Kertokaa kerrostalofanittajat ja umpikaupunkilaiset, mikä on niin hienoa asua pinotalossa?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Anne";29124990]Ihanko pitää miettiä kummassa vika :D :D Oisko ihan siinä asukkaassa joka on tottunu kerrostaloelämään ja siihen ettei ihmiset kävele ikkunoiden tasolla?[/QUOTE]

Täh!? Juurihan tässä ketjussa kerrostaloasukkaat yhteen ääneen vakuuttivat, että he eivät pelkää ihmisiä? :confused: Nyt en ymmärrä enää mitään...

J...Sitten on kolmas joukko joka haluaa ilmeisesti yhdistää nämä kaksi tekijää; asutaan tiiviisti rakennetulla omakotialueella, jossa tosiaan uutuuttaan hohtavia lukaaleja ja tikkuaskin kokoiset tontit joilla kasvaa juuri istutetut pensasaidat. Sitä en ole oikein ymmärtänyt. Voisiko joku sellainen asuja kertoa mikä viehättää tuossa asumisratkaisussa?

mulla oli 2 motiivia ostaa OKT tiiviiltä OKT-alueelta

1) laskeskelin että sen arvo säilyy paremmin kuin haja-asutusalueella
2) koulut on niin lähellä että kersat pystyy kulkemaan omikseen

potunviljely sun muu ei mulla kiinnosta

• Tykkää
Reactions: Isämies
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29125010:
Minä taidan sitten olla tuollainen? Ainakin meillä on tikkuaskin kokoinen tontti (n. 1000m2) ja uutuuttaan hohtava "lukaali". Ja pensasaitakin löytyy. :)

Henk.koht. minua ainakin viehättää tämän alueen rauhallisuus ja toisaalta keskustan läheisyys. Kaikki useimmin tarvittavat palvelut (kauppa, posti, apteekki, pankkiautomaatti, uimahalli yms.) ovat kävelyetäisyydellä ja bussi keskustaan menee parinsadan metrin päästä. Polkupyörällä keskustaan hurauttaa vartissa ja työpaikalle sotken puolessa tunnissa (usein kylläkin juoksen sekä töihin että sieltä pois).
Ok. Varmasti on tuossakin hyvät puolensa. Meillä asuu tuttavia sellaisilla alueilla niin on se ainakin lapsille kiva kun leikkikavereita löytyy kivenheiton päästä.
Eikä jää niin paljon pihahommaa.

Peyote
Vaihtakaa toki huoltoyhtiötä, otapa seuraavassa taloyhtiön kokouksessa puheeksi...
Siis tarkotin että me ei hoideta siivouksia, huoltoyhtiössä, jossa ollaan töissä. Siivousfirmat on erikseen eikä kaikilla huoltoyhtiöillä ole mitään siivousta. Usein sen joutuu ostaa erikseen.

Naapureiden toiminta saattaa aiheuttaa ylimääräistä laskutusta kerrostalossa, varsinkin, jos se on jotain, jota ei saada tarkennettua johonkin tiettyyn asukkaaseen, niin kaikki maksavat sen sitten yhdessä. Ihan vaikka jokin tuholaisongelma noin esimerkkinä. Toisen asuntoon ei oikein voi väkisin mennä ja joku voi olla sitten vaikka turkiskuoriasten pääpesä, mutta ongelmasta ilmottaa sitten vaan ne naapurit, joita se häiritsee. Suitten tulee myrkyttäjä ja pistää laskun, kun kuoriaspesän omistaja tyytyväisenä asustelee vilistävien kavereidensa kanssa. Sitten ne tulee aina vaan uudestaan ne kuoriaiset ympäri taloa. Niinku esimerkkinä vaikka näin.

Tai se, kun joku tunkee pyttyyn aina jotain mitä sinne ei kuulu ja se jotkale matkustaa sitten putkistossa ja soitetaan huoltomiehelle, joka soittaa sitten jotkut putkenkuvaajat, eikä sitä ehkä koskaan saada tietää, kuka se naapuri on, joka tukkii putkistoja.

"Anne"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29125021:
Täh!? Juurihan tässä ketjussa kerrostaloasukkaat yhteen ääneen vakuuttivat, että he eivät pelkää ihmisiä? :confused: Nyt en ymmärrä enää mitään...
Niin että olen asunut 27vuodesta 26 kerrostalossa, että olisko se vika kuitenki nyt mussa eikä okt:ssa. Että oon tottunnu kerrostaloelämään ja ohikulkevat ihmiset ja asuminen maantasalla on tosi outoa minusta??

memorylane
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29124976:
Tämä pistää kyllä ainakin meikäläisen miettimään, että onko vika nyt omakotiasumisessa sinänsä, vai asukkaan paranoidisessa luonteessa? :)
Sanoo sen järkikin että ok-talojen pihoille voi ajautua kuka tahansa. Muistan lapsuudesta kun asuimme paritalossa, ja tirkistelijä kävi ihan vakituisesti ikkunan takana kun pimeys laskeutui. Koskaan ei heppu jäänyt kiinni, vaikka isä lähti aina perään kun se huomattiin. Äiti epäili että oli varmaan vuokranantaja, joka asui naapurissa. Hrr, yökötys.
Tirkistelijät on yleensä vaarattomia, mutta ei se juuri lämmitä näin myöhemminkään ajateltuna. Mulla oli koulupöytä vielä ikkunan edessä, aina kun vedin verhoa alas ja katsoin pimeyteen, pelkäsin että sieltä tuijottaa joku naama.

Peyote
Sanoo sen järkikin että ok-talojen pihoille voi ajautua kuka tahansa. Muistan lapsuudesta kun asuimme paritalossa, ja tirkistelijä kävi ihan vakituisesti ikkunan takana kun pimeys laskeutui. Koskaan ei heppu jäänyt kiinni, vaikka isä lähti aina perään kun se huomattiin. Äiti epäili että oli varmaan vuokranantaja, joka asui naapurissa. Hrr, yökötys.
Tirkistelijät on yleensä vaarattomia, mutta ei se juuri lämmitä näin myöhemminkään ajateltuna. Mulla oli koulupöytä vielä ikkunan edessä, aina kun vedin verhoa alas ja katsoin pimeyteen, pelkäsin että sieltä tuijottaa joku naama.
Ei toi voi kovin yleistä olla... Kyllä se olisi aika iso kynnys mennä toisen pihaan, vaikka tapahtuuhan sitäkin tietysti varmaan kun on tarpeeksi sairas tyyppi kyseessä.

Sen sijaan siinä ei ole suurta kynnystä, kenen tahansa, katsella kiikareilla, mitä naapurikerrostalon ikkunoista näkyy.

Rollolainen
helppous, ei tarvitse tehdä pihatöitä, jos et halua. Työllistän siis muita ihmisiä, koska huoltomiehet käyvät tekmässä pihatyät ja pikku rempat. ne pitäis tehdä itte jos asuisi kerrostalossa. ja jos haluan joskus vaikka haravoida voin sen silti tehdä, kun en vie huoltomieheltä työtä.
Joka paikkaan on lyhyt matka, ei tarvitse autoa. Se on iso sästö ja myös ekologisempaa. Luonto kiiittää.

mulla oli 2 motiivia ostaa OKT tiiviiltä OKT-alueelta

1) laskeskelin että sen arvo säilyy paremmin kuin haja-asutusalueella
2) koulut on niin lähellä että kersat pystyy kulkemaan omikseen

potunviljely sun muu ei mulla kiinnosta
Totta varmasti tuokin.
Olen usein ajatellut että meidän tontti oli kuin lottovoitto. Rantatontti, jolle ei ole rakennusoikeutta enempää, hajanaisesti mökkejä ja taloja, mutta vastarannalla lähimmät. Omalla puolella vesistöä ei näy edes valoja pimeällä muuta kuin meidän pihasta.
Lähimpään kyläkauppaan 1,5km, kouluun 2km. Kaupunkiin 25km.
Itse vedellään hiihtoladut, moottorikelkkareitit, käydään ratsastamassa, veneillään, uidaan, veneillään.
Talon arvo ei tule tippumaan, mutta toden totta kun joitakin peltotontteja jossa ei ole mitään erityistä, vain aakeeta laakeeta, niin kyllä niissä arvo tippuu humahtamalla.

Meillä on liiketunnistin valot pihassa. Ja ei edes verhoja ikkunoissa. Jos joku niin kovasti haluaa tulla meitä tirkistelemään niin saapi sitten tulla jos jaksaa meidät metsätaipaleen takaa etsiä :)

Rollolainen
Ei toi voi kovin yleistä olla... Kyllä se olisi aika iso kynnys mennä toisen pihaan, vaikka tapahtuuhan sitäkin tietysti varmaan kun on tarpeeksi sairas tyyppi kyseessä.

Sen sijaan siinä ei ole suurta kynnystä, kenen tahansa, katsella kiikareilla, mitä naapurikerrostalon ikkunoista näkyy.
no sitä varten jos naapuria pelkäät on keksitty sälekaihtimet. Jso jotakuta kiinnostaa nin kytätköön =D

memorylane

Meillä ei näy naapurikerrostaloon (edes) kiikareilla.
Kyse onkin tunteesta, mulla ei ole ok-talossa turvallisuudena tunnetta, kuten kerrostalossa. En tykkää että kuka tahansa pääsee sisään tai tuijottelemaan ikkunoista, ei yksinkertasesti TUNNU hyvältä, vaikkei kukaan tuliskaan.

ps. enkä todellakaan ole paranoidi luonne, vaikka voi siltä vaikuttaa. Työskentelen rikollisten parissa.

Onnittelut, olet juuri voittanut asumismuotojen paremmuutta käsittelevän internet-väittelyn! :) Kyllä, olet oikeassa, kyllä se kerrostaloasuminen sittenkin on mukavampaa, kun maailma on tosiaankin ihan täynnä niitä kaikenlaisia hiippareita, joita riittää jokaiseen pihaan ja jotka vain odottelevat sopivaa tilaisuutta tulla kurkistelemaan poloisten okt-asukkaiden ikkunoista sisään.

Missähän ne hiipparit muuten itse asuvat?

Peyote
Meillä ei näy naapurikerrostaloon (edes) kiikareilla.
Kyse onkin tunteesta, mulla ei ole ok-talossa turvallisuudena tunnetta, kuten kerrostalossa. En tykkää että kuka tahansa pääsee sisään tai tuijottelemaan ikkunoista, ei yksinkertasesti TUNNU hyvältä, vaikkei kukaan tuliskaan.

ps. enkä todellakaan ole paranoidi luonne, vaikka voi siltä vaikuttaa. Työskentelen rikollisten parissa.
Mutta pääseehän teillekin huoltomies sisään. Aattele jos onkin joku vähän pimahtanut Ulla Taalasmaa tyyppinen huoltomies?

memorylane
Nyt muistu sellanenkin mieleen minkä äiti on kertonut. Joskus oli äiti tullut kotiin niin keittiönpöydän ääressä istui joku juovuksissa oleva mies. Oli menossa naapuriin, mutta ei oikein tajunnut että oli väärässä huushollissa.
Joskus mustalaiset olivat tulleet ovesta eteiseen ja olivat vaatineet vettä, äiti oli sanonut ettei täällä nyt tarjoilla vettä, onneksi isä oli kotona ja ajoi ne akat tiehensä.
Täytyypä muistella lisää ja kysellä äitiltä.

Peyote
tällä huoltomiehet joutuu ainkin kuittaamaan avaimen, joten täytyy olla lupa että voi tulla.
Millä tavalla kuittaamaan? Onhan huoltoyhtiöllä yleisavain varmaan? Ja siis tietenkään ei saa ilman lupia tulla, mutta mietin nyt vaan tuota, että jos joku satunnainen on niin hullu että vaan tulee omakotitaloon sisälle tai pihalle hengailemaan, niin voi joku huoltomieskin hullu olla, noin teoriassa, että sikäli kerrostalo ei tuo sen kummempaa suojaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
memorylane
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29125068:
Onnittelut, olet juuri voittanut asumismuotojen paremmuutta käsittelevän internet-väittelyn! :) Kyllä, olet oikeassa, kyllä se kerrostaloasuminen sittenkin on mukavampaa, kun maailma on tosiaankin ihan täynnä niitä kaikenlaisia hiippareita, joita riittää jokaiseen pihaan ja jotka vain odottelevat sopivaa tilaisuutta tulla kurkistelemaan poloisten okt-asukkaiden ikkunoista sisään.

Missähän ne hiipparit muuten itse asuvat?
Tuo lapsuuteni tirkistelijä asui luultavasti naapurissa, ainakin äiti pääty siihen tulokseen. Vuokranantaja oli sellanen että se ois sopinut profiiliin, ja lähellä asumista puoltaa se, ettei isä saanut sitä koskaan nalkkiin.

"muu"
Millä tavalla kuittaamaan? Onhan huoltoyhtiöllä yleisavain varmaan? Ja siis tietenkään ei saa ilman lupia tulla, mutta mietin nyt vaan tuota, että jos joku satunnainen on niin hullu että vaan tulee omakotitaloon sisälle tai pihalle hengailemaan, niin voi joku huoltomieskin hullu olla, noin teoriassa, että sikäli kerrostalo ei tuo sen kummempaa suojaa.
Meidän asuntoihin ei ole ollut huoltomiehillä avaimia. Vähän nihkeempi juttu sitten, jos omat avaimet on jäänyt kotiin. Pitää lähteä anoppilasta hakemaan avaimia. Ja siis yrittäneet tulla yleisavaimilla luvalla sisään, mutta ei päässeet. Ei ummarra. :O

Yhteistyössä