kertokaa, kuinka tunnistan narsistin.

Narsistille tunnusomaisia piirteitä ovat egosentrisyys; kaikki ihmiset ovat olemassa vain tyydyttääkseen narsistin erilaisia tarpeita. Narsisti on usein myös kykenemätön myöntämään omia virheitään tai pyytämään anteeksi. Hän on taitava hyväksikäyttäjä, usein hyvinkin miellyttävä ja hurmaava. Narsisti onnistuu usein ajan myötä vahingoittamaan ja traumatisoimaan vakavasti läheisiään.

nimim. Narsistin lapsi :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja äitika:
Googleta sanalla narsisti,löytyy paljo tietoa asiasta.
googletin jo, halusin vain jos joku haluaisi kertoa omakohtaisia kokemuksia :)
Ok. No mulla on sen verran kokemusta yhestä narsistista että: On todella omistushaluinen, alistaa puolisoaan kokoajan ja joka asiassa, oma napa kaikista tärkein, hakee aina hyväksyntää muilta ja jos ei sitä saa niin maailma kaatuu siihen. Tässä muutamia mainitakseni. Toki tälläkin hlöllä on paaaaljon muitakin "oireita", tuossa ne mistä ensimmäisenä osasin arvella kyseisen ihmisen olevan narsisti.
 
Miuski harmailee
Mulla on se käsitys, että narsisti pyörittää muita omien tarkoitusperiensä hoitoon. Ei siis tunne myötätuntoa ketään kohtaan vaan kaikki ihmiset ovat olemassa tämän ihmisen hyvinvointia ja olemista varten. Osaa olla erittäin hurmaava, jos se palvelee häntä, mutta seuraavassa hetkessä täysin kylmä ja tunteeton.
 
Alkuperäinen kirjoittaja TaikaWiitta-77:
Kaipaa jatkuvasti huomioo, kehumista yms. Pitää itseään parempana, kauniinpana, komeempana kuin muut. On olevinaan jotain suurta, vaikkei oikeasti olekaan..
Ei myönnä virheitään, kääntää ne toisten syyksi. Luulee olevansa yksinkertasesti itse täydellisyys.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mupeli:
Alkuperäinen kirjoittaja TaikaWiitta-77:
Kaipaa jatkuvasti huomioo, kehumista yms. Pitää itseään parempana, kauniinpana, komeempana kuin muut. On olevinaan jotain suurta, vaikkei oikeasti olekaan..
Ei myönnä virheitään, kääntää ne toisten syyksi. Luulee olevansa yksinkertasesti itse täydellisyys.
kuuluuko myöskin itsensä vähättely?

'mä olen näin läski ja ruma' ja 'ei tämmöisestä voi kukaan välittää' jne?

nostaa kyllä itseään jalustalle minkä kerkiää.. 'MINÄ en ole KOSKAAN....' alkaa joka neljäs lause.
 
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
....mutta kaiksissa meissä on narsistisia piirteitä; toisissa enemmän ja toisissa taas vähemmän.
Narsismi-diagnoosin langettaminen jollekin taas edellyttää tältä jo todellista mielen vääristyneisyyttä.
on toki :)
mutta tämä alkaa menemään jo yli sen rajan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitika:
Itsensä vähättelemisellä narsisti hakee sitä että muut alkais kehumaan tyyliin: no ethän sä mikään ruma oo, päinvastoin!" Jne.
näinpä näin juu :/

ja sellainen ns.kaksinaamaisuus myös? edessä ollaan ystävää ja selän kun kääntää,puukko heilahtaa?

näin kuvainnollisesti... :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miuski harmailee:
Mulla on se käsitys, että narsisti pyörittää muita omien tarkoitusperiensä hoitoon. Ei siis tunne myötätuntoa ketään kohtaan vaan kaikki ihmiset ovat olemassa tämän ihmisen hyvinvointia ja olemista varten. Osaa olla erittäin hurmaava, jos se palvelee häntä, mutta seuraavassa hetkessä täysin kylmä ja tunteeton.
Toi on niin totta! kaverin ex oli justiinsa tuollanen, niin se naisia saa kun osaa olla romanttinen ja ihana, mutta totuus paljastuu vasta kun on saanu naisen haaviin. sitten alkaa alistaminen jne. kertoo pieniä valheita, esimerkiksi että kuinka muut naiset ihastelee häntä jopa kaupan kassalla, ja näin tekee oman naisensa mustasukkaiseksi, jottei tämä lähde pois. valehteli jopa, että naisen ystävät puhuvat pelkkää paskaa naisesta, ja näin nainen unohti vanhat "kaverinsa" ja uskoi miestä. naisella ei ollu sitten loppujen lopuksi enää ketään muuta kuin tämä mies, ja mies hakkasi (sairaalakuntoon asti monesti) ja alisti. loppujen lopuks joutui hakemaan lähestymiskieltoa oikeudelta ja salaa muuttamaan miehen luota pois, uhkailuja sai jälkeenpäin, tekstiviestejä jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja mupeli:
Alkuperäinen kirjoittaja TaikaWiitta-77:
Kaipaa jatkuvasti huomioo, kehumista yms. Pitää itseään parempana, kauniinpana, komeempana kuin muut. On olevinaan jotain suurta, vaikkei oikeasti olekaan..
Ei myönnä virheitään, kääntää ne toisten syyksi. Luulee olevansa yksinkertasesti itse täydellisyys.
kuuluuko myöskin itsensä vähättely?

'mä olen näin läski ja ruma' ja 'ei tämmöisestä voi kukaan välittää' jne?

nostaa kyllä itseään jalustalle minkä kerkiää.. 'MINÄ en ole KOSKAAN....' alkaa joka neljäs lause.
Tunnen Just tuollaisen narsistin! (Ja on lääkärin diagnosoima)
 
vieras
jossain ohjelmassa sanottiin, että jos tapaa sellaisen ihmisen, joka ensitapaamisella tuntuu olevan "liian hyvää ollakseen totta", kannattaa juosta karkuun ja kovaa....
Itselle kävi juuri näin ex-puolison kanssa, maailman ihanin mies, joka palvoi maata jalkojeni alla...kunnes totuus alkoi pikkuhiljaa paljastua...7v elin siinä helvetissä ja eron jälkeen piina jatkuu edelleen...eli just tuota, että mies haluaa "pitää otteessaan", vaikkaa erosta on jo 4v aikaa ja molemmilla uusi elämä...yhteiset lapset on mainio lyömäase...

Pahinta tosiaan on, että mies osaa olla erittäin hurmaava ja on taitava puhumaan, eli "neuvottelut" esim. sos.toimessa, pene:ssä ym. ym. on aika epätasapuolisia, kun (nais)työntekijät on ihan sulaa vahaa miehen sänkykammarikatseen ja hunajaisen äänen alla...itsellä taas monesti menee itkuksi homma, kun on kyse niin tunnepitoisesta asiasta kun omista lapsista...
Sukulaistenkin oli tosi vaikea hyväksyä meidän eroa, "kun se x on niin mukava mies..."

Jotain jos voisin elämästäno pyyhkiä pois, niin nuo 7v...mut onhan siitä kuitenkin nuo ihanat ja rakkaat lapset, joista en luopuis mistään hinnasta!
 
Mun ystävän pikkusiskolla miehenä tällanen narsisti. Ja täytyy kyllä sanoa että helppoa ei heidän elämänsä ole ollut koskaan! Tämä sisko on niin miehen henkisessä otteessa että ei vain pääse siitä eroon...Välillä oltiin jo huolissamme hänen mielenterveydestään kun mies sai niin alas poljettua. Mies mm. uhkailee vievänsä lapset (on jollain konstilla saanut vaimonsa antamaan lastensa huoltajuuden itselleen), haukkuu ja vähättelee vaimokettaan, ei anna tämän olla yhteydessä sukulaisiin ja ystäviin koska "he kuitenkin puhuvat miehestä paskaa!". Osaa olla muiden silmissä hurmaava; itse hän on ihan komea ja hyvinpukeutunut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja äitika:
Itsensä vähättelemisellä narsisti hakee sitä että muut alkais kehumaan tyyliin: no ethän sä mikään ruma oo, päinvastoin!" Jne.
näinpä näin juu :/

ja sellainen ns.kaksinaamaisuus myös? edessä ollaan ystävää ja selän kun kääntää,puukko heilahtaa?

näin kuvainnollisesti... :whistle:
Aivan. Tämä narsisti jonka tunnen tekee just tuota ja kaikkien kohdalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sleepyhead:
mutta voiko narsisti tälle ominaisuudelle itse mitään? Onko ns. tahallaan tuommoinen?
Narsisti on ikuisesti lapsuutensa ratkaisemattomien konfliktien vanki (kuuluisa Oidipus-kompleksi mukaan luettuna). Tämä pakottaa hänet etsimään niihin ratkaisuja elämällä näitä konflikteja yhä uudelleen läpi muiden tärkeiden ihmisten kanssa. Mutta hän todennäköisesti palaa Tärkeiden Asioidensa (vanhemmat, auktoriteettihahmot, roolimallit, huolenpitäjät) luokse kahdesta syystä:

"Lataamaan" konfliktiakkuaan, tai
Kun ei ole tilaisuutta käydä konfliktia jonkun muun kanssa.
Narsisti suhtautuu inhimilliseen ympäristöönsä ratkaisemattomien konfliktiensa kautta. Tällä tavoin luotu jännitteen energia kannattelee hänen elämäänsä. Narsistia piiskaavat eteenpäin valtavat epävarmuuden purkaukset ja hämmentävät tulevaisuuden pelot siitä, että hän menettäisi arveluttavan epävarman tasapainonsa. Narsistina oleminen on köydellä tanssimista. Narsistin on pysyttävä jatkuvasti valppaana ja jännittyneenä. Ainoastaan jatkuvan konfliktin tilassa hän saavuttaa pakonomaiseksi kokemansa kiihtymystilan.

Kopoitu tuosta mun linkistä.

 
siis täähän tuli oikeeseen aikaan. Voiko se ihminen olla se narsisti joka syyttää toista. isäni naisystävä syyttää isääni narsistiksi, mutta en näe isässäni mitenkään tälläisiä piirteitä. naisystävässä näen taas paljonkin. mutta hän henkeen ja vereen väittää että isäni on pilannut hänen elämänsä, ja me lapsetkin saadaan kyllä osamme. tää on tosi vaikeeta.
 

Yhteistyössä