Miksi takavetoiset autot ovat "tosiäijien" mielestä parempia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Autotäti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Evvk mitä muut sanoo, itse ensimmäisenä autona takavetoisella ajaneena (5vuotta) olen sitä mieltä, että se on helpompi ajaa ja hallita. Vieläkin pelottaa ajella etuvetoisella talvella, vaikka on jo kolmatta talvea.

Hassu juttu, että liikennemäärät SUomessa kasvaneet paljon 70-80-luvulta ja niin on etuvetoisten autojen osuuskin. Tästä huolimatta kuolonuhreja liikenteessä paljon, paljon vähemmän. Aika hyvin kun tuommoisilla hengenvaarallisilla vehkeillä ajaa nykyään valtaosa porukasta...

Se machoilu johtuu just siitä, että "takaveto on parempi JOS OSAA ajaa, mutta jos ei osaa ajaa, niin se on vaarallisempi". Pelkkää miehistä automytologiaa... huh huh

Takavetoisen valmistus maksaa enemmän btw.

mä olen ajanut paljon molemmilla vetotavoilla ja omasta mielestäni toi väite etuvetoisen puskemisesta liukkaalla on voimakkaasti liioiteltu

nykyautoissa toi luistonesto tasaa aika hyvin vetotavan vaikutuksen eikä sillä siksi ole juuri enää väliä

mä olen ajanut paljon molemmilla vetotavoilla ja omasta mielestäni toi väite etuvetoisen puskemisesta liukkaalla on voimakkaasti liioiteltu

nykyautoissa toi luistonesto tasaa aika hyvin vetotavan vaikutuksen eikä sillä siksi ole juuri enää väliä
Olen vuosia ajanut etuvetoisella autolla ja ainut paikka, missä saan auton puskemaan, on kiertoliittymät. Niissäkin se vauhti on pientä, niin korjausliike on helppo tehdä.

[QUOTE="vieras";27842756]4-veto on niille jotka ei osaa ajaa sitäkään vähää mitä etuvetoiset kuskit.[/QUOTE]mulla se on sitä varten kun mennään pohjia myöten suossa tai jossakin muussa maastossa:D

niin ja ihan joka päivä ei tuiskujen jälkeen ole välttämättä aurattu tota meidän "päätietä" että siitä ei pääse läpi etu- tai takavedolla ihan välttämättä talvisin. vähän rajottaa etenemistä jos on konepeltiä myöten lunta... neliveto ja korottukset on silloin ihan jees.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";27842373]Koska takavetoinen menee paremmin lintassa.[/QUOTE]

lintta1.jpg

Siinä sulle lintta

• Tykkää
Reactions: NeitiPikkuInkkuli
mulla se on sitä varten kun mennään pohjia myöten suossa tai jossakin muussa maastossa:D

niin ja ihan joka päivä ei tuiskujen jälkeen ole välttämättä aurattu tota meidän "päätietä" että siitä ei pääse läpi etu- tai takavedolla ihan välttämättä talvisin. vähän rajottaa etenemistä jos on konepeltiä myöten lunta... neliveto ja korottukset on silloin ihan jees.

se on sit eriasia jos pikitieltä pois mennään,mut siihen touhuun käy sit jo hevonen tai traktorikin.

[QUOTE="vieras";27842771]se on sit eriasia jos pikitieltä pois mennään,mut siihen touhuun käy sit jo hevonen tai traktorikin.[/QUOTE]meillä on lähin "pikitie" 30km päässä:D

[QUOTE="vieras";27842721]jessus mitä vastauksia..noh..etuvetoa pidetään naisten autona koska sitä on helpompi talvella käsitellä,jos jos keula meinaa karata ei tarvi kun kaasua painaa niin ohjaus rupee tottelemaan taas,takavetoisessa etupään karatessa liukkaalla ei voi kun nostaa kaasujalka pois ja toivoa parasta et saa ohjauksen hallintaan,etuvetoiset oli aikanaan myös pääosin japanilaisia riisikuppeja jolloin tää myytti sai alkunsa.ja jos nyt sattuu renkaat sutimaan niin onhan se jenkkileffan tyylistä et renkaat savuaa takapäässä eikä etupäässä,etenkin jos edessä surkeet iskarit niin rupee kivasti pompottaa=)[/QUOTE]

mikä asiantuntija. :rolleyes:

Mä ajan sekä etu- että takavetoisella autolla säännöllisesti ja lähes päivittäin. Kummallakaan autolla ei ole auto lähtenyt käsistä tai lähtenyt puskemaan tmv. Siltikin tykkään etuvetoisesta enempi. Pääsee mutkat nopeammin varsinkin talvikeleillä.

Uudet takatuuppariautothan alkaa olla Bemareita ja Mersuja joita ne Tosiäijät ajelee ja nää autothan tekee nykyään melkein kaikki korjausliikkeet kuskin puolesta. Ei ihme, että jos siitä joutuukin vaimon tai tyttären vanhan etuvetosen rattiin se tuntuu paskalta kun sitä joutuu jo vähän ajamaankin.

Itsellä ainoo takavetonen ollut 1200L Lada ja olihan hauska peli, mutta muuten ihan sama kumpi pää vetää, kunhan auto on muuten käteen sopiva.

• Tykkää
Reactions: ruutiukko
Tottumuskysymys.
Itse vierastin pitkään automaattivaihteista, mutta nykyään osaan silläkin ajaa.

[QUOTE="vieras";27842721]jessus mitä vastauksia..noh..etuvetoa pidetään naisten autona koska sitä on helpompi talvella käsitellä,jos jos keula meinaa karata ei tarvi kun kaasua painaa niin ohjaus rupee tottelemaan taas,takavetoisessa etupään karatessa liukkaalla ei voi kun nostaa kaasujalka pois ja toivoa parasta et saa ohjauksen hallintaan,etuvetoiset oli aikanaan myös pääosin japanilaisia riisikuppeja jolloin tää myytti sai alkunsa.ja jos nyt sattuu renkaat sutimaan niin onhan se jenkkileffan tyylistä et renkaat savuaa takapäässä eikä etupäässä,etenkin jos edessä surkeet iskarit niin rupee kivasti pompottaa=)[/QUOTE]

Tässäpä varsinainen asiantuntijan lausunto! :laugh: Mahtaako sinulla olla ajokorttia?

Neliveto on tietty talvella paras. Kesäkeleillä tuolla vetotavalla ei nykyautoilla niin suurta merkitystä enää ole. Nämä on tunnepuolen juttuja ja sen vuoksi oma valinta kääntyy takavedon puolelle.

Kyse ei ole mistään mielipidekysymyksestä vaan takaveto on parempi ohjattavuudelta ja painojakaumalta. Vetävä etupyörä menettää aina ohjattavuutta ja pitoa. Takavedolla kun ei revittele niin pärjää samoin, siis paremmin kuin etuvedolla.

• Tykkää
Reactions: päätön
Aika naurettavaa sanoa, että on hyvä kuljettaja, jos saa palautettua takavetoisen auton hallinnan, jos se lähtee lapasesta... Hyvällä kuljettajalla ei pääse auto lähtemään lapasesta ollenkaan. :)

Ei takavetoinen ole hyvä auto, on vaan pikkupoikien lelu sellanen. Neliveto sen olla pitää. (Kokemusta kaikista)

Hyvä kuljettaja osaa ajaa autoa kuin autoa, oli vetotapa mikä hyvänsä. Eikä hyvä kuljettajuus ole sitä että ajelee hiljaa niin että auto ei varmasti lähde lapasesta, vaan juuri sitä että se pysyy handussa tilanteessa kuin tilanteessa.
Ja joo, olen nainen eikä ajokokemusta ole edes kahta vuotta vielä mutta väitän olevani tavallista parempi kuski, oli auto mikä tahansa. Naisilla vaan tämä tekniikan taju ei ole nähtävästi huippuluokkaa, vaikka nyt yleistänkin tyhmästi...

[QUOTE="vieras";27845117]Hyvä kuljettaja osaa ajaa autoa kuin autoa, oli vetotapa mikä hyvänsä. Eikä hyvä kuljettajuus ole sitä että ajelee hiljaa niin että auto ei varmasti lähde lapasesta, vaan juuri sitä että se pysyy handussa tilanteessa kuin tilanteessa.
Ja joo, olen nainen eikä ajokokemusta ole edes kahta vuotta vielä mutta väitän olevani tavallista parempi kuski, oli auto mikä tahansa. Naisilla vaan tämä tekniikan taju ei ole nähtävästi huippuluokkaa, vaikka nyt yleistänkin tyhmästi...[/QUOTE]
Kas kummaa, että suurin osa kuskeista katselee omia ajotaitojaan pinkkien lasien läpi

Yhteistyössä