Kertokaa reilusti, mitä itse olisitte mieltä tässä tilanteessa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja loooove christmas <3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

loooove christmas <3

Vieras
Elikkäs elikkäs. Anopilla on jouluaattona syntymäpäivät. Ja hän on saanut idean että haluaisi silloin pitää juhlat. eli JOULUAATTONA O.O..! Ja aikoo vissiinki kutsua joitain sukulaisia ja ystäviään+ omat lapsensa jne. Mies tästä asiasta kertoi minulle ja sanoi että meidänkin varmaan pitäisi mennä. Olemme sopineet ajat sitten, että menemme espooseen äitini luokse joulunviettoon aamulla. Kuten perinteisesti ja illalla sitten vietämme miehen perheen kanssa aikaa.. Mutta nämä synttärit alkavat päivällä klo 1. Ja itse olen ihan kauhuissani. Sanoin samantien että en muuten ole tulossa, joulu on minulle NIIN tärkeä ja rakastan perinteitämme, joten en ala silloin anopin synttäreitä viettelemään!!
Vaikka aikuinen olenkin ja pikkupojan äiti, haluan aloittaa jouluaaton aamusta asti rutiineilla, syödä rauhassa äitini joulupuuron, katsoa koko perheen kanssa jouluohjelmia ja syödä joululounaan iltapäivällä. Tähän ei ole mahdollisuutta, jos synttäreille menemme!
Ihmettelen lisäksi suuresti, että miksi ne pitää pitää juuri aattona, vaikka silloin viralliset synttärit onkin.. miksei esim. tapanina??
Olen niiiiiiin ärsyyntyt nyt ja pelkään että koko joulu menee nyt pilalle :´(
Ja kaikenlisäksi tämä on poikamme eka joulu

Anteeksi sekainen teksti.. mitä itse tekisitte tässä tilanteessa?
Itse en halua ensin aamulla mennä äidilleni, päivällä synttäreille ja iltapäivästä kiiruhtaa taas nopeasti joulupöytään... ei sovi mielestäni jouluun semmoinen :/

Menette ensin anopille ja sieltä sitten sinun äitisi luo. Kyseessä on vain yksi joulu. Lapsen jaksamiseen vedoten ei tarvitse edes olla kauhean kauaa siellä anopilla.

Mä olen sitä mieltä että parisuhteessa ei voi sanella että MÄ vietän sitten jokaikisen joulun oman äitini luona. Molempien on tehtävä tuossa asiassa myönnytyksiä vai eikö miehesi halua viettää joulua omien sukulaistensa kanssa? Täyttääkö pyöreitä vuosia?

mietippäs niinpäin, että jos se oliskin sun äitis syntymäpäivä.. luulenpa että rikkoisit perinteitä. Ei ne teidän perinteet siitä pilalle mene jos kerran käytte anopin syntäreillä ja menette illalla äidillesi.

Tekisin kuten olen suunnitellut ja osallistuisin anopin juhlaan sitten illalla.

näin itsekkin ajattelin.. mutta tämä anoppi sattuu olemaan sellainen riippakivi...(anteeksi kamalasti, en oikein tykkää hänestä) jos emme mene silloin kun hän pyytää, syttyy sota. Hän itkee puhelimessa ja mies ei tiedä mitä sanoa, tai tehdä.
Mies sitten sanoikin että jos hän menisi sinne käymään 1 aikaa.. Mutta tiedän että se menee siihen, että hän lorvii ja lorvii siellä, vaikka soittelisinkin hänelle.. Koska anoppi ei päästä lähtemään miestä. Sitten tulee riitaa ja syömme joululounaan ilman miestä koska hän ei ehdi paikalle...
aargh!

[QUOTE="heh";22533378]Mä olen sitä mieltä että parisuhteessa ei voi sanella että MÄ vietän sitten jokaikisen joulun oman äitini luona. Molempien on tehtävä tuossa asiassa myönnytyksiä vai eikö miehesi halua viettää joulua omien sukulaistensa kanssa? Täyttääkö pyöreitä vuosia?[/QUOTE]

samaa mieltä...pakko se vaan on joustaa myös jouluperinteissä. Vaikka kyllä se aluks tuntui pahalta. Nyt meillä on "vuorojoulumeininki".

[QUOTE="heh";22533378]Mä olen sitä mieltä että parisuhteessa ei voi sanella että MÄ vietän sitten jokaikisen joulun oman äitini luona. Molempien on tehtävä tuossa asiassa myönnytyksiä vai eikö miehesi halua viettää joulua omien sukulaistensa kanssa? Täyttääkö pyöreitä vuosia?[/QUOTE]

ei, me olemme yhteisesti sopineet että olemme äidilläni päivällä, illalla miehen vanhempien luona. näin olemme tehneet joka vuosi ja se on kaikille sopinut.
Kyse on siitä, että mielestäni (siis MINUN mielipide) että jouluaattona ei vietettäisi synttäreitä.. vaan voisi hyvin siirtää vaikka edes siihen seuraavaan päivään

Musta kuulosti hiukan itsekkäältä...
Kukin tyylillään. Tiedän itse jouluaattona synttäreitä viettävänä että kuinka kurjaa se joskus on että et ole voinut koskaan sinä virallisena päivänä viettää ja juhlia synttäreitä niin kuin suurin osa muista tekee.
Jos kyseessä on vielä että täyttää pyöreitä niin minä ainakin menisin juhliin kun niihin on kutsu kerta käynyt. Viettää sitten illan sitä normi joulua..:)

No nyt anopille pitää sanoa että te tulette illalla. Ei kaikki aina pääse sovittuna aikana. Pääasia että käytte siellä.

Eli teette kuten piti. Vai haluaako mies nähdä muita sukulaisiaa myös ja siksi haluaa aikaisemmin mennä. Onko sinne tulossa muita suikulaisia vaikka on aatto?

[QUOTE="vieras";22533471]No nyt anopille pitää sanoa että te tulette illalla. Ei kaikki aina pääse sovittuna aikana. Pääasia että käytte siellä.

Eli teette kuten piti. Vai haluaako mies nähdä muita sukulaisiaa myös ja siksi haluaa aikaisemmin mennä. Onko sinne tulossa muita suikulaisia vaikka on aatto?[/QUOTE]

En tiedä onko tulossa muita sukulaisia.. Näin itsekin ajattelin että illalla vasta mennään kuten ollaan sovittu. Ei mielestänikään saisi pahastua tuosta.

Aika vähästä joulu pilalle menee, jos sun mielestä joulu menee pilalle suunnitelmien muuttamisesta. En ymmärrä, miksei voi elää tilanteen mukaan ja tehdä suunnitelmat sen perusteella. Jos anoppi pitää nyt synttärit aattona, menisin sinne. Myöhemmin sitten omille vanhemmilleni.

Onneksi me vietämme joulua ihan oman perheen kesken. Mies on tosin aattona töissä, joten elämme sen mukaan. Välillä olen itse aattona töissä, joten ehkä siksi en ymmärrä pakonomaisia perinteitä joita pitää noudattaa minuutilleen. Kyllä mekin haudalla käydään aattona, ja joulusaunassa. Riippuu sitten töistä mihin aikaan.

Musta kuulosti hiukan itsekkäältä...
Kukin tyylillään. Tiedän itse jouluaattona synttäreitä viettävänä että kuinka kurjaa se joskus on että et ole voinut koskaan sinä virallisena päivänä viettää ja juhlia synttäreitä niin kuin suurin osa muista tekee.
Jos kyseessä on vielä että täyttää pyöreitä niin minä ainakin menisin juhliin kun niihin on kutsu kerta käynyt. Viettää sitten illan sitä normi joulua..:)

Onhan se hassua viettää jouluaattona synttäreitä, ja aika monet tuntemani aikuiset eivät tosiaankaan vietä synttäreitään "oikeana" päivänä, vaan esim. seuraavana viikonloppuna. Eivät kauempaa tulevat millään pääsisi paikalle arlkipäivänä eli sinänsä siirtämisessä ei olisi mitään outoa.

Tuli mieleen, että noissa joulun synttäreissä on se paha vika, että koskaan ihmisille ne ei käy tai ole sopivaan aikaan. Siltä mustaa vaan tuntuu :( Jos olet syntynyt aatonaattona, niin kaikilla on silloin joulukiire ja viimehetken lahjaostokset sun muut.. Jos olet syntynyt aattona, niin kaikilla on silloin perinteet.lJos olet syntynyt tapanina, niin kaikki haluaa silloin rauhoittua kotona oman perheensä kanssa.

voi kamala. Yksi joulu ja yksi hetki elämästä kun voi tehdä toisen onnelliseksi! Miten se voi olla noin vaikeaa? Itselläni on vaikea anoppi ja tehnyt meillekin temppunsa, mutta nykyään kovasti yrittänyt muuttua ja siksi teen hänenkin hyväkseen kaikenlaista. Minä pidän perinteistä ja rakastan joulua, mutta koska olen sairaanhoitaja en voi liikaa pysytellä perinteissäni, koska jouluaattona saattaa olla vaikka töitä. Eikä itketä vaikka olisikin. Teemme joulusta erilaisen työvuoroni puitteissa. Teillä pieni lapsikin joten ei voi liikaa tukeutua noihin perinteisiin. Voi tulla joulu kun istutte päivystyksessä, lapsi sairaana jne jne.

No mene sinä lapsen kanssa äidillesi ja mies omalle äidilleen. Anna miehen olla siellä rauhassa ja syödä jouluruokansa siellä. Syö sinä lapsen kanssa omilla vanhemmillasi.
Älä yritä säätää kaikkea tapahtumaan juuri sinulle sopivalla kellonlyömällä.
Kun ehditte niin lapsen kanssa menette sitten anopille että hänkin näkee lapsenlasta.

Ihmetellä täytyy miksi niitä juhlia ei voi järjestää esim. tapaninpäivänä? Vai onko ne vain oman perheen synttärit? Jos omalle perheelle niin silloin itsekeskeinen olet sinä.

Mikäs ongelma se jouluruoka on syödä puoliltapäiviltä ja mennä sen jälkeen anopin synttäreille kello 13.00 viipyä siellä sitten niin kauan kuin on tarve ja sitten mennä avaamaan lahjat, lapsikin on niin pieni ettei osaa koko päivää odottaa vain lahjojen aukaisua. Suurin ongelma on varmasti sinun omassa päässäsi.

Aikookohan anoppi paljonkin vieraita saada paikalle, voi olla aika monellakin omia joulusuunnitelmia. Jospa yrittäisit vielä suositella juhlien siirtoa, kuinka moni oikeasti tulee paikalle jouluaattona?!?

Jos juhlat pidetään juuri silloin, niin sitten ilmoittaisin tiukasti että meidän koko perhe tulee paikalle illalla. Jos väkisin haluaa juhlia aattona, niin on sen anopinkin varauduttava joustamaan.

Yhteistyössä