Kertokaahan mulle millaista on ajaa automaattivaihteisella autolla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maine Coon/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Automaatti on kaupunkiajossa loistava mutta maantiellä manuaali on parempi koska ohitustilanteessa automaatti ensin empii ja sitten lähtee yht'äkkiä tarpeettoman äkäisesti kiihtymään. Manuaalilla saa itse valita, millä vaihteella ja moottorin kierrosluvulla on parasta lähteä ohitukseen.

Tosi helppoa ja vaivatonta. Muistat vain, että aina autoa käynnistäessä painat jalkajarrun pohjaan, samoin pakilta ajovaihteelle tai päinvastoin vaihtaessa. Pari päivää saattaa kytkintassu hakea tyhjää, sen jälkeen ei voisi helpommin mennä. Tärkeintä on muistaa tuo jalkajarrun pohjassa olo autoa käynnistettäessä tai esim. pakille vaihtaessa, muuten homma ei toimi.

Mulla on kauppakassina automaatti-Mitsu, ja se on kyllä kaupunkiajossa ja auto lapsia täynnä tosi näppärä. Koon takia auto ei ole mikään matka-ajon mukavuus- tai matalakulutusihme.

Riippuen siitä, onko automaatti toteutettu teknisesti aitona automaattivaihteistona vai ns. automaattirobottina, meno on sitten tosi jouhevaa tai hiukan nykivää.

Alkuperäinen kirjoittaja manuaali maantielle:
Automaatti on kaupunkiajossa loistava mutta maantiellä manuaali on parempi koska ohitustilanteessa automaatti ensin empii ja sitten lähtee yht'äkkiä tarpeettoman äkäisesti kiihtymään. Manuaalilla saa itse valita, millä vaihteella ja moottorin kierrosluvulla on parasta lähteä ohitukseen.

Ei mulla ainakaan ole ohitustilanteissa mitään ongelmia. Kun haluan kiihdyttää, polkaisen kaasun pohjaan nopeasti ja auto vaihtaa heti pienemmän vaihteen ja alkaa kiihdyttää. Ei ole tullut sellaista tilannetta 10 vuoden aikana, että auto olisi ruvennut empimään tai olisi kiihdyttänyt liikaa. Kai se on autostakin kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei mulla ainakaan ole ohitustilanteissa mitään ongelmia. Kun haluan kiihdyttää, polkaisen kaasun pohjaan nopeasti ja auto vaihtaa heti pienemmän vaihteen ja alkaa kiihdyttää. Ei ole tullut sellaista tilannetta 10 vuoden aikana, että auto olisi ruvennut empimään tai olisi kiihdyttänyt liikaa. Kai se on autostakin kiinni.

Kyllä tuo on ihan autosta kiinni. Itse en enään automaattia (enkä vakionopeuden säädintä!) vaihtais pois!

Meidän automaatilla pystyy halutessa käyttämään vaihteita myös manuaalisesti. Lisäksi automaatissa on ns. sporttivaihtoehto, jota käytettäessä kiihtyy nopeammin eikä jää empimään.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Meidän automaatilla pystyy halutessa käyttämään vaihteita myös manuaalisesti. Lisäksi automaatissa on ns. sporttivaihtoehto, jota käytettäessä kiihtyy nopeammin eikä jää empimään.

Sama juttu meilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Ikinä en ole ajanut :ashamed: ja olen asian suhteen ihan tietämätön :ashamed:

Mies käy autokaupoilla ja hakee mun käyttööni automaattivaihteisen auton.
Onko jotain erityistä mitä pitää muistaa, kun sillä ajaa?
Kertokaa ihan kaikki
=)

HELPPOA!!! Meille tuli automaattivaihteinen auto maaliskuussa, ja en enää anna pois sitä. on sillä niin helppo ajaa, ja varsinkin pitkää matkaa cruiserin kans, ei tarvii kun ohjata!
Äkkiä siihen tottuu, aluksi vaan ajatuksen kans liikeelle, ettei käytä vasenta jalkaa, mutta pian se onkin jo takaraivossa se asia.

Yhteistyössä