Kertokaa nyt tyhmälle, miten tehdään MAISTUVA makaroonilaatikko!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surkia kokki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Surkia kokki

Vieras
Mä en IKINÄ saa makaroonilaatikkoon makua. En siis vaikka miten tunkisin suolaa, pippureita, paprikaa.
Kertokaa siis, miten teette maistuvan makaroonilaatikon, ilman mitään makukermoja. Juustoraastetta löytyy kyllä :)

No jos noilla mennään ni keitä makaronit lihaliemessä ensi hätään ja mausta se jauheliha ihan yli. Siis niin että paljaaltaan on ihan liian vahvasti maustettua. REILUSTI sipulia ni antaa makua. Mä laitan mausteeksi ihan suolaa, musta- ja valkopippuria, jauhelihamaustetta ja sit ehkä valkosipulijauhetta, chilijauhetta tms.

Itse teen tosi harvoin makaronilaatikkoa mutta jos teen, ni Koskenlaskijan sulatejuustosta. Eli jauheliha ruskistetaan ja maustetaan. Sit raaka makaroni vuokaan, jauheliha sekaan ja sit paketti Koskenlaksijan paprika-sulatejuustoa keitetään veteen sulaksi ja kaadetaan se litku päälle niin että koko komeus peittyy reilusti ja eiku uuniin.

Meidän miehen lempimakaronilaatikkoon laitetaan koskenlaskija- juustoa. Eli koskenlaskijaa pilkottuna makaronin ja jauhelihan kanssa ja sitten munamaito sekaan. Ja mä maustan jauhelihan enkä munamaitoa.

Valkosipulia sekaan, rupeaa maistumaan, ja samoin kuin tuolla yli, ei valmiiden ohjeiden suolamääriin kannata uskoa, mausta ainakin jauhelihaa vähän reilummin.

Ohje menee suurin piirtein näin:

1,2 dl vettä + lihaliemikuutio
vajaa paketti Koskenlaskija- juustoa

---> kiehautetaan ja sulatetaan juusto liemeen

400 g jauhelihaa
sipulia
mustapippuria, paprikaa ym. haluttuja mausteita

1 pussi tavallista makaronia

--> voidellun vuodan pohjalle sekoitetaan paistettu ja maustettu jauheliha sekä raaka makaroni. Päälle kaadetaan lihaliemi-sulatejuustoseos

--> paistetaan uunissta 200 astetta reilu puoli tuntia

On ihan tajuttoman hyvää, lasten suursuosikki :-)

* Lähde: http://www. meidanperhe.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/595058/_apua_nopeasti_kuinka_tehdaan_makaronilaatikko_raa

No jos noilla mennään ni keitä makaronit lihaliemessä ensi hätään ja mausta se jauheliha ihan yli. Siis niin että paljaaltaan on ihan liian vahvasti maustettua. REILUSTI sipulia ni antaa makua. Mä laitan mausteeksi ihan suolaa, musta- ja valkopippuria, jauhelihamaustetta ja sit ehkä valkosipulijauhetta, chilijauhetta tms.

Itse teen tosi harvoin makaronilaatikkoa mutta jos teen, ni Koskenlaskijan sulatejuustosta. Eli jauheliha ruskistetaan ja maustetaan. Sit raaka makaroni vuokaan, jauheliha sekaan ja sit paketti Koskenlaksijan paprika-sulatejuustoa keitetään veteen sulaksi ja kaadetaan se litku päälle niin että koko komeus peittyy reilusti ja eiku uuniin.

Juu se jauheliha kannattaa maustaa reilusti niin saa laatikkokin makua. Jotkut heittää esim munamaitoon vaan ripauksen valkopippuria ja ihmettelee kun on mautonta :) Itse lisään myös pilkotun paprikan jauhelihan joukkoon ja myös curry lisää makua sinne pippureiden lisäksi :)

Jauhelihan sekaan tomaatimurskaa tai joku pastakastikepurkki niin että siitä tulee soosimaista. Makaronit ja tämä mössö sekaisin ja teet reilusti valkokastiketta jossa juustoa (koskenlaskija) jonka kaadat päälle. Uuniin kuorruttumaan ja syö.

Itse keitän aina makaronit lihaliemessä ja paistan ja maustan jauhelihan ja sipulin ja laitan siihen purkin kermaa johon sekoitan lihaliemikuutioita tai fondia ja jos laitan vaikka sulatejuustoa niin sulatan sen kermaan ja kun tuo on vähän jäähtynyt niin laitan maidon sekaan ja tarkistan maun ja sitten vasta munat sinne.

Mausta jauheliha reilusti, keitä makaroneja vain muutama minuutti. Munamaito on köyhän korvike kermasta, eli munamaito korvataan meidän perheessä 2-4 desillä kermaa ja siihen sekaan joko salsaa ja/tai tomaattimurskaa sekä valkosipulia. Ja eiku uuniin.

Keitä makaronit kasvisliemessä ja mausta ruskistettu jauheliha vähän överiksi.
Lootan sekan voi laittaa väriä ja makua antamaan vaikka raastettua porkkanaa tai kuutioitua tomaattia (pelkkä hedelmäliha eli kalttaus ja siemenlöllö pois). Sekaan voi heittää myös pieneksi hakattua ruohosipulia tai melkein mitä vaan. Tuorejuustot sopii myös hyvin.

Mä latian makaronilaatikkoon munamaidon sijasta kasvis- tai lihaliemeen sulatettua koskenlaskijaa, joko voimakasta tai paprikaa. Tulee hyvää. Nyt oon kokeillut myös noilla maustetuilla ruokakermoilla, eli Kipparilla ja Mustapekalla =)

keitä makaroonit suolatussa vedessä, älä huuhtele tai valuta loppua nestettä pois.
Paista ja mausta jauheliha hyvin jauhelihamausteella, äläkä unoha sipulia.
Kaikki vuokaan sekaisin ja purkki ruokakermaa ja saman verran pun maitoa.
Juustoa päälle,
Hyvää tulee!

[QUOTE="...";27002628]Mausta jauheliha reilusti, keitä makaroneja vain muutama minuutti. Munamaito on köyhän korvike kermasta, eli munamaito korvataan meidän perheessä 2-4 desillä kermaa ja siihen sekaan joko salsaa ja/tai tomaattimurskaa sekä valkosipulia. Ja eiku uuniin.[/QUOTE]

Munamaito köyhän korvike?! :D Kyllä kuule munamaitoa tai kermaa laittamalla tulee ihan erilainen koostumus, että oliskohan vaikka siinä se ero eikä varallisuudessa... :D

keitä makaroonit suolatussa vedessä, älä huuhtele tai valuta loppua nestettä pois.
Paista ja mausta jauheliha hyvin jauhelihamausteella, äläkä unoha sipulia.
Kaikki vuokaan sekaisin ja purkki ruokakermaa ja saman verran pun maitoa.
Juustoa päälle,
Hyvää tulee!

öö purkki ruokakermaa??? siis varmaan litran purkki, laatikosta tulee tosi kuiva noin nuivalla nestemäärällä. Ä

Minä teen joko bolognesekastikkeeseen (paseerattua tomaattia, sipulia, valkosipulia raastettua porkkanaa ja kesäkurpitsaa, hieman lihalientä ja tietty jauhelihaa) tai juustokastikkeeseen kinkun kera. Hyvältä maistuu. Laitan muuten myös makaroonit keittämättöminä (yleensä tyyppiä penne rigale) ja paistan noin 30 minuuttia.

Tässä tällainen pikaohje. Makaroonilaatikkoa, jossa on munamaitoa ei meidän perhe suostu syömään ollenkaan.

Punaista maitoa tai kevytmaitoa ja kermaa, tomaattipyrettä, reilusti naudan jauhelihaa ja juustoraastetta, musta, valko ja viherpippuria, oreganoa tai pizzamaustetta ja ripaus paprikaa.

Yhteistyössä