kertokaa sossu-asiaa? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja henni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

henni

Vieras
jos joutuu ensimmäistä kertaa asiakkaaksi, miksi pitää viedä 2kk tiliotteet?

kun on ennen ollut rahaa (ei nyt paljon mut ollu kuitenki) mutta nyt yhtäkkiä tilanne muuttui, työsopimus loppui, työt ei jatkunu ja mies jätti . tilillä ei nyt kauheesti oo rahaa.
säästötilillä (minun nimissä) oli 350e mutta ne oli rehellisesti miehen rahoja ja hän siirsi ne itselleen.

voiko tuo 350 e vaikuttaa siihen että minulle ei myönnettäisi esimerkiksi takuuvuokraan rahaa tai että tuo summa vähennettäisiin siitä. ja toimeentulotuesta?

se vähän riippuu. jos selität asian niin se voi auttaa mutta jos joku käsittelijä haluaa olla hankala niin voi vaikuttaakin. mutta jos on mm. lomarahoja tms vasta tullut niin ne kyllä lasketaan tuloiksi eteenpäin.

niin että tilannekohtaista? no ei kai se auta ku mennä sinne itkemään huomenna. hitto että ottaa koville. kun nyt sais vaan takuuvuokran ja ensimmäisen kk vuokran sieltä niin sitten kyllä pärjää ilman koko toimistoa. mutta paha vetästä yhtäkkiä melkein puolitoista tonnia tyhjästä. :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
niin että tilannekohtaista? no ei kai se auta ku mennä sinne itkemään huomenna. hitto että ottaa koville. kun nyt sais vaan takuuvuokran ja ensimmäisen kk vuokran sieltä niin sitten kyllä pärjää ilman koko toimistoa. mutta paha vetästä yhtäkkiä melkein puolitoista tonnia tyhjästä. :(

Takuuvuokraa tuskin saat rahana vaan maksusitoumuksen

Alkuperäinen kirjoittaja henni:
jos joutuu ensimmäistä kertaa asiakkaaksi, miksi pitää viedä 2kk tiliotteet?

kun on ennen ollut rahaa (ei nyt paljon mut ollu kuitenki) mutta nyt yhtäkkiä tilanne muuttui, työsopimus loppui, työt ei jatkunu ja mies jätti . tilillä ei nyt kauheesti oo rahaa.
säästötilillä (minun nimissä) oli 350e mutta ne oli rehellisesti miehen rahoja ja hän siirsi ne itselleen.

voiko tuo 350 e vaikuttaa siihen että minulle ei myönnettäisi esimerkiksi takuuvuokraan rahaa tai että tuo summa vähennettäisiin siitä. ja toimeentulotuesta?

jos ne oikeesti oli miehen rahoja niin voitte tehdä niistä lapun missä lukee että mies on sun tilille ne laittanut tai lainannut ja nyt maksoit takaisin. mihen nimi sitten tieety paperiin.

lomarahoja tuli tammikuun puolessa välissä n150e. ja sen jälkeen en ole saanut mistään senttiäkään paitsi mieheltä. loppukuusta tulee kh-tuki ja tällä hetkellä tilillä alle 200. muuten sinnitellään kyllä noilla helposti mutta tuo muuttaminen...

Lain mukaan sellaista rahaa, joka ei ole oikeasti käytettävissä, ei voi ottaa huomioon:

HS 5.7.2007 19:42
KHO: Todelliset tulot huomioon päätettäessä toimeentulotuesta

"Korkein hallinto-oikeus (KHO) linjasi torstaisessa vuosikirjaratkaisussaan perusteita, joilla kunnan on maksettava toimeentulotukea sitä hakevalle.

Kuntien on vastedes otettava toimeentulotukipäätöstä tehdessään huomioon hakijan tulot, menot ja varat ainoastaan siltä ajanjaksolta, jolle hän hakee tukea.

Korkeimpaan hallinto-oikeuteen valitti oululainen asukas, joka oli hakenut perheelleen toimeentulotukea joulukuulle 2005.

Oulun kaupunki myönsi perheelle yhden euron ja kymmenen senttiä tukea. Virkailijan mielestä perheen toimeentulolaskelma oli sen verran alijäämäinen.

Virkailija oli ottanut laskelmassaan huomioon Kelan maksaman 302 euron asumistuen mutta ei sitä, että Kela peri summasta suoraan yli sata euroa takaisin. Perheelle oli maksettu liikaa asumistukea tammi-toukokuussa 2005.

Oulun kaupungin mielestä virkailija toimi oikein.

Kaupunki totesi lausunnossaan KHO:lle, ettei toimeentulotuen tarkoituksena ole kompensoida hakijalle aikanaan maksettua ylisuurta etuutta, josta hän on silloin saanut aiheetonta hyötyä.

Korkein hallinto-oikeus näki asian toisin.

KHO huomauttaa, että toimeentulotuki on "sosiaalihuoltoon kuuluva viimesijainen taloudellinen tuki, jonka tarkoituksena on turvata henkilön ja perheen toimeentulo".

Oulun kaupungin olisi pitänyt ottaa huomioon perheen tosiasiallisesti käytettävissä olevien tulojen määrä. Oululaisperhe sai todellisuudessa sata euroa vähemmän tuloja käteen kuin virkailijan laskelma osoitti.

KHO:n mukaan kuntien on huomioitava toimeentuloa hakevan ihmisen tulot, menot ja varat "siltä ajanjaksolta, jota koskevana toimeentulotuki määrätään".

Oululaisperheen tapauksessa siis pelkästään joulukuulta 2005."

jep ja ymmärrän kyll'ä syynäämisen mutta kun tämä tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. en voinu kuukausi sitten tietää että nyt on säästettävä kun mies jättää minut sitten. ja kun hänen varassaan on tässä eletty niin nyt ollaan ihan tyhjin käsin.

Sä saat muuttoavustuksen, takuuvuokraan maksusitoumuksen, minkä viet isännöintitoimistoon ja saat luultavasti avustusta tärkeimpiin huonekaluhankintoihin, mut tuskin ne sun vuokraas alkaa maksamaan =)

tuleeko asumistuki "etukäteen" siis jos muutan 1.3 saanko asumistuen heti(olettaen että kela tekisi päätöksen nopeasti) että saan ensimmäisen vuokran maksettua? vai tuleeko se kuukauden päästä muutosta? :S

voi ei. onko tapana tehdä vuokrasopimus ennen takuuvuokran maksamista?

Mä kävin sen tekemässä viikkoa ennen kuin maksoin vuokran itse ja vein takuuvuokralapun sinne, ne maksut pitää olla kuitenkin maksettu ennenkuin muutat asuntoon.

tuleeko asumistuki "etukäteen" siis jos muutan 1.3 saanko asumistuen heti(olettaen että kela tekisi päätöksen nopeasti) että saan ensimmäisen vuokran maksettua? vai tuleeko se kuukauden päästä muutosta? :S

Tulee ne 1.3 jos teet mahdollisimman pian tukihakemuksen ja viet sinne kaikki tarvittavat liitteet

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:

Mä kävin sen tekemässä viikkoa ennen kuin maksoin vuokran itse ja vein takuuvuokralapun sinne, ne maksut pitää olla kuitenkin maksettu ennenkuin muutat asuntoon.

voiko vuokraisäntä evätä siinävaiheessa asunnon minulta sillä perusteella että huomaa kuka takuuvuokran maksaa.?

voiko vuokraisäntä evätä siinävaiheessa asunnon minulta sillä perusteella että huomaa kuka takuuvuokran maksaa.?

Kyllä varsinkin yksityiset

juu sillähän ne vastaukset selviää kun soittelen huomenna sinne. voi ahdistus mikä tilanne! :( panikoin vaan valmiiksi kuinka ne siellä syynää ja haukkuu minut eikä anna yhtään apua :(

Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:

Kyllä varsinkin yksityiset

No harvemmin ne hylkää, ehkä ne saattaa tehdä hylkypäätöksen jonkun spugen nähtyään, mut muuten ei.

äh en halua mistään kaupungilta ottaa asuntoa kun tietää millasta porukkaa siellä asuu. ja kuitenkin koen olevani luotettava ja osaan hoitaa raha-asiani eikä ole mitään maksuhäiriöitä. tämä on tälläinen kriisitilanne ja tyhjästä on paha nyhjästä. toivotaan että saisin asunnon tästä huolimatta. :( itku pääsee

juu sillähän ne vastaukset selviää kun soittelen huomenna sinne. voi ahdistus mikä tilanne! :( panikoin vaan valmiiksi kuinka ne siellä syynää ja haukkuu minut eikä anna yhtään apua :(

Ei ne hauku, nää palstalaiset haukkuu ennemmin sua sossuun menemisestä :xmas: :hug:

äh en halua mistään kaupungilta ottaa asuntoa kun tietää millasta porukkaa siellä asuu. ja kuitenkin koen olevani luotettava ja osaan hoitaa raha-asiani eikä ole mitään maksuhäiriöitä. tämä on tälläinen kriisitilanne ja tyhjästä on paha nyhjästä. toivotaan että saisin asunnon tästä huolimatta. :( itku pääsee

Jaahans :o :laugh: :headwall:

Yhteistyössä