Kertakäyttöisten kuukautissuojien puolesta

  • Viestiketjun aloittaja Antikuuppa
  • Ensimmäinen viesti
häh
Kyllähän käytetyt pikkuhousutkin lojuvat pyykkikorissa odottamassa pesua, eikä se tee kenestäkään sikaa. Tuskin kukaan huuhtelee pikkuhousuja ennen pyykkikoriin laittoa...
 
no tuota
pikkuhousut on pikkase eriasia, ku se, että pyykkikoris lojuu käytettyjä kestositeitä. Jos esim. käy sillee, että mulla menee alushousuisi menkkaverta, niin mä khyl iha heti pesen ne lavuaarissa käsin ja sen jälkee pyykkikoneesee, ku se, että laittaisin ne sellasenaa lojumaa pyykkikoriin. Ajatuskiin jo ällöttää, mutta kaikki tyylillää
 
Epäsiistiä
pikkuhousut on pikkase eriasia, ku se, että pyykkikoris lojuu käytettyjä kestositeitä. Jos esim. käy sillee, että mulla menee alushousuisi menkkaverta, niin mä khyl iha heti pesen ne lavuaarissa käsin ja sen jälkee pyykkikoneesee, ku se, että laittaisin ne sellasenaa lojumaa pyykkikoriin. Ajatuskiin jo ällöttää, mutta kaikki tyylillää

-ilmaisin ehkä liian kärkevästi, mutta en todella ymmärrä, että kestoside saa lojua pyykkikorissa, jos useamman mielestä, se on ok, hämmästelen kauheasti, minusta se ei ole ok. Olipa vaate mikä hyvänsä, aina huuhtele kylmällä vedellä ja koneeseen ja tulee veritahroja.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmettelen
Alkuperäinen kirjoittaja Epäsiistiä;10361194:
-ilmaisin ehkä liian kärkevästi, mutta en todella ymmärrä, että kestoside saa lojua pyykkikorissa, jos useamman mielestä, se on ok, hämmästelen kauheasti, minusta se ei ole ok. Olipa vaate mikä hyvänsä, aina huuhtele kylmällä vedellä ja koneeseen ja tulee veritahroja.

siis huuhtelen heti kylmällä vedellä, jos tulee veritahroja ja sen jälkeen laitan koneen päälle, en kasaa pyykkivuoria.
 
häh
Ainakin mun on pakko lojuttaa pyykkejä korissa, koska talopesulan koneille saa max 2 vuoroa viikossa, joten eipä useimmiten ole mahdollisuutta pestä pyykkejä "tuoreeltaan". En kyllä muutenkaan viitsisi pestä ihan vajaita koneellisia vähän väliä sähkön ja vedenkulutuksen vuoksi. Huuhtelen kyllä irtoveret siteistä kylmällä pois, mutta laitan ne sitten taas kuivuneina pyykkikoriin ja saattavat olla siellä monta viikkoakin likaisina odottamassa, että muuta kuumassa pestävää valkopyykkiä kertyisi täysi koneellinen. Huuhtelu ei niistä vielä puhtaita tee...
 
Ihmettelijä
Alkuperäinen kirjoittaja häh;10361216:
Ainakin mun on pakko lojuttaa pyykkejä korissa, koska talopesulan koneille saa max 2 vuoroa viikossa, joten eipä useimmiten ole mahdollisuutta pestä pyykkejä "tuoreeltaan". En kyllä muutenkaan viitsisi pestä ihan vajaita koneellisia vähän väliä sähkön ja vedenkulutuksen vuoksi. Huuhtelen kyllä irtoveret siteistä kylmällä pois, mutta laitan ne sitten taas kuivuneina pyykkikoriin ja saattavat olla siellä monta viikkoakin likaisina odottamassa, että muuta kuumassa pestävää valkopyykkiä kertyisi täysi koneellinen. Huuhtelu ei niistä vielä puhtaita tee...

-meillä on oma pesukone, jota voin käyttää aina tarvittaessa, en ole kuullutkaan tuollaisista taloyhtiön rajoituksista. Miksi peset valkopyykkiä, meillä on suurin osa kirjopyykkiä, ja koneessa on vajaatäyttöohjelma, joka ei tuhlaa ei sähköä eikä vettä.
 
häh
Joissain taloissa kylppäri on niin pieni, ettei sinne mahdu omaa pesukonetta...no, onneksi on tuo ilmainen talopesula. Ei kai monessa paikassa rajoituksia olekaan, tosin monessa tällaisessa talossa pesulan varauslista on niin täynnä ettei vuoroa ole mahdollista saada kovin usein vaikka se olisi sallittuakin.

Suurin osa kirjopyykistäni kestää vain 40 asteen pesun eivätkä siteet tule niin matalassa pesulämpätilassa puhtaaksi. Lisäksi tykkään pestä ne muiden valkoisten kanssa (ja sen väristä pyykkiä minulta tulee todella vähän) etteivät värjäänny, vaikka eihän sillä periaatteessa mitään merkitystä olisi. Osa siteistä on kyllä tummempaa kangasta ja menee muun kirjopyykin mukana.
 
kestoilija 2003sta
Alkuperäinen kirjoittaja Epäsiistiä;10361194:
-ilmaisin ehkä liian kärkevästi, mutta en todella ymmärrä, että kestoside saa lojua pyykkikorissa, jos useamman mielestä, se on ok, hämmästelen kauheasti, minusta se ei ole ok. Olipa vaate mikä hyvänsä, aina huuhtele kylmällä vedellä ja koneeseen ja tulee veritahroja.
En lukenut ketjua alusta asti, mutta kommentoin tätä viestiä...

Kestositeet lähtee yleensä ihan puhtaiksi ilman mitään huuhteluita kun vain muistaa laittaa kylmän esipesun ennen varsinaista ohjelmaa. Omiin siteisiini on tainnut viimeksi jäädä tahra joskus viime keväällä. Ja mitä siihen yleiseen ennakkoluuloon tulee, että käytetty kestoside haisisi siellä pyykkikorissa, niin kerrottakoon että ei ne haise yhtään millekään kunhan vain side pääsee kuivamaan kunnolla. Tavallinen hikinen paitapyykki haisee pöaljon pahemmalle kuin viikko sitten käytetty kestoside. Kertakäyttöisissä siteissä hajua aiheuttaa ilmeisesti itse side ja sen materiaalit, kestoissa samanlaista kammolöyhkää ei tule.
 
loco mosqito
Alkuperäinen kirjoittaja epämukava;10348028:
Minä en vois edes käyttää sitä, koska mulla ryöpsähtää pari desiäkin kerralla. Käytän vaippaa. Jos ois normaalimmat vuodot, en käyttäis kuukuppia kuitenkaan. hökötys alapäässä ois epämukava.

minulla on kanssa niin, että kuukautisten toisena päivänä voisi miltei istua pöntöllä kun verta tulee niin paljon. ja kuukuppi ei ole varmana toiminut vaikka olen sitä jo vuoden käyttänyt. onneksi vuokkoset on tehnyt biohajoavan siteen ja toivon että kuppi+side yhdistelmällä en niin paljoa kuormita ympäristöä. en kyllä ole siinä onnellisessa asemassa että voisin kuppia pitää 12h päivässä. kyllä se tyhjennys aika minulla on 1-4h riippuen päivästä.

itselläni kuukautiset ovat olleet alkamisestaan asti n 2 päivää runsaat. nyt kahden lapsen jälkeen minulla on ollut kuparikierukka (eli kuukautiset tulee normaalisti). tähän vaihtoehtoon olen tyytyväinen koska en halua saada mitään hormooneja.... mutta ehkäisynsä kullakin :) siihen en puutu. silloin kun aikanaan söin pillereitä niin ne tuntui vaikuttavan mielialaan ja siksi olen tyytyväinen nykyiseen.
 
Osa-aikaduunari
eli käytetyt siteen lojuvat pyykkikorissa odottamassa pyykkipäivää, kuivuneine veritahroineen, oletpas porsas, ja tahrattoman puhdasta tulee, ei taatusti tule, veritahrat täytyy poistaa heti kylmällä vedellä ja sen jälkeen laittaa koneeseen.
Minulle puhdas ei kestositeiden kohdalla tarkoita samaa kuin tahrattoman puhdas. Riittää, että siteet ovat riittävän puhtaita seuraavaa käyttöä varten. Kestositeeni ovat mustia, joten pienet värjäytymät eivät häiritse esteettistä silmääni! Koska käytän kestositeita pääosin ekologisista syistä, en halua lotrata ylenmäärin vettä ennen muun pyykin yhteydessä tehtävää konepesua. Pesen yleensä vain täysiä koneellisia, joten siteet joutuvat tosiaan lojumaan pyykkikorissa joskus pitkiäkin aikoja. Eivätpä ole haiskahtaneet sen enempää kuin muukaan likapyykki.
 
Viimeksi muokattu:
ap
Minulle puhdas ei kestositeiden kohdalla tarkoita samaa kuin tahrattoman puhdas. Riittää, että siteet ovat riittävän puhtaita seuraavaa käyttöä varten. Kestositeeni ovat mustia, joten pienet värjäytymät eivät häiritse esteettistä silmääni! Koska käytän kestositeita pääosin ekologisista syistä, en halua lotrata ylenmäärin vettä ennen muun pyykin yhteydessä tehtävää konepesua. Pesen yleensä vain täysiä koneellisia, joten siteet joutuvat tosiaan lojumaan pyykkikorissa joskus pitkiäkin aikoja. Eivätpä ole haiskahtaneet sen enempää kuin muukaan likapyykki.
Olisikohan tässä nyt kysymys siitä, että ne kenellä vuoto on niukempaa, voi tehdä näin, mutta ainakin itselläni ensimmäisinä päivinä tulee sellaisia tujauksia että ei niitä siteitä voisi MITENKÄÄN jättää minnekkään pyykkikoriin kuivumaan ilman hajuhaittoja. Esim. ohivuodosta tahraantuneet pikkuhousuthan ei haise, mutta pienet tahrat on aivan eri asia kuin kaikki tavara siteessä. Eli jos joku huuhtelematta niitä koriinsa pystyy laittamaan, niin ei taida kovin runsaat kuukautiset olla kyseessä. Ja kuinka monesti näitä siteitä vaihdetaan, eikö niitä yksistä kuukautisista kerry jo aika läjä sinne koriin lojumaan?

Edellisen kanssa olen samaa mieltä siitä, että jos ekologisuuteen pyritään, hyödyt on plus miinus nolla jos pitää pyörittää ylimääräisiä koneellisia tai lisäohjelmia.
 
Viimeksi muokattu:
vannoutunut kuppilainen
Minä olen vannoutunut kuukupin käyttäjä. En vaihtaisi takaisin siteisiin enää mistään hinnasta. Muistan vieläkin kuinka epämukavia siteet olivat varsinkin kesäkuumalla ja hiersivät ikävästi housuissa. Nyt en aina edes muista että minulla on kuukautiset päällä eikä tarvitse jatkuvasti miettiä koska se pitää vaihtaa kuten tamppoonien kanssa. Kuukuppi ei hierrä eikä ole kesäkuumallakaan ikävän epähygieeninen, voi harrastaa liikuntaa ja uidakin kun sitä käyttää.

Sitten vaan kupin tyhjennys sopivin väliajoin, yleensä tyhjennän sen illalla suihkussa ja kestää mainiosti koko seuraavan päivän, ei sitä tarvitse ruveta ronklaamaan työpaikan vessassa tms. Ohivuotoja ei tule kun kupin asettaa siten että se jää tarpeeksi avonaiseen muotoon jolloin se muodostaa tiiviin suojauksen. Jos kupin asettaa huolimattomasti se voi jäädä hieman kiinni jolloin ohivuotoa voi ilmenetä. Sekin tarvitsee vain opetella miten homma toimii ilman ongelmia.

Mutta makunsa kullakin, kaikki eivät ole kupin käyttöön tykästyneet, se heille suotakoon. Minä kuitenkin pidän sitä tosi loistavana keksintönä josta en tosiaan luopuisi enää mistään hinnasta.
 
Kuppeilija
Mä olen käyttänyt kuppia kohta kaksi vuotta, ja ollut siihen tyytyväinen - kunhan alkuvaikeuksista on selvitty. Vieläkin tulee välillä tilanteita että tunnen heti laitettuani että nyt se ei tullut "oikein" ja otan sen ulos ja laitan uudelleen.

Käytin viitisen vuotta pelkkiä siteitä, kyllästyin niiden ohivuotoihin ja ne rätit on niin hiostavia ja alkaa haista helposti -> yläasteella huomasi luokan tytöistä hajun perusteella että oli menkat :X Sitten käytin tamponeja useamman vuoden myös siteiden rinnalla ja ne tuntui jo kätevämmiltä kun yölläkin pystyi nukkumaan huolettomammin muutenkin kuin kyljellään ja pyyhe lakanan päällä (kyllä, näin tein, ja kyllä, hyi minua kun pidin tamponia yön yli).

Sitten tutustuin kuppeihin kun etsin vaihtoehtoa tamponeille jotka kuivattaa limakalvoja, jättää jälkeensä nöyhtää ja tuntuu epämukavilta laittaa. Entäs sitten se roskiksen haju jo parin päivän sisällä menkkojen aikana... ugh. Mulla on oma Luneten pesuaine kupille, eikä se ole ärsyttänyt limakalvoja, en kyllä muutenkaan ole kovin herkkä pesuaineille. Kupin keittämiseen on taas oma vaaleanpunainen söpö pieni kattila ollut alusta asti :) Mieskin kykenee erottamaan sen teräskattiloista ja tietää mitä varten se on ja usein on miehen kunniatehtävä kellottaa kupin keittoaika ;) Meillä näistä asioista voidaan huolehtia ihan avoimesti, ja mies menkkojen aikanakin käy mielellään "töissä" alapäässä mitä ei oikein ollut narujen viidakossa halukas tekemään...

Kupin käyttö vaatii harjoitusta ja siihen pitää oppia luottamaan ja tietämään miten se laitetaan. Mutta enää ei tarvi kaapin täydeltä jotain sidepaketteja ja tamponirasioita, vaan hyllyllä on yksi siisti pussukka kuppia varten :) Ekologisuus on mulle plussaa ja se että tulee halvemmaksi kuin kertikset. Vaikka mulla on menkatkin vain joka toinen kuukausi eli ne menee nyt kaiken kaikkiaan ihan huomaamatta!
 
juanjesus
Kupin keittämiseen on taas oma vaaleanpunainen söpö pieni kattila ollut alusta asti :) Mieskin kykenee erottamaan sen teräskattiloista ja tietää mitä varten se on ja usein on miehen kunniatehtävä kellottaa kupin keittoaika ;) Meillä näistä asioista voidaan huolehtia ihan avoimesti, ja mies menkkojen aikanakin käy mielellään "töissä" alapäässä mitä ei oikein ollut narujen viidakossa halukas tekemään...

Siis ei helkkari... "kunniatehtävä", vähän samalla lailla kun pikkukersat aina haluaa painaa hissin nappuloita tai bussin stop-nappulaa? Voi just kuvitella kun nää kaks puuhastelee keittiössä söpön pienen kattilansa kanssa... Tuntuu tosiaan että iso osa näistä kuukuppilahkolaisista on aikas outoja.
 
Viimeksi muokattu:
Kuppeilija
Siis ei helkkari... "kunniatehtävä", vähän samalla lailla kun pikkukersat aina haluaa painaa hissin nappuloita tai bussin stop-nappulaa? Voi just kuvitella kun nää kaks puuhastelee keittiössä söpön pienen kattilansa kanssa... Tuntuu tosiaan että iso osa näistä kuukuppilahkolaisista on aikas outoja.

Niin ja kertisten käyttäjät häpeilevät menkkojaan, piilottelevat niitä suojiaan eivätkä miehensä halua olla missään tekemisissä koko asian kanssa, hyi sentään... Onhan se aivan hirveä asia jos aikuinen mies on myös sinut vaimonsa menkka-asioiden kanssa! Meillä kun satutaan muutenkin olemaan avoimia, niin miksei myös tässä? Heh naurattaa vaan kaltaisesti tyypit jotka tulevat tänne kauhistelemaan kun joku ei ole heidän mielestään normaalia... Mielestäni en mitenkään fanatisoinut tai mainostanut kellekään kuppia tuossa alkuperäisessä tekstissä, joten hieman omituista leimata kuukuppilahkolaiseksi, he ovat niitä fanaattisia kuppisanansaattajia.
 
Viimeksi muokattu:
Oletko se sama
Niin ja kertisten käyttäjät häpeilevät menkkojaan, piilottelevat niitä suojiaan eivätkä miehensä halua olla missään tekemisissä koko asian kanssa, hyi sentään... Onhan se aivan hirveä asia jos aikuinen mies on myös sinut vaimonsa menkka-asioiden kanssa! Meillä kun satutaan muutenkin olemaan avoimia, niin miksei myös tässä? Heh naurattaa vaan kaltaisesti tyypit jotka tulevat tänne kauhistelemaan kun joku ei ole heidän mielestään normaalia... Mielestäni en mitenkään fanatisoinut tai mainostanut kellekään kuppia tuossa alkuperäisessä tekstissä, joten hieman omituista leimata kuukuppilahkolaiseksi, he ovat niitä fanaattisia kuppisanansaattajia.

Oletko se sama nainen, jota ei haittaa harrastaa seksiä pesemättömänä, eikä miestäkään, kun te olette sinut kehon eritteiden kanssa, eikä pesukaan ole päivittäin välttämätöntä. Sottapytyltä tuo vaikuttaa, ja siisteys on hakusessa.
 
Viimeksi muokattu:
nainen 37v
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;10340171:
Mä en kyllä tajua miten joku voi pitää tamponia hygieenisempänä kuin kuukuppia! Ensinnäkin tamponissa on se naru, joka imaisee virtsaa ja ulostebakteereja emättimen sisään aika tehokkaasti. Toisekseen, tamponin materiaaliin pöpöt pääsevät "piiloon" emättimen limakalvoa, jolloin emättimen oma bakteerintappoteho ei riitä. Toisin on kuukupissa, jossa ei ole niin minkäänlaista pakopaikkaa bakteereille. Silikonin pinnallahan ne eivät pääse puusta pitkään, ja sitten siinä on heti se limakalvo, jossa tehokas puolustusjärjestelmä.

Minulla on niukka vuoto, joten ei tarvitse päivän mittaan tyhjennellä kuin hyvin harvoin. Jos tarvii, niin mikäs siinä on ongelmana? Käsidesiä ennen kuin alkaa hommat, kupin tyhjennys ja takaisin paikoilleen. Ei sitä aina tarvi pestä kun tyhjentää...

Olen koko ikäni käyttänyt tamponeita, siitä lähtien kun menetin neitsyyteni, enkä ikinään ole saanut mitään bakteeritulehduksia enkä kusijuttuja. En vaihda miestä kuin paitaa eli sillä asialla lienee isompi merkitys. Kädet pesen ennen ja jälkeen tamponinvaihdon. Ja jokaisen veski käynnin yhteydessä en vaihda tamponia, eli jos jotain kusibakteereita pääsee elimistöön,niin eipä siitä mitään haittaa tunnu olevan. En ole moisia koskaan edes miettinyt. Pidän tamponia myös öisin.
 
vierailija
En jaksa lakata ihmettelemästä, millaisia keskenkasvuisia teillä on nurkissa pyörimässä... Jokainen mies varmasti tietää, että aikuinen nainen lusii ne kuukautiset suunnilleen kerran kuussa ja siinä ei ole mitään sellaista kammottavaa, että naisen pitäisi oma elämänsä tehdä ulkopuolisen henkilön takia hankalaksi.

Sanotaan, että tosimies ajaa punaisia päin ja näinhän se toki on :)

jos ei mies kestä kuppia edes näköhavaintona, niin miten hänestä on esim. lapselle isäksi, lapsista kun tulee kaikennäköistä eritettä... Näitä kyllä toki ihan oikeasti on, jotka eivät siedä sitä että nainen esim. vuotaa verta ja hänessä kasvaa karvaa. Sellaisten kanssa ei pidä ryhtyä kovin läheiseen kanssakäymiseen, joka ei normaaliin elämään kuuluvia ilmiöitä. Heistä kun ei sitten saa mitään tukea eikä turvaa kun sen "pumpattava barbara" sattuu vaikka sairastumaan ja normaalin julkisivun ylläpito vähenee.
olen nainen ja itsekkin vihaan kaikkea kuukautisiin liittyvää se on ahdistavaa. Ei siinä ole mitän pahaa jos mies ei pidä kuukautisista
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä