskaa. Mutta jotta ei tulisi proteiininpuute, niin sitä pitäs syödä kuitenkin jonkun verran, mutta kuitenkin niin ettei sen syöminen vaikuttaisi siihen falskaantuvaan määrään. Vaikeaa eikös?

Normaali proteiiniannos naiselle on noin 0,5-0,7g/normaalipainokilo. Joten jos olet normaalipainoisena (painoindeksillä laskettuna normaalipainon keskivaihe, noin bmi22 riippumatta nykyisestä painostasi eli oma yli tai alipaino ei vaikuta proteiinintarpeeseen) esimerkiksi 60 kiloinen, proteiinimäärän sopiva taso ei ole mitenkään vaikea saavuttaa.

parilla ruualla päivässä syöt kohtuullisen määrän lihaa/kalaa/kanaa, sellaiset noin 100g/ateria ja lisäksi aamulla ja illalla täysjyväviljaa ja leivälle laitettavien leikkeleiden määrä kohtuudessa niin saanti pysyy suoitelluissa rajoissa ihan sen kummemmin vahtaamatta.

niin siis olen 171cm eli normipaino ois kai joku 65kg tms? Mutta painan siis enemmän, en paljoa mutta kuitenkin jonnin verran.
Okei, mutta noista vältettävistä tahtoisin tietää.. Siis muutenkin ja sitten tuon kalsiumin imeytymisongelman takia..

Googlaa kalsiumin imeytyminen / imeytymishäiriöt jne. Ja ihan sanalla kivennäisaine kalsium

Tässä yksi ok artikkeli

http://www.kookas.fi/articles/read/6786

Lisätietoa saat myös apteekista ...vältä sitä lääkäriä, hankin uusi!

Ja huom, jos imetät, niin sinun pitää kuitenkin saada riittävästi ravintoa että maitoa tulee. Joten kun lakkaat imettämästä, suosittelen keventäjiin liittymistä. Sen neuvot ovat auttaneet monia ystäviäni ja terveellisellä tavalla. Pyydä joku kaveri mukaan.

Jo tässä vaiheessa suosittelen ulkoilua lapsen kanssa mahdollisimman paljon. Se myös rentouttaa, etkä murehdi liikaa terveysasioita. Kun sinä voit hyvin, niin lapsesikin sen aistii. :)

Yhteistyössä