Kertokaa kerrostalofanittajat ja umpikaupunkilaiset, mikä on niin hienoa asua pinotalossa?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Ihmiset tykkää niin eri asioista. Itse viihdyin myös kerrostalossa, mutta tykkään monin kertaisesti enemmän asua täällä omakotitalossa. Puuhaa riittää enemmän kuin ehtii tehdä ja se on minusta se juttu. Eipähän pääse laiskistumaan ;)

Eipä meidän lapsiakaan saisi vapaaehtoisesti takaisin kerrostaloon.

kaupunkilainennn
En näe yhtäkään syytä, että MIKSI muuttaisin omakotitaloon. En kaipaa omaa pihaa, astun ovesta ulos niin siinä minulla on maailmankokoinen piha tallattavanani. En ymmärrä tätä ihmisten omistamisen tarvetta, en todellakaan tarvitse omaa taloa ja omaa pihaa. Ihan hyvin voin jakaa taloni ja pihani muidenkin kanssa.

"muu"
Tuskin OK-taloa pitää suojata ulkoa päin jos ulkona/autotallissa maalaa ja sahaa.

Kerrostaloasujalle remppaus ja muu rakenteellinen sisustaminen on ilmeisesti kerran vuodessa sormen vahvuisen riman katkaisu ja lopun aikaa Dekon lukemista :)
Joo ei ole todellakaan tarvetta olla koko ajan nikkaroimassa jotain. Miksi se on jotenkin huono juttu? remontoitiin koti mieleiseksi ennen muuttoa, ei se lie helpompaa asua remontin keskellä omakotitalossakaan? Seinän maalaamiset yms. yhtä vaivalloisia molemmissa. Mieskin inhoaa nikkarointia yli kaiken! Ihmiset on vaan niiin erilaisia :)

nautiskelija
Minusta kerrostalo on kaikkein kodikkain asumismuoto. Huoneet ovat avaria ja kauniita, palvelu pelaa. Turvallista.

Ok talot ovat niille jotka haluavat kokoajan tehdä ja näpertää jotain. Lahoavat maan tasalle ellei syydä rahaa ja raada pihalla tai sisällä. Ei ole turvallista.

Rivitalot ovat järkyttäviä mätäneviä röttelöitä joissa huoneet koirankopin kokosia. Ei ole turvallista.

Vierasmies
erikoisia näkemyksiä sanoille koti, kodikas.

Ensinnäkin, kuinka kodikas ja luonnonläheinen rakennusmateriaali betoni on? Millainen akustiikka on puutalossa vs. kerrostalo?

Mitä kodikasta siinä on, että samassa talossa sun kanssa asuu muita? Eikö koti ole se oma alue?

Kerrostaloasumiseen ei ole mitään muita perusteita kuin kommuunius, köyhyys, laiskuus ja ympäristönäkökulmat.

Minusta kerrostalo on kaikkein kodikkain asumismuoto. Huoneet ovat avaria ja kauniita, palvelu pelaa. Turvallista.

Ok talot ovat niille jotka haluavat kokoajan tehdä ja näpertää jotain. Lahoavat maan tasalle ellei syydä rahaa ja raada pihalla tai sisällä. Ei ole turvallista.

Rivitalot ovat järkyttäviä mätäneviä röttelöitä joissa huoneet koirankopin kokosia. Ei ole turvallista.

Täysin turhaa jaanaamistahan tämä on. Vaikka itseäni en pysty kerrostaloon kuvittelemaan, niin olen kyllä tämän elämäni varrella sellaisiakin tumpeloita tavannut, joille se kerrostaloasuminen on ihan varmasti turvallisempaa.

Pari asiaa näissä ketjuissa silti aina hämmästyttää. Tässäkin ketjussa ainakin yksi tai kaksi kerrostaloasujaa vakuutti, että heillä ei ole lainkaan lämmityskuluja. Ellei kyse ole niistä vielä kokeiluasteella olevista passiivitaloista (l. nollaenergiataloista), niin mahtaa tulla kylmä talvella?

Toinen ihmejuttu on se, että mitä ilmeisimmin ainoastaan omakotitaloja pitää koko ajan kunnostaa, kun taas kerrostalot ilmeisestikin kunnostavat itse itsensä. Olen kyllä vahvasti siinä käsityksessä, että kaikki talot kuluvat ihan riippumatta siitä, sijaitsevatko asunnot niissä yksittäin, rivissä vai pinossa.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"muu"
Kerrostaloasumiseen ei ole mitään muita perusteita kuin kommuunius, köyhyys, laiskuus ja ympäristönäkökulmat.
Eikä :D Miksi sä et voi kestää, että jotkut tykkää kerrostaloista? Ja että jotkut tykkää käyttää aikaansa muuhun, kuin nikkarointiin? Ja pk-seudun hinnoilla kerrostaloasunnot on ihan törkykalliita, että ei voi siihen köyhyyteenkään vedota. Se on ihan vaan joidenkin aito toive :D

"muu"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29124792:
Toinen ihmejuttu on se, että mitä ilmeisimmin ainoastaan omakotitaloja pitää koko ajan kunnostaa, kun taas kerrostalot ilmeisestikin kunnostavat itse itsensä. Olen kyllä vahvasti siinä käsityksessä, että kaikki talot kuluvat ihan riippumatta siitä, sijaitsevatko asunnot niissä yksittäin, rivissä vai pinossa.
Kerrostalojen perushuollostahan vastaa huoltoyhtiö. Ei siis tarvitse miettiä, uusitaanko salaojat, putket, julkisivu tms. Oman kodin seinät sisältä nyt on helppo pitää kunnossa :) Se etu siinä on!

"Niinpä"
[QUOTE="muu";29124797]Eikä :D Miksi sä et voi kestää, että jotkut tykkää kerrostaloista? Ja että jotkut tykkää käyttää aikaansa muuhun, kuin nikkarointiin? Ja pk-seudun hinnoilla kerrostaloasunnot on ihan törkykalliita, että ei voi siihen köyhyyteenkään vedota. Se on ihan vaan joidenkin aito toive :D[/QUOTE]

Meillä on melkein 300t maksanut iso kerrostalokaksio Helsingin Kalliossa. Ihan aidosti haluttiin siihen muuttaa, vaikka olisihan tuolla saanut omakotitalonkin syrjemmästä.. Ikinä en tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa olisi valinnut.

säpäle harmaana
Grillata voi kesämökillä tai kaupungin lukuisilla grillialueilla. Grillaaminenkin on sellainen juttu, etten koe sitä elinehdoksi, mutta kävelymatkan päässä oleva apteekki, joka auki klo 7-22 varje dag on sitä. Tai hammashoitola niin, että koululaiset pääsee sinne ilman kyytiä. Uimahalli. Kirjastot. Kuntosalit. Neuvola. Ostoskeskus. Virastot ja viranomaiset ihan parinsadan metrin säteellä. Tykkään helppoudesta.
Ai nyt se on taas noin päin. Viimeksi kun ihmettelin, mihin tarvitaan bussikortteja, niin vastaus oli se, että harrastukset sun muut ovat kymmenien kilometrien päässä. Miksi hammaslääkärien ja virastojen pitää olla vieressä, mutta harrastusten kohdalla on ihan ok matkustaa pidempiäkin matkoja. Koululaisten ihan yksin. Vai muistanko tai olenko ymmärtänyt väärin?

vieras ja vieras
erikoisia näkemyksiä sanoille koti, kodikas.

Ensinnäkin, kuinka kodikas ja luonnonläheinen rakennusmateriaali betoni on? Millainen akustiikka on puutalossa vs. kerrostalo?

Mitä kodikasta siinä on, että samassa talossa sun kanssa asuu muita? Eikö koti ole se oma alue?

Niin että kerrostaloasunnosta ei saa kodikasta sinusta? Just.. Koti on myös se oma alue asunnon sisällä.

Köyhyys kerrostaloasumisen peruste? Salli mun nauraa :D

Vela
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29124792:
Pari asiaa näissä ketjuissa silti aina hämmästyttää. Tässäkin ketjussa ainakin yksi tai kaksi kerrostaloasujaa vakuutti, että heillä ei ole lainkaan lämmityskuluja.
Minä en kyllä huomannut moista väitettä. Kuka niin vakuutti? Esim. itse en kyllä maininnut lämmityskuluja erikseen, sillä ne sisältyvät vastikkeeseen. Mutta eihän se tarkoita että luulisin etten maksa lämmityskuluja.

Ja kyllähän omakotitalossa ON paljon enemmän korjattavaa ja huolehdittavaa asukkaalle (=kaikki) kuin osakehuoneistossa. Osakkeessa yleensä huoltoyhtiö hoitaa kaiken - kyllä, sekin maksetaan vastikkeessa lopulta, mutta turha väittää ettei olisi helpompaa vain ilmoittaa korjaustarpeesta huoltoliikkeelle/isännöitsjillä kuin alkaa itse etsiä tekijää. Lisäksi yleiset tilat ja pinnat (katot, seinät, sähkökeskukset, lämmitys jne) hoidetaan ns. automaattisesti taloyhtiön toimesta, niiden huolloista jne ei tarvitse asujan välittää pätkän vertaa. Ei tarvitse muistaa tilata nuohoojaa, ei jätekaivon tyhjennystä, ei katon huoltoa, ei lumiaurausta...

Ja toistan että joo, nuo kyllä maksetaan itse vastikkeessa, mutta paljon HELPOMMIN ja yleensä myös edullisemmin (koska maksajia on enemmän per esim. aurattava alue).

Miksi tällaisesta asiasta pitää vääntää? Yhtä älykästä kuin tapella siitä kuka tykkää posliinista, kuka karvoista? Kuka voittaa?

Minä ymmärrän varsin hyvin kerrostaloasujia ja omakotiasujia. Molemmissa on varmasti mahtavat puolensa, riippuen siitä millaiset tarpeet kenelläkin on!

Onneks meille erakoille löytyy tilaa olla korvessa, kun suurin osa ihmisistä haluaa elää kaupungin palvelujen ja sykkeen lähellä. Mahtava balanssi! :)

Peyote
Nyt uuteen taloon muuttamisen jälkeen olen alkanut haistaa hometta ja ummehtunutta hajua monessa kerrostalossa. Ihmiset luulee silti, että kerrostaloissa ei tälläisiä ongelmia voi olla. Kyllä niitä on. Niille vaan ei voi paljoa tehdä.

Ainut asia mitä joskus olen ihmetellyt on sitten se että rakennetaan kallis ja hieno omakotitalo niin tiukkaan kaavoitetulle alueelle että näet aamupalapöydässä minkä väriset kalsarit naapurilla on. Esim. asuntomessualueet / uudet omakotitaloalueet. Sama olisi sitten asua kerros- tai rivitalossa.

Peyote
[QUOTE="muu";29124801]Kerrostalojen perushuollostahan vastaa huoltoyhtiö. Ei siis tarvitse miettiä, uusitaanko salaojat, putket, julkisivu tms. Oman kodin seinät sisältä nyt on helppo pitää kunnossa :) Se etu siinä on![/QUOTE]

Niinperushuollosta, mutta jos onkin vakavempaa, vaikka homeongelmaa, niin ei olekaan niin helppo juttu enää.

säpäle harmaana
Ainut asia mitä joskus olen ihmetellyt on sitten se että rakennetaan kallis ja hieno omakotitalo niin tiukkaan kaavoitetulle alueelle että näet aamupalapöydässä minkä väriset kalsarit naapurilla on. Esim. asuntomessualueet / uudet omakotitaloalueet. Sama olisi sitten asua kerros- tai rivitalossa.
Tuon takia minäkään en haluaisi rakentaa taloa näille uusille kaavoitetuille tonteille. Mutta olen ajatellut, että se yksityisyys pikkuhiljaa lisääntyy, kun tontille ehtii kasvaa niitä rajapensaita ja puita. Nuo uuden asuntoalueet näyttävät niin alastomilta vielä.

"vieras"
En ymmärrä miksi jotkut (esim ap) pitävät outona ettei se ok-talo ole mikään haave kaikille.
Minulle tulee mieleen vaan työ ja hampaiden kiristely koko asumismuodosta.
Jos se piha on ainoa syy joillekin asuan ok-talossa, niin heikko on syy, kun katsoo uusia ok-taloja jotka rakennetaan johonkin pellolle rykelmiin, niin niissä ei ole pihaa kuin metri talon ympärillä ja seuraava talo osuu jalkaan kun astuu ovesta ulos. Yökötys.
Sitten taas jos on vanha ok-talo niin piha voi olla kilometrin pitunen. Mitä sellasellakaan tekee.
Puhumattakaan itse tönöstä.

[QUOTE="muu";29124801]Kerrostalojen perushuollostahan vastaa huoltoyhtiö. Ei siis tarvitse miettiä, uusitaanko salaojat, putket, julkisivu tms. Oman kodin seinät sisältä nyt on helppo pitää kunnossa :) Se etu siinä on![/QUOTE]

Ei se huoltoyhtiö talkoilla sitä taloanne pidä kunnossa, kylle se taloyhtiönne maksaa sille ihan rahaa noista duuneista. Ja te maksatte tämän vastikkeissanne. Ihan samalla tavallahan omakotiasujakin voi halutessaan ulkoistaa vaikka jokaikisen lampunvaihdon.

Eli mikä se ero olikaan? :)

"muu"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29124869:
Ei se huoltoyhtiö talkoilla sitä taloanne pidä kunnossa, kylle se taloyhtiönne maksaa sille ihan rahaa noista duuneista. Ja te maksatte tämän vastikkeissanne. Ihan samalla tavallahan omakotiasujakin voi halutessaan ulkoistaa vaikka jokaikisen lampunvaihdon.

Se että omakotitalossa perushuollon kustannukset ovat huomattavasti kalliimmat, kuin isossa kerrostaloyhtiössä?

Vela
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29124869:

Se, että osakeyhtiössä se huolto tapahtuu automaattisesti, eikä asujan tarvitse itse kilpailuttaa kymmeniä eri firmoja hoitamaan talon askareita. Kustannukset per asunto ovat myös huomattavasti edullisemman osakkeessa kuin omakotitalossa.

Eikös tämä nyt ole itsestään selvää, tarvitseeko tuota edes kysyä?

Vierasmies
Kyllä mäki ymmärrä, että jotkut haluavat asua kerrostalossa. Kyse onkin nyt niistä väittämistä "kuinka meillä kerrostalossa voi tehdä kaikkea aivan yhtä hyvin kuin OK-talossakin" ja "lapset niin nauttii".
Varsinkin toi lapsijuttu on, väittäisin että, helvetin usein vanhempien omaa mukavuuden halua. Kuka aktiivinen 10v poika ei haluaisi asua OK-talossa jossa on pihaa, metsää, omaa aluetta ja parhaimmillaan vaikka kalastukseen soveltuvia puroja takapihalta alkaen?
Kaupunkilaiset eivät monesti edes tiedä mitä tarkoittaa rauha ja hiljaisuus kun on totuttu, että PITÄÄ OLLA läpiyön jyrräävät linkkarit yms lasin alla ettei vaan pelota. :D

Miksi tällaisesta asiasta pitää vääntää? Yhtä älykästä kuin tapella siitä kuka tykkää posliinista, kuka karvoista? Kuka voittaa?

Minä ymmärrän varsin hyvin kerrostaloasujia ja omakotiasujia. Molemmissa on varmasti mahtavat puolensa, riippuen siitä millaiset tarpeet kenelläkin on!

Onneks meille erakoille löytyy tilaa olla korvessa, kun suurin osa ihmisistä haluaa elää kaupungin palvelujen ja sykkeen lähellä. Mahtava balanssi! :)

Yhteistyössä