Kertokaa nyt tälle tampiolle miksei ole hyvä antaa koiran haistella toisia koiria?

"vieras"
Tottakai saa päästää jos se toinenki omistaja antaa luvan :) pääpaino tuolla luvalla, ettei koira omineen säntäile nuuskimaan muita koiria... koiralle tekee hyvää nuuskutella ja tutustua muihin koiriin kunhan myös oppii hihnakäyttäytymistä ohitustilanteissa ja tottelemaan, että luvan kanssa vain nuuskinta :D

Kun koira on remmissä, sillä ei ole pakenemismahdollisuutta. Tämä saa aikaan jännitteen, joka tosiaan voi johtaa kärhämään. Ja siksi on suositeltavaa päästää koirat nuuskimaan ja leikkimään keskenään vain vapaana ollessaan...tällöin niillä on aina mahdollisuus pakoon ja ne voivat siis sitä kautta estää yhteenoton.

Mun koirat ei lähtökohtaisesti koskaan nuuski remmissä muita koiria. Osin siksi, etten koe siihen tarvetta (juuri tuon kärhämävaaran vuoksi) ja osin siksi, että mä haluan lenkeillä nimenomaan lenkkeillä, eli kävellä reippaasti eteenpäin, enkä siis hinata koiraani perässäni ohitustilanteen jälkeen. Kun koira ollaan opetettu siihen, ettei remmissä mennä toisten koirien luo, se ei sitä myöskään pyri tekemään, vaan ohittaa kauniisti.

Poikkeuksena voin päästää koirani pikaisesti nuuskimaan kaverin koiraa, jos vaikka teemme treenien jälkeen yhteislenkin alueella, jossa koiria ei voi vapaana pitää, mutta tällöinkään ei nuuskita puoltatuntia tai aleta painimaan, vaan käydään pikaisesti tsekkaamassa se toinen koira ja that´s it. Mulla on parhaimmillaan sen 3 isoa koiraa remminnokassa, joten hermo palaisi hyvin nopeasti, jos nuo alkaisivat jotain painia siinä sen koirakaverinsa kanssa vetelemään.

Mun olemuksestani kyllä näkee, ettei mun koiria tulla remmissä moikkaamaan. Eli koirani kulkevat vasemmalla puolellani ja oma katseeni on kohdistettuna suoraan eteenpäin. En siis millään muotoa osoita elettäkään siihen suuntaan, että haluaisin pysähtyä koirieni kanssa haistelemaan vastaantulijaa. Jos (ja kun) välillä joku sitten kuitenkin koittaa tulla lähemmäs, niin jos mahdollista, koukkaan pientareen kautta. Jos tämäkään ei mene perille, niin sanon, etteivät koirani kohtaa muita koiria remmissä...ja se yleensä riittää. Jos ei riitä, huudan tuon saman lauseen pää punaisena ja lisään siihen perään voimasanan. Viimeistään tässä kohtaa saan jatkaa matkaani rauhassa.

Asiallisesti voi kysyä ohitettavalta koirakolta hyvissä ajoin, että "saako koirani tulla haistelemaan", johon saat sitten vastaukseksi joko "kyllä" tai "ei".

piiukka
Itse olen lapsiperheeseen valinnut koiran, joka on ystävällinen kaikille mikä liikkuu. Eli toki kaikki koiratkin ovat koirani tuttuja. Toki olen opettanut, että vain luvalla mennään haistelemaan, sillä jatkuva nuuhkiminen on koirallekin ressaavaa. En ymmärrä koiria, jotka ovat epäsosiaalisia, sehän on vain opetuksen puutetta. Koirani on pennusta käynyt jo kaikki koirakoulut ( 3 koulua) ja osallistuu jatkuvasti jatkokoulutuksiin, joissa tapaa muita koiria ja erilaisia tilanteita. Käy myös pentukursseilla opettamassa pienempiään tavoille.

"ninni"
Joo, just siksi, etta kaikki ei tykkaa niista moikkailevista koirista. Olis todella hyva ainakin kysaista, ennenkuin paastaa lahietaisyydelle.

Helpompi sita koiraa on lenkkeilyttaa kun se ei vongu kaikkien muiden peraan, eli siksikin vois olla fiksumpaa, ettei niita muita mentaisi haistelemaan normilenkilla ollenkaan.

"haukku"
Ehdottomasti kysyt aina toiselta koirakolta, että saako tulla. Mikään ei ole sen ärsyttävämpää kuin että otat oman koirasi kontaktiin ja vierelle ja sitten sieltä toinen koirakko tuleekin "moikkaamaan". Tämä yleensä höystettynä iloisella "kun tää on ihan kiltti" -lausahduksella. Pitää osata kunnioittaa sitäkin, että kaikki ei vaan halua moikata, jotkut saattaa harjoitella nätisti ohittamista, koiralla saattaa olla juoksu tai koira ei pidä muista koirista.

Erityisen nasta temppu on tuoda lupaa kysymättä juoksuinen narttu uroskoiran nokan alle. Tätäkin on sattunut muutaman kerran.

"lisbet"
Niin ja siihen luvan antoon voit itse kehittää koiralle käskyn, meillä se on ole hyvä. Koiran voi myös kouluttaa kulkemaan ilman sitä remmiä. Koira oppii toimimaan ihan ohjauksella eri käskyillä, sivu, vasen, paikka, odota... Hyvin toimii kunhan kärsivällisyyttä sinulta löytyy. Helpompi elämä sinulle ja koiralle...

"haukku"
Mua myös ärsyttää sellaset, jotka ei anna koiriensa haistella muita koiria vaan revitään vaan eteenpäin jne. :(

Sääliksi käy!

Omistajissa vika.. EI koirissa!!

Onko käyny mielessä, että tällaisella koirakolla voi olla ohitusharjoitukset kesken?Jotka sinä tai joku muu on saattanut juurikin pilata sillä että on antanut oman koiransa tulla luokse, ilman että on kysytty, että sopiiko. Etkä sinä voi sitä päätellä, ettei koskaan saisi tavata muita koiria, jos nyt ei sinun koirasi kanssa antaisikaan haistella.

Ohittamisesta tekee vaikeampaa myös nämä ulkoiluttajat, jotka antaa koiransa jäädä jumittamaan ja sitten mahdollisesti lähtevät vielä perään.

mä...
Kyllä minä ainakin katson niistä koirista, voiko antaa haistella. Usein on niin, että hihna toisessa päässä on mitään tajuamaton tumpelo, joka kiskoo mukavan koiransa poispäin.

Khimaira
Mä en anna koiran nuuskia toisia koiria ikinä hihnassa ollessaan. Helpompi lapsillekin kun ulkoiluttavat, ei tarvitse miettiä että lasketaanko vai ei.

Toki moni tuntuu ärsyyntyvän tästä ihan suunnattomasti. Yksikin rouva ( oma koiransa räkytti, pyöri ja kiskoi emännän melekin kumoon..) ihmetteli miksen anna koirani nuuskia toisia ja että koiraa pitää sosiaalistaa! Totesi vielä että toivottavasti ei ole eka koirani..:snotty:

Mä en anna koiran nuuskia toisia koiria ikinä hihnassa ollessaan. Helpompi lapsillekin kun ulkoiluttavat, ei tarvitse miettiä että lasketaanko vai ei.

Toki moni tuntuu ärsyyntyvän tästä ihan suunnattomasti. Yksikin rouva ( oma koiransa räkytti, pyöri ja kiskoi emännän melekin kumoon..) ihmetteli miksen anna koirani nuuskia toisia ja että koiraa pitää sosiaalistaa! Totesi vielä että toivottavasti ei ole eka koirani..:snotty:
Mä olen puolestani saanut joskus kuulla olevani "lastenvihaaja", kun en ole antanut lasten rapsutella koiriani, sillä "nehän ovat ihan kilttejä". Ovat toki joo, mutta näiden kilttien koirien ansiosta mulla on nenä murtunut ja leikattu, kun sattui pieni vahinko ja koira "löi kuonollaan" mua nenään.

Oman nenän korjaukseen mulla oli varaa, mutta persus ei kestä kenenkään lapsen nokkaa kyllä korjauttaa.

• Tykkää
Reactions: nedra
"vieras"
Minä jouduin kerran antamaan kaikille neljälle koiralleni lääkkeet nenäpunkin häätöön siitä syystä että naapurin koiraa tervehdittiin. Kävi sen verta kukkaron päälle ettei enää pysähdytä tervehtimään ketään. Miksi pitäisikään? Pennun on hyvä päästä leikkimään ikäistensä kanssa mutta aikuiselle koiralle riittää oma lauma ja tutut koirakaverit. Ärsyttää ihmiset jotka eivät kysy lupaa tervehtimiseen vaan flexi pitkällä kävelevät suoraa kohti, typerimmät odottavat että saamme ne kiinni kun heidän kullanmurut eivät jatka muuten matkaa. Heille saa huutaa jo kaukaa että koiramme eivät tykkää toisista uroksista, vieraista koirista tms.

koira
Jotkut koirat käyttäytyvät agressiivisesti toisia koiria kohtaan kun kulkevat lieassa.

Kuitenkin kun ovat vapaana niin voivat käyttäytyä paljon paremmin.

Mutta tuosta syystä esim ei ole syytä antaa oman koiran mennä toisen luo nuuskimaan jos ei tunneta toista koiraa. ts, koira ei tunne toista koiraa.

"haukku"
Mä olen puolestani saanut joskus kuulla olevani "lastenvihaaja", kun en ole antanut lasten rapsutella koiriani, sillä "nehän ovat ihan kilttejä". Ovat toki joo, mutta näiden kilttien koirien ansiosta mulla on nenä murtunut ja leikattu, kun sattui pieni vahinko ja koira "löi kuonollaan" mua nenään.

Oman nenän korjaukseen mulla oli varaa, mutta persus ei kestä kenenkään lapsen nokkaa kyllä korjauttaa.
Joo, koska kaikilla koiranomistajillahan on suorastaan VELVOLLISUUS antaa kaikkien rapsutella koiriansa. Munkin perässä on juossut! pikkulikkoja kun olisivat halunneet koiraa rapsutella, enkä siihen antanut lupaa koska mulla oli tosi kiire ja piti vain nopeasti koira pissattaa. Jatkovat siis seuraamista vaikka ihan selkeästi sanoin, etten nyt ehdi :O "ihan nopeesti vaan"

Omalle koiralleni tuli kerran joku ihme reaktio kuonoon, kun olin antanut naapurin lasten sitä rapsutella. Vaati ihan lääkärikäyntiä ja lääkehoitoa, että en tämänkään vuoksi mielelläni vieraiden ihan joka kerran anna koiriani lähmiä, kun ei ell käynnit ihan halpoja ole...

"lisbet"
Intervetiini jolla nenäpunkki häädetään maksaa muutaman kympin neljän neljälle koiralle. Nenäpunkki voi tarttua myös siltä ulkoilureitin varrelta vaikka heinänkorresta eli älä eristä koiraasi noin tyhmän syyn takia...

"haukku"
[QUOTE="lisbet";28536777]Intervetiini jolla nenäpunkki häädetään maksaa muutaman kympin neljän neljälle koiralle. Nenäpunkki voi tarttua myös siltä ulkoilureitin varrelta vaikka heinänkorresta eli älä eristä koiraasi noin tyhmän syyn takia...[/QUOTE]

Joo, mutta se eläinlääkärikäynti millä se resepti saadaan, maksaa meillä päin yhdeltä koiralta vähintään sen 65 euroa..

Ja mitä eristämistä se on, jos ei anna kaikkien koirien kanssa haistella? Taisi tuo kirjoittaja tuolla jotain mainita omasta laumasta ja tutuista koirakavereista..?

Yhteistyössä