Kertokaa nyt tälle tampiolle miksei ole hyvä antaa koiran haistella toisia koiria?

Khimaira
Koirapuistossa kaikki koirat taistelevat toisiaan, ei se yhtään sen erikoisempaa ole haistella lenkillä. Ja hajuista puheenollen kuulemma 15 min. Lenkki vastaa 3O min. Lenkkiä jos antaa koiran haistella rauhassa.
Mielestäni 15 minuuttia koiran kanssa ulkona ei ole lenkki vaan kusella käyttämistä..

Ettei vaan tuo lauseesi tarkoita sitä että jos esim. koiralle tehdään jälki, jonka se ajaa, niin se väsyttää koiraa enemmän kuin kävelylenkki? Ei se toki mitään lyhtypylväiden haistelua tarkoita :whistle:

Koirapuistoista sen verran että en koskaan menisi sinne ellei olisi tutut koirat joiden kanssa oma koira tulee hyvin toimeen. Pieni suljettu tila jossa vieraat koirat "parhaassa" tapauksessa rökittävät toisiaan on hyvää sosiaalistamista?

kaikki eivät todellakaan tiedä/ymmärrä millaisen koiran voi antaa mennä toisten koirien lähelle. Eräs mies laski pienen koiransa pitkässä fleksissa mun pennun luo. Sanoin etten anna oman haistella muita, koska on huonoja kokemuksia. Mies siihen totesi, että juu, tälläkin on tapana rökittää kaikki nuoremmat |O

Khimaira
[QUOTE="vieras";28541403]Noniin, eikös homma ole jo käsitelty ja ap:kin varmasti ymmärsi jo homman nimen.

Ei tarvitse enää jatkaa, tanssitaan jo hiukan siinä kiusaamisen rajaviivoilla.[/QUOTE]

Ei varmaan tarvitse tulla avaamaan ketjua jos osaltasi aihe on käsitelty jo?

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28540844:
Minulla koirien paikka on kävellä minusta katsoen reunan puolella, takaviistossa. Vastaan tulee koiria vähintään 5min välein, joten haistelu ja kohtaaminen olisi liikennettä häiritsevää pyörimistä, ja koirat olisi koko ajan "poissa paikaltaan".
Käymme koirapuistossa, tai menemme vartavasten paikkaan jossa koirat voi päästää vapaaksi, jos seuraa kaipaamme.
Se on totta ettei kevyenliikenteen väylällä parane olla keskellä tietä ja parhaimmillaan hihnat solmussa kun siellä liikkuu muitakin. Hei järkeä saa käyttää, eiks vaan ;)

"vieras"
[QUOTE="haukku";28536669]Ehdottomasti kysyt aina toiselta koirakolta, että saako tulla. Mikään ei ole sen ärsyttävämpää kuin että otat oman koirasi kontaktiin ja vierelle ja sitten sieltä toinen koirakko tuleekin "moikkaamaan". Tämä yleensä höystettynä iloisella "kun tää on ihan kiltti" -lausahduksella. Pitää osata kunnioittaa sitäkin, että kaikki ei vaan halua moikata, jotkut saattaa harjoitella nätisti ohittamista, koiralla saattaa olla juoksu tai koira ei pidä muista koirista.

Erityisen nasta temppu on tuoda lupaa kysymättä juoksuinen narttu uroskoiran nokan alle. Tätäkin on sattunut muutaman kerran.[/QUOTE]

Koirakko? Mikä se on?

Miten uroskoira siitä häiriintyy vaikka tyttökoira nuuhkii?

On sitä joillain tarkkaa ja vaikeaa koiriensa kanssa!

Kaikille vaan tiedoksi etten ole tyhmä, idiootti tai yksinkertainen, kuten jotkut ovat sopimattomasti täällä kutsuneet mua. Ymmärrän oikein hyvin mitä ajatte takaa, kun joku väitti että oikein rautalangasta täytyy mulle vääntää. Ei tarvitse. Kysymys on mielipide-erosta/ erilaisesta ajattelutavasta. Tähän hätään haluan kertoa, että KYLLÄ, osaan kunnioittaa toisen reviiriä ja en tietenkään mene ja tungettele koiran kanssa haistelemaan jos joku ei sitä halua. Mutta en ymmärrä miksi se voi olla niin kauheaa jollekkin (joo ja edelleen otetaan huomioon ne juoksut ja punkit ja sairaudet) tutustua uuteen koiraan.
Sitten joku kertoo täällä, että koira ei välttämättä pidä toisista koirista. Aha, no miksei? Osaksi siitä syystä ettei sitä ole sosiaalistettu tarpeeksi varhain. Paras olisi jos koira sietää ja tutustuu eri rotuihin eikä vaan omaan rotuun. Ja kyllä pidän mielessä että koiralla on erilaisia luonteita. Mut kyllä kouluttaminen auttaa monessa tapauksessa ( Se koirakuiskaaja Livillä on aika tehokas kitkee koiran pahoja tapoja yms.)
Mut luulenpa, että tämän kaiken paskan jälkeen syyn olevan kuulkaas meidän kulttuurissa! Ei haluta kohdata ketään muita kuin niitä omia ystäviä ja tuttuja. (joku ei halua viedä edes koirapuistoon, hui siellähän saattaa olla muitakin )Halutaan kulkea tuolla laput silmillä ja opetetaan ne rakitkin siihen.
Että rakkaat ihmiset, antakaa toisille vapaus ajatella eri tavalla kuin itse ajattelette. Tää suomalaisuus menee vähän yli hilseen välillä. Ja KYLLÄ kunnioitan edelleen teidän reviiriänne, en tungettele;)

Niin ja kyllä me tehdään yli 15 min. lenkkejä ;)

Kaikille vaan tiedoksi etten ole tyhmä, idiootti tai yksinkertainen, kuten jotkut ovat sopimattomasti täällä kutsuneet mua. Ymmärrän oikein hyvin mitä ajatte takaa, kun joku väitti että oikein rautalangasta täytyy mulle vääntää. Ei tarvitse. Kysymys on mielipide-erosta/ erilaisesta ajattelutavasta. Tähän hätään haluan kertoa, että KYLLÄ, osaan kunnioittaa toisen reviiriä ja en tietenkään mene ja tungettele koiran kanssa haistelemaan jos joku ei sitä halua. Mutta en ymmärrä miksi se voi olla niin kauheaa jollekkin (joo ja edelleen otetaan huomioon ne juoksut ja punkit ja sairaudet) tutustua uuteen koiraan.
Sitten joku kertoo täällä, että koira ei välttämättä pidä toisista koirista. Aha, no miksei? Osaksi siitä syystä ettei sitä ole sosiaalistettu tarpeeksi varhain. Paras olisi jos koira sietää ja tutustuu eri rotuihin eikä vaan omaan rotuun. Ja kyllä pidän mielessä että koiralla on erilaisia luonteita. Mut kyllä kouluttaminen auttaa monessa tapauksessa ( Se koirakuiskaaja Livillä on aika tehokas kitkee koiran pahoja tapoja yms.)
Mut luulenpa, että tämän kaiken paskan jälkeen syyn olevan kuulkaas meidän kulttuurissa! Ei haluta kohdata ketään muita kuin niitä omia ystäviä ja tuttuja. (joku ei halua viedä edes koirapuistoon, hui siellähän saattaa olla muitakin )Halutaan kulkea tuolla laput silmillä ja opetetaan ne rakitkin siihen.
Että rakkaat ihmiset, antakaa toisille vapaus ajatella eri tavalla kuin itse ajattelette. Tää suomalaisuus menee vähän yli hilseen välillä. Ja KYLLÄ kunnioitan edelleen teidän reviiriänne, en tungettele;)

Niinnii.

Meillä koira saa haistella/tehä tarpeensa ensin, sen jälkeen se juoksee/kävelee visusti vieressä, en anna sille edes lupaa haistaa lyhtypylvästä, saati jäädä jutustelemaan lajitovereittensa kanssa.

Meidän koira on sosiaalinen ja käy puistossa, vaikka ihan suomalaisia ollaankin.

"haukku"
[QUOTE="vieras";28541652]Koirakko? Mikä se on?

Miten uroskoira siitä häiriintyy vaikka tyttökoira nuuhkii?

On sitä joillain tarkkaa ja vaikeaa koiriensa kanssa![/QUOTE]

Koirakko= koira ja sen ohjaaja, vrt ratsukko, ainakin koirapiireissä ihan yleisesti käytetty termi. Ihanko pitää väkisin keksiä jotain, mistä voisit mulle negatiivisesti huomauttaa?

Ja puhuin JUOKSUISESTA narttukoirasta. Uroskoirat kun tuppaa yleensä olemaan aika kiinnostuneita nartuista niiden juoksujen aikaan.

"isipappa"
Koiralla on kaksi ominaisuutta. Puruleuat ja hajuaisti. Noista kumpiakaan ei tule keinotekoisesti valjastaa pois.

Koiran nuuskiminen on terve ominaisuus, koska hajuaisti on koiran tärkein aisti. Pitääkö erikseen kertoa tarina hieman epävarmasta opaskoirasta, joka oli sokeampi kuin isäntänsä.

Isipapan menneet tai tulevat koirat saavat haistella kaikkea mahdollista ja mahdotonta. Milloin kulkevat narussa, niin tietävät sen, että se naru on vain muodon vuoksi, tyydyttämään naapuruston ämmien mielipide. Oikeasti naru on silmänruokaa eikä muuta. Isipapan koira ei ole koskaan varsinaisesti narua tarvinnut. Paitsi kiimaista narttua ilman narua ei kannata kuljettaa, vaikka olisi kuinka tottelevainen.

Isipapan koirilla määrätty suojeluvaisto on ihan ehdoton. PikkuPetteri ei karkaa hiekkalaatikolta. Jos PikkuPetteri opettelee sukeltamaan, niin isipapan koira on silmänräpäyksessä vedessä nostamassa päätä pinnalle. Jos lauman jäsentä, PikkuPetteristä, ystävistään tai ketä tahansa lauman jäseneksi miellettävää uhataan, niin isipapan koira estää asian käskemättä. Muissa tapauksissa ei tee mitään ilman käskyä.

Isipapalla on vissiin ollut vain hyviä koiria?

No jos olet seurannut sitä livin koirankouluttajan ohjelmaa, niin olet varmasti huomannut sen, ettei se päästä koiria haistelemaan toisiaan noin vain? Oleellista on tuntea ja tietää juurikin se oman koiran olotila ja tavat sekä tasapaino. On paljon koiranomistajia koirineen lenkillä, joille se koira on vain se lenkkikaveri, eikä olla ihan kartalla oman koiran käytöksestä ja signaaleista, ei ymmärretä ettei sitä omaa koiraa voi päästää vieraita koiria haistelemaan, toitotetaan vaan että tää on ihan kiltti..

No jos olet seurannut sitä livin koirankouluttajan ohjelmaa, niin olet varmasti huomannut sen, ettei se päästä koiria haistelemaan toisiaan noin vain? Oleellista on tuntea ja tietää juurikin se oman koiran olotila ja tavat sekä tasapaino. On paljon koiranomistajia koirineen lenkillä, joille se koira on vain se lenkkikaveri, eikä olla ihan kartalla oman koiran käytöksestä ja signaaleista, ei ymmärretä ettei sitä omaa koiraa voi päästää vieraita koiria haistelemaan, toitotetaan vaan että tää on ihan kiltti..
Miksi asioista täytyy tehdä vaikeampia kuin ne onkaan? Saaneen kysyä mikä ruton mielentila? Jos koiralla viiraa pahasti päässä niin sitten sitä on vaikea viedä yhtään mihinkään. Kyllä normaalin koiran mielentila on normaali;) ( joo otetaan huomioon juoksut, punkit ja sairaudet, edelleen)

koiranomistaja
Mutta en ymmärrä miksi se voi olla niin kauheaa jollekkin (joo ja edelleen otetaan huomioon ne juoksut ja punkit ja sairaudet) tutustua uuteen koiraan.
1. Minulla ei ole aikaa jäädä selvittämään jokaisen vastaantulevan koiran mielentilaa; onko se terveellä tavalla itsevarma, onko se fyysisesti ja psyykkisesti terve jne. Omistajan sanaan ei voi luottaa! Minä johtajana suojelen laumaani. Jos narujen päässä oleville koirille syntyy kärhämä ja en ehdi reagoimaan siihen tarpeeksi nopeasti ja oikein, pahimmassa tapauksessa koira menettää luottamuksensa minuun, joka voi johtaa esim. käytösongelmiin. Narun päässä kun koira itse ei voi paeta, eikä aina edes osoittaa kaikkia koiramaailman signaaleja, jos vastapuolen omistaja esim. pitää remmin ihan kireellä.

2. Minulla ei ole aikaa pysähtyä moikkailemaan kaikkia vastaantulevia koirakoita, vaikka niiden päässä todistetusti ei olisi vikaa. Eli jos sua vastaan tulee koira joka jolkottaa ohi, et voi tehdä siitä johtopäätöksiä ettei koira KOSKAAN saisi haistella muita koiria.

3. Meidän koiralla on 5 koirakaveria joita se tapaa säännöllisesti, se on täysin riittävä määrä sosiaalista kanssakäymistä koiralle. En itsekkään jaksaisi olla sosiaalinen kaiken aikaa ja jutella jokaiselle vastaantulijalle, miksi koiran pitäisi? Me asutaan lähes keskustassa, jossa yhden lenkin aikana voi tulla vastaan 20 koiraa ja 100 ihmistä. Maalla se on ehkä eri asia, jos vastaan tulee 1 koirakko kolmessa kuukaudessa.... ehkä.

4. Koiran voi sosiaalistaa ilman että se pistetään tapaamaan jokaista tai jokatoista vastaantulevaa. Itse asiassa parempi heti alusta opettaa että vastaan tulee koira, se ei tee sulle pahaa, se on kiva juttu, MUTTA me ei moikata sitä vaan kävellään tästä nätisti ohi. Se ON koiran sosiaalistamista ;)

Yhteistyössä