Omaisuudesta ja avioehdosta kysyttävää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olemme naimisissa, mutta meillä ei ole avioehtoa. Emme katsoneet tarpeelliseksi silloin aikanaan sitä tehdä, koska kummallakaan ei ollut mitään omaisuutta. Nyt sitten olemme ostamassa taloa, tai oikeastaan minä olen, laina on vain minun nimissäni. Jos nyt joskus tulisi ero (mitä ei kyllä ole tarkoitus tulla ikinä :D) mutta jos, niin täytyskö mun maksaa puolet talosta miehelle? Jos tälläinen oletettu tilanne tulisi, tiedän että mieheni ei mitään alkaisi vaatimaan, mutta ainahan ihminen voi muuttua...

eikös se niin mene että jos osapuolet pääsevät sopuun pesänjaosta ja allekirjoittavat erossa ositus/omaisuuden jako paperin, ei kukaan ulkopuolinen ainakaan tule tasaamaan kaikkea fifty-fifty.

Jos silloin vielä lainaa jäljellä, se vähennetään talon arvosta ja loppu jaetaan puoliksi teidän kesken, kuten muukin omaisuus. Talo joko myydään, tai toinen lunastaa sen itselleen. Miksi ette ota yhteistä lainaa? Eikö miehellä luottotiedot ok?

Vähän sama homma meillä. Mietin et otan lainan omiin nimiini, mut ilmeisesti kuitenkin JOS erotaan, niin olisi paljon, paljon helpompi et asunto molempien nimissä, eikös näin.

Alkuperäinen kirjoittaja omaisuusjakoon:
Jos silloin vielä lainaa jäljellä, se vähennetään talon arvosta ja loppu jaetaan puoliksi teidän kesken, kuten muukin omaisuus. Talo joko myydään, tai toinen lunastaa sen itselleen. Miksi ette ota yhteistä lainaa? Eikö miehellä luottotiedot ok?

Juu miehellä ei ole luottotiedot kunnossa. Mä en nyt kuitenkaan kehtais alkaa vaatimaan mitään allekirjoitusta mieheltä mihinkään, että mahdollisen eron sattuessa ei saa talosta mitään, ja minä jäisin siihen lasten kanssa.

Kannatta myös muistaa, että jos ero tulee, siinä usein unohtuu kaikki "hyvät tavat" ja lupaukset, niin valitettavaa kuin se onkin. Jos siis selkeästi alat "kartuttaa omaisuutta" tai esim perit jotain kannattaa tehdä se avioehto.. niin ja jos on jotain keskinäisiä sopimuksia, kannattaa nekin tehdä kirjallisena

Yhteistyössä