Kertokaahan mulle, voiko kaupunki hakea palkkatukea työntekijän tietämättä ?

• Viestiketjun aloittaja Villakoira
  • Ensimmäinen viesti
Villakoira
Tänään katsoin tietojani mollin sivuilta ja siellä oli palkkatuki päätös tehty 13.8- jotain joulukuuta.

Eli maanantaina pitäisi työt aloittaa, eikä tietenkään ole työsopimusta tehty.
Minun tietämättä on haettua tukea, mitään ilmoitusta ei ole tullut, minulta ei ole
kysytty mitään.
Siis outoa tuolainen toiminta ja mulla on perhekriisi menossa.

Villakoira
Ei voi hakea ilman sinun lupaasi ja miten voi edes hakea?? Siinä tarvitaan myös sinun allekirjoitus!!
Nii, outoa tosiaan tuolainen, no ainakin viimeksi ei ole tarvinnut palkkatukihakemukseen
minun allekirjoitusta, muistaakeni.

Olin siis tossa kesäkuun alkuun kaupungilla töissä ja työt loppu silloin 7.6 eikä töiden pitänyt
jatkua ja lisäksi tuo työ on ihan eri paikassa, eikä mitään yhteydenottoa tai kyselyä ollu.

kaupungilla tuntuu olevan noissa asioissa eri säännöt kuin muissa "firmoissa" aikoinaan työllistämistukea sai kaupungin paikkoihin ilman sitä vaatimusta et työntekijä pitää sen tukijutun päättymisen jälkeen palkata töihin, vaikka muilla paikoilla se vaatimus oli.

Villakoira
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;26875535:
kaupungilla tuntuu olevan noissa asioissa eri säännöt kuin muissa "firmoissa" aikoinaan työllistämistukea sai kaupungin paikkoihin ilman sitä vaatimusta et työntekijä pitää sen tukijutun päättymisen jälkeen palkata töihin, vaikka muilla paikoilla se vaatimus oli.
Aha, no joo.
On kyllä outoo ettei kysytä ja varmisteta mitään ennen kuin haetaan palkkatukea.
On soitettu työkkäriin ja kaupungintalolle, kaikki vaan pahoittelee tilannetta ja ettei
noin pitäisi käydä, mutta vissiin tulee karenssi, tässä tilanteessa en lähde töihin missään
nimessä.

Villakoira
mutta onko siitä jotain haittaa, että ne saa palkkatukea? en oo ikinä tollasten asioiden kans ollut tekemisissä niin en tiedä...
Siis mitä tarkoitat, mitä haittaa, siis kaupungille vai työntekijälle ?
Eipä ehkä mitään haittaa, kaupunki saa tukea palkaan,vaikkakin palkka on pienempi yleensä
jos palkataan palkkatuella töihin, työntekijä saa työpaikan vähäksi aikaa.

Mutta tässä nyt oli kysymys siitä ettei työnantaja ole ottanut yhteyttä tai kysynyt mitään
työntekijältä ennen kuin on hakenut palkkatukea työkkäristä.

"Minttu"
mutta onko siitä jotain haittaa, että ne saa palkkatukea? en oo ikinä tollasten asioiden kans ollut tekemisissä niin en tiedä...
Kaupungit ei edes palkkaa kun palkkatuella töihin ja esim Vantaan kaupunki ei edes palkkatuella voinut palkata viime vuoden heinä-joulukuu työntekijöitä kun rahat loppu. Sen verran heikoilla kantimilla kaupunkien talous ettei ole rahaa muuten palkata eli ns normaaliin työsuhteeseen ei palkata lainkaan. Kyllä palkkatuettuunkin työhön pitää myös työnhakijan itse hakea eikä vaan yllättäen ilmoitella että tämmöinen paikka on nyt sinulle valittu sinun tietämättä. Toivottavasti aloittajalla ei ole lapsia joiden päivähoito tulee sitten kiirus se hommata.

Kyllä
aa okei.. eli se jos saa palkkatukea niin silloin saattaa olla palkkakin pienempi? no sehän ei oo reilua sitten ollenkaan, varsinki jos on luullut pääsevänsä normaalisti töihin..
Jos maksetaan vaan ainoastaan palkkatuen suuruinen summa se on vajaa 1100 euroa brutto, käsittää silloin 6 tunnin työpäivän. Jos työaika on 8 tuntia joutuvat laittamaan omastaan puuttuvan. Hyvällä tuurilla voi siis saada jopa 1400-1500 brutto jos saa kokopäiväisen työn.

Villakoira
[QUOTE="Minttu";26876640]Kaupungit ei edes palkkaa kun palkkatuella töihin ja esim Vantaan kaupunki ei edes palkkatuella voinut palkata viime vuoden heinä-joulukuu työntekijöitä kun rahat loppu. Sen verran heikoilla kantimilla kaupunkien talous ettei ole rahaa muuten palkata eli ns normaaliin työsuhteeseen ei palkata lainkaan. Kyllä palkkatuettuunkin työhön pitää myös työnhakijan itse hakea eikä vaan yllättäen ilmoitella että tämmöinen paikka on nyt sinulle valittu sinun tietämättä. Toivottavasti aloittajalla ei ole lapsia joiden päivähoito tulee sitten kiirus se hommata.[/QUOTE]

Ei ole lapsia, mutta tosiaan en aloita maanantaina töitä, on sellainen perhekriisi
menossa.
Niinhän tuota luulisi että pitäisi ensin hakea työtä tai että kutsutaan haastetteluun
tai edes kysyttäisiin että olenko kiinostunut ja haluanko tai pystynkö tuohon
työhön ennen kuin haetaan palkkatukea.

Mutta ei näköjään täällä toimi homma.

Villakoira
[QUOTE="oooo";26876878]Mahdollisesti erehdys. Selvitä asia.[/QUOTE]

On jo selvitetty, ei ole erehdys.
Pahoittelivat kyllä ettei kukaan ollu jostain syystä ottanut yhteyttä tai keskustellu mun kanssa ennen
hakemusen tekoa, mutta se ei muuta mitään joko töihin tai mahdollinen karenssi, kaikki
riippuu työkkäristä.

Et voi tietää
[QUOTE="oooo";26876970]Ei ole lapsia ja silti niin suuri perhekriisi, ettei voi töihin mennä.outoa.[/QUOTE]

Joskus elämäntilanne on sillä hetkellä sellainen ettei heti voi aloittaa töitä. Ehkäpä aloittajallakin tilanne olisi toinen 2 kk kuluttua. Eipä täällä kukaan voi tietää millainen elämäntilanne aloittajalla tällä hetkellä on eli pois turha syyttely ja syyllistäminen. Palkkatuki paikkoihin on halukkaita niin paljon, että ihmettelen miksi työkkäri päätynyt tuollaiseen ratkaisuun ylipäätään. Itse olen hakenut palkkatukipaikkaa jo toista vuotta ja kaikki paikat ovat menneet kyllä samantien ja niihin halukkaita ollut tosi paljon. Itse ottaisin paikan vastaan välittömästi jos tuollaista mahdollisuutta annettaisiin. Tasan ei käy onnenkaupat näköjään.

Villakoira
[QUOTE="oooo";26876970]Ei ole lapsia ja silti niin suuri perhekriisi, ettei voi töihin mennä.outoa.[/QUOTE]

Isä on kuolemansairas, on sairaalassa ja huomossa kunnossa, on enää vain päivistä tai viikoista kysymys, en tosiaan pysty tai
jaksa tähän syssyyn lähteä heti maantaina työhön.
Että siinä sinulle perhekriisiä, minusta ihan riiitävää. :(

Oli sentään työpaikan vararehtori ymmmärtäväinen, miksi en lähde nyt työhön.

Villakoira
Isä on kuolemansairas, on sairaalassa ja huomossa kunnossa, on enää vain päivistä tai viikoista kysymys, en tosiaan pysty tai

Siis huonossa kunnossa, tässä on murheita ja surua tarpeeksi.

"Noh"

Ei sun tarvii tänne selitellä syitä että et voi ottaa työtä heti vastaan. Aina noita syyllistäjiä riittää :)

Villakoira
[QUOTE="Noh";26877043]Ei sun tarvii tänne selitellä syitä että et voi ottaa työtä heti vastaan. Aina noita syyllistäjiä riittää :)[/QUOTE]

Kiitos. :)
Voin kuulema ottaa myöhemmin yhteyttä tähän vararehtoriin, jos haluan / pystyn töihin.

Villakoira
Huoh :(
Piti tästäkin tulla tressin paikka muun surun ja huolen ohella.
Saanu itkee eilen ja tänään ihan tarpeeksi.

Työkkärin mielestä työtä on tarjottu, mutta minusta työntarjoomista ei ole se, että työnantaja hakee ilman
mitään yhteydenottoa tai keskustelua toisen tietämättä yksipuolisesti palkkatukea,eikä ota yhteyttä edes päätksen tultua, ainut yhteydenotto on kun koulun vararehtori soittaa pari päivää ennen työnalkua
soittaa ja kysyy tiedätkö tästä työhommasta mitään. :(

Karsensi tässä varmaan tulee sitten, työkkäri on jo kelallekin laittanut lausunnon että en ole työtön työnhakija vaan palkkatyössä. :/

Yhteistyössä