kertokaa miten saan farkut kavennettua vyötäröltä?

  • Viestiketjun aloittaja Ninttu83 harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Ninttu83 harmaana
eli mulla ois aivan ihanat missy's farkut mut ne on liian isot, tippuu jalasta, pitäs niinku vyötäröä saaha kavennettua, mutta miten?ku siinähän o taskut ja pienet nasta tyyliset jutut siinä sivuilla :/ haaroista kaventaminen ei siihen vyötäröön auta :( pitäskö niinku purkaa koko housut sivusta ja taskut ja vyötärö osa vai?en taida uskaltaa ku kalliit farkut :'(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 11:40 Ninttu83 harmaana kirjoitti:
eli mulla ois aivan ihanat missy's farkut mut ne on liian isot, tippuu jalasta, pitäs niinku vyötäröä saaha kavennettua, mutta miten?ku siinähän o taskut ja pienet nasta tyyliset jutut siinä sivuilla :/ haaroista kaventaminen ei siihen vyötäröön auta :( pitäskö niinku purkaa koko housut sivusta ja taskut ja vyötärö osa vai?en taida uskaltaa ku kalliit farkut :'(
Purat vyötärönauha, avaat sivusaumat ja otat sisään. Iso duuni ja jos et tee huolella, lopputulos on kaamea.
 
Mulla kun ei hermo tollaseen purkamiseen riitä ja joka ikiset housut joudun vyötäröltä kaventamaan (housuista kun persaus mahtuu sisään, vyötäröllä on ruuuutkasti tilaa), niin teen näin:

Ota siitä takaa persauksen kohdalta keskisauman molemmilta puolilta sisäänotot. Eli siis molemmilta puolilta samanmittaiset ja samoilta kohdilta kavennukset sinne sisään päin. Kaventaa vyötäröä, mutta säilyttää istuvuuden. Jos on paksua farkkua, joutuu ehkä leikkaa sen kavennuksen pois (saumurilla tällöin paras tulos), mutta ohuemmassa ei tarvi leikata pois, vaan lopuksi tikkaa siitä kavennuksen päältä sen matalaksi sinne sisäpuolelle (suora tikki siis tulee päälle päinkin näkyviin).

Ihan siisti tulee ja minkäs teet, kun on pakko kaventaa niin on pakko kaventaa (sauma näkyy, mutta ei auta).

Ja toimii.


(ja p.s. huomasin sun myöhemmän kysymyksen vielä: tämä miten mä kavennan on just nimeltään muotolaskos. Onnistuu noihin sun kuvan housuihinkin, joskin siitä jää se sauma näkyviin tohon pepun päälle. Jos et halua sitä näkyviin, kantsii viedä ihan ompelijalle, itse et saa siististi muuten, jos et ole kokenut ompelija). <br><br>
 
Ninttu83 harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 11:49 vieras kirjoitti:
ootko itte tos kuvas

P.S vaikka oon ompelija, niin en välttämättä lähtis kaventelemaan. On nimittäin taskut aika lähellä sivusaumaa niin vielä jos sisäänottaa niin taskut on kiinni sivusaumassa
en oo, oi ku olisinki...niin juu tais olla taskut aika lähellä sivusaumoja. paljonkohan maksais käydä ompelijalla?
 
Ninttu83 harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 11:48 Kärppänä heinälatoon kirjoitti:
Mulla kun ei hermo tollaseen purkamiseen riitä ja joka ikiset housut joudun vyötäröltä kaventamaan (housuista kun persaus mahtuu sisään, vyötäröllä on ruuuutkasti tilaa), niin teen näin:

Ota siitä takaa persauksen kohdalta keskisauman molemmilta puolilta sisäänotot. Eli siis molemmilta puolilta samanmittaiset ja samoilta kohdilta kavennukset sinne sisään päin. Kaventaa vyötäröä, mutta säilyttää istuvuuden. Jos on paksua farkkua, joutuu ehkä leikkaa sen kavennuksen pois (saumurilla tällöin paras tulos), mutta ohuemmassa ei tarvi leikata pois, vaan lopuksi tikkaa siitä kavennuksen päältä sen matalaksi sinne sisäpuolelle (suora tikki siis tulee päälle päinkin näkyviin).

Ihan siisti tulee ja minkäs teet, kun on pakko kaventaa niin on pakko kaventaa (sauma näkyy, mutta ei auta).

Ja toimii.


(ja p.s. huomasin sun myöhemmän kysymyksen vielä: tämä miten mä kavennan on just nimeltään muotolaskos. Onnistuu noihin sun kuvan housuihinkin, joskin siitä jää se sauma näkyviin tohon pepun päälle. Jos et halua sitä näkyviin, kantsii viedä ihan ompelijalle, itse et saa siististi muuten, jos et ole kokenut ompelija).
eikös se pitäs jatkaa se kavennus ihan haaraan asti, muutenhan se näkyy selvästi?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 11:54 Ninttu83 harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 11:48 Kärppänä heinälatoon kirjoitti:
Mulla kun ei hermo tollaseen purkamiseen riitä ja joka ikiset housut joudun vyötäröltä kaventamaan (housuista kun persaus mahtuu sisään, vyötäröllä on ruuuutkasti tilaa), niin teen näin:

Ota siitä takaa persauksen kohdalta keskisauman molemmilta puolilta sisäänotot. Eli siis molemmilta puolilta samanmittaiset ja samoilta kohdilta kavennukset sinne sisään päin. Kaventaa vyötäröä, mutta säilyttää istuvuuden. Jos on paksua farkkua, joutuu ehkä leikkaa sen kavennuksen pois (saumurilla tällöin paras tulos), mutta ohuemmassa ei tarvi leikata pois, vaan lopuksi tikkaa siitä kavennuksen päältä sen matalaksi sinne sisäpuolelle (suora tikki siis tulee päälle päinkin näkyviin).

Ihan siisti tulee ja minkäs teet, kun on pakko kaventaa niin on pakko kaventaa (sauma näkyy, mutta ei auta).

Ja toimii.


(ja p.s. huomasin sun myöhemmän kysymyksen vielä: tämä miten mä kavennan on just nimeltään muotolaskos. Onnistuu noihin sun kuvan housuihinkin, joskin siitä jää se sauma näkyviin tohon pepun päälle. Jos et halua sitä näkyviin, kantsii viedä ihan ompelijalle, itse et saa siististi muuten, jos et ole kokenut ompelija).
eikös se pitäs jatkaa se kavennus ihan haaraan asti, muutenhan se näkyy selvästi?
Ei tarvi. Eikä pidä. Siis siitä tulee vaan semmoset kaksi vajaa kymmenen sentin saumaa sen keskisauman molemmille puolille. :D Jos teet haaraan asti, näkyy VARMASTI enemmän (ja kiinnittää enemmän huomiota) ja jos teet haaraan asti, sä kavennat sitä jo sieltä pepunkin kohdalta (eli tuleeko liian tiukat). Lisäksi takataskut tulee vastaan. Eli siis nyt se kavennus tulee vaan tohon takataskujen yläpuolelle (molempien siis). JOs saat, koita laittaa se päättymään ennen sitä vyötärökappaleen saumaa, mikä menee yleensä takataskujen yläpuolella (kaksoistikattu paksu sauma. En o varma oliko sun housuissa sitä, kun en nyt just pääse katsomaan sitä kuvaa uudestaan). Mutta jos saat sen siihen lopetettua, kavennuksesta tulee edes vähän huomaamattomampi. Mutta siis joo, näkyviinhän se jää joka tapauksessa.

Jos laitat housut jalkaan, sulla jää sitä tyhjää tilaa todennäköisesti just tohon pepan päälle. Koita siitä käsillä, paljon pitäs ottaa pois ja mihin asti sauma menis: eli ota molemmilla käsillä takataskujen yläpuolelta kiinni ja niin paljon, että näät kuinka isot kavennukset tulee. Yleensä ei tule kuin sentin verran molemmille puolille (se tekee jo 4 cm yhteensä, kun lähtee 2 x (1cm + 1 cm).

Tätä on vähän hankala selittää, mutta toivottavasti ymmärrät... :snotty:

Ja siis vyötäröltä se suurin kavennus ja sitten siitä alaspäin kiilanmallisesti kapenee koko ajan, kunnes tosiaan sitten päättyy siihen n. 10 cm päähän aloitusyläreunasta. Kun teet aika suoran siitä kiilasta, ei tule sellaista pussia siihen pepan päälle jäävään saumaosaan. :)

P.s. katoin ton kuvan uudestaan. Sulla se kaksoistikattu sauma menee niin alhaalla, että älä missään nimessä vedä sitä kavennussaumaa sinne asti, jos päätät ne näin kaventaa. ...mutta tosiaan... tollasessa lantiomallissa tämä kavennustapa jää vielä enemmän vähän näkyviin kuin muissa, että... :snotty: <br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 12:04 Ninttu83 kirjoitti:
jos sivusta kaventaa niin ei kai tota niittii voi pois ottaa ku eikö se piä tota taskua kasassa tai ainaki menee just tos taskun päällä/vieressä...?

Huomaa vielä, että jos kavennat sivusta, sä muutat vähän sen housun istuvuutta, eli sivusta jos otat pois, sulla voi silti jäädä pepan päälle vyötärönauhaan tyhjää tilaa. ;) <br><br>
 
eli ainoo vaihtoehto ois tuolta takaa, sinne ne mitkä ny olikaan...?mut mites ku nois farkuis tos taskujen välissäki on joku ihmeen sauma juttu tai ainaki koristeena tai jotai ni mites ku se on siinä?musta vähän tuntuu et ei näitä voi kaventaa, taitavat päätyä huutonettiin :'( rakastan näitä farkkuja
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 12:11 Ninttu83 kirjoitti:
eli ainoo vaihtoehto ois tuolta takaa, sinne ne mitkä ny olikaan...?mut mites ku nois farkuis tos taskujen välissäki on joku ihmeen sauma juttu tai ainaki koristeena tai jotai ni mites ku se on siinä?musta vähän tuntuu et ei näitä voi kaventaa, taitavat päätyä huutonettiin :'( rakastan näitä farkkuja
No siis JOS mä kaventaisin noita, tekisin sen kavennuksen just tohon kohtaan, mikä lähtee ton oikeella olevan merkkilapun vierestä (ja tulee aika lailla suoraan tohon taskun päälle). Siis niin, että se menee oikeella sen merkkilapun vasemmalta puolelta ja vasemmalle puolelle vastaavaan kohtaan.

Mutta siis se kohta pitäs tarkistaa vielä päällä.

Ja juu, noi on vähän tommoset farkut, missä on eri juttuja koristeena, niin niistä tulee sit vähän erilaiset, jos niitä alkaa kavennella... Mutta jos koittas ottaa sen niin, et toi koriste juttu tossa pepan päällä jäis näkyviin...

Vaikea sanoa, kun ei pääse itse katsomaan ihan näppituntumalla. Mutta voi olla, että mäkin jättäisin kaventamatta.


P.S. Katso keltaisilta sivuilta joku paikallinen ompelimo ja käy näyttämässä. Kysy pystyykö tekemään (ja ota vinkkiä miten niin sitten ehkä osaat tehdä itsekin ;) ) ja samalla voit kysyä hinta-arviota.<br><br>
 
älä myy
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 12:11 Ninttu83 kirjoitti:
eli ainoo vaihtoehto ois tuolta takaa, sinne ne mitkä ny olikaan...?mut mites ku nois farkuis tos taskujen välissäki on joku ihmeen sauma juttu tai ainaki koristeena tai jotai ni mites ku se on siinä?musta vähän tuntuu et ei näitä voi kaventaa, taitavat päätyä huutonettiin :'( rakastan näitä farkkuja
älä myy niitä, vaan laita kaapin perälle odottamaan jos joskus myöh. ovat sopivat :xmas:
 
Nöttönen harmaana
Noin mä tekisin niinku "Kärppänä heinälatoon" neuvoi. Tai sitten siellä takana on se sauma, keskellä. Niin siitäkin voi ottaa sisään jos niitä ei paljon tarvi kaventaa, eli vaan muutamia senttejä.

Mut, jos ne on sun lempifarkut, niin ehkä veisin ihan ompelimoon, jotta ei vahingossakaan itse mokaa mitään. Jos onnistuu muuttamaan vaikka takapuolen istuvuutta, niin ne on sitten pilalla koko housut.
 

Yhteistyössä