Mistä lainopillista neuvoa netistä?!auttakaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???

Vieras
Onko joku paikka mistä sais kysyä tai joku tietäis miten menetellään erossa jos Mieheni on ostanut talon (yhteinen talo, mutta hänen nimissä) ja naimisiin olemme menneet vasta sen jälkeen. Ei ole avioehtoa. Saanko minä puolet talosta vai onko talo hänen omaisuuttaan?!

Ymmärtääkseni saat puolet talosta, koska oma omaisuus on omaa avioliiton ajan mutta erossa kaikki omaisuus jaetaan kahtia (paitsi jos toisen omaisuuden arvo on huomattavasti suurempi, voidaan jako kohtuullistaa)

Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
Koska se on ennen ostettu, kuin menitte naimisiin, niin eiköhän se kuulu miehelle.

ja het tulis riitaa... mä sanoisin että puoliks sillä omaisuus jaetaan puoliks jos ollaan naimisissa. ennenkin ostettu ja avoliitossa omat hankinnat saa pitää...

Vähän aiheen vierestä... Jos mieheni olisi ostanut talon, ja nyt menisimme naimisiin, ja eroaisimme muutaman vuoden päästä, niin ei mulle tulisi mieleenkään ruveta vinkumaan jotain osuutta siitä talosta, ellen itse olisi maksanut lainaa pois reippaasti, tai jotain...

eroperhe.net

Omaisuudeksi lasketaan kaikki puolisoiden ennen avioliittoa ja sen aikana hankittu ja peritty omaisuus, elleivät puolisot ole poistaneet avio-oikeutta avioehdolla. Myös testamentin tekijä tai lahjoittaja on voinut poissulkea esimerkiksi perijän tai lahjan saajan puolison avio-oikeuden ko. omaisuuteen. Omaisuuden arvo puolestaan määräytyy aina jakohetken käyvän arvon mukaan.

^Mieletöntä. Mä en mene koskaan naimisiin, ilman avioehtoa...

Ei ole mieletöntä. Naimisiin mennessähän on tarkoitus, että ollaan yhdessä koko loppuelämä ja kaikki on yhteistä. Tietysti kannattaa tehdä avioehto, jos toinen on huomattavasti varakkaampi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei ole mieletöntä. Naimisiin mennessähän on tarkoitus, että ollaan yhdessä koko loppuelämä ja kaikki on yhteistä. Tietysti kannattaa tehdä avioehto, jos toinen on huomattavasti varakkaampi.

No niinpä. En taida mennä naimisiin ollenkaan. Kun ei sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus eteen heittää. Yhdessä voi olla ilman papin aamentakin.

Miten, jos minä vaikka perin nyt hirmuisesti vanhemmiltani, eivätkä he ole evänneet mieheltäni avio-oikeutta omaisuuteensa (en mä osaa selittää, koittakaa ymmärtää), niin mieskö saa puolet perinnöstäni? [tämä oli siis hypoteettinen tilanne, kun me emme oikeasti ole naimisissa]

No niinpä. En taida mennä naimisiin ollenkaan. Kun ei sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus eteen heittää. Yhdessä voi olla ilman papin aamentakin.

Miten, jos minä vaikka perin nyt hirmuisesti vanhemmiltani, eivätkä he ole evänneet mieheltäni avio-oikeutta omaisuuteensa (en mä osaa selittää, koittakaa ymmärtää), niin mieskö saa puolet perinnöstäni? [tämä oli siis hypoteettinen tilanne, kun me emme oikeasti ole naimisissa]

teette avioehdon, jossa sovitaan että puolisoilla ei ole eron sattuessa oikeutta toistensa ennen avioliittoa ja avioliiton aikana hankkimaan omaisuuteen ja sen tuottoon...

mutta sit on myös niin, et jos on tulee ero ja toinen on huomattavasti rikkaampi ja liitto kestänyt lyhyen aikaa, esim. vuoden, ja ei ole avioehtoa, niin on kohtuullistaminen, eli silloin automaattisesti ei mene omaisuus puoliksi... mahdollisimman sekavasti selitetty...

Etpä ole tainnut löytää vielä sitä oikeaa

Yhteistyössä