Ex:n takia kohta lataamossa osa 2...

Nyt olisi hyvät neuvot kalliit kiitos

Sain tänään tietää ex:n laittaneen tämän talon myyntiin ilman että on minulle maininnut mitään. Talo on siis yhteinen ja minä asun lasten kanssa tässä.

Sen lisäksi kuulin että ex aikoo maksattaa minulla kaikki omat velkansa puoliksi, hänellä on velkaa jota on yksin tehnyt avioliiton aikana, lisäksi ex:llä on luulo että minä joudun maksamaan puolet hänen ulosotto veloistaan. Voiko pitää paikkansa?

Ex on ottanut paljon velkaa itselleen, autolainoja, lainoja rahan puutteeseen ym. Joihin periaatteessa en ole millään lailla ollut osallisena, minulla on ollut oma auto joten ex:n ei ole tarvinnut autolainaa perheen vuoksi ottaa vaan hän on huvikseen niitä autoja vaihdellut ja ottanut uuttaa lainaa lainan päälle.
Nuo ex:n ulosotot on hänen esim. luottokortti velkoja joita hän on tehnyt kun on pitänyt esittää ihmisille varakasta miestä ja osa luottokortti veloista on semmoisia joista minä en ole tiennyt.

Minä kauhistuin kun kuulin sen summan mikä ex:llä on ulosotossa tai sinne menossa. Nyt ex on puhunut tutuilleen että minä joudun kaikesta tuosta maksamaan puolet! Voiko pitää paikkaansa?

Tuosta talo asiasta että kyllä tiesin että talo pitää myydä mutta voiko ex laittaa talon myyntiin minun tietämättäni kun omistan talosta puolet. Ex oli sanonut myyvänsä talon pilkkahintaan että eroon pääsee talosta ja siihen en voi suostua, kuitenkin velkaa on joku tonni yli talon arvon, niin pakko tästä on saada tuo talon arvon verran rahaa ettei kovin paljon velkaa jäisi.

Osaisko joku ystävällisesti kertoa onko niin että joudun tässä ex:n maksumieheksi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja E:
Oliko teillä avioehtoa?

Suosittelisin lakimiehen hankkimista tässä vaiheessa.
Joo ehdottomasti oikeaa lakiapua jos ukko kaikella tuommoisella uhkailee. Saat kunnon tietoa ja neuvoja. Kaupungeilla on myös sitten sitä ilmaista lakineuvontaa varattomille, googleta jostain, en nyt muista mitä pitäis hakea :/
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja una:
joudut maksamaan vain velat jotka olette yhdessä hankkineet. jos joku ottaa omiin nimiinsa lainoja /velkaa on se ihan yksin niist¨ä velvollinen maksamaa. dont worry
Eiköhän se näin mene, ethän sinä ole mitään velkakirjoja allekirjoittanut.
 
r
Munkin mielestä vain ne lainat joutuu maksamaan missä oma nimi alla. Jos miehesi on ottanut liittonne aikana omia velkoja niin ompa sille aika paukku kun kuulee ettet joudu penniäkään niistä maksamaa.
 
Siis ajattelin huomenna soittaa lakimieehelle, mutta kuulin tästä vasta nyt illalla ja voipi olla että yöunet meni, siksi kysyinkin teiltä. Sen verran jo lukaisinkin tuolta oikeusministeriön sivuilta että jos ex ei pysty todistamaan ottaneensa velkaa perheen yhteisiin menoihin ei hän pysty myöskään sitä velkaa puoliksi vaatia.
Mutta ex on saanut nämä neuvot asianajajalta, sillä on semmonen ketku asianajaja kaveri joka on sille neuvoja jaellut, niin alkoi huolettamaan kun kyllähän lakimiehen pitäisi nämä ositukset tietää.

Ei ole avioehtoa eikä myöskään muuta omaisuutta kummallakaan kun tämä talo puoliksi.
 
se ainoa oikea
Miehesi velat eivät ole sinun velkojasi. Kummallakin on omat velat.
Kummallakin on myös oma omaisuus yhteisen talon lisäksi.
Se kummalla on enemmän omaisuutta, maksaa tasinkona avioliittolain mukaan toiselle niin paljon, että kummallekin jää samansuuruinen omaisuus.
Puolison velkoja ei tasata toiselle. Velat ovat ainoastaan sen henkilön, jonka nimissä ne ovat.
Talon mahdollisen myyntivoiton tasaatte.
Talon mahdollisen jäävän velan tasaatte, koska se on teidän kummankin.
Taloa ei voi laittaa vain toinen myyntiin, koska yhteistä kotia EI voi laittaa myyntiin EIKÄ myydä ilman toisen omistajan suostumusta.
Netistä löytyy myös lista todellisten asuntojen toteutuneet myyntihinnat alueeltanne. Ainakin omalta alueeltani löytyy.

Kartoitatte omat omaisuutenne, ja se jolla on enemmän, maksaa tasinkona toiselle niin, että kummallekin jää yhtäpaljon.
Siksi ei kannata joka haarukasta ja lusikasta taistella, vaan jaksaa romut ja kamat niin, että kummallekin tulee romua ja kamaa yhtä paljon. Uusia kamoja ja romuja saa kaupasta.
Katsokaa ensin romuistakin, kumpi on kumman ja sitten se, jolla on enemmän antaa ITSE haluamansa romut toiselle. Eli se vähemmän omistava EI voi määrätä mitä hänelle pitää toisen antaa.
Ositus tasingon voi antaa joko rahana tai tavarana ja sen saa tasingon antaja itse päättää.
Eli romujen jaomaisuuttatavaroitten jakamisen jälkeen, jos sinulla on enemmän rahaa, voit antaa tasingon joko haarukoina ja lusikoina tai sitten maksaa rahalla.
Puolison velat eivät kuulu sinulle.

 
uhkailija
Alkuperäinen kirjoittaja Ihme hiippari:
Siis ajattelin huomenna soittaa lakimieehelle, mutta kuulin tästä vasta nyt illalla ja voipi olla että yöunet meni, siksi kysyinkin teiltä. Sen verran jo lukaisinkin tuolta oikeusministeriön sivuilta että jos ex ei pysty todistamaan ottaneensa velkaa perheen yhteisiin menoihin ei hän pysty myöskään sitä velkaa puoliksi vaatia.
Mutta ex on saanut nämä neuvot asianajajalta, sillä on semmonen ketku asianajaja kaveri joka on sille neuvoja jaellut, niin alkoi huolettamaan kun kyllähän lakimiehen pitäisi nämä ositukset tietää.

Ei ole avioehtoa eikä myöskään muuta omaisuutta kummallakaan kun tämä talo puoliksi.
Kyseessä taitaa olla petoksen yritys, jos mies aikoo maksattaa omia velkojaan sinulla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Entäs sitten:
No se sun miehes puolikas talosta voidaan ulosmitata sen veloista. Että sikäli sulla on kusiset paikat tiedossa :/

Mä en ymmärrä tommosia ihmisiä niinku sun exäs on. Että eletään velaks.
Eikö siitä pitäis tulla ulosotosta ilmoitus? Exällä ei niin paljon velkaa ulosottoon ole että ne talon ulosmittaisi, puhutaan muutamista tuhansista ja joku perintä toimiston sopimus mitä maksaa pois. Mutta sitä luottokortti velkaa on käsittääkseni jotain 5000 ja pankki+muita lainoja on jotain 4000e.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Entäs sitten:
No se sun miehes puolikas talosta voidaan ulosmitata sen veloista. Että sikäli sulla on kusiset paikat tiedossa :/

Mä en ymmärrä tommosia ihmisiä niinku sun exäs on. Että eletään velaks.
Ex ei ole osannut hoitaa raha-asioita koskaan sillä oli velkoja jo silloin kun mentiin yhteen, vuosia kituutettiin niin että oli yhteinen tili ja yhteiset rahat kunnes se alko tilailemaan minun nimiin tavaraa kun ei itsellään luottoa ollut. Sen jälkeen hankittiin omat tilit ja yhteinen talous tili josta maksettiin laskut ja lainanlyhennys, kumpikin siirsi joka kuukausi rahaa sille tilille.

Ex on esittänyt tuolla maailmalla reissatessaan varakasta miestä niillä luottokorteilla on makseltu naisten kanssa hotelli viikonloppuja, illallisia ja osteltu niille naisille lahjoja ym. Tiesin hänellä olevan luottokortin, en vain tiennyt että niitä olikin kolme :/
 
vieras
Eikös kuitenkin "yhteisiin tarpeisiin" otettu velka mene puokkiin, eli jos puoliso tekee vaikka kauppaan velkaa ostaakseen perheelle ruokaa, myös se toinen puoliso on siitä vastuussa?
 
dada
tuleeko sinulle op:n asiakasomistaja lehtia (tuli eilen), siinä oli kysymys juuri vastaavan laisesta tilanteesta..
mm. siitä ettei puoliso voi laittaa yhteistä asuntoa tai omaisuutta (esim. metsää) myyntiin ilman toisen lupaa! Oli myös neuvoja lainoista jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikös kuitenkin "yhteisiin tarpeisiin" otettu velka mene puokkiin, eli jos puoliso tekee vaikka kauppaan velkaa ostaakseen perheelle ruokaa, myös se toinen puoliso on siitä vastuussa?
Joo näin minäkin olen käsittänyt mutta näin ajatellen meillä ei ole semmoista velkaa
Autolaina: ex;n nimissä, exällä oli auto, minulla oli auto mutta exä halusi hienomman itselleen otti velkaa ja osti auton, tässä tapauksessa perhe ei tarvinnut autoa kun perheessä oli jo kaksi.

Yksi ex:n nimissä oleva laina on mutta se on pieni sillä ostettiin huonekaluja ja maksan sen lainan tässä kuussa pois, se on sovittu pankin ja ex:n kanssa yhdessä joten ei kai tuosta voi ex enempää vaatia.

Periaatteessa kaikki exän velat on olleet hänen omia juttujaan, niillä ei ole kustannettu mitään perheelle vaan joka pennin se on itse tuhlannut.
 

Yhteistyössä