Kertokaa mulle hevosista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miili
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Miili

Aktiivinen jäsen
05.09.2004
6 745
0
36
Mun lapset käy poniratsastuksessa ja siinä odotellessa ne kyselee kaikenlaista mihin mä en osaa vastata :whistle: . En oo ite ikinä ratsastanu enkä muutenkaan tutustunut hevosiin niin en osaa vastata juuri mihinkään kysymykseen :ashamed: .
Kertokaa niiden ratsujen "askellajeista" (tai millä nimellä niitäkin sit kutsutaan), eli se hevonen ei ravannu eikä laukannu vaan teki jotain muuta, juoksi kumminkin ja lapset kysy et mitä se tekee.
Sit laps taputti ponin "olkapäätä", siinä pään vieressä ja kysyi et mikä tää on?
No, hännän ja harjan tiedän, mut siinä mun hevostietous sit onkin.
Kertokaa, pliis, etten tunne itseäni tallilla ihan blondipimboks :D .
Kiitos!

säkä on siinä kaulan ja selän välissä, sellainen korkea kohta josta hevosen ja ponin korkeus mitataan. ponit ja hevoset erottaa säkäkorkeus, hevonen on yli 140cm ja poni sen alle.

Jos kyseessä on issikka, niin se neljäs askellaji on töltti...ne siis osaa töltätä. Eli saman puolet kaviot menee samaan aikaan maahan...on aika veikeen näköistä. Koirilla sitä kutsutaan peitsaamiseksi.

Tarkoittikohan lapsi lapaa vai säkää?

Lapa on lähinnä se ns. olkapää ja säkä siellä satulan edessä.

Juu, kaula tosiaan on siinä pään ja sen säkän tai lavan välissä, pääs kiireessä unohtumaan.
Se hevonen saattoi ollakin issikka, en vaan hoksannu kun mietin et mitä ihmettä se tekee, mut sehän tietenkin tölttäs. Se mun ois pitäny hoksata.
Kiitos vastauksista! Lisää ihan perustietoa hevosista ja kaikesta niihin liittyvästä.
Ai niin, miks niitä hevosia juoksutetaan pitkän narun päässä ympyrää? Luulis olevan tylsää.

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Juu, kaula tosiaan on siinä pään ja sen säkän tai lavan välissä, pääs kiireessä unohtumaan.
Se hevonen saattoi ollakin issikka, en vaan hoksannu kun mietin et mitä ihmettä se tekee, mut sehän tietenkin tölttäs. Se mun ois pitäny hoksata.
Kiitos vastauksista! Lisää ihan perustietoa hevosista ja kaikesta niihin liittyvästä.
Ai niin, miks niitä hevosia juoksutetaan pitkän narun päässä ympyrää? Luulis olevan tylsää.

Juuri sen juoksutuksen vuoksi...eli että saavat liikuntaa. Kovin kuumat pollet voidaan ensin vähän "viilentää" liinaa apuna käyttäen ennen kuin sinne selkään menee kukaan, jos tuntuu siltä että polle käy turhan kuumana jne.

Myös nuoria hevosia juoksutetaan ja opetetaan siinä samalla mm. satulaan ja ratsastajaan.

Moni asia, mikä hevosiin liittyen saattaa näyttää "tylsältä", esim. kouluratsastus tai liinassa juoksutus, pelkkä kentän kiertäminen jne, voi oikeasti sisältää sellaisia tehtäviä ohjaajalta hevoselle, mitä ei vaan hoksaa tai näe ellei tiedä mitä tehdään. Esim. pelkän ympyrän ratsastuksessa voi tehdä ties kuinka montaa erilaista tehtävää ja jo pelkästään oikean kokoisen ympyrän ratsastaminen määrätyssä kohdassa on haastavaa, saatikaan ympyrän koon pienentäminen ja suurentaminen. Ja kuitenkin ovat ihan perusasioita :)

Hanki kirjastosta heppakirja, niitä on paljon ja hyviä. Ties vaikka itse innostuisit selkään! Se kannattaa!

Mä tykkäisin kyllä ratsastaa! Aikapula vaan vaivaa, tai oikeastaan se ettei ole miehen lisäks lapsenvahtia jonka sais säännöllisesti avuks.
Mikähän kirja ois sellanen helppolukunen ja perusasiosta kertova? Voisin vaikka lasten kanssa lukea.

Mä tykkäisin kyllä ratsastaa! Aikapula vaan vaivaa, tai oikeastaan se ettei ole miehen lisäks lapsenvahtia jonka sais säännöllisesti avuks.
Mikähän kirja ois sellanen helppolukunen ja perusasiosta kertova? Voisin vaikka lasten kanssa lukea.

Ratsastajan alkutaival tai joku sen niminen :) Itselleni just ostin kun aion herättää vanhan harrastuksen :)

Kiitos vastauksista. Taas oon viisaampi =) . Lisääkin saa laittaa ... vaikka niistä hevosen "vaatteista" =) . Loimen ja satulan tiedän ja ohjakset ... niin ja kuolaimet, loput onkin sit hämärän peitossa.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Jos kyseessä on issikka, niin se neljäs askellaji on töltti...ne siis osaa töltätä. Eli saman puolet kaviot menee samaan aikaan maahan...on aika veikeen näköistä. Koirilla sitä kutsutaan peitsaamiseksi.

Höpö höpö. Töltti ei todellakaan ole sama asia kuin peitsi!!!

Hevosen vaatteita hehe :-) Jalkoihin voi laittaa pintelit, tai suojat, jotka suojaavar hevosen jalkoja esimerkiksi esteitä hypätessä, tai monet käyttävät niitä sen takia, että ne tukevat jalkaa.
Satulan alle tulee satulahuopa, tai villahuopa, jotkut käyttävät geelihuopaakin, joka tukee enemmän selkäää. Kuolaimia on lukuisia erilaisia, tavalliset on varmasti nivelkuolaimet tai oliivikuolaimet, vaativimpia on pelhamkuolaimet, kankikuolaimet yms.
Päässä hevosella on suitset jotka koostuvat kuolaimista, ohjista, turparemmistä, niskahihnasta, poskuhihnasta, otseremmistä pääasiassa. Loimiakin on paljon erilaisia, sadeloimia, toppaloimia, kärpäsloimia jne. Mitäs vielä :D Itsellä pitkä hevostaival takana joten riittäisi kerrottavaa vaikka huomis päivälle, KYSY!

Alkuperäinen kirjoittaja pässi:

Eikös näissä molemmissa ne saman puolen koivet mene samaan aikaan maahan...eli kyllä se mun logiikalla on.

Miten ne sitten eroaa toisistaan?

Eikös näissä molemmissa ne saman puolen koivet mene samaan aikaan maahan...eli kyllä se mun logiikalla on.

Huomaa ettet ole hevosihmisiä...
http://www.hevosmaailma.net/iceland.shtml

Huomaa ettet ole hevosihmisiä...
http://www.hevosmaailma.net/iceland.shtml

Eli jos mä sekoitan töltin ja passin, niin en voi olla hevosihminen...pienestä se on kiinni :laugh:

Mutta oikeassa olet...mä en ole hevosihminen. Omaa hevosta mulla ei koskaan ole ollut, mutta olen kyllä vuokrannut hevosia pidempiaikaisesti ja joskus kisannut niin koulussa, kuin esteilläkin ja jopa sillä issikallakin ratsastanut.

Eli jos mä sekoitan töltin ja passin, niin en voi olla hevosihminen...pienestä se on kiinni :laugh:

Mutta oikeassa olet...mä en ole hevosihminen. Omaa hevosta mulla ei koskaan ole ollut, mutta olen kyllä vuokrannut hevosia pidempiaikaisesti ja joskus kisannut niin koulussa, kuin esteilläkin ja jopa sillä issikallakin ratsastanut.

Lähinnä ajattelin niin päin, että hevosihmisen luulisi tietävän mitä peitsi on ja se taas ei ole se mistä Issikat on "kuuluisia", vaan se on juurikin se 4 tahtinen töltti.

Mä aloitin ratsastuksen 15 vuoden tauon jälkeen kun oma lapsi innostui, tallilla oli sellainen "äiti-lapsi" ryhmä, siinä hoitui molempien ratsastuksen ja heppan hoidot samalla kertaa.
Mä olin silloin 27 ja tyttö 5, nyt ratsastetaan molemmat aktiivisesti ja tyttö kilpailee, edelleenkin tuo 15 v tykkää lähteä äidin kanssa tallille touhuilee ja musta on kivaa kun meillä on yhteinen harrastus

Käy kirjastosta hakemmassa, lukekaa monenlaisia.
Mun vanhemmilla ei ollu mitään käryä hevosista, eikä tukea harrastukseen tullut :( ihanaa, et toiset lastensa eteen ottaa selvää.
Omat tyttäret onkin syntyneet sitten ratsutytön verta suonissa ja lukemisen ja kirjottamisen opettelu meneekin sitten hevosrotuja opetellessa.

Issikat on muuten mielestäni parhaita aikuisiällä alotteluun, oon huomannu. Ja tallilla varmasti enemmän käyneet nuoret kertoo ihan kaiken mitä vaan tietäävät.

Yhteistyössä