Kerrostalon piha yleinen leikkipuistoko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiukkisko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me asutaan vuokralla rivitalossa. Tässä on siis useampi rivitalo. Nämä pihan leikkipaikat on tarkoittettu vain taloissa asuville lapsille. Kerran on jopa soitettu poliisit häätämään vieraat lapset pois. Mehän näitä korjaustöitä, uusia leikkitelineitä ym. maksetaan joten ei nämä kyllä kaikkien käytössä ole.

siis onko täällä ihmiset noin yksinkertaisia? Eihän tässä ole kyse siitä mikä menee rikki vaan siitä, jos joku vahingoittuu eli se lapsi joka leikkii. Minkä taloyhtiön vakuutus korvaa jos leikkiessä jotain sattuu? Sen takia taloyhtiöt eivät halua vieraita lapsia pihoille, ovat korvausvastuussa jos lapset telovat itsensä.

[QUOTE="minna";22925287]Me asutaan vuokralla rivitalossa. Tässä on siis useampi rivitalo. Nämä pihan leikkipaikat on tarkoittettu vain taloissa asuville lapsille. Kerran on jopa soitettu poliisit häätämään vieraat lapset pois. [/QUOTE]

Tuliko poliisit tosiaan häätämään vieraita lapsia pois? Minkä lakipykälän perusteella? :D

Alkuperäinen kirjoittaja bö3b;22925324:
siis onko täällä ihmiset noin yksinkertaisia? Eihän tässä ole kyse siitä mikä menee rikki vaan siitä, jos joku vahingoittuu eli se lapsi joka leikkii. Minkä taloyhtiön vakuutus korvaa jos leikkiessä jotain sattuu? Sen takia taloyhtiöt eivät halua vieraita lapsia pihoille, ovat korvausvastuussa jos lapset telovat itsensä.

Tämä on niin totta! Sittenn kun jotakin sattuu ja aletaan sen taloyhtiön vakuutuksista vinkumaan korvauksia ovatkin vanhemmat naama hevosenvitulla kun todetaan että ne pennut on itse tulleet sinne eikä ole kenenkään talon asukkaan vieraana edes olleet.Mutta sitten vasta nämä lähiöelämän saaneet vanhemmat jotka elättää lapsensakin lähiöissä ehkä tajuavat että sinne naapuritalon pihalle ei mennä jos ei ole kaveria siitä talostasamaan aikaan leikkimässä.

[QUOTE="totta";22925360]Tämä on niin totta! Sittenn kun jotakin sattuu ja aletaan sen taloyhtiön vakuutuksista vinkumaan korvauksia ovatkin vanhemmat naama hevosenvitulla kun todetaan että ne pennut on itse tulleet sinne eikä ole kenenkään talon asukkaan vieraana edes olleet.Mutta sitten vasta nämä lähiöelämän saaneet vanhemmat jotka elättää lapsensakin lähiöissä ehkä tajuavat että sinne naapuritalon pihalle ei mennä jos ei ole kaveria siitä talostasamaan aikaan leikkimässä.[/QUOTE]

Vaikuttaako se vakuutusasioihin, jos samaan aikaan on ollut ko. talossa asuva kaveri pihassa leikkimässä...?

Alkuperäinen kirjoittaja bö3b;22925324:

Jos piha on standardien mukainen, omistaja ei ole vastuussa.

Edellisessä asuintalossamme piha laitettiin kuntoon millilleen sääntöjen mukaan. Maksoi, mutta kannatti, ainakin meidän lapsiperheiden mielestä.

Tässä jotain aiheesta: 250 sivua liukumäkisääntöjä yllätti taloyhtiön | Oulu | yle.fi

Rikkooko se kotirauhaa, jos rivitalon leikkipihassa on lapsia leikkimässä?

No, joillain ON hiekkaa persvaossa ilmeisesti. Mulle henk.koht. ei tulisi pieneen mieleenkään nipottaa siitä, että lasten leikkipaikassa leikkii lapsia. Saati että poliisille soittaisin jos lapsi ei satu olemaan talon asukas.

Jos se leikkipaikka olisi vaikka siinä sun ikkunan alla? Ja se olisi aina täynnä huutavia lapsia, joista yleensä yksikään ei olisi teidän taloyhtiöistä? Jos sinä maksaisit vastikkeessasi kallista piharemppaa ja kaikki seudun lapset kävisivät sitä pihaa käyttämässä? Niin eikö koskaan tekisi mielesi sanoa niiden naapuritalojen asukkaille, että hommatkaa kuulkaa ihan itse ne pihalelut lapsillenne???

Vaikuttaako se vakuutusasioihin, jos samaan aikaan on ollut ko. talossa asuva kaveri pihassa leikkimässä...?

Kyllä se tulee hienosti ilmi niitä papereita täytellessä ;)
Voin ihan kokemuksesta sanoa että olen vahingon iloinen kun tämmöistä käy ja sitten vasta vanhemmat tajuaa että niihin muiden pihoihin ei ilman lupia mennä leikkimään kun ne on niin kivan näköisiä. Olisi niin helppoa jos näiden lähiö pentujen vanhemmillakin olisi läpäässä jotain mutta nähtävästi monellakin on järki jäänyt jonnekin ja kaikkea pidetään yhteisenä ja luvallisena kun on pihoista kyse.

Kun asuttiin rivitalossa niin meillä oli todella vanha leikkipaikka taloyhtiössä. Päätettiin purkaa pois koko leikkipaikka, koska se tuli halvemmaksi kuin täysin standardien mukainen leikkipaikan kunnostus ja se, että ylimääräiset muksut juoksivat leikkipaikalla ja vaaraan oli että teloivat itsensä siellä ( ja teloikin usein ) siinä sitten sai joka viikko olla "keskustelemassa" siitä kuka korvaa ja eihän se taloyhtiön vastuussa ole jos vanhemmat päästävät muksunsa toisten taloyhtiöiden pihoille. Päätettiin sitten, että helpommalla päästään kun puretaan pois koko leikkipaikka ja jokainen käy sitten lasten kanssa leikkimässä kunnan yleisissa leikkipuistoissa! On se kumma kun ihmiset ei tajua tätä vastuu asiaa!

[QUOTE="totta";22925461]Kyllä se tulee hienosti ilmi niitä papereita täytellessä ;)
Voin ihan kokemuksesta sanoa että olen vahingon iloinen kun tämmöistä käy ja sitten vasta vanhemmat tajuaa että niihin muiden pihoihin ei ilman lupia mennä leikkimään kun ne on niin kivan näköisiä. Olisi niin helppoa jos näiden lähiö pentujen vanhemmillakin olisi läpäässä jotain mutta nähtävästi monellakin on järki jäänyt jonnekin ja kaikkea pidetään yhteisenä ja luvallisena kun on pihoista kyse.[/QUOTE]

Minä taas toivon, että aikuisella olisi päässä jotain, eikä hän tuntisi vahingoniloa kun lapsi loukkaa itsensä...

Sinusta siis jokainen pysyköön vaan omassa pihassaan? Minusta taas on kivaa, että lähistön lapset leikkivät porukassa, milloin kenenkin pihassa. Vakuutusasioista viis.

Rikkooko se kotirauhaa, jos rivitalon leikkipihassa on lapsia leikkimässä?

No, joillain ON hiekkaa persvaossa ilmeisesti. Mulle henk.koht. ei tulisi pieneen mieleenkään nipottaa siitä, että lasten leikkipaikassa leikkii lapsia. Saati että poliisille soittaisin jos lapsi ei satu olemaan talon asukas.

Tässä taloyhtiössä on tehty hemmetisti töitä, että saadaan ilkivallantekijät kuriin. Nyt kun on saatu rauha tänne ja leikkipaikat ehjiksi, tänne ei kyllä yhdenkään ylimääräisen tarvitse tulla. Ei teidänkään pihalle tule kukaan leikkimään. Nää kaikki työt mitä täällä tehdään, on meidän pussista pois!

[QUOTE="minna";22925592]Tässä taloyhtiössä on tehty hemmetisti töitä, että saadaan ilkivallantekijät kuriin. Nyt kun on saatu rauha tänne ja leikkipaikat ehjiksi, tänne ei kyllä yhdenkään ylimääräisen tarvitse tulla. Ei teidänkään pihalle tule kukaan leikkimään. Nää kaikki työt mitä täällä tehdään, on meidän pussista pois![/QUOTE]

Tuleepas :D ja saakin tulla, ei se ole ketään haitannut.

Ilkivallantekijät on eri asia kuin nätisti leikkivät lapset. Ainakin minusta.

Minä taas toivon, että aikuisella olisi päässä jotain, eikä hän tuntisi vahingoniloa kun lapsi loukkaa itsensä...

Sinusta siis jokainen pysyköön vaan omassa pihassaan? Minusta taas on kivaa, että lähistön lapset leikkivät porukassa, milloin kenenkin pihassa. Vakuutusasioista viis.

Lukisitte nyt tätä ketjua. Puhe oli siitä, että ihan vieraat lapset on leikkimässä pihassa eikä mukana ole ketään, joka asuisi siinä talossa. Joten porukat tietysti leikkii vuoroin jokaisen pihassa. Ei sitä kukaan voikaan kieltää.

Se onkin eri asia. Kyllä tännekin saa tulla leikkimään pihayhtiöiden lasten kanssa. Lasten kaverit ovat siis tervetulleita.

Mun ymmärtääkseni kaupungin vuokratalojen leikkipihat ovat vapaasti käytettävissä muillekin. Osaketalojen pihat taitavat kuulua vain asukkaille ja heidän vierailleen.

Näin itsekin olen ajatellut, vuokratalojen pihat monen talon yhteisiä. Kaikki saavat leikkiä vapaasti kuitenkaan aihettamatta naapuristolle ylenmäärin häiriöö.

Osaketalojen pihat vain ja ainoastaan talon omistajien käytössä, ei siis naapurin lapsille ellei tosiaan ole mukana jokin kyseisestä talosta

Lukisitte nyt tätä ketjua. Puhe oli siitä, että ihan vieraat lapset on leikkimässä pihassa eikä mukana ole ketään, joka asuisi siinä talossa. Joten porukat tietysti leikkii vuoroin jokaisen pihassa. Ei sitä kukaan voikaan kieltää.

Luin kyllä. Ja meillä lapsiporukka menee pihalta toiselle, eikä ihan joka pihassa välttämättä asu ketään kaveria tai ko. pihassa asuva kaveri ei ehkä juuri silloin ole mukana porukassa.

Eikä oo kukaan valittanut. Koskaan.

Vakuutusasia jäi kiinnostamaan. Mitä vakuutus sanoo jos a) Essi, Noora ja Kalle leikkivät Kallen pihassa, ja Essi loukkaa tai b) jos Essi ja Noora leikkivät Kallen pihassa, Kalle ei ole paikalla, ja Essi loukkaa? Onko siinä siis eroa vakuutuksen kannalta?

Luin kyllä. Ja meillä lapsiporukka menee pihalta toiselle, eikä ihan joka pihassa välttämättä asu ketään kaveria tai ko. pihassa asuva kaveri ei ehkä juuri silloin ole mukana porukassa.

Eikä oo kukaan valittanut. Koskaan.

Vakuutusasia jäi kiinnostamaan. Mitä vakuutus sanoo jos a) Essi, Noora ja Kalle leikkivät Kallen pihassa, ja Essi loukkaa tai b) jos Essi ja Noora leikkivät Kallen pihassa, Kalle ei ole paikalla, ja Essi loukkaa? Onko siinä siis eroa vakuutuksen kannalta?

Jos piha on direktiivien :D mukainen, taloyhtiö ei korvaa mitään, vaan lasten omat vakuutukset (tai oma kotivakuutus). Jos leikkivälineet eivät ole nykysäännösten mukaisia, taloyhtiö voi joutua korvaamaan, oli leikkijä sitten vaikka yksinään tullut naapurikaupungista. Näin minulle on sanonut isännöitsijä ja tällaista tietoahan oli siinä Ylen oululaisessa uutisessakin, johon laitoin linkin. Jollain muulla tuolla edellä oli kyllä toisenlainen käsitys.

Jos piha on direktiivien :D mukainen, taloyhtiö ei korvaa mitään, vaan lasten omat vakuutukset (tai oma kotivakuutus). Jos leikkivälineet eivät ole nykysäännösten mukaisia, taloyhtiö voi joutua korvaamaan, oli leikkijä sitten vaikka yksinään tullut naapurikaupungista. Näin minulle on sanonut isännöitsijä ja tällaista tietoahan oli siinä Ylen oululaisessa uutisessakin, johon laitoin linkin. Jollain muulla tuolla edellä oli kyllä toisenlainen käsitys.

Näin munkin käsittääkseni. Kun joskus oli puhetta, että jonkun pihassa on "vaarallinen" uima-allas johon lapsi voi hukkua. Vaikka vieraan lapsi olisi tullut pihaan ja hukkunut, olisi pihan omistaja ollut vastuussa korvata. Omakotitalon pihasta siis puhun. Mä en ole lakipykäliä seurannut, joten en tiedä miten menee. Näin olen kuullut.

[QUOTE="minna";22925707]Okei, oletin että asutte omakotitalossa. Mutta aika harvan omakotitalon pihaan saa tulla kaikki vieraat lapset leikkimään? Tämä on taloyhtiön piha, ei siis kaikkien käytössä.[/QUOTE]

Juu ei asuta omakotitalossa. Tässä on luhtitaloja, rivitaloja ja kerrostaloja, ja kaikissa taloyhtiön oma leikkipiha. Ja lapset leikkii sujuvasti kaikissa pihoissa.

Direktiivit :heart:

Eli se vakuutusjuttu, jolla jotkut perusteli tätä "leikitään vain omassa pihassa tai kavereiden pihassa kutsuttuna"- periaatetta, oli ihan puutaheinää.

Minusta kun asia ei ole näin :(
Eihän lapsille noin voi opettaa ja minusta on aivan järkyttävää miten joku voi ajatella näin että kaikkien kerrostalojen pihoilla saa leikkiä jos näyttää kivalta paikalta. Ihan sama kun olisi omakotia alue ja jossakin pihassa olisi kivoja leikkikaluja ja omassa ei ole, niin oikeestiko nyky vanhemmat opettaa lapsilleen että menkää sinne missä on kivaa ja ei haittaa vaikka ette tunne siitä talosta ketään tai kukaan talon omasta väestä ei leiki teidän kanssanne.
Joten nyt kysyn arvon raadilta mikä on mielestänne oikein sillä naapuri sai tästä riidan aikaiseksi kun en omaa poikaani siis päästänyt tuonne naapurikerrostalon pihaan leikkimään.
(Me siis asumme molemmat perheet tässä samassa talossa mutta eri rapussa)

Ne on julkisia tiloja, omakotitalon piha taas on yksityinen, ethän sä voi tosissas noita kahta verrata??!

Juu ei asuta omakotitalossa. Tässä on luhtitaloja, rivitaloja ja kerrostaloja, ja kaikissa taloyhtiön oma leikkipiha. Ja lapset leikkii sujuvasti kaikissa pihoissa.

Tässä on neljä rivitaloa ja kaksi yhteisessä käytössä olevaa pihaa. Paljon pieniä lapsia. Mä tässä ajan takaa sitä, että tämä ei ole mikään yleinen leikkipuisto. Ei tänne voi tulla ympäri kylää leikkimään. On eri asia, jos eri taloyhtiöiden lapset leikkivät keskenään toistensa pihoissa.

Yhteistyössä