Minulla on vähän huonompi kokemus perhepäivähoidosta. Muutimme uudelle paikkakunnalle, joten vaihtoehtoja ei ollut.
Tyttö aloitti hoidon 11,5 kk:n ikäisenä. Hoitaja vaikutti mukavalta ja tyttökin jäi outoon paikkan heti ensimmäisestä päivästä asti hyvillä mielin. Itkuja ei tarvinnut kuunnella.
Hoitopaikka oli oman alueemme ulkopuolelta ja varahoitopaikka taas oli oman alueemme päiväkoti, mikä oli tosi kurja juttu. Hoitajan muut lapset olivat varahoidossa läheisessä päiväkodissa samassa ryhmässä. Ko. päiväkodissa lapset olivat myös aina pph:ien tiimien ajan, joten paikka oli lapsille tuttu. Minun lapseni piti kuitenkin mennä ihan uppo outoon paikkaan varahoitoon. En halunnut pelästyttää pikkuista sellaisella, joten käytin omat lomani tytön perhepäivähoitajan lomien ja poissaolojen mukaan, ja niitähän riitti. Tämä varahoitopaikkasysteemi ei ollut hoitajan vika, mutta olisi ollut paljon helpompaa, jos lapsi olisi ollut päiväkodissa, niin olosuhteet olisivat aina olleet samat, eikä minun olisi tarvinnut jatkuvasti rukata omia aikataulujani hoitajan menojen mukaan. Hoitaja pyysi usein, että lapset haettaisiin jo ennen kolmea pois ja valitti, jos joku äiti ei ehtinytkään. Päiväkodissa tällaista ongelmaa ei ole. Kaiken kukkuraksi hoitaja väitti esimiehelleen, että lapset ovat hänellä hoidossa puoli viiteen asti, eikä ilmoittanut myöskään niistä päivistä, jolloin hänellä ei ollut yhtään lasta hoidossa. Hoitaja pyysi minua suoraan valehtelemaan esimiehelleen, jottei hän joutuisi päiväkotiin töihin. Vähän mietitytti, että mitä kaikkea hän mahtaa meille vanhemmille valehdella.
Vuoden aikana lapset vaihtuivat hoitajalla tiuhaan. Minullakin oli epäilykseni hoitajasta, mutta koska tyttö kuitenkin tuntui viihtyvän siellä, en viitsinyt vaihtaa paikkaa. Jos lapsi olisi jotenkin oireillut, olisin ilman muuta hakenut heti siirtoa. Muut vanhemmat olivat tehneet erilaisia valituksia hoitajasta, joten hänet siirrettiin lopulta päiväkotiin töihin.
Nyt olen ollut lasten kanssa kotona reilun vuoden. Käymme päivittäin leikkipuistossa, jossa käyvät myös oman alueemme perhepäivähoitajat. Tästä kolmikosta en antaisi kenellekään lapsiani hoitoon, sen verran tylysti ja välinpitämättömästi he hoitolapsiaan kohtelevat. Pari vierailevaa pph:aa on sen sijaan vaikuttanut paljon lapsiystävällisemmiltä.
Omien huonojen kokemuksieni takia siis aion hakea lapsilleni ehdottomasti paikat päiväkodista. Toivottavasti pääsevät sisarusryhmään. Perhepäivähoitajaa suostuisin harkitsemaan vain siinä tapauksessa, että joku todella suosittelisi tätä lämpimästi. Tiedän, että on monia lapsirakkaita, kullanarvoisia perhepäivähoitajia, mutta sellaisen saaminen taitaa olla lähinnä lottovoittoon verrattavissa oleva onni. Sitä riskiä en enää aio ottaa, että lapseni joutuvat jonkun työhönsä leipiintyneen kärttyisän hoitajan armoille.