Autokouluun, vaikka on jo ajokortti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Muakin kiinnostais tämä. Voisko niitä lisätunteja ottaa omalla autolla? Autokoulun autolla kyllä osaan ajaa, mutta omalla en. Mäkilähdössäkin pitäis painaa jarrua, kaasua ja kytkintä yhtäaikaa eikä mulla tiettävästi oo kolmea jalkaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muakin kiinnostais tämä. Voisko niitä lisätunteja ottaa omalla autolla? Autokoulun autolla kyllä osaan ajaa, mutta omalla en. Mäkilähdössäkin pitäis painaa jarrua, kaasua ja kytkintä yhtäaikaa eikä mulla tiettävästi oo kolmea jalkaa ;)

Voi ajaa omalla autolla. Ajoin minä 2.vaiheenkin omallani.
Ja ei kai mäkilähdössä 3 jalkaa tarvii? En minä ainakaan. Kytkin ja jarru pohjaan. Nostat kytkintä sen verran, että kierrokset laskee ja auto lähtee vetämään, sit siirrät oikean jalan kaasulle ja annat kevyesti kaasua samalla kun nostat kytkintä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

Ja ei kai mäkilähdössä 3 jalkaa tarvii? En minä ainakaan. Kytkin ja jarru pohjaan. Nostat kytkintä sen verran, että kierrokset laskee ja auto lähtee vetämään, sit siirrät oikean jalan kaasulle ja annat kevyesti kaasua samalla kun nostat kytkintä.

Joo, mutta tuo auto ei liiku pelkästään kytkimellä :(

Ei liikukaan, mutta kun kytkintä ostaa sen verran että auto lähtee vetämään niin se ei enää liu taakse päin. Siinä vaiheessa sit painat kevyesti kaasua. Tätä kannattaa harjoitella kuivalla kelillä hyvänkokoisessa rinteessä.
Toinen tapa on tehdä mäkilähtö käsijarrun kans, mutta minä en koskaan käytä sitä, jostain syystä.
*muoks eli tuolla lähtee vetämään niin tarkoitan sitä, että auto ikään kuin valmistautuu liikkeele lähtöön, ja kierrokset laskee vaikka se ei liikkuisikaan ennen kuin painat kaasua.*

Ei liikukaan, mutta kun kytkintä ostaa sen verran että auto lähtee vetämään niin se ei enää liu taakse päin. Siinä vaiheessa sit painat kevyesti kaasua. Tätä kannattaa harjoitella kuivalla kelillä hyvänkokoisessa rinteessä.
Toinen tapa on tehdä mäkilähtö käsijarrun kans, mutta minä en koskaan käytä sitä, jostain syystä.

Käsijarrulla onnistuu, mutta ei vaan tullu sitä käytettyä.

Noin mä yritinkin aina tehdä mäkilähdön, mutta aina lähti auto taaksepäin, tai sammui :/ autokoulun autolla ei ollut kertaakaan ongelmaa mäkilähdöissä.

Varaa harjoittelutunti, jotta opettaja voi arvioida paljonko tarviit harjoitusta. Eivät ne naura, vaan pitävän erittäin fiksuna :)

Oon ite ajanut koht. paljon parikymppisenä ja säässä kuin säässä, mutta pikkukaupungeissa. Sitten muutin Helsinkiin, ja 11 vuoteen en istunut kertaakaan kuljettajan paikalle. Sitten oli pakko hankkia auto, ja sitä varten on pakko uskalta koeajaa auto... No, varasin pari tuntia autokoulusta ja pyysin sellaisen auton, jonka ajattelin ostaa. Opettaja oli ikäiseni mies, ja tunnit olivat leppoisia ja mukavia ;-)
Harjoittelimme ekalla tunnilla ihan auton hallintaa ja toisella tunnila asioita, jotka on tärkeitä Hgin seudun liikenteessä eli motarin liittymiä ja kaistan vaihtoja Mäkelänkadulla klo 16 aikoihin. Sen jälkeen oli huomattavasti varmempi olo lähteä ajamaan työmatkoja kehäteitä pitkin.

Ap, minä olen muuten saanut korttini Turussa. Mäkilähtö luonnollisesti Aninkaistenmäessä... Mut ekan inssin reputin siellä Turun linnan lähistöllä kun painelin keskellä risteystä toiselle kaistalle kun en ajoissa huomannut että se oliki yksisuuntainen... *voi niitä aikoja*

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Ap, minä olen muuten saanut korttini Turussa. Mäkilähtö luonnollisesti Aninkaistenmäessä... Mut ekan inssin reputin siellä Turun linnan lähistöllä kun painelin keskellä risteystä toiselle kaistalle kun en ajoissa huomannut että se oliki yksisuuntainen... *voi niitä aikoja*

Aninkaistenmäki oli mun painajainen autokouluaikoina. Mutta hienosti silloin mäkilähdöt onnistui. Samoin taskuparkki. Nykytilanteesta en olekaan enää niin varma... :snotty:

Autokoulut tekee kuitenkin bisnestä, ei ne ole mitään valtion hyväntelkeväisyyslaitoksia.

Tämän siis sanon sillä, että ei ne ketään naura pihalle. Vaikka omasta (ja ehkä niidenkin mielestä ) syy lisätunneille olisi olemattoman pieni, niin tottakai ne ottaa ja opettaa.

Toisekseen niiden mielestä syy tuskin koskaan on "liian pieni". Jos itsestä ajaminen tuntuu epävarmalta, niin on ainoastaan erittäin järkevää ottaa ne muutamat lisätunnit siellä, kuin lähteä suoraan yksin liikenteeseen harjoittelemaan ja varmuutta hakemaan.

"Koulun penkille" vaan ja onnea matkaan ! :flower:

Yhteistyössä