kertokaa kokemuksia perhepäivähoidosta!

hei!

Pohdin päivähoidon ja perhepäivähoidon välillä, kumpaan hoitoon veisin 1,2 v lapsen. Pph:ssa on pienet ryhmät, mutta mietin, että mikä on hoitajan jaksaminen, koska taukoja ei juurikaan ole, eikä vertaistukea, lisäksi kukaan ei näe, mitä hoitaja tekee lasten kanssa...pienempi ryhmä ja sama hoitaja nähdään kuitenkin hyvänä verrattuna pk.hon.

kertokaa kokemuksistanne ja mielipiteitä?
 
Minulla ei ole kokemusta pph:sta äitinä, olen itse pk:n lastenhoitaja.. Olen pohtinut juuri noita samoja asioita kuin sinäkin ja päätynyt vielään omani päiväkotiin sitten joskus kun tulee ajankohtaiseksi. Vaikka ryhmässä on paljon lapsia ja aikuisia useimmissa paikoissa on toimiva omahoitajajärjestelmä.

Eri-ikäisten ryhmät tekevät tiivistä yhteistyötä jne. joten periaatteessa kaikki samalla pihalla ulkoilevat aikuiset tulevat lapselle tutuksi ja varsinkin jos viet pienenä hoitoon niin voit uskoa että jokainen täti pitää mielellään sylissä ja höpöttelee =) Isommat eivät tuohon enää suostu ja me aikuiset koetaan että se on yksi meidän henkirei'istä päivän aikana, olla vaan ja tutkia jotain oksan käppyrää yhdessä pienen kanssa =)

Pph on ehkä sairastavuus- näkökulmasta parempi, onhan siellä pienemmät bakteerikuormitukset. Toisaalta kun hoitsu sairastuu tai on lomalla lapsi joutuu varahoitoon. Meillä oli varahoidossa pph:n lapsia ja olivat kyllä aluksi aika orpona vieraassa paikassa, vähän kuin olisivat juuri aloittaneet.. Ajan kanssa tottuivat ja paahtoivat joukon jatkona kuin vanhat tekijät.

Jos tunnen pph:n kunnolla luottaisin, mutta jos en niin veisin päiväkotiin. Siellä on useampi silmäpari ja työkaverin ongelmat kyllä huomataan ja niihin puututaan.. Kuka puuttuu ongelmiin jos ne ovat piilotettuna ja työkavereitakaan ei ole.. En mitenkään tarkoita että kaikki olisivat jotenkin huonoja perhepäivähoitajia, mutta yksikin joukossa riittää herättämään äitien pelot ja epäilyt. Lapsen parastahan tässä ajatellaan.. Itse menin hakemaan kummityttöä sovittua aikaisemmin pph:lta ja tyttö löytyi muutaman neliön vessasta, nukkumassa pöntön ja altaan välistä..ei ollut osannut olla hiljaa kun muille luettiin :D Enpä ollut hiljaa minäkään, ja tyttö sai jatkossa höpistä omiaan ihan perheen sohvalla.

Nämä on niitä pieniä asioita joita ajattelen ensimmäiseksi kun tulee puhe pph:sat. Toisaalta päiväkodin kautta on päässyt tutustumaan kymmeniin perhepäivähoitajiin, aivan ihaniin persooniin ja ammattitaidolla hoitaviin ihmisiin. Kun aarteen löytää siitä kannattaa pitää kiinni ;)

Suosittelen jututtamaan äitejä esim. puistossa tai yleisillä hiekkiksillä. Puskaradiosta kyllä kuulee jos joku hoitsu on tykätty tai inhottu, sama pätee myös päiväkotien kanssa.

 
Meillä oli sama ongelma tässä syksyllä, ei osattu päättää. Melkeimpä oltiin päiväkodin kannalla mut silti harkittiin myös pph. Tässä meidän kaupungissa pp-hoitajilla kun on tosi hyvä maine. No hakemus lähti silleen että otetaan mikä paikka annetaan. Ei siis itse osattu/uskallettu tehdä päätöstä. Saatiin paikka pp-hoitajalta joka on aivan ihana!!! ollaan niin tyytyväisiä kuin vain olla voi ja kaikki on mennyt ihan loistavasti. En olis ikinä uskonut että näin hyvin alkaa. Poika on siis ollut hoidossa nyt marraskuun alusta lähtien.
Täällä ainakin lähekkäin asuvat pp-hoitajat viettävät keskenään tosi paljon aikaa esim.päivittäin ulkoilevat yhdessä eli saavat siinä vertaistukea toisiltaan. Ja ovat kaupungin alaisuudessa aika tiukassa valvonnassa, mutta eihän sitä tosiaan koskaan voi tietää mitä siellä hoitajan ja lapsien kesken tapahtuu. Ensivaikutelma hoitajasta ja kodista on aika tärkeä (oli ainakin mulle).
Ja meillä siis poika kohta 1v 2kk.
Tsemppiä sinne päätöksen tekoon :hug:
 
Meidän tyttö aloitti perhepäivähoidon 1,3 vuoden ikäisenä. Pohdin myös pitkään kumpi olisi parempi, pph vai pk. Tulin siihen tulokseen, että koska en ollut kuullut paikallisista pph:sta mitään, niin en uskalla lastani sinne laittaa ja siksi hainkin ensin päiväkotiin. Erinäisten sattumien kautta lapsemme pääsi kuitenkin pph:lle emmekä voisi tyytyväisempiä olla! Hoitaja on aivan ihana ja lapsemme häneen todella kiintynyt. Täällä pph:t ovat paljon muiden hoitajien kanssa tekemisissä. He tekevät lasten kanssa kaikkea, retkiä, kirjastokäyntejä yms. Ei päiväkodissa ole edes mahdollista tuollainen. Tietysti lapsemme joutuu päiväkotiin varahoitoon toisinaan ja joka kerta sieltä tarttuu joku tauti. Nyt kiitän onneani, ettei lapsi päässyt päiväkotiin. Vaikka hyvä paikka sekin varmasti on joillekin.
Ymmärrän kyllä huolesi siitä, että jos ei ole kuullut pph:sta mitään, niin arveluttaa lasta sinne laittaa. Varsinkin kun tuon ikäinen lapsi ei osaa puhua ja kertoa mitä siellä tapahtuu. Kinkkisiä nämä hoito-ongelmat :)
:/
 
Meillä lapsi oli 9.5kk-1v2kk pph:lla. Pph ei ole sen joustavampi kuin päiväkotikaan. Yhtä lailla meillä lapsi nukkui ekat päikkärit pihalla rattaissa kuin olisi päiväkodissa nukkunut. Emme voineet hakea häntä tiettyy aikaan hoidosta, kun ryhmä oli hakemassa eskaria (päivää siis lyhennystä normaalia enemmän). Lisäruoka tuotiin niin päiväkotiin kuin pph:lle itse (tukemaan iltapäivän välipalaa). Varahoitopaikkaa en halunnut käyttää noin pienellä, onneksi oli lomapäivä jäljellä. Päiväkodissa ei ollut tätä ongelmaa. Plussana oli että lapsi sairasti vähemmän pph:lla ja tämä oli sellainen pehmeä alku hoitoon. Meillä on kuitenkin ollut vain muutamia kotihoitopäiviä sairauden takia 1.5v vuoden aikana (kun on ollut päiväkodissa)... Meille ei syntynyt luottamussuhdetta hoitajan kanssa, joten vaihdoimme päiväkotiin heti kun paikka aukeni.

Meille sopii paremmin päiväkoti. Lapselle enemmän ohjattua toimintaa (pph:lla vain ajoi autoilla ja potki palloa), retkiä, lauluja, askartelua. Lapsi pitää erityisesti esim liikunnasta, mitä päiväkoti tarjoaa usein. Vaikka lapsi on vieläkin alle 3v, niin kyllä vaan tämä mukula siitä seurasta ja ystävistä pitää ja ohjatusta toiminnasta. Kyllä osaa kotonakin sitä vaatia... Vanhemmille puhutaan enemmän päivän toiminnasta ja lapsen kehityksestä. Tiedämme paremmin, mitä hoidossa tapahtuu. Koulutetummat hoitajat.

Hyvän ystäväni lapsi on pph:lla ja heillä taas on mitä mainioin hoitopaikka hänen luonaan. Eli niin pph:sta kuin päiväkodeista löytyy hyviä ja huonoja. Se niin riippuu ihmisistä ja ilmapiiristä...

Täällä päin ei ole paljon varaa valkata kunnallisella puolella - kaikkialle on jonot... Me jonotimme tiettyyn päiväkotiin vuoden.
 
Sama ongelma oli meillä alkuvuodesta. Tai ei se ollut ongelma koska halusin lapseni päiväkotiin(itsekin olen pv.kodissa hoitajana). Ajattelin, etten halua lapsiani yhden hoitajan "armoille" kun ei ole kovin valvottua toimintaa. Mulle tuli puhelu pv.kodin johtajalta, ettei ole paikkoja kesken kautta ja hän suositteli mulle pph:aa. Mä olin niiiin vihainen ja raivoissani. Pakkohan se oli kumminkin ottaa ehdolle kun jonnekin lapset oli lykättävä. Lähettiin sit tutustumaan hoitajaan ja sen jälkeen olen ollut lähes maailman onnellisin äiti kun olen saanut niin ihanan hoitajan lapsilleni. Hän on itse 6 lapsen äiti, joista kahta hoitaa kotona+mun lapsia. Käy päivittäin lähipuistossa, jonne tulee muitakin äitejä ja tekevät keskenään kaikkea kivaa. Ainoa miinuspuoli on tuo varahoito, jonne joudun lapseni viedä huomenna ja ylihuomenna...ja se varahoito on se pv.koti, jonne olisin ehdottomasti lapseni alunperin halunnut. Eivät tietenkään jää mielellään, mut kun häviän näkyvistä niin itku loppuu ja siellä on ihan kivaa. Suosin kumminkin omien lapsieni kohdalla pienempää hoitomuotoa ja se on passannut meille. Molemmat ovat hyviä vaihtoehtoja, joten sen puoleen turha murehtia, no toki hoitajakin vaikuttaa suuresti, mutta toivottavasti löydätte mieluisan hoitajan.
 
Minulla on vähän huonompi kokemus perhepäivähoidosta. Muutimme uudelle paikkakunnalle, joten vaihtoehtoja ei ollut.

Tyttö aloitti hoidon 11,5 kk:n ikäisenä. Hoitaja vaikutti mukavalta ja tyttökin jäi outoon paikkan heti ensimmäisestä päivästä asti hyvillä mielin. Itkuja ei tarvinnut kuunnella.

Hoitopaikka oli oman alueemme ulkopuolelta ja varahoitopaikka taas oli oman alueemme päiväkoti, mikä oli tosi kurja juttu. Hoitajan muut lapset olivat varahoidossa läheisessä päiväkodissa samassa ryhmässä. Ko. päiväkodissa lapset olivat myös aina pph:ien tiimien ajan, joten paikka oli lapsille tuttu. Minun lapseni piti kuitenkin mennä ihan uppo outoon paikkaan varahoitoon. En halunnut pelästyttää pikkuista sellaisella, joten käytin omat lomani tytön perhepäivähoitajan lomien ja poissaolojen mukaan, ja niitähän riitti. Tämä varahoitopaikkasysteemi ei ollut hoitajan vika, mutta olisi ollut paljon helpompaa, jos lapsi olisi ollut päiväkodissa, niin olosuhteet olisivat aina olleet samat, eikä minun olisi tarvinnut jatkuvasti rukata omia aikataulujani hoitajan menojen mukaan. Hoitaja pyysi usein, että lapset haettaisiin jo ennen kolmea pois ja valitti, jos joku äiti ei ehtinytkään. Päiväkodissa tällaista ongelmaa ei ole. Kaiken kukkuraksi hoitaja väitti esimiehelleen, että lapset ovat hänellä hoidossa puoli viiteen asti, eikä ilmoittanut myöskään niistä päivistä, jolloin hänellä ei ollut yhtään lasta hoidossa. Hoitaja pyysi minua suoraan valehtelemaan esimiehelleen, jottei hän joutuisi päiväkotiin töihin. Vähän mietitytti, että mitä kaikkea hän mahtaa meille vanhemmille valehdella.

Vuoden aikana lapset vaihtuivat hoitajalla tiuhaan. Minullakin oli epäilykseni hoitajasta, mutta koska tyttö kuitenkin tuntui viihtyvän siellä, en viitsinyt vaihtaa paikkaa. Jos lapsi olisi jotenkin oireillut, olisin ilman muuta hakenut heti siirtoa. Muut vanhemmat olivat tehneet erilaisia valituksia hoitajasta, joten hänet siirrettiin lopulta päiväkotiin töihin.

Nyt olen ollut lasten kanssa kotona reilun vuoden. Käymme päivittäin leikkipuistossa, jossa käyvät myös oman alueemme perhepäivähoitajat. Tästä kolmikosta en antaisi kenellekään lapsiani hoitoon, sen verran tylysti ja välinpitämättömästi he hoitolapsiaan kohtelevat. Pari vierailevaa pph:aa on sen sijaan vaikuttanut paljon lapsiystävällisemmiltä.

Omien huonojen kokemuksieni takia siis aion hakea lapsilleni ehdottomasti paikat päiväkodista. Toivottavasti pääsevät sisarusryhmään. Perhepäivähoitajaa suostuisin harkitsemaan vain siinä tapauksessa, että joku todella suosittelisi tätä lämpimästi. Tiedän, että on monia lapsirakkaita, kullanarvoisia perhepäivähoitajia, mutta sellaisen saaminen taitaa olla lähinnä lottovoittoon verrattavissa oleva onni. Sitä riskiä en enää aio ottaa, että lapseni joutuvat jonkun työhönsä leipiintyneen kärttyisän hoitajan armoille.

 
Lisäyksenä vielä edelliseen vuodatukseeni huonosta perhepäivähoitajastamme voin kertoa sen, ettei hän ainakaan ollut yhtään joustavampi kuin päiväkoti, vaan päinvastoin. Hoitaja 'pakotti' lapseni yksiin päiväuniin heti, vaikka pikkuinen olisi selvästi tarvinnut vielä kahdet unet. Päiväkodeissa kyllä nukutetaan pieniä jo aamupäivällä.
 
Meillä nyt 1,5-vuotias tyttö on perhepäivähoidossa. Aloitti hoidossa kun oli noin 1v4kk. Meillä pph on tuttu, joten sikäli tuota että tarvitsisi miettiä onko hoitaja hyvä tms ei meidän kohdalla ole. Olemme olleet tosi tyytyväisiä hoitopaikkaan ja meillä tyttö rauhallinen ja ehkä vähän arkakin joskus, niin tuntuu että pieni kodinomaisempi ryhmä on hänelle sopivampi. Varahoitopaikkana sitten tulevaisuudessa meillä ryhmäperhepäivähoito, kun ei itse enää pystytä hoitajan ylityövapaapäiviä tms. hoitamaan. Mutta me ollaan siis tosi tyytyväisiä tuohon perhepäivähoitopaikkaan; pieni ryhmä, tuttu hoitaja ja kodinomainen ilmapiiri.
 
meillä tyttö 1v3kk perhepäivähoitajalla,meni sinne 11½kk.ikäsenä.
perhepäivähoitajalla meidän tytön lisäksi kolme alle 3.5vuotiasta.meidän tyttö nuorin.

hyvin on mennyt,ja hoitaja aivan ihana,hoitaja on n.20v tehnyt perhepäivähoitajan hommia.

ite työssä ryhmäperhepäiväkodissa,ja en välttämättä ainakaan noin pientä sinne laittaisi..
 
Olen itse perhepäivähoitaja ja ennen tytön syntymää toimin kotona hoitavana. Nyt hoidettavien puuttuessa menen/joudun/pääsen ryhmikseen töihin, tyttö menee viereiseen ryhmikseen. Eli meillä sama matka mutta eri ryhmä.
Olen ehdottomasti pph:n kannalla omani kohdalla. Jos olisin joutunut enemmän pohtimaan hoitopaikka asiaa, tietty alueemme pk olisi ollut vaihtoehto. Tässä tilanteessa pomoni teki päätöksen puolestani....en olisi voinut ottaa työtä ryhmiksessä vastaan ellei hän olisi pitänyt tytöllemme paikkaa ryhmiksessä. On siis kotihoitajien ja ryhmiksen pomo.
Tuon pk:n tiedän aiemmilta ajoilta työpaikkanani. Kotihoitajia ei meidän alueella ollut nyt vapaana.... en tiedä olisinko yhdellekään halunnut lastani hodettavaksi antaa.
Ryhmis vaikuttaa tosi kivalta paikalta ja ryhmä on pieni. Aika näyttää....Tällainen ryhmäkoostumus kotonakin ollessa jotakuinkin olis varmaan ollut. Mutta ne aamuherätykset pienelle ihmiselle, ikää 1v2kk kun hoito alkaa tammikuussa.

No, tsemppiä valintaa ja hyvää joulua kaikille!
 
Minulla pikku-neiti on 2v 8kk ja on ollut perhepäivähoitajalla vuoden ikäisestä asti. Neiti on viihtynyt erittäin hyvin ja kaikenlaiset järjestelyt ovat hoitajan kanssa onnistuneet. Olen ollut erittäin tyytyväinen, että löytyi näin hyvä hoítaja, koska kävin silloin keskustelua itseni kanssa, että päiväkoti vai perhepäivähoitaja. Oli tosi vaikea päättää....

Onnea valintaan ja hyvää uutta vuotta! :hug:
 
Mä en ole tyytyväinen pph:n. Oma hoitaja tällä hetkellä saikulla,(mikä on kestäny jo ties kuinka ja kauan!) varahoitaja on peestä, töykeä, ei kuuntele mitä lapsella on asiaa, tyttöni oli yks päivä ollut samassa vaipassa koko päivän!!! jne... Laskin tässä yks päivä että lapsi on ollut viimesen puolentoista vuoden aikana 8 eri hoitopaikassa! Aionkin laittaa päiväkotipaikan vetämään heti kun selviää saanko pysyvän työpaikan vai en! Että tämmönen mielipide täältäpäin...
 
Meilä on neiti ollut kesän alusta perhepäivähoitajalla. Kaupunki kyllä koitti väkisin tunkea välissä vuorohoitoon kun sitä oli alunperin anottu johtuen työajoista, mutta kun tuota vuropaikka tarjottiin olin jo vaihtanut työt opiskeluun, joten vuorohoidolle ei ollut tarvetta. Jonkin verran sain vääntää, jotta tyttö sai jatkaa tutussa paikassa.

Meillä on kanssa entuudestaan tuttu hoitaja, joka lupasi ottaa hoitoon, vaikka hoitopäivä alkoikin silloin klo 5.00 aamulla.

Kestoilu on sujunut hoidossa kuin unelma ja samaten vaippojen poisjättäminen. Saan yhä edelleen pottaraportin kun haen tytön hoidosta vaikka on ollut ilman vaippaa jo useamman kuukauden. Hoitaja joustaa todella hyvin kun lukujärjestykset vaihtuvat viikottain ja usein tiedän vasta edellisenä päivän seuraavan aikataulun. Ainoastaan kerran olen joutunut turvautumaan anopin apuun kun hoitaja ei pystynyt joustamaan. Tosin meillä on aina lähdetty siitä, että tyttö haetaan hoidosta viimeistään viideltä ja jos venyy kysytään ensin isovanhempia avuksi ja vasta sitten hoitajalta joustoa.

Nyt jo pelkään, että on pakko laittaa tyttö päiväkotiin kun kakkonen aloittaa hoitouransa ensi vuoden alusta. Saa sitten periä isosiskon hoitopaikan tuolla perhepäivähoitajalla.
 

Yhteistyössä