Kertokaa mulle avioliitosta ja näistä omaisuuksista ja avioehdosta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ehkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ehkä

Vieras
Eli, mieheni omistaa talon, jos menemme naimisiin niin saanko talosta puolet? Mutta mites laina? Laina on miehen ja minä omistan talosta puolet? Mutta jos ostamme sitten myöhemmin uuden talo, niin olenko minä edelleen ensiasunnon ostaja? Jos menisimme naimisiin, haluaisin avioehdon, mutta voiko avioehtoon tehdä "rajat", eli en perisi mieheni sukua, mutta mieheni kylläkin? Kiitos jos viitsitte näihin vastata :)

sinä saat talosta puolet erossa et silloin kun meette naimisiin! Ja talosta vähennetään ensin laina (eli talo myydään ja laina kuitataan pois) ja sit jaetaan rahat tasan, jos siis muuta sopua ei löydy.

Ja jos ostatte yhdessä talon (50-50) ja olet siinä vaiheessa alle 40v, niin sinä olet ensiasunnon ostaja ja saat oman puoliskosi varainsiirtoverovapaasti ja 30% voi vähentää koroista verotuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja pp:
ja sama kuoleman sattuessa, et peri mitenkään miestäsi ilman testamenttia. saat siis vain oman puoliskosi lainojen jälkeen ja miehen suku tai lapset loput.

Avioliitossa ollessa perii puolison ellei testamentissa ole toisin... Puolisolle puolet ja lapsille loput.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pp:
ja sama kuoleman sattuessa, et peri mitenkään miestäsi ilman testamenttia. saat siis vain oman puoliskosi lainojen jälkeen ja miehen suku tai lapset loput.

Avioliitossa ollessa perii puolison ellei testamentissa ole toisin... Puolisolle puolet ja lapsille loput.

Käytännössä noin, mutta termi on väärin eli puoliso ei peri mitään. Saa puolet yhteisestä omaisuudesta. Eli tilanne kuin avioero.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis meillä ei ole oikeasti yhteistä taloa ennenkuin ostan siitä puolet mieheltäni? Mies kun omistaa tämän talon just nyt tällä hetkellä..

Mutta jos tähän semmosen tyhmemmällekkin selitetyn vastauksen saisin :)

Vaikka menee naimisiin niin silti jokainen omistaa omansa eli talosta puolet ei ole sinun. Avioliiton päättyessä eroon tai kuolemaan niin silloin omaisuus jaetaan tasan ellei sitten ole tehty avioehtoa.

Elikkäs siis ostan mieheltäni talosta puolet, sitten joskus :) Mutta jos en ostaisi, mies ei olis tehnyt testamenttia, ei olis avioehtoakaan ja mieheni kuolisi, perisinkö mieheni?

Elikkäs siis ostan mieheltäni talosta puolet, sitten joskus :) Mutta jos en ostaisi, mies ei olis tehnyt testamenttia, ei olis avioehtoakaan ja mieheni kuolisi, perisinkö mieheni?

Jos menette naimisiin niin miehesi kuollessa sinulla on avio-oikeus puoleen omaisuudestanne, jos ei avioehtoa. Jos teillä ei ole lapsia niin perit sitten sen toisen puolen. Muuten se menee lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:

Jos menette naimisiin niin miehesi kuollessa sinulla on avio-oikeus puoleen omaisuudestanne, jos ei avioehtoa. Jos teillä ei ole lapsia niin perit sitten sen toisen puolen. Muuten se menee lapsille.

Mutta siis tarkoittaako tuo nyt se OMAISUUTEMME tuota taloa, vaikken omista siitä mitään... Perisin sen silti vaikkei se ole missään lipussa eikä lapussa minun? Mä en oo ikinä perehtyny näihin juttuihin, ei oo edes tarvinnut..

Siis meillä ei ole oikeasti yhteistä taloa ennenkuin ostan siitä puolet mieheltäni? Mies kun omistaa tämän talon just nyt tällä hetkellä..

Ei,avioliitossakin omaisuus on sen joka sen omistaa.Vasta avioliiton purkauduttua avioeron tai kuoleman johdosta omaisuus ositetaan ja silloin köyhempi osapuoli voi saada tasinkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:

Mutta siis tarkoittaako tuo nyt se OMAISUUTEMME tuota taloa, vaikken omista siitä mitään... Perisin sen silti vaikkei se ole missään lipussa eikä lapussa minun? Mä en oo ikinä perehtyny näihin juttuihin, ei oo edes tarvinnut..

Kyllä. Jos toinen kuolee, kaikki omaisuus lasketaan yhteen ja siitä puolet on sinun. Toinen puolisko jää perittäväksi miehesi perillisille, ketä sitten ovatkaan (siis riippuen onko lapsia yms.)

Yhteistyössä