Kertokaa, MITEN mä saan psyykattua itseäni jatkamaan terveellisiä elämäntapoja?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Todellinen ikiläski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ikiläski ap;28933715:
Itseasiassa kuukausi.
Mutta yritän nyt päästä tämän pettymyksen ylitse ja jatkaa sinnikkäästi vielä ainakin ensi viikon. Ensi viikolla alkaa uusia liikuntajuttuja, joille olen jo ilmoittautunut :D Tulen vaikka viikon päästä taas kertomaan, miten paino on edelleen 115kg.

Mulla jumitti kuukauden, sitten lähti hitaaseen laskuun.

Mulla jumitti kuukauden, sitten lähti hitaaseen laskuun.

Kiva tietää että muitakin on. Jotenkin sitä vaan odottaa nopeaa alkua, kun on tottunut kuulemaan/lukemaan että tällä painoindeksillä laihtuminen on aluksi todella nopeaa. Mutta ehkä mä oon saanut aineenvaihdunnassani jotain "rikki" vuosien jojoilemisella ja tää fysiikan lakien vastaisuus selittyy sillä. Ken tietää.

Jos kerran saa painon tippumaan, niin miksi antaa sen nousta taas kymmeniä kiloja? Haluaisin tämän ymmärtää. Eikö parin kg painonnousu herättele ottamaan itseä niskasta kiinni? Miksi tulee totaalirepsahdus?

Tsemppiä projektiin.
Juotko vettä riittävästi, ja miten on proteenien määrä?

Älä syö paljon hedelmiä, niissä on hedelmäsokeria.
Kun pudotin aikanaan 20kg, niin ensin läksi 6cm vyötäröltä, ja vasta sen jälkeen vaaka alkoi näyttämään alhaisempia lukuja.
Kokeile vihreää teetä nesteen poistoa vilkastuttamaan.

Vettä juon varmasti liian vähän, en ole ikinä oppinut juomaan sitä riittävästi. Hedelmiä ei mene kovin paljoa, lähinnä smoothieissa ja joskus kiirepäivän välipalana banaanin muodossa. Olen kuitenkin halunnut opetella syömään niitäkin, sillä "aikaisemmassa elämässäni" en syöynyt hedelmiä kuin joskus ja jouluna.
Pitääpä ottaa tuo veden juominen nyt kunnolla tarkkailun alle.

[QUOTE="Tiina";28933525]Voin kuvitella ärsytyksen! Jutan ohjelmassa taisi olla muuten yksi nainen, jolle laihtuminen oli täyttä työtä. Ei laihtunut niin "helposti" kuin normaalisti ihmiset laihtuu. Muistaako joku?[/QUOTE]

Muistan sen jakson, mutta en muista mikä siinä oli sitten se juttu että paino lähtikin vihdoin laskemaan, harmi! Mutta ensin epäilivät senkin kohdalla, että huijaako syömisissään, mutta uskoivat sitten lopulta ja jossain vaiheessa se paino lähtikin sitten laskuun. Tsemppiä ap, varmasti se jossain vaiheessa sinullakin paino putoaa!

Juotko vettä tarpeeksi ?
Vähentänyt suolan käyttöä, leipää vähemmän ?
Vaatii sinnikkyyttä, älä luovuta.

Mulla saattaa paino jämähtää useemmaksi viikoksi tai nousta pari kiloa, varsinkin menkkojen aikaan,
sitten taas alkaa paino tippumaan.

Leipää menee oikeasti se pala per viikko, jos sitäkään. Proteiineja tulee päivässä noin 60-90 grammaa, vaihdellen. Vettä alan juomaan tästä hetkestä alkaen.

Muistan sen jakson, mutta en muista mikä siinä oli sitten se juttu että paino lähtikin vihdoin laskemaan, harmi! Mutta ensin epäilivät senkin kohdalla, että huijaako syömisissään, mutta uskoivat sitten lopulta ja jossain vaiheessa se paino lähtikin sitten laskuun. Tsemppiä ap, varmasti se jossain vaiheessa sinullakin paino putoaa!

Jos joku muistaa mikä se juttu oli, niin mielenkiinnolla sen kyllä kuulisin!

Alkuperäinen kirjoittaja Ikiläski ap;28933849:
Leipää menee oikeasti se pala per viikko, jos sitäkään. Proteiineja tulee päivässä noin 60-90 grammaa, vaihdellen. Vettä alan juomaan tästä hetkestä alkaen.

Proteiinia tulisi syödä laihdutuksen aikana n.1,5-2g/painokilo. Eli saat aivan liian vähän proteiineja ja laihtumista tulee tapahtumaan lihaksista, jos jatkat noin.
Suosittelen, että syöt aamupalaksi pari kananmunaa, ne pitää hyvin nälkää ja sisältää paljon proteiinia. Kannattaa myös alkaa käyttää päivittäin ihan normirasvaista raejuustoa. Rasvattomat tuotteet ei pidä nälkää niin hyvin. Hedelmien syöntiä voi vähentää ja syödä tilalla marjoja. :)

Tsemppiä laihdutukseen! :)

[QUOTE="femin";28933942]Proteiinia tulisi syödä laihdutuksen aikana n.1,5-2g/painokilo. Eli saat aivan liian vähän proteiineja ja laihtumista tulee tapahtumaan lihaksista, jos jatkat noin.
Suosittelen, että syöt aamupalaksi pari kananmunaa, ne pitää hyvin nälkää ja sisältää paljon proteiinia. Kannattaa myös alkaa käyttää päivittäin ihan normirasvaista raejuustoa. Rasvattomat tuotteet ei pidä nälkää niin hyvin. Hedelmien syöntiä voi vähentää ja syödä tilalla marjoja. :)

Tsemppiä laihdutukseen! :)[/QUOTE]

Mä oon ymmärtänyt, että proteiinia pitäisi syödä sen verran, mikä ihannepainossa olisi suotavaa? Eli silloin siis munpituisella maks se 60g -ja koska oon ollut tässä luulossa, niin mun proderajakin on paukkunut ylitse. En ole halunnut orjallisesti miettiä ruuan energia- ja ravinnepitoisuuksia, sillä pelkään lankeavani siihen ansaan jossa en syö enää mitään.. siitäkin kokemuksia. Haluan siis ensisijaisesti opetella syömään normaalisti JA terveellisesti. Mutta ehkäpä mä nyt sitten tietoisesti lisään proteiinin määrää, ainakin toistaiseksi. Toivottavasti en mene ojasta allikkoon.. karppiaikoina mulle nimittäin sanottiin, että liika proteiinikin lihottaa ja estää painonlaskua.

Liikunnan aloittaminen voi kerätä nestettä. Joitakin vuosia sitten hommasin kuntopyörän. En ollut sitä ennen vähään aikaan aktiivisesti liikkunut. Viikossa paino nousi 2,5 kg. Putosihan se pois, mutta ei kivalta tuntunut sillon kun vaa'alla kävin.

Liikunnan aloittaminen voi kerätä nestettä. Joitakin vuosia sitten hommasin kuntopyörän. En ollut sitä ennen vähään aikaan aktiivisesti liikkunut. Viikossa paino nousi 2,5 kg. Putosihan se pois, mutta ei kivalta tuntunut sillon kun vaa'alla kävin.

Vaikuttaako se vielä näin kaksi viikkoa sen jälkeenkin? Tai kuinka kauan liikunnan aloittaminen lisää sitä painoa? Onko odotettavissa lisääkin painonnousua, kun ensi viikolla liikunta lisääntyy huomattavasti ja mukaan tulee lihastreeniä?

Tiede-lehdessä oli jotakin siitä, että ruoan kypsentäminen lisää kalomäärää joissain ruoka-aineissa. Nehän on laskettu että raaka liha sisältää niin ja niin paljon... Vitsit kun en kerennyt kuin vilkaista sitä lehteä.

No, sulatejuuston ja leivän jättäisin pois. Et tarvitse niitä millään aterialla. Muista juoda. Ole kärsivällinen

Alkuperäinen kirjoittaja Ikiläski ap;28934235:
Vaikuttaako se vielä näin kaksi viikkoa sen jälkeenkin? Tai kuinka kauan liikunnan aloittaminen lisää sitä painoa? Onko odotettavissa lisääkin painonnousua, kun ensi viikolla liikunta lisääntyy huomattavasti ja mukaan tulee lihastreeniä?

Nesteen kertyminen auttaa lihaksia palautumaan rasituksesta. Kun nyt lisäät liikuntaa, niin paino voi nousta. Se nesteen poistuminen on sit hiukan yksilöllistä. Joku kuukausi voi mennä. Olin asiasta puheissa yhden tutun lääkärin kanssa.

Tiede-lehdessä oli jotakin siitä, että ruoan kypsentäminen lisää kalomäärää joissain ruoka-aineissa. Nehän on laskettu että raaka liha sisältää niin ja niin paljon... Vitsit kun en kerennyt kuin vilkaista sitä lehteä.

No, sulatejuuston ja leivän jättäisin pois. Et tarvitse niitä millään aterialla. Muista juoda. Ole kärsivällinen

Leipä ja se juusto on ollut mukana niillä aterioilla, kun ruokana on pelkkää kasvissosekeittoa. Olen ajatellut, että pitää paremmin nälkää ja toisakseen tuntuu muutenkin ruokaisammalta kun on jotain pureksittavaa. Voin ne toki jättää pois, jos keksit niiden tilalle jotain joka pitää nälän ja jota saa pureskella?

Juomisen aloitin jo :)
Ja kärsivällisyyttä tosiaan kaipaan. Tarvitsisin jotain, jolla tsempata itseni näitten turhautumiskohtausten ohitse. Etten lyö hanskoja tiskiin, koska oikeasti en sitä haluaisi. Jotenkin vaan toivoo, että tässä samalla laihtuisi kuin itsestään, mutta ei näköjään.

"Joku kuukausi"??? :O No sehän on kiva. Voin luvata ja vannoa, että jos useampaan kuukauteen ei ole nähtävissä muuta muutosta kuin painonnousu, niin saattaa mennä liian vaikeeksi mulle kestää.

Orion, kokeilin joskus tuota mainitsemaasi, mutta paino taisi jopa nousta.

No näinhän se on. Esim liha. Mutta kaikki kannattaakin punnita raakana.

Kyllä nyt ruisleipää voi syödä pari palaa päivässä. Mulla ei ainakaan vatsa toimisi ellen söisi ruisleipää, syön hiivatonta. Mulla on mielestäni aika laiska suoli ollut aina, vaikka liikun päivittäin. Oikeestaan syön enemmänkin kuin kaksi palaa.

Olen pudottanut painoa 12 kiloa. Mulla paino lähti laskuun välittömästi, mutta paino tippui sykäyksittäin. Ei siitä ottanut tolkkua eli etukäteen ei voinut arvata et huomenna varmaan paino tippunut, joskus saattoi noustakin ja seuraavana päivänä -800.

Siis vasta kuukausi. Sinä aikanako kokeilit karppausta?

Pitää muistaa että jos vetää hiilarit minimiin, niin rasvaa ei saa pelätä. Ei tietenkään voita lusikalla naamaan, mutta siis ei ole tarkoitus että jätetään hiilarit ja sitten vedetään jotain kevyttuotteita.

Alkuperäinen kirjoittaja Ikiläski ap;28934306:
"Joku kuukausi"??? :O No sehän on kiva. Voin luvata ja vannoa, että jos useampaan kuukauteen ei ole nähtävissä muuta muutosta kuin painonnousu, niin saattaa mennä liian vaikeeksi mulle kestää.

Orion, kokeilin joskus tuota mainitsemaasi, mutta paino taisi jopa nousta.

Ei kannata ravata siinä vaa'alla. Se painonnousuhan ei ole mitään lihomista. Mittanauhaa käyttämällä voit huomata, että alat pikkuhiljaa kutistua. Juo riittävästi sitä vettä, se edistää nesteen poistumista. Vaikka nyt pännisi miten, niin lopussa kiitos seisoo. Saat hyvän kunnon ja taatusti tulet laihtumaan. Täällä onkin tullut hyviä vinkkejä. Tsemppiä!

Olen siis kokeillut karppausta aikaisemmin, en nyt kuluneen kuukauden aikana. Kuluneen kuukauden ajan olen vältellyt nopeita hiilihydraatteja, opetellut normaalimmat ruoka-ajat, lisännyt vihannesten, kasvisten, marjojen ja hedelmien osuutta ruokavaliossani.

Kiitos kaikille tsempeistä. Olo on jo vähän lauhtunut, taitaa tosiaan olla parempi etten enää käy vaa´alla. Ollenkaan.

Ensi viikolla alkaa uudet jumpat, odotan niitä jo innolla! :)